Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają)

Książki o pozytywnym myśleniu 1
Książki o pozytywnym myśleniu
21 lipca, 2021
Książki o asertywności
Książki o asertywności
21 lipca, 2021

Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają)

kmart

REKLAMA:

Koