Polityka prywatności

Program partnerski
26 sierpnia, 2021
Kropla drąży skałę
26 sierpnia, 2021

Polityka prywatności

Polityka prywatności – czym jest i co powinna zawierać?

Współcześnie polityka prywatności to jeden z podstawowych dokumentów, który występuje w większości branż. W dobie dynamicznego postępu technologicznego powszechnie występującej cyfryzacji, polityka prywatności stanowi wymaganie prawne przede wszystkim dla firm prowadzących działalność w internecie. Jeżeli dana witryna zbiera wszelkie informacje personalne, musi zawierać politykę prywatności, która będzie informowała użytkowników o fakcie gromadzenia i przetwarzania ich danych. Warto również pamiętać, że większość witryn internetowych wykorzystuje pliki cookies, co również podlega akceptacji użytkowników.

Polityka prywatności – co to takiego?

Polityka prywatności jest dokumentem, w którym zawierają się wszystkie niezbędne informacje, które muszą zostać przekazane wszystkim osobom, których dane osobowe są przetwarzane bądź w przyszłości będą. Jest to więc dokument, do którego odsyła się wszystkie osoby, które chcą dokładnie zaznajomić się z informacjami, które bezpośrednio dotyczą przetwarzania danych osobowych.

Dokument jakim, jest polityka prywatności, pozwala na gromadzenie informacji o użytkownikach, którzy na przykład odwiedzają strony internetowe. Ponadto dzięki polityce prywatności dla przedsiębiorców znacznie łatwiejsze jest spełnienie obowiązku informacyjnego, który odzwierciedlają przepisy prawne, a dokładniej art. 13 oraz 14 RODO. Niemniej odpowiedni zakres informacji, jakie należy przekazać osobom, których dane są przetwarzane, jest bardzo szeroki. Dlatego też bez posiadania właściwego dokumentu nie jest możliwe przedstawienie wszystkich zgromadzonych danych osobowych.

W ramach prowadzenia polityki prywatności możliwe jest zawieranie wszystkich danych osobowych w jednym dokumencie. W sytuacji, kiedy odpowiednie dane będą wymagały aktualizacji, ich zbiór znajdujący się w jednym dokumencie będzie dużym ułatwieniem. Niemniej polityka prywatności obliguje także do rzetelnego informowania wszystkich użytkowników, w jaki sposób będą gromadzone i przetwarzane ich dane. Zgodnie z przepisami prawa telekomunikacyjnego, tego rodzaju informacje mogą zostać zawarte w plikach cookies, które wykorzystywane są na stronie internetowej.   

Polityka prywatności – co powinna zawierać i dlaczego warto ją mieć?

Dzięki polityce prywatności strony internetowe zbierają dane osobowe, zgodnie z ustalonymi wcześniej przepisami prawa. Jednak posiadanie polityki prywatności to również ogromne ułatwienie dla przedsiębiorców. Niemniej tworząc politykę prywatności, należy pamiętać o kilku kluczowych kwestiach, które muszą być w niej zawarte. Powinna ona zawierać wszelkie istotne informacje przede wszystkim z punktu widzenia użytkowników danej witryny internetowej. Zatem trzeba pamiętać o tym:

  1. Kto jest administratorem danych osobowych i kontaktowych, które są gromadzone.
  2. Wszelkich celach przetwarzania gromadzonych danych, co będzie podparte odpowiednią podstawą prawną.
  3. Uzasadnienie interesu przetwarzania danych osobowych przez administratora strony.
  4. Informacje o tym, czy dane osobowe będą przekazywane do państw trzecich bądź organizacji.
  5. Okres przetwarzania danych osobowych.
  6. Informacja o prawie do możliwości cofnięcia zgody odnośnie przetwarzania danych osobowych.
  7. Informacja o prawię do żądania dostępu do własnych danych osobowych, w celu ich sprostowania, usunięcia bądź ograniczenia w zakresie przetwarzania.

Powyższe stanowi najważniejsze kwestie w kontekście przetwarzania danych osobowych. Muszą o nich pamiętać strony, które przetwarzają dane osobowe, ale również użytkownicy, którzy powinni dokładnie znać swoje prawa w zakresie udzielania zgody na przetwarzania ich danych osobowych. Z punktu widzenia osób, które przetwarzają dane osobowe, doskonale wiedzą, że polityka prywatności do najpopularniejsza, a zarazem najlepsza forma, która spełnia obowiązek informacyjne względem przetwarzania danych osobowych. Warto jednak pamiętać także o tym, że nie zawsze przetwarzanie danych osobowych jest potrzebne. Są jednak sytuacje, w których warto mieć politykę prywatności, a mianowicie:

  1. W momencie, kiedy zbiera się dane osobowe klientów na przykład w sklepie internetowym.
  2. W sytuacji, kiedy prowadzi się fanpage w mediach społecznościowych.
  3. Kiedy, dane osobowe zbierane są do zapisu na wydarzenie, webinar czy newslettera.
  4. W sytuacji, kiedy daje się możliwość umieszczania opinii na przykład o sprzedawanych produktach.

Wymienione sytuacje stanowią najczęściej pojawiające się powody przetwarzania danych osobowych. Jednak sytuacji, w których przetwarza się dane osobowe, jest bardzo wiele. Powyższe przykłady doskonale pokazują, że brak posiadania polityki prywatności mógłby w dużym stopniu utrudnić przede wszystkim informowanie użytkowników o gromadzeniu i przetwarzaniu ich danych osobowych. Dlatego też posiadanie polityki prywatności pozwala na zebranie wszystkich tych kwestii w jedno miejsce.

