Zawartość strony
Remanent to termin związany z zarządzaniem zapasami w firmie lub instytucji. Oznacza to pozostałość po okresie rozliczeniowym, czyli ilość towarów lub materiałów, która pozostaje w magazynie po zakończeniu danego okresu, na przykład miesiąca lub roku.
Remanent ma znaczenie zwłaszcza w firmach prowadzących działalność handlową, gdzie stan magazynowy jest kluczowy dla osiągnięcia zysku. W sytuacji, gdy remanent jest zbyt duży, może oznaczać to, że firma wydała zbyt wiele na zakupy i nie była w stanie ich sprzedać, co prowadzi do strat. Z kolei, jeśli remanent jest zbyt mały, może to prowadzić do niedoborów i problemów z realizacją zamówień klientów. Dlatego tak ważne jest dokładne planowanie zapasów i regularne monitorowanie ich stanu.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Prowadzenie własnej firmy to wielkie wyzwanie pod wieloma względami.
Nie tylko trzeba walczyć o utrzymanie się na rynku i o to, aby firma przynosiła zyski, lecz również należy szkolić pracowników, wdrażać nowe rozwiązania czy też dbać o widoczność firmy w sieci.
Jednym z najważniejszych obowiązków jest również to, aby regularnie przeprowadzać remanent.
Czym on jest, kiedy należy go robić, a przede wszystkim, z jakiego powodu jest to tak ważna czynność? Innymi słowy, wszystko, co trzeba wiedzieć o remanencie.
Od czego powinno się więc zacząć? Jak można się z łatwością domyślić, kluczową sprawą jest w tym wypadku dowiedzenie się, czym tak właściwie jest remanent.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Jak się bowiem okazuje, często mylony jest on z inwentaryzacją czy też ze spisem z natury. Czy te pojęcia są tożsame i oznaczają to samo? Choć często używa się ich potocznie zastępczo, to jednak nie jest to ta sama czynność.
Czym zatem jest inwentaryzacja? Jest to szereg czynności rachunkowych, które są niezbędne do wykonania spisu z natury.
Mowa tu jest więc o określeniu konkretnego stanu posiadanych przez firmę aktywów i pasywów.
Czym natomiast jest spis z natury? Jest to po prostu policzenie wszystkiego i wpisanie do kart spisowych.
Jak więc widać, różnice pomiędzy tymi dwoma czynnościami są zauważalne.
Nic więc dziwnego, że wiele osób zastanawia się nad tym, czym tak właściwie jest remanent. Czy również jest to podobna do spisu z natury i inwentaryzacji czynność?
Jak się okazuje, remanent to zestawienie i porównanie danych zawartych w ewidencji firmy ze stanem faktycznym.
Jest to czynność, która pozwala odbyć nadwyżki lub braki magazynowe.
Skoro już wiadomo, czym remanent jest, warto się teraz dowiedzieć, czy każdy musi go przeprowadzać.
Czy jest to czynność obowiązkowa, która wymagana jest prawnie?
Jak się okazuje, remanent nie jest obowiązkowy i muszą go wykonywać jedynie ściśle określone firmy.
Kiedy więc należy takiego zadania się podejmować?
Jest to obowiązkowe w dwóch sytuacjach, czyli gdy prowadzi się księgę przychodów i rozchodów, a także wtedy, gdy posiada się określonego rodzaju aktywa.
Mowa jest więc o towarach handlowych, materiałach pomocniczych i podstawowych, półwyrobach, produktach w produkcji, wyrobach już gotowych lub generowanych podczas produkcji odpadach. Wszystkie powyższe rzeczy według przepisów prawa podlegają regularnemu remanentowi.
Kolejną bardzo ważną sprawą, o której należy się dowiedzieć w zakresie przeprowadzania remanentu, to kiedy tak właściwie powinno się to zrobić.
Czy jest jakiś określony termin i czas na taką czynność?
Jak się okazuje, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 roku remanent musi być wykonywany w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej, w dniu jej zakończenia, 1 stycznia, a także na koniec każdego roku podatkowego czy też w sytuacji, gdy naczelnik odpowiedniego dla danego przedsiębiorstwa urzędu skarbowego wyda takie zarządzenie.
Co bardzo ważne, istnieje pewna zasada, zgodnie z którą, jeśli z dniem 31 grudnia wykona się spis z natury, nie trzeba już 1 stycznia kolejnego roku robić remanentu, lecz można wykorzystać sporządzony wcześniej spis.
Więc odpowiadając na: Kiedy trzeba zrobić remanent?
Remanent to czynność, którą przeprowadza się zwykle na koniec okresu rozliczeniowego, czyli na przykład na koniec miesiąca lub roku. Celem remanentu jest określenie stanu faktycznego zapasów towarów lub materiałów w magazynie, w celu dokonania bilansu i zaktualizowania dokumentów magazynowych.
Remanent przeprowadza się zazwyczaj wtedy, gdy kończy się okres rozliczeniowy. W przypadku firm, okres rozliczeniowy może być ustalony indywidualnie, na przykład na koniec każdego miesiąca lub kwartału. W takim przypadku remanent wykonuje się na koniec każdego okresu rozliczeniowego.
W przypadku instytucji, takich jak biblioteki czy muzea, remanent przeprowadza się zwykle raz w roku, po zakończeniu roku budżetowego.
W każdym przypadku termin przeprowadzenia remanentu zależy od indywidualnych uwarunkowań danego przedsiębiorstwa lub instytucji.
Skoro już wiadomo, czym jest remanent, a także, kiedy należy go wykonywać, kolejną sprawą jest dowiedzenie się, co konkretnie musi się w nim znaleźć. Jakie informację muszą być zwarte w remanencie?
Przede wszystkim pamiętać w tym wypadku trzeba o tym, aby w dokumencie remanentu znalazły się wszystkie podstawowe dane przedsiębiorstwa.
Mowa tu jest więc o takich informacjach jak imię i nazwisko właściciela zakładu, nazwa firmy, data sporządzenia dokumentu, numery kolejnych pozycji, użyte jednostki miary, szczegółowe określenie towaru, ilość danego towaru, jego cena, a także łączna wartość czy też oczywiście podpisy osób upoważnionych.
Na sam koniec warto się jeszcze dowiedzieć dokładnie o tym, z jakiego powodu należy wykonywać taką czynność jak remanent.
Do czego to konkretnie służy?
Wiele osób może w tym momencie powiedzieć, że jest to wymagane prawnie i tylko z tego powodu taki dokument się sporządza. Jak się jednak okazuje, może on przedsiębiorstwu przynieść wiele dobrego.
Przede wszystkim na uwadze należy mieć to, że remanent umożliwia określenie uzyskanego z prowadzonej działalności dochodu.
Pozwala to m.in. określić wysokość podatku dochodowego. Co więcej, może pomóc przedsiębiorcy określić sytuację finansową i majątkową firmy.
Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie możliwości w zakresie sprzedaży poprzez stałe monitorowanie stanów magazynowych i dynamiki zachodzących zmian.
Możliwe jest dodatkowo redukowanie kosztów związanych z zamawianiem niepotrzebnego towaru, który później trzeba magazynować.
Oprócz niwelowania przepłacania za magazynowanie remanent pozwala uniknąć zwiększonego generowania odpadów wynikających np. z psucia się niesprzedanego na czas towaru.
Na sam koniec wiedzieć trzeba to, że dobrze przeprowadzony remanent jest w stanie wskazać, które towary sprzedają się w największym stopniu, co umożliwia poprawienie efektywności sprzedaży.
Remanent to czynność, która dotyczy przede wszystkim przedsiębiorstw i instytucji posiadających magazyny towarowe lub magazyny materiałowe, czyli miejsca, w których przechowuje się zapasy.
Obowiązek przeprowadzania remanentu wynika z przepisów prawa podatkowego i dotyczy przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą. Oznacza to, że remanent jest obowiązkowy dla firm, które prowadzą działalność gospodarczą i posiadają magazyny, w których przechowują zapasy towarów lub materiałów.
Remanent może również być przeprowadzony na żądanie właściciela przedsiębiorstwa, w sytuacji, gdy chce on dokładnie poznać stan swojego magazynu i aktualizować dokumenty magazynowe. W takim przypadku remanent nie jest obowiązkowy z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego, ale może być pomocny dla właściciela przedsiębiorstwa w prowadzeniu jego działalności.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.