Oportunista

Restrukturyzacja
Restrukturyzacja
5 marca, 2022
konformizm
Konformizm
7 marca, 2022

Oportunista

Oportunista
Oportunista

Kim jest oportunista i czym się cechuje?

Oportunizm jest uważany za niezdrowy, jako zaburzenie lub wadę charakteru, samolubne dążenie do szansy jest rażąco antyspołeczne (polega na lekceważeniu potrzeb, życzeń i interesów innych).

Kim jest osoba oportunistyczna?

Oportuniści to ludzie, którzy widzą szansę na uzyskanie korzyści z sytuacji, często kosztem etyki lub moralności. Oportunista wykorzystuje każdą okazję, aby poprawić sytuację dla siebie.

Tak więc oportunista to naprawdę ktoś, kto widzi szansę i ją wykorzystuje. Jednak we współczesnym kontekście, jeśli jesteś oportunistą, jesteś postrzegany jako ktoś, kto robi coś niesprawiedliwego, nieetycznego i niemoralnego. Oportunista to ktoś, kto widzi szansę i ją wykorzystuje.

Czy oportunizm jest negatywnym słowem?

W odniesieniu do ludzi określenie „oportunista” zwykle ma negatywne konotacje. Oznacza to, że ludzie tak nazwani czerpią bezzasadne, niesprawiedliwe korzyści z okazji do osiągnięcia samolubnych celów. Osoby oportunistyczne są często uważane za wyzyskujące.

Czy oportuniści są samolubni?

Oportuniści są postrzegani przez krytyków jako samolubni lub stronniczy. Mówi się, że są gotowi na kompromis „normalnych” wartości i zasad, aby zmaksymalizować zysk. Kieruje nimi urok sukcesu.

Jakie jest przeciwieństwo oportunisty?

To przeciwieństwo do kogoś, kto wykorzystuje każdą okazję lub innych dla osobistych korzyści. Przeciwieństwem oportunisty jest: altruista, dobroczyńca, filantrop.

Siedem cech wspólnych oportunistów:


1) Są kreatywni.


Oportuniści widzą świat w innym świetle niż większość. Rzadko znajdują się „ofiarami okoliczności”. Raczej tworzą własne okoliczności na podstawie warunków zewnętrznych. Tam, gdzie jest wola, jest sposób — zależy to tylko od percepcji osoby. Uważają możliwość za swoją prywatną własność, ponieważ wiedzą, że tworzą z osobistej szansy.

2) Nie wierzą w „normę”.


Masy zostały uwarunkowane do przestrzegania określonego zestawu zasad – podobnie jak oportuniści. Różnica między tymi, którzy zanurzają się w oceanie możliwości, a tymi, którzy pozostają na pokładzie, polega na tym, że ci ostatni czują się niekomfortowo, naginając zasady, aby wykorzystać okazję. Natomiast oportuniści uważają, że ludzie mogą i powinni wybierać własne wartości.

3) Cele zawsze uzasadniają środki.


Oportunistom trudno jest wycofać się z jakiejkolwiek sytuacji, dopóki nie poczują, że wyszli z zyskiem — bez względu na koszty. Nienawidzą uczucia, że zrezygnowali z czegoś przedwcześnie.

4) Muszą być optymistami.

Na zachowanie oportunistów mają wpływ ogólne sytuacje życiowe, w których wszyscy się znajdujemy. Jednak podczas gdy niektórzy nie widzą innego wyjścia, jak tylko ograniczyć straty i przejść dalej, oportuniści szukają pocieszenia. Jedyną rzeczą, którą oportunista widzi jako pułapkę, jest to, że nie jest oportunistą.

5) Są zaradni.


Oportuniści kochają zasoby — i wszędzie je znajdą. Stare powiedzenie „cały świat wygląda jak młotek, kiedy wszystko, co masz, to gwóźdź”, może być ich mantrą. Czują się pokrzywdzeni, jeśli nie mają dostępu do wszystkich dostępnych im zasobów. Wykorzystują w pełni wszystko, co mają.

6) Lubią być na bieżąco.


Oportuniści wiedzą, że informacje same w sobie są cenne. Wykorzystywanie ich na swoją korzyść nazywa się oportunizmem intelektualnym. Rozumieją, że ludzką wiedzą można handlować na rynku pomysłów – lub w niektórych przypadkach oszukiwać, targować się i popychać.

7) Ciągle obliczają wyniki.

Oportuniści widzą świat w dwóch kolorach: uprzywilejowanym i pokrzywdzonym. Z oczywistych powodów wolą być na pozycjach przewagi – i czują się pokrzywdzeni, jeśli nie są w zasięgu możliwych korzyści.

Oportunista
Oportunista

Kiedy oportunizm idzie nie tak

Wathne i Heide w 2000 roku podzielili oportunizm na te dwie kategorie: oportunizm aktywny i oportunizm pasywny. Aktywny oportunizm jest definiowany jako akt naruszania pewnych ograniczeń w celu uzyskania korzyści dla siebie, podczas gdy pasywny oportunizm jest definiowany jako brak działań na rzecz własnej korzyści.

Badanie wpływu organizacyjnego tych dwóch rodzajów oportunizmu na przykładzie firmy Mattel (MAT). Dystrybutor zabawek zlecił firmie Lee Der Industrial produkcję zabawek bezołowiową farbą.

Skoro czytasz wpis pt. Oportunista to te wpisy mogą także Ciebie zainteresować:

Niestety wykorzystali okazję, by pójść na skróty i użyli skażonego ołowiem pigmentu w farbie – a nawet sfałszowali jego certyfikację. Mattel dostarczył listę zatwierdzonych dostawców, ale Lee Der poszedł inną drogą, nie powiadamiając wcześniej Mattela – co spowodowało wycofanie ponad miliona produktów i 2,3 miliona grzywien rządowych dla korporacji zabawkarskiej.

To tylko jeden przykład nieudanego aktywnego oportunizmu. Gdyby Mattel wiedział o ołowianej farbie i nic nie zrobił, byłby to przykład nieudanego pasywnego oportunizmu.

Szansa na zmianę.

Jak wyjaśniono wcześniej, oportunizm może być bardzo cennym atutem. W rzeczywistości jest najbardziej ceniony w biznesie, nieruchomościach, inwestycjach, ubezpieczeniach i wszelkiego rodzaju lukratywnych dziedzinach kariery. Przedsiębiorczy oportunista prawdopodobnie odniesie sukces — choć ciągle musi tłumaczyć, że cele całkowicie usprawiedliwiają środki.

Co myślisz o temacie jakim jest Oportunista? Daj znać w komentarzu.


Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/rafalszr/domains/rafalszrajnert.pl/public_html/wp-content/themes/betheme/includes/content-single.php on line 286
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej. Zapisz się na newsletter.
Pobierz: Darmowy Raport