5p marketing

marketing 4p
4p marketing
24 maja, 2021
7p marketing
7p marketing mix
24 maja, 2021

5p marketing

marketing 5p przykład

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę

Więc czym jest 5p?

Definicja 5p i historia:

W dziedzinie marketingu istnieje klasyczna zasada zwana Cztery P (4p). Elementy tworzą razem strategię, aby opracować niezbędne komponenty do przeprowadzenia udanej kampanii marketingowej. Wydaje się jednak, że konieczne jest dodanie piątego P, (5p) zwłaszcza gdy widzimy nacisk na wdrażanie modelu biznesowego zorientowanego na klienta; czyli piąte P to ludzie (people). 

marketing 5p przykład

Krótka historia Marketing Mix + 4P

Nazywane również jako Marketing Mix, 5 P ( czyli miejsce, cena, produkt, promocja, i dodatkowo ludzie) to pięć filarów skutecznej strategii marketingowej. 

Razem dają one Twój produkt lub usługę właściwym odbiorcom we właściwym czasie. 

Pierwotnie znany jako 4p (później dopiero ewoluował do 5p), opracowany przez Edmunda Jerome McCarthy, profesora marketingu.

marketing mix

 Zamiast studiować marketing z funkcjonalnego punktu widzenia, podejście McCarthy’ego skupiało się na wyzwaniach i rozwiązywaniu problemów, z którymi borykali się marketerzy.

To była rewolucyjna koncepcja. Zamiast po prostu zdefiniować, czym był marketing, McCarthy opracował model, w którym podstawowe działania marketingowe zostały podzielone na cztery wymiary. Dzięki temu formatowi marketerzy ulepszyli najlepsze praktyki, włączając socjologię i psychologię, aby uzyskać wgląd w zachowania konsumentów.

Jako marketer, aby odnieść sukces w realizacji swoich kampanii marketingowych i postawić swoją markę ponad innymi konkurentami, musisz mieć idealne połączenie dostarczania pożądanego produktu lub usługi, sprzedawanego w atrakcyjnej cenie, umiejscowionego we właściwej lokalizacji, stosując przykuwające uwagę i konwersacyjne taktyki promocyjne. Czyli 5 P.

Pięć P marketing mix

Model 5p wygląda następująco:

Produkt

Produkt może być dobrem materialnym lub niematerialną usługą spełniającą potrzeby lub pragnienia konsumentów. Firmy muszą koniecznie określić, które aspekty samego produktu są ważne i będą miały wpływ na percepcję klienta (emocjonalną, fizyczną i psychiczną) oraz zamiary zakupowe. 

Korzyści oferowane przez produkt lub usługi muszą zostać zrozumiane przez konsumenta, a unikalna propozycja sprzedaży- USP- produktu musi zostać dokładnie zbadana. Ponadto należy zidentyfikować i zrozumieć potencjalnych nabywców produktu.

Cena

Po ustaleniu oferty produktowej decyzje cenowe mogą wejść w życie. Ustalenia cen wpływają na marże zysku, podaż, popyt i ogólną strategię marketingową. Ważne jest, aby było to powiązane z postrzeganą wartością produktu dla klienta, a nie z obiektywnymi kosztami. 

Określenie strategii cenowej jest konieczne, aby zrozumieć, jak widzi klient i wyraźnie odróżnić Twój produkt od tego, co sprzedają inne firmy.

Umieszczenie, miejsce

Jak mówią w marketingu, chodzi o lokalizację, lokalizację, lokalizację. Miejsce ma ogromne znaczenie, ponieważ konsumenci nie kupują aktywnie Twojego produktu lub usługi. Kiedy konsumenci czegoś chcą, są pod silnym wpływem tego, co jest obecnie dla nich dostępne. Właściwe ustalenie miejsca i czasu jest istotną częścią sukcesu. Strategia lokowania pomoże ocenić, który kanał najlepiej pasuje do produktu.

Promocja – offline i online 

Po zoptymalizowaniu trzech poprzednich P w planie marketingowym,  czas na promocję swojej oferty. Promocja obejmuje takie elementy, jak reklama, public relations, marketing w mediach społecznościowych, marketing e-mailowy, marketing w wyszukiwarkach, marketing wideo i inne. 

Najlepszym sposobem wizualizacji interakcji klienta z firmą jest jej zmapowanie. Większość map podróży klienta przedstawia kluczowe wydarzenia, motywacje klientów i obszary tarcia w doświadczeniach użytkownika. 

Następnie te informacje są łączone w kompleksową wizualizację, która opisuje przeciętne doświadczenia z Twoją firmą. Każdy punkt styku musi być wsparty odpowiednim pozycjonowaniem marki, aby naprawdę zmaksymalizować zwrot z inwestycji. 

Opracowanie mapy podróży klienta to marka, która powinna wykorzystywać w modelu 5p ostatni dodany czynnik, czyli:

Ludzie

Piąte P jest chyba najważniejszym. Wszyscy wiemy, że Twój klient ma fundamentalne znaczenie dla Twojego strategicznego sukcesu jako marketera. W istocie wszystko, co robisz i wszystko, co robi Twoja organizacja, powinno obejmować wszechogarniającą uwagę docelową grupę docelową, aby uwzględnić potrzeby klientów i zapewnić ich satysfakcję. Ale musimy też mieć świadomość, że ludzie nie mają na myśli również „klientów”. Obejmuje personel, sprzedawców, zespoły obsługi klienta i wszystkie osoby zaangażowane w procesy marketingowe i sprzedażowe. Chcesz, aby Twoi pracownicy byli efektywni i pozytywnie postrzegani przez klientów.

Najważniejsze

Podczas opracowywania strategii marketingowej 5p dla dowolnego produktu, usługi lub marki należy wziąć pod uwagę jasne zdefiniowanie produktu, ceny, miejsca, promocji i ludzi. 

Zrównoważenie tych pięciu podstawowych elementów w planie marketingowym ma kluczowe znaczenie dla specjalistów od marketingu, którzy ciężko pracują, aby konkurować na rynku i realizować kulturę zorientowaną na klienta. 

Każdy aspekt strategii 5p Twojej firmy powinien być dostosowany wyłącznie do celu stworzenia optymalnej obsługi klienta. Kiedy robisz to dla swoich klientów, oni z kolei wspierają Twój sukces

5p model i inne instrumenty marketingowe

Więc jeśli interesuje Ciebie tematyka strategii marketingowej i jakie działania marketingowe warto podjąć zachęcam do przeczytania innych wpisów z tej tematyki:

REKLAMA:

Koniecznie zobacz naszą platformę ze szkoleniami online:

kurs pewności siebie
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.

Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!