Koncepcja 4c -co to jest marketing mix model? (przykłady, definicja)

7p marketing
Koncepcja 7p marketing mix (jak zwiększyć sprzedaż)
4 stycznia, 2023
lejek marketingowy
Lejek marketingowy i sprzedażowy- jak zrobić skuteczny content marketing i reklamę
4 stycznia, 2023

Koncepcja 4c -co to jest marketing mix model? (przykłady, definicja)

4c marketing

Co to jest 4 C?

Jako marketerzy wszyscy uczymy się o czterech filarach strategii marketingowej. 4 P – produkt, cena, miejsce i promocja -są zakorzenione w naszej pamięci od pierwszego dnia naszej edukacji w świecie marketingu. Jednak te cztery kategorie często zastępowane są czterema innymi, bardziej realistycznymi filarami marketingu: 4 C.

4c marketing

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę

Cztery punkty marketingu, na które składają się:

  • pragnienia i potrzeby konsumentów (klient),
  • koszt,
  • wygoda i
  • komunikacja,

są prawdopodobnie o wiele bardziej wartościowe dla miksu marketingowego niż cztery P. Koncentrują się nie tylko na marketingu i sprzedaży produktu, ale także na komunikacji z odbiorcą docelowym od początku procesu do samego końca.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

4 P koncentruje się na strategii marketingowej zorientowanej na sprzedawcę, która może być niezwykle skuteczna w sprzedaży. Jednak 4 C oferują bardziej konsumenckie spojrzenie na strategię marketingową.

Aby dokładniej wyjaśnić znaczenie 4 C, podzielę je dla Ciebie kawałek po kawałku.

1. Potrzeby i życzenia klientów

Pierwsze C w tym marketingu mixie to potrzeby klienta. Zamiast skupiać się na samym produkcie, pierwsze C skupia się na wypełnieniu pustki w życiu klienta.

Ta strategia marketingowa 4c jest ważna dla firm, które chcą poznać swoich klientów. Kiedy już zrozumiesz swojego klienta, znacznie łatwiej będzie stworzyć produkt, który przyniesie mu korzyści. Klient podejmuje decyzję o zakupie i dlatego jest najcenniejszym zasobem w każdej strategii marketingowej.

2. Koszt

Drugie C to koszt. Nie myl kosztu swojego produktu z jego ceną. Cena to tylko niewielka część całkowitego kosztu zakupu produktu dla klienta. Ważne jest, aby określić całkowity koszt – a nie cenę – produktu dla klienta. Koszt obejmuje nie tylko cenę przedmiotu, ale może również obejmować takie elementy, jak czas potrzebny klientowi na dotarcie do Twojej lokalizacji w celu zakupu produktu lub koszt dostawy potrzebnej do jego dostarczenia. Koszt może również obejmować korzyść lub brak produktu dla klienta.

3. Wygoda

Trzecie C w ramach formuły 4c to wygoda. Wygoda jest podobna do „miejsca” w strategii marketingowej 4P. Jednak te dwa są bardzo różne. Miejsce odnosi się po prostu do miejsca sprzedaży produktu. Wygoda to znacznie bardziej zorientowane na klienta podejście do tej strategii marketingowej.

Po przeanalizowaniu nawyków klientów powinieneś wiedzieć, czy robią zakupy w Internecie, czy w sklepach, a także co są skłonni zrobić, aby kupić Twój produkt. Całkowity koszt produktu określi częściowo jego wygodę dla grupy docelowej. Celem jest, aby produkt był opłacalny i na tyle prosty, aby klient mógł go uzyskać bez utrudniania.

 4. Komunikacja

Czwartym i ostatnim C w tym marketingu mix jest komunikacja. Komunikacja jest zawsze kluczem do marketingu biznesowego; bez niego 4 C nie byłyby skuteczne. Komunikacja jest podobna do czwartego P, promocja; jednak jest tutaj zupełnie inaczej.

Promocja produktu ma na celu skłonienie klientów do zakupu produktu. Promocja często może być manipulacyjna i nieskuteczna. Jednak komunikacja jest (znowu) zorientowanym na klienta podejściem do sprzedaży produktów. Komunikacja wymaga interakcji między kupującym a sprzedającym. Tę strategię marketingową można bardzo łatwo wdrożyć za pomocą mediów społecznościowych.

Prostym przykładem na marketing produktu w social mediach wg metody 4c może być nawet umieszczanie linków do profili w mediach społecznościowych może być bardzo korzystne dla klientów. To pozwala im na interakcję z Twoją marką na poziomie osobistym i ostatecznie doprowadzi do większej lojalności wobec marki wśród Twoich klientów.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Stosowanie 4C

4C marketingu może być bardzo korzystne dla każdej strategii marketingowej. Ta formuła zmusza marketerów do prawdziwego zrozumienia swoich odbiorców, zanim jeszcze opracują produkt. Strategia 4c wymaga komunikacji w całym procesie, od początku do końca, i zaczyna się od zrozumienia, czego klient chce i potrzebuje od produktu.

Korzystając z 4 C, pamiętaj tylko, aby zawsze najpierw myśleć o kliencie i komunikować się z nim po drodze. W rezultacie Twoi odbiorcy poczują się tak, jakbyś zwracał się bezpośrednio do nich i do ich potrzeb.

Do zapamiętania- formuła 4c

  • Obecnie w marketingu powinniśmy spojrzeć na świat oczami konsumenta i zastąpić instrumenty marketing mix’u firmy jego emocjami, potrzebami i tym czym się motywuje,
  • Składniki formuły 4C to: klient, koszt, wygoda oraz komunikacja,
  • Powinniśmy łączyć ze sobą różne podejścia do Marketingu Mix, co pozwoli nam realizować marketingowe cele w bardziej efektywny sposób.

Wolisz 4 P czy 4 C marketingu? Powiedz nam o tym w komentarzach poniżej!

4c model i inne instrumenty marketingowe

Więc jeśli interesuje Ciebie tematyka strategii marketingowej i jakie działania marketingowe warto podjąć zachęcam do przeczytania innych wpisów z tej tematyki:

Marketing mix 4c

Dystrybucja jest jednym z filarów biznesu. Bez znaczenia czy sprzedajesz usługi czy produkty fizyczne. Model 4c ma zapewnić że Twój towar będzie dostrzeżony przez osoby do których powinien trafić.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Koncepcja 4c -co to jest marketing mix model? (przykłady, definicja) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)