Style uczenia się, które powinieneś znać

Jak szybko nauczyć się języka 1
Jak szybko nauczyć się języka
19 kwietnia, 2021
Analiza pola sił Kurt Lewin
Analiza pola sił K Lewina
23 kwietnia, 2021

Style uczenia się, które powinieneś znać

Style uczenia się


Każdy posiada swoje preferowane style uczenia się

Idea różnych stylów uczenia się zaczęła zyskiwać popularność w połowie lat 70-tych i od tego czasu wpływa na sposób postrzegania edukacji. Podobnie jak istnieją różne metody nauczania , wiele osób uważa, że ​​istnieją różne sposoby uczenia się i rozumienia nowych informacji.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Pomimo krytyki wiele osób zaczęło przyglądać się różnym sposobom uczenia się i oceniać preferowane metody uczenia się przez swoich uczniów. Wielu rodziców uczniów mających problemy, którzy po raz pierwszy stykają się z nauczaniem w domu jako z alternatywą edukacyjną, zwykle zaczyna od poznania typów stylów uczenia się i tego, jak dzieci najlepiej się uczą.

Podstawowy schemat opisujący style uczenia się to VARK, omówimy za chwilę kolejne ale najpierw zacznijmy od podstaw. A nie koniec artykułu bonus- 4 style uczenia sie wg Kolba.

szkolenie szybka nauka techniki pamięciowe mnemotechniki

Style uczenia się VARK

Akronim „VARK” jest używany do opisania czterech sposobów uczenia się uczniów, które zostały omówione w badaniu z 1992 roku przeprowadzonym przez Neila D. Fleminga i Coleen E. Mills.  

Style uczenia się

Te różne style uczenia się to- wizualny (Visual), słuchowy (Auditory), czytanie / pisanie (Reading/Writing) i kinestetyka (Kinesthetic) – zostały zidentyfikowane po tysiącach godzin obserwacji. 

Autorzy stworzyli również kwestionariusz dla nauczycieli, który mają przekazać uczniom, aby pomóc im zidentyfikować i zrozumieć ich własne preferencje edukacyjne.

Jak uczą się dzieci i dorośli?

Każdy z nas ma inne preferencje w nauce. Wśród różnych sposobów uczenia się niektórzy wolą uczyć się słuchając, inni widząc (wzrokowo), inni przez działanie, inni przez czytanie, a jeszcze inni przez zadawanie pytań. 

Jedną rzeczą wspólną dla wszystkich uczniów jest to, że wszyscy uczą się najlepiej, kiedy mogą włączyć do swoich studiów przedmioty i tematy, które ich interesują, na przykład elementy konstrukcyjne, muzykę, modę, samoloty itp.

Chociaż istnieją różne style uczenia się, prawdopodobnie będziesz preferował kilka stylów, a nie tylko jeden. Jednak możesz dostrzec wzorce w preferencjach uczenia się. 

Na przykład uczeń, który uczy się wizualnie, może być również uczniem bardzo towarzyskim i werbalnym, który woli uczyć się szczególnie trudnych tematów, wykorzystując swoje umiejętności.

Zrozumienie, w jaki sposób uczysz się (albo Twoi uczniowie), jest prawdopodobnie jedną z najważniejszych części nauczania. Style uczenia się pozwalają czerpać jak najwięcej z nauki w domu i pomagają w wyborze najlepszego programu nauczania.

Jakie są różne style uczenia się?

Obecnie VARK został poszerzony o kilka stylów uczenia się i najczęściej jest ich siedem:

Uczeń wizualny (przestrzenny)

Osoby uczące się wizualnie to ci, którzy wolą uczyć się przez obserwację. Korzystanie z obrazków, diagramów, tablic i innych elementów pomaga tym typom uczniów lepiej zrozumieć informacje. Ci uczniowie mogą łatwo wizualizować informacje, mają dobre wyczucie kierunku i zwykle lubią rysować i bazgrać. 

Słuchowy

Dźwięk i muzyka są mocną stroną dla tego typu uczniów, którzy zazwyczaj mają dobre wyczucie rytmu. Tymi uczniami są zazwyczaj śpiewacy lub muzycy, którzy są zaznajomieni z różnymi instrumentami i dźwiękami, które wydają. Osoby uczące się w ten sposób to dobrzy słuchacze, którzy zwykle najlepiej uczą się poprzez prezentacje słowne, takie jak wykłady i przemówienia.

Uczeń werbalny (językowy)

Ci uczniowie wolą używać słów, zarówno w mowie, jak i na piśmie. Potrafią łatwo wyrażać siebie i zazwyczaj lubią czytać i pisać. Osoby uczące się werbalnie mają zwykle rozległe słownictwo i przodują w zajęciach obejmujących mówienie, debaty i dziennikarstwo. 