Polityka prywatności – czym są pliki cookies?

Pliki cookies stanowią jedną z najbardziej zawiłych części w ramach zapewnienia zgodności witryn z regulacjami mówiącymi o prywatności użytkowników i ogólnie ochrony tych danych. Czym są zatem pliki cookies? W polskim żargonie określane są ciasteczkami, które są małymi plikami, zapisywanymi i przechowywanymi na komputerze w momencie odwiedzania różnych stron internetowych. Zawierają one dane informatyczne, przede wszystkim odpowiednie pliki tekstowe. Najczęściej stosowane są w celach statystycznych, które pozwolą na skuteczne identyfikowanie różnych sposobów korzystania ze stron internetowych przez użytkowników.

W ramach takich działań administrator witryny ma możliwość zbierania danych, dzięki którym może wprowadzać pożądane modyfikacje na przykład ulepszenia struktury czy zawartości strony. Ponadto obecnie pliki cookies można podzielić na tymczasowe oraz stale. Pierwsze z nich przechowywane są bezpośrednio na urządzeniu użytkowników, którzy odwiedzają daną witrynę, aż do wylogowania bądź wyłączenia przeglądarki internetowej. Z kolei pliki cookies o specyfice stałej przechowywane są przez określony czas. Niemniej w takiej sytuacji użytkownik ma możliwość ręcznego usunięcia plików cookies.

Pliki cookies po zaakceptowaniu przez użytkownika polityki prywatności działają w tle. Są więc niewidoczne, co nie przeszkadza w swobodnym przeglądaniu zawartości strony internetowej. Raz zapisane pliki cookies zajmują się zbieraniem różnego rodzaju danych, co więcej są one bardzo dynamiczne i często się zmieniają. Z kolei obecne przepisy prawne wymagają tego, aby informacja o plikach cookies była bardzo dokładna. Oznacza to, że w momencie, kiedy polityka prywatności jest dokumentem o charakterze statycznych, to sekcja czy obszar o plikach cookies musi być za każdym razem aktualizowany.

Pliki cookies – jak sprawdzić jaki rodzaj cookies stosowany jest na witrynie internetowej?

Wiele rodzajów plików cookies powoduje, że nigdy nie wiadomo, jakie na danej witrynie internetowej są stosowane. Aby mieć możliwość sprawdzenia, jakie konkretnie pliki cookies stosowane są na stronie internetowej, należy sprawdzić wtyczki, z których się korzysta. Ponadto administratorzy, którzy korzystają z wielu narzędzi między innymi Google AdSense, Google AdWords, Facebook, Disqus czy Piksel muszą pamiętać, że na takiej witrynie znajdują się pliki cookies tych podmiotów. W ten sposób podmioty trzecie mają możliwość wykorzystywania plików cookies do własnych celów. Najczęściej są one wykorzystywane do targetowania odpowiednich reklam oraz świadczenia działań marketingowo – pomiarowych. Sprawdzenie plików cookies możliwe jest dzięki audytowi plików cookies bądź z wykorzystaniem odpowiednich wtyczek do przeglądarek.

Jak odebrać zgodę na pliki cookies?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami na stosowanie plików cookies na stronach internetowych każdy odwiedzający je użytkownik musi wyrazić zgodę. Zatem na stosowanie plików cookies każdy użytkownik strony administratora musi wyrazić zgodę. W jaki sposób taką zgodę można odebrać? W tym celu przede wszystkim można wykorzystać różne rodzaje wtyczek. Jednak należy mieć na uwadze to, że na wyświetlonym banerze trzeba umieścić rzetelne informacje, w jakich celach korzysta się z plików cookies. Najczęściej jest to wykorzystywanie plików cookies podmiotów trzecich w celach możliwości korzystania z narzędzi społecznościowych do zbierania informacji analitycznych i marketingowych. Niemniej dokładna treść zależna jest głównie od tego, z jakiego konkretnie rodzaju plików cookies się korzysta.

Jeżeli dana witryna wykorzystuje pliki cookies w celu właściwego funkcjonowania, a także w celach korzystania z narzędzi społecznościowych, analitycznych i marketingowych to możliwe jest określenie odpowiednich warunków przechowywania plików cookies. Ponadto administrator strony zawsze musi poinformować użytkownika o tym, że będzie zapisywał oraz uzyskiwał dostęp do wspomnianych informacji. Z kolei zaakceptowanie powyższych warunków przez użytkownika, oznacza, że zgadza się on na przechowywanie bądź uzyskanie dostępu do plików cookies zapisywanych na jego urządzeniu. Między innymi o tym należy także poinformować w dokumencie polityki prywatności, wskazując jednocześnie, że poprzez konkretne ustawienia własnej przeglądarki może on wyłączyć pliki cookies.

Polityka prywatności – wstęp do nowych czasów

Obecnie polityka prywatności to dokument, który jest powszechnie wykorzystywany w szeroko pojętej działalności internetowej. Stanowi ona podstawowy dokument, w którym administrator ma obowiązek poinformowania każdego z odwiedzających witrynę użytkowników o gromadzeniu i przetwarzaniu danych osobowych. Współcześnie stosowanie polityki prywatności to standardowe działanie, o którym wie każdy z potencjalnych przedsiębiorców i większość użytkowników internetu. Wraz z biegiem czasu, jeszcze bardziej dynamicznym rozwojem narzędzi internetowych, należy spodziewać się aktualizowania przepisów prawa, a w efekcie polityki prywatności. Nieustanne zmiany w bardzo dynamicznej przestrzeni, jaką jest internet zdają się być nieuniknione.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!