KPI – Kluczowe wskaźniki efektywności. Jak używać ich najlepiej?

wykres gannta
Wykres Gantta. Jak zrobić diagram +darmowy excel
11 maja, 2021
jaką działalność otworzyć
Jaką działalność otworzyć. MEGA skuteczne pomysły na firmę (3ci najlepszy),
12 maja, 2021

KPI – Kluczowe wskaźniki efektywności. Jak używać ich najlepiej?

Kluczowe wskaźniki efektywności kpi
Kluczowe wskaźniki efektywności kpi

KPI co to?

KPI (ang. key performance indicators) oznacza kluczowy wskaźnik wydajności, kluczowe wskaźniki wydajności.

REKLAMA:

Koniecznie zobacz naszą platformę ze szkoleniami online:
e-learing platforma szkolenie kurs online

Co to jest KPI?

KPI to mierzalna wartość, która pokazuje, jak skutecznie firma osiąga kluczowe cele biznesowe.

Do czego służy wskaźnik KPI?

Wskaźniki KPI są używane przez osoby i organizacje do oceny ich sukcesu w osiąganiu krytycznych celów. Wskaźniki KPI wysokiego poziomu mogą koncentrować się na ogólnej wydajności przedsiębiorstwa, podczas gdy wskaźniki KPI niskiego poziomu mogą koncentrować się na procesach wewnątrz działów.

Jak opracować wskaźniki KPI?

Zalecam podejście SMARTER. 

SMARTER oznacza Specific (specyficzny), Measurable (mierzalny), Attainable (osiągalny), Relevant (ważny), Time bound (określony w czasie), Evaluate (można go zewoluować/ocenić) i Reevaluate (ponowna ocena).

Tworząc wstępną listę wartości, które najlepiej pokazują postęp w realizacji kluczowych celów biznesowych, zadaj sobie i / lub swojemu zespołowi następujące pytania na ich temat:

  • Czy twój cel jest konkretny?
  • Czy możesz zmierzyć postęp w realizacji tego celu?
  • Czy cel jest realistycznie osiągalny?
  • Jak istotny jest cel dla Twojej organizacji?
  • Jakie są ramy czasowe do osiągnięcia tego celu?
  • Jak i kiedy oceniasz krótkoterminowe postępy?
  • Jak i kiedy dokonasz ponownej oceny długoterminowych postępów

Kto ustala KPI?

Krótka odpowiedź: każdy. Wskaźniki KPI są używane przez osoby fizyczne, na przykład do realizacji celów związanych ze zdrowiem, a organizacje do realizacji celów biznesowych.

W firmach istnieją zazwyczaj wskaźniki KPI dla działów (takie jak marketing, sprzedaż i obsługa klienta, żeby wymienić tylko kilka). Te wskaźniki KPI są często ustalane przez kierowników działów, a następnie kierownicy działów zapewniają, że zespół odpowiednio pracuje.

Następnie są nadrzędne wskaźniki KPI, zwykle ustalane przez dyrektora generalnego i zespół wykonawczy organizacji. KPI wydziałowe powinny być tworzone w taki sposób, aby ich sumaryczny wynik był kluczowy dla nadrzędnych wskaźników KPI.

Jak stworzyć KPI?

Więc, KPI jak liczyć…

Powiedzmy, że Twoim ogólnym celem jest zwiększenie sprzedaży książek w tym roku. Ten KPI nazwiesz KPI sprzedaży książek . Oto jak możesz zdefiniować KPI:

  • Co: Aby zwiększyć sprzedaż książek o 11% w tym roku.
  • Dlaczego: Osiągnięcie tego celu pozwoli ci otworzyć kolejną placówkę w centrum handlowym.
  • Miara: postęp będzie mierzony jako wzrost liczby sprzedanych książek i wynikających z tego przychodów.
  • Jak: zwiększyć ruch na blogu poświęconym tematom związanym z naszą niszą wydawniczą.
  • Kto: Menedżer ds. Marketingu treści będzie odpowiedzialny za ten kluczowy wskaźnik wydajności.
  • Wynik: sprzedaż książek wzrośnie w tym roku o 11%.
  • Kiedy: postęp KPI będzie sprawdzany co miesiąc.

Których wskaźników KPI należy używać?

Nie ma czegoś takiego jak „najlepszy wskaźnik KPI”. Istnieje tylko najlepszy KPI dla Twoich konkretnych celów. Określ, które cele są najważniejsze dla Ciebie, Twojego zespołu i / lub Twojej firmy, i przeprowadź je, odpowiadając na pytania SMARTER opisane powyżej.

Kiedy należy używać KPI?

Użyj wskaźnika KPI, jeśli chcesz śledzić postępy w realizacji celu w czasie.

Dlaczego powinienem przeglądać wskaźniki KPI?

Cele mogą się zmieniać w czasie, a wyniki i postępy w ich realizacji z pewnością ulegną zmianie. W związku z tym wskaźnik KPI sprzed trzech miesięcy może nie być tak istotny. Dlatego ważne jest, aby nie ustawiać i nie zapominać o swoich KPI.

Kiedy powinienem przejrzeć wskaźniki KPI?

Wskaźniki KPI należy przeglądać w punktach związanych z końcowym czasem wyznaczonym na osiągnięcie celu. Korzystając z przykładu o sprzedaży książek powyżej, ustaliliśmy, że cel powinien zostać osiągnięty w ciągu jednego roku.

W takim razie przeglądy mogą być dokonywane co miesiąc, jeśli wystarczy czasu na pomiar postępów.

Jak raportować wskaźniki KPI?

Raport KPI to prezentacja podsumowująca bieżące wyniki w porównaniu z celami. Można go prezentować na różne sposoby, od arkuszy kalkulacyjnych i slajdów po formalne pisemne raporty i dashboardy.

Tradycyjnie raporty KPI są opracowywane co kwartał. Jednak w zależności od tego, jak szczegółowe są te raporty, możesz chcieć utworzyć raport KPI za każdym razem, gdy przeprowadzasz przegląd KPI.

Ile wskaźników KPI należy śledzić?

Z mojego doświadczenia wynika, że ​​im mniej, tym lepiej. Użycie zbyt wielu wskaźników KPI lub zmierzenie wskaźników KPI, które nie są odpowiednie dla danego etapu firmy, może mocno obciążać Twój budżet. Badania sugerują, że zespoły składające się z 3-5 osób są najbardziej wydajne; Osobiście uważam, że ten zakres jest również dobrą maksymalną liczbą wskaźników KPI.

Dlaczego kluczowe wskaźniki efektywności są ważne?

Dążenie do celów zależy od ukierunkowanego, konsekwentnego dostarczania wyników. Wskaźniki KPI są ważne, ponieważ służą jako drogowskazy prowadzące do miejsca, w którym chcesz się znaleźć.

Które firmy używają wskaźników KPI?

Wszystkie organizacje, niezależnie od wielkości i sektora, które mają cel i wierzą, że stworzenie strategii osiągnięcia tych celów jest ważne.

Co to jest pulpit wskaźników KPI?

Pulpit KPI tworzy wizualizację w czasie rzeczywistym (na telefonie komórkowym, komputerze stacjonarnym lub na telewizorze zamontowanym na ścianie w biurze) wybranych wskaźników KPI. Najlepsze pulpity nawigacyjne KPI można dostosowywać, umożliwiając między innymi zmianę kolorów, organizowanie wskaźników KPI i przeglądanie postępów jednym spojrzeniem.

REKLAMA:

Koniecznie zobacz szkolenie analiza biznesowa:
kurs analiza biznesowe modele
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.

Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!