Uczeń fizyczny (kinestetyczny)

Niezależnie od tego, czy chodzi o użycie ciała, czy dłoni, w przypadku tych uczniów najważniejszy jest zmysł dotyku. Aktywność fizyczna i sport odgrywają dużą rolę w ich życiu. Zdobycie umiejętności praktycznych jest koniecznością dla tych uczniów, którzy uwielbiają majsterkować i uczyć się najlepiej, kiedy potrafią, a nie widzieć lub słyszeć. 

Logiczny (matematyczny)

Jeśli w grę wchodzi logika, rozumowanie i liczby, ci uczniowie z pewnością osiągną sukces. Ci studenci działają i rozwiązują złożone problemy, stosując strategie i swój naukowy sposób myślenia. Tego typu uczniowie zazwyczaj preferują programowanie, matematykę i nauki ścisłe. 

Uczeń społeczny (interpersonalny)

Uczniowie społeczni preferują naukę w grupach i pracę z innymi. Ci uczniowie wiedzą, jak skutecznie się komunikować i czerpać radość ze współpracy z innymi, przeprowadzania burzy mózgów oraz omawiania pomysłów i koncepcji. Osoby uczące się społecznie to na ogół dobrzy słuchacze, którzy są rozważni i wyrozumiali. 

Samotny uczeń (intrapersonalny)

Ci uczniowie wolą korzystać z samokształcenia i pracować samodzielnie. Są niezależni, bardzo świadomi siebie i dostosowani do swoich myśli i uczuć. Ci uczniowie wolą przebywać z dala od tłumów i najlepiej uczyć się w cichym miejscu, w którym mogą skupić się na wykonywanym zadaniu. 

Czy jeden uczeń może mieć kilka różnych stylów uczenia się?

Niewiele rzeczy w życiu mieści się w łatwym do zdefiniowania schemacie, a preferencje uczenia się nie są wyjątkiem. 

Szacuje się, że ok 50 procent populacji ma tendencje do kilku różnych stylów uczenia się.  Tych ludzi nazywa się „multimodalnymi” i zwykle odnoszą sukcesy w salach lekcyjnych, które angażują ich w różne style uczenia się na przemian lub w porozumieniu.

Jednak to, że uczniowie mogą odnieść sukces w różnych stylach uczenia się, niekoniecznie oznacza, że ​​powinni być zaangażowani w więcej niż jeden w większości przypadków. 

Podczas gdy dzisiejsze bogate w media środowisko uczyniło multimodalne uczenie się łatwiejszym niż kiedykolwiek wcześniej, ostatnie badania zalecają ostrożność przy wprowadzaniu multimedialnych projektów do sal lekcyjnych. 

Ogólnie rzecz biorąc, multimedia powinny być traktowane w przemyślany sposób jako środek do osiągnięcia określonego celu edukacyjnego, a nie jako cel sam w sobie, a multimodalne, interaktywne sposoby uczenia się powinny być zarezerwowane dla bardziej złożonych tematów niż do podstawowego zapamiętywania i rozwijania umiejętności.

BONUS: Uczenie się przez doświadczenie – cykl Kolba

Twórcą modelu uczenia się przez doświadczenie (ang. Experiential Learning Model) jest David Kolb. Kolb był amerykańskim teoretykiem, badaczem procesów uczenia się.

Jego koncepcje nie były nowe bo powstawały już w latach 70-tych XX wieku. Mimo to wciąż są popularne i ochoczo wykorzystywane podczas szkoleń.

Coraz częściej model ten stosowany jest również przez nauczycieli w trakcie lekcji.

Model Kolba zakłada, że efektywne uczenie się przebiega w czterech etapach powiązanych z czterema zdolnościami i aktywnościami:

  • konkretne doświadczenie (odczuwanie)
  • refleksyjna obserwacja (obserwowanie)
  • teoretyzowanie, tworzenie abstrakcyjnych hipotez (myślenie)
  • aktywne eksperymentowanie (działanie)

Proces ten jest często nazywany jako cykl Kolba.

David Kolb i Roger Fry określili 4 style uczenia się:

  • styl dywergencyjny -doświadczenie/odczuwanie + obserwacja/obserwowanie
  • styl asymilacyjny -obserwacja+ teoria/myślenie
  • styl konwergencyjny – teoria/myślenie + eksperymentowanie/działanie
  • styl akomodacyjny -eksperymentowanie/działanie + doświadczenie/odczuwanie

Innymi słowy:

  • styl dywergencyjny -AKTYWISTA- uczy się poprzez działanie
  • styl asymilacyjny -REFLEKSYJNY – uczy się przez obserwowanie i zastanawianie nad tym, co się wydarzyło
  • styl konwergencyjny – TEORETYK – uczy się przez zrozumienie teorii, preferuje modele, schematy, fakty
  • styl akomodacyjny – PRAGMATYK – w jego uczeniu się ważny jest aspekt praktyczny, chce wiedzieć w jaki sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w realnym życiu

Teraz Twoja kolej

Łańcuchowa metoda skojarzeń 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub technik omawiających style uczenia się.

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.

szkolenie szybka nauka techniki pamięciowe mnemotechniki
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!