Merchandising – co to jest? Definicja. Jak go wykorzystywać w sprzedaży (przykłady, definicja)

Psychologia społeczna -elementy psychologii społecznej (przykłady, definicja)
18 lutego, 2023
Co to jest kryptowaluta? Kryptowaluty – czym są, jak działają i jak w nie inwestować? (przykłady, definicja)
18 lutego, 2023

Merchandising – co to jest? Definicja. Jak go wykorzystywać w sprzedaży (przykłady, definicja)

Merchandising

Czym jest merchandising?

Sklepy stosują najróżniejsze sztuczki, by zwiększyć sprzedaż. Klienci wchodząc do sklepu często nie są świadomi, że ich mózg działa schematycznie.

Wykorzystują to specjaliści od odpowiedniego rozlokowania produktów, którzy wiedzą, gdzie skieruje się potencjalnie klient.

Towary mogą być tak rozmieszczone, by akurat wymusić na kliencie reakcję. Najczęściej zwrócenie uwagi klienta na danym produkcie wiąże się z tym, że poczuje on potrzebę dokonania zakupu. Odpowiednie rozlokowanie produktów w sklepach szerzej omawia merchandising.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Co to znaczy merchandising?

Merchandising opiera swoje działanie na wywieraniu wpływu.

Wykorzystuje się tutaj psychologią, która określa pewien schemat działania klientów po wejściu do danego sklepu. Merchandising wykorzystuje rozmieszczenie towaru i jego odpowiednią ekspozycję do tego, by skutecznie zwiększyć sprzedaż.

Istotna jest tutaj prezentacja towarów, która musi oddziaływać na wyobraźnię klienta. Najczęściej element ten wykorzystują wielkopowierzchniowe sklepy spożywcze i odzieżowe.

Topografia sklepu pełni tutaj istotną rolę. Półki są tak rozmieszczone, by klient musiał przejść cały sklep. W sklepach spożywczych najmniejsze produkty lub słodycze znajdują się przy kasie.

Dziecko podczas czekania w kolejce do kasy może wymusić na rodzicu, by kupić mu coś słodkiego do zjedzenia.

Sklepy wykorzystują też efekty świetlne i dźwięk do tego, by klient podczas zakupów poczuł się zrelaksowany.

Im bardziej poczujemy luźną atmosferę w sklepie, tym chętniej zostawimy tam swoje pieniądze. W większości sklepach jest puszczana przyjemna dla ucha muzyka.

Przykładowo klienci wchodząc do sklepu odzieżowego zdecydowanie chętniej tam zostaną, gdy w tle będzie leciała ich ulubiona piosenka.

Do czego sprowadza się merchandising?

Merchandising to forma marketingu, która przestrzega pewnych zasad prowadzenia sklepu. Określone działania powodują, że klient lepiej odbiera markę i chętniej dokonuje tam zakupów.

Działanie nie ogranicza się jednak jedynie do tego, by odpowiednie rozlokować półki z towarem. Ważną rolę ogrywa tutaj czystość sklepu, ubiór pracowników, muzyka, kompozycja kolorów, wystrój i zapach. Każdy element jest kluczowy do tego, by klient czuł się dobrze i dłużej pozostał w sklepie.

Muzyka zdecydowanie wpływa na atmosferę w sklepie i lepsze samopoczucie klientów. Udowodniono naukowo, że nastrojowa i spokojna muzyka działa odprężająco na mózg.

Zapach daje poczucie tego, że w sklepie jest czysto, a produkty na półkach są nowe. Czystość jest niezwykle ważna w sklepach, gdyż klient chce mieć świadomość tego, że produkty są przetrzymywane w schludnym i bezpiecznym miejscu. Klienci są zdecydowanie chętniejsi do wydania swoich pieniędzy w miejscu, gdzie czują się komfortowo.

Niektóre sklepy tworzą nawet odpowiednie miejsca, gdzie potencjalny klient może usiąść i odpocząć. Całość takich działań powoduje, że ludzie chętnie polecają dane miejsce, wystawiają pozytywne opinie i wracają tam dokonywać zakupów.

Merchandising to zbiór działań związanych z prezentacją towarów w sklepach detalicznych i promocją sprzedaży. Celem merchandisingu jest przyciągnięcie uwagi klienta i zachęcenie go do zakupu produktów.

