Psychologia społeczna -elementy psychologii społecznej

Co to jest Firma Ltd w UK? Czym różni się spółka LTD od Polskiej z o.o.
30 lipca, 2022
Merchandising – co to jest? Definicja. Jak go wykorzystywać w sprzedaży
30 lipca, 2022

Psychologia społeczna -elementy psychologii społecznej

psychologia społeczna

Fundamentalne koncepcje, jakie wykorzystuje psychologia społeczna

Nie jest zaskoczeniem, że psychologia społeczna stała się istotną częścią współczesnego życia – od tego, jak się ze sobą komunikujemy, jak reagujemy na nowe sytuacje, na nowych ludzi, jak poruszamy się w złożonych i nowych sytuacjach.

Ważne jest, by mieć podstawowe pojęcie o jej głównych koncepcjach i ideach. Pomoże Ci to lepiej zrozumieć Twoje własne zachowanie i sprawi, że nie padniesz ofiarą powszechnych błędnych przekonań.

Zapisz się aby otrzymać raport i poradnik SEO
Wpisz poniżej swoje dane:

A więc, co bada psychologia społeczna?

Psychologia społeczna to dziedzina nauki, która bada, jak ludzie odnoszą się do siebie nawzajem w realnym świecie. Zajmuje się wszystkim – od tego, jak ludzie tworzą grupy i społeczeństwa, jak wpływają na siebie nawzajem, a także jak myślą i czują.

Psychologia społeczna wykorzystuje metody i teorie z wielu dyscyplin, takich jak psychologia poznawcza, ekonomia, socjologia, antropologia i neuronauka.

Czerpie z tych dziedzin, ponieważ chce wyjaśnić, dlaczego ludzie zachowują się tak, a nie inaczej, i zrozumieć, jak wchodzą ze sobą w interakcje.

Jak mogę dowiedzieć się więcej o psychologii społecznej?

Istnieje wiele sposobów na rozpoczęcie nauki o psychologii społecznej – od czytania książek i artykułów online po oglądanie wykładów i filmów.

Jeśli chcesz zagłębić się w temat, możesz skorzystać z kursów dostępnych w Internecie, takich jak Introduction to Social Psychology (Coursera).

Możesz też rozważyć zapisanie się na studia wyższe, które zazwyczaj obejmują podstawowe zagadnienia, takie jak komunikacja, relacje interpersonalne i dynamika grupy.

Rola mózgu i poznania w psychologii społecznej, czyli psychologia społeczna w życiu codziennym

Psychologia społeczna w dużej mierze opiera się na badaniach nad mózgiem – a konkretnie nad tym, jak on działa i jak różne części mózgu wpływają na różne aspekty ludzkiego zachowania. Aby to zrozumieć, przyjrzyjmy się niektórym kluczowym terminom używanym w psychologii społecznej.

  1. Jaźń

Na Twoją tożsamość składają się Twoje myśli, przekonania, wartości, cechy osobowości, cele i wspomnienia. To wszystko nazywamy poczuciem własnego ja. Chociaż każdy ma swoje własne, niepowtarzalne poczucie własnej wartości, nie oznacza to, że jest mniej podatny na wpływy innych.

  1. Emocje, nastroje i uczucia

Emocje to uczucia, które pochodzą z naszego wnętrza, a nie z czegoś zewnętrznego, np. z sytuacji. Na przykład, jeśli ktoś zahamuje ruch na drodze, możesz czuć się źle lub pełen frustracji. Możesz też doświadczać emocji takich jak szczęście lub smutek.

Nastroje są podobne do emocji, ale zazwyczaj emocje trwają znacznie krócej. Na przykład możesz czuć się szczęśliwy, kiedy zobaczysz słodkiego psa lub smutny, kiedy tęsknisz za domem. Uczucia są ulotne, co oznacza, że możesz je szybko zmienić.

Uczucia są ściśle związane z emocjami, ale różnią się od nich. Są bardziej subtelne i często trudniej je zidentyfikować.

  1. Relacje interpersonalne

Relacje interpersonalne to interakcje pomiędzy dwoma lub więcej osobami. Obejmują przyjaźnie, związki romantyczne, więzi rodzinne, a także zawodowe.

Ludzie, którzy są sobie bliscy, mają wiele podobieństw. Obie strony wówczas cenią sobie uczciwość, zaufanie, lojalność, życzliwość, miłość i szacunek. Mają też podobne zainteresowania, hobby i poglądy.

Te wspólne cechy tworzą więź między ludźmi, co ułatwia im wzajemne zrozumienie. Jednak nie zawsze tak jest. Ludzie mogą bardzo się od siebie różnić, a mimo to mieć dobre relacje.

  1. Cechy osobowości

Cechy osobowości to cechy, które określają twój charakter. Są to takie rzeczy, jak poziom sumienności, ugodowości, ekstrawersji, stabilności emocjonalnej i otwartości.

Niektóre z nich są stałe w czasie, podczas gdy inne zmieniają się w zależności od okoliczności. Na przykład ekstrawertycy mają tendencję do bycia otwartymi i rozmownymi, podczas gdy introwertycy są cisi i powściągliwi.

Cechy osobowości są również związane z określonymi zachowaniami. Na przykład ekstrawertycy są zazwyczaj towarzyscy, a introwertycy wolą pozostać sami.

  1. Stereotypy

Stereotyp to ogólne wyobrażenie o konkretnej grupie ludzi. Opisuje, jak społeczeństwo postrzega ich na podstawie ich wyglądu, przekonań i kultury. Stereotypy nie zawsze są dokładne. Mogą być pozytywne lub negatywne i mogą dotyczyć w równym stopniu obu płci lub tylko jednej.

Na przykład większość ludzi uważa, że mężczyźni są zazwyczaj silniejsi od kobiet. Ale research pokazuje, że mężczyźni i kobiety mają taką samą siłę na siłowni.

Są czasem przydatne, ale mogą też prowadzić do dyskryminacji i uprzedzeń wobec grup mniejszościowych.

  1. Dynamika grupy

Dynamika grupy odnosi się do tego, jak członkowie grupy działają razem. Obejmuje ona zasady i normy rządzące grupą, a także sposób, w jaki członkowie grupy wchodzą ze sobą w interakcje.

Na przykład zasady sportu zespołowego określają, jak zawodnicy powinni zachowywać się podczas meczów. Praca zespołowa jest również niezbędna dla zapewnienia sukcesu w biznesie i polityce.

Dynamikę grupy często bada się za pomocą eksperymentów, w których uczestnicy są dzieleni na małe grupy i otrzymują zadania do wykonania. Uczestnikom zadaje się pytania, aby dowiedzieć się, jak zachowuje się grupa i czy pojawiają się jakieś problemy.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Psychologia społeczna -elementy psychologii społecznej 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej