Zawartość strony
Konsument ma zarówno prawa, jak i obowiązki. Niby wszyscy o tym wiedzą, ale okazuje się, że prawie 40% konsumentów nie wie co zrobić, gdy mają problemy po kupnie niepełnowartościowego towaru czy w sytuacji, gdy usługa zostanie źle wykonana.
Jakie prawa ma konsument i jak je wyegzekwować?
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Pojęcie konsumenta zostało wyjaśnione w Kodeksie Cywilnym. Zgodnie z artykule 221 jest to „osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową”.
Należy zwrócić uwagę, że „konsument” jest osobą fizyczną, dzięki czemu podlega ochronie w sytuacji, gdy kupuje towar lub usługę wyłącznie do celów prywatnych.
Warto podkreślić, że konsumentem nie jest osoba prywatna, która na portalu Internetowym kupuje towar od innej osoby prywatnej. Nie mają również zastosowania przepisy o ochronie konsumentów, gdy zawieramy umowę, która dotyczy prowadzenia przez nas działalności gospodarczej.
Jak powiedział John Kennedy: „Wszyscy jesteśmy konsumentami” trzeba jednak pamiętać, że nie w każdej sytuacji. Właściciel firmy transportowej, który jedzie na wakacje z rodziną jest konsumentem kupując wycieczkę w biurze podróży. Konsumentem nie jest już jednak, gdy kupuje usługę mycia samochodów dla swojej firmy.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Prawa konsumenta do zwrotu towaru znacznie się różnią w zależności od tego, czy został on nabyty w sklepie stacjonarnym czy przez Internet.
Sprzedawca w sklepie stacjonarnym nie ma obowiązku przyjąć zwrotu towaru tylko i wyłącznie dlatego, że kupujący zmienił zdanie. Zależy to tylko i wyłącznie od jego dobrej woli. Inaczej wygląda to w czasie zakupów przez Internet. Sprzedawca musi przyjąć towar w ciągu 14 dni od momentu otrzymania informacji o odstąpieniu od umowy.
Warto wiedzieć, że kupujący nie ma obowiązku podawania przyczyny zmiany swojej decyzji. Jednocześnie sprzedawca ma 14 dni na zwrot kosztów poniesionych przez kupującego.
Prawa konsumenta obejmują również reklamacje w sprawie nabytego produktu. Warto wiedzieć, że to klient może zdecydować, czy odbędzie się to na zasadzie rękojmi czy gwarancji. Ustalenia najczęściej obejmują negocjacje między sprzedawcą, a kupującym jednak ich ramy są dosyć ściśle określone przepisami. Rękojmia może obejmować naprawienie towaru, wymianę go na nowy, obniżkę ceny lub całkowite odstąpienie od umowy.
Trzeba jednak pamiętać, że konsument ma 12 miesięcy na zgłoszenie wady. Po tym terminie zakłada się, że do uszkodzenia towaru doszło z winy konsumenta wskutek nieprawidłowego użytkowania i sprzedawca nie ponosi za to odpowiedzialności.
Zakup usług również objęty jest gwarancją, jak i rękojmią. Warto wiedzieć, że konsument może ubiegać się o pokrycie kosztów wadliwie wykonanej usługi, ale również szkód, które z niej wyniknęły.
W takiej sytuacji konsument jest zobowiązany do udowodnienia ciągu przyczynowo-skutkowego.
Prawem konsumenta jest również odstąpienie od umowy, gdy usługodawca nie wywiązuje się z terminów umowy.
Prawa konsumenta są nagminnie łamane. Dlaczego? Jedną z przyczyn na pewno jest brak znajomości przepisów, która często jest wykorzystywana przez przedsiębiorców. Osoby, które nabyły wadliwy towar lub usługę nie wiedzą jak się bronić i w efekcie rezygnują z należnego im odszkodowania.
Konsument, który czuje się oszukany powinien udać się po pomoc do rzecznika praw konsumenta lub szukać wsparcia w organizacjach konsumenckich.
Są to instytucje, które pomagają konsumentom dochodzić swoich praw.
Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z sądu konsumenckiego. Są to placówki, które działają przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.
Wyrok sądu konsumenckiego ma taką samą moc, jak decyzja sądu powszechnego.
Trzeba jedynie wiedzieć, że jest to instytucja, do której można się zgłosić, gdy zgadzają się na to obie strony sporu, czyli konsument i sprzedawca, a roszczenie nie przekracza kwoty 10 000.
Konsumenci mają wiele praw, które chronią ich interesy i umożliwiają skuteczną ochronę przed nieuczciwymi praktykami ze strony przedsiębiorców. Poniżej przedstawiam kilka ważnych praw konsumenckich:
Powyższe prawa to tylko niektóre z wielu, które przysługują konsumenom. Istnieją również specjalne ustawy i przepisy, które regulują konkretne sytuacje i zagadnienia dotyczące praw konsumentów.
Jak widzisz możemy skutecznie dochodzić swoich praw. W dodatku istnieją liczne instytucje i organy jak np RPK – Rzecznik Praw Konsumenta, które pomagają w dochodzeniu swoich roszczeń.
Rolą rzecznika jest udzielanie konsumentom porad i informacji prawnej. Jeśli rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, występuje do przedsiębiorców w imieniu konsumenta.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.