Sharing economy w Polsce. Kolejny wymysł? (ekonomia współdzielenia)

elevator speech
Elevator pitch, jak napisać tak żeby inni Ciebie pamiętali i sami dzwonili (wzór i przykład)
10 maja, 2021
język korzyści
Język korzyści i techniki skutecznego pisania tekstów, aby SZYBKO sprzedawać (mocny efekt)
10 maja, 2021

Sharing economy w Polsce. Kolejny wymysł? (ekonomia współdzielenia)

Sharing Economy
Sharing Economy

W skrócie, sharing economy to sytuacja kiedy coś masz, ale z tego akurat nie korzystasz i inna osoba (odpłatnie, lub nieodpłatnie) może używać ten przedmiot. Dzięki temu Ty zarabiasz, a druga osoba nie musi tego kupować.

REKLAMA:

Zobacz naszą platformę ze szkoleniami internetowymi

szkolenie sprzedaż techniki sprzedaży

Co to jest sharing economy (gospodarka współdzielenia)?

Sharing economy, czasami nazywane także jako ekonomia współdzielenia to model ekonomiczny zdefiniowany jako działanie oparte na sieci peer-to-peer (P2P) polegające na nabywaniu, zapewnianiu lub udostępnianiu dostępu do towarów i usług, które często jest ułatwione przez społeczną platformę internetową.

Istnieją dwa główne typy inicjatyw w zakresie sharing economy (ekonomii współdzielenia):

Non-profit, zwykle oparty na koncepcji bibliotek wypożyczających książki, w których towary i usługi są dostarczane bezpłatnie (lub czasami za niewielką subskrypcją).
Komercyjny, w którym firma świadczy usługi dla klientów dla zysku.

Sharing economy, ekonomia współdzielenia obejmuje krótkoterminowe transakcje peer-to-peer w celu wspólnego korzystania z nieaktywnych aktywów i usług lub w celu ułatwienia współpracy.

Ekonomia współdzielenia często obejmuje pewnego rodzaju platformę internetową, która łączy kupujących i sprzedających.

Gospodarka współdzielenia szybko się rozwija i ewoluuje, ale stoi w obliczu poważnych wyzwań w postaci niepewności regulacyjnej i obaw związanych z nadużyciami.

Zrozumieć ekonomię współdzielenia

Społeczności ludzi wspólnie korzystają z zasobów od tysięcy lat, ale pojawienie się internetu i wykorzystanie przez niego dużych zbiorów danych ułatwiło właścicielom aktywów i tym, którzy chcą z nich korzystać, to żeby łatwiej znaleźć się nawzajem.

Ten rodzaj dynamiki można również nazwać ekonomią współdzielenia, konsumpcją współdzieloną, gospodarką dzielenia się lub z angielskiego sharing economy.

Ekonomia współdzielenia pozwala jednostkom i grupom zarabiać na niedostatecznie wykorzystywanych aktywach.

W gospodarce współdzielenia nieużywane aktywa, takie jak zaparkowane samochody i dodatkowe sypialnie, można wynająć, gdy nie są używane. W ten sposób aktywa fizyczne są udostępniane jako usługi.

Na przykład usługi wspólnego korzystania z samochodów, mogą pomóc zilustrować ten pomysł. Według pewnych danych prywatne pojazdy pozostają nieużywane przez 95% swojego życia. Kolejny przykład to Airbnb- pokoje tańsze niż hotele, ponieważ właściciele domów udostępniają wolne pokoje które w danym momencie są niezamieszkane.

Stawki Airbnb są o 30-60% niższe niż stawki hotelowe na całym świecie.

Gospodarka współdzielenia ewoluuje

Ekonomia współdzielenia ewoluowała w ciągu ostatnich kilku lat, gdzie obecnie służy jako wszechogarniający termin odnoszący się do wielu transakcji gospodarczych on-line, które mogą nawet obejmować interakcje między przedsiębiorstwami (B2B).

Inne platformy, które dołączyły do ​​sharing economysharing economy, , to:

Platformy coworkingowe: firmy, które zapewniają wspólne otwarte przestrzenie do pracy dla freelancerów, przedsiębiorców i pracowników pracujących z domu w głównych obszarach metropolitalnych.

Platformy peer-to-peer: firmy, które umożliwiają osobom fizycznym pożyczanie pieniędzy innym osobom po stawkach tańszych niż te oferowane za pośrednictwem tradycyjnych podmiotów udzielających pożyczek.

Platformy modowe: witryny, które umożliwiają osobom fizycznym sprzedaż lub wypożyczanie ubrań.

Platformy dla freelancerów: witryny oferujące dopasowanie niezależnych pracowników w szerokim spektrum, od tradycyjnej pracy niezależnej po usługi tradycyjnie zarezerwowane dla majsterkowiczów.

Oczekuje się, że ekonomia współdzielenia, napędzana przede wszystkim rozwojem Ubera i Airbnb, wzrośnie.

Obecna krytyka ekonomii współdzielenia

Krytyka ekonomii współdzielenia często wiąże się z niepewnością regulacyjną.

Firmy oferujące usługi wynajmu są często regulowane przez władze. W niektórych przypadkach powstaje dylemat nielicencjonowanych podmiotów, które oferują usługi wynajmu i mogą nie przestrzegać tych przepisów lub ponosić związanych z nimi kosztów.

Może to oznaczać danie im przewagi, która umożliwi im ustalanie niższych cen niż w przypadku legalnie działających firm.

Inną obawą jest to, że brak nadzoru ze strony rządu doprowadzi do poważnych nadużyć zarówno kupujących, jak i sprzedających w modelu sharing economy.

Zostało to podkreślone przez liczne szeroko nagłośnione sprawy, takie jak ukryte kamery w wynajmowanych pokojach, procesy sądowe o niesprawiedliwe traktowanie i inne.

Istnieje również obawa, że ​​większa ilość informacji udostępnianych na platformie internetowej może powodować uprzedzenia rasowe i / lub płciowe wśród użytkowników. Może się tak zdarzyć, gdy użytkownicy mogą wybrać, komu będą udostępniać swoje domy lub pojazdy, lub z powodu niejawnej dyskryminacji statystycznej za pomocą algorytmów, które wybierają użytkowników o takich cechach, jak historia kredytowa lub rejestry karne.

Na przykład Airbnb musiało zmierzyć się ze skargami dotyczącymi dyskryminacji rasowej.

W miarę przedstawiania większej ilości danych i ewolucji ekonomii współdzielenia firmy zobowiązały się do zwalczania stronniczości zarówno użytkowników, jak i algorytmów, często celowo ograniczając dostępność informacji dla kupujących i sprzedających.

Podobał Ci się artykuł na temat sharing economy?

Koniecznie zobacz naszą platformę ze szkoleniami online:

e-learing platforma szkolenie kurs online
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.

Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!