W praktyce merchandising może obejmować:

  1. Projektowanie wystaw sklepowych i ekspozycji towarów.
  2. Układanie towarów na półkach w sposób atrakcyjny i funkcjonalny.
  3. Kreowanie wizerunku marki i budowanie jej rozpoznawalności.
  4. Tworzenie atrakcyjnych ofert promocyjnych i rabatowych.
  5. Analizę sprzedaży i dostosowywanie oferty do potrzeb klientów.
  6. Zarządzanie zapasami towarów i dostawami.

Merchandising jest szczególnie ważny w branżach związanych z handlem detalicznym, takich jak odzież, elektronika, kosmetyki, artykuły spożywcze i wiele innych. Skuteczne działania merchandisingowe mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży, zwiększenia lojalności klientów i poprawy wizerunku marki.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Jakie firmy stosują merchandising?

Merchandising jest stosowany w najróżniejszych sklepach. Największą uwagę poświęca się mu jednak w sklepach, które są wielkopowierzchniowe. W dużych sklepach merchandising pełni ważną rolę, która maksymalizuje zyski. Sklepy wielkopowierzchniowe często posiadają więcej niż jeden punkt i muszą pilnować swoich standardów.

W Polsce merchandising jest stosowany najczęściej w sklepach sportowych, odzieżowych i spożywczych. Marketing handlowy jest wykorzystywany w takich supermarketach jak Carrefour, Auchan lub Decathlon.

Duże sklepy mają olbrzymią przestrzeń do zagospodarowania i muszą umiejętnie rozlokować wszystkie produkty. Odpowiednie rozlokowanie towarów pozwala później lepiej kontrolować braki i bieżące ich uzupełnianie. Z reguły każdy pracownik w sklepie otrzymuje wówczas swój dział, gdzie dba o ekspozycję towary, uzupełnianie braków i czystość.

Co to merchandising w marketingu i sprzedaży?

Merchandising w marketingu i sprzedaży to zbiór działań mających na celu poprawę widoczności produktów w sklepach detalicznych i wzmocnienie wizerunku marki. Merchandising w marketingu i sprzedaży dotyczy zarówno producentów, jak i detalicznych sprzedawców.

Merchandising w marketingu i sprzedaży może obejmować:

  1. Projektowanie wystaw sklepowych i ekspozycji towarów w taki sposób, aby wyróżnić produkty wśród konkurencji i zachęcić klientów do zakupu.
  2. Kreowanie spójnego wizerunku marki poprzez stosowanie jednolitego stylu i kolorystyki w opakowaniach, etykietach, ekspozycjach, itp.
  3. Wykorzystanie materiałów reklamowych, takich jak plakaty, banery, ulotki, aby przyciągnąć uwagę klientów i zachęcić ich do zakupu.
  4. Promowanie ofert specjalnych i promocyjnych, takich jak rabaty, gratisy i prezenty, aby zwiększyć sprzedaż.
  5. Dbanie o dobry stan produktów na półkach i ich uzupełnianie, aby uniknąć sytuacji, w której klient nie może kupić danego produktu.

Merchandising w marketingu i sprzedaży jest ważnym narzędziem dla producentów i sprzedawców, pozwalającym na zwiększenie sprzedaży i poprawę wizerunku marki. Dzięki skutecznym działaniom merchandisingowym, produkty mogą wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć uwagę klientów.

Na czym polega praca merchandiser?

Praca merchandisera polega w głównej mierze na tym, by wykładać towar na sklepowe półki. Zadanie to jest jednak tylko z pozoru proste i wymaga pewnej kreatywności. Zadaniem pracownika jest takie ułożenie towaru, by oddziaływał on na zmysły klientów. Wykorzystuje się do tego specjalne ekspozycje sklepowe i odpowiednie rozmieszczenie półek. Jeśli towar zostanie już ułożony, to kolejnym zadaniem merchandisera jest to, by pilnować swojego działu i na bieżąco uzupełniać braki.

Ile zarabia merchandiser?

Merchandiser to zawód, który niestety nie jest zbyt dobrze płatny. Zawód ten najczęściej wykonują osoby młode, które podejmują się pierwszej pracy. Najczęściej są to studenci zaoczni, osoby dorabiające lub imigranci zarobkowi.

W Polsce płaca na tym stanowisku z reguły zaczyna się od minimalnej krajowej. Większość osób pracujących w tym zawodzie nie przekracza czterech i pół tysiąca brutto. Zdecydowanie lepiej sytuacja prezentuje się za granicą. Osoby lubiące ten zawód często decydują się na wyjazd za granicę. Popularne kierunki zarobkowe to Niemcy, Holandia lub Wielka Brytania.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Merchandising - co to jest? Definicja. Jak go wykorzystywać w sprzedaży (przykłady, definicja) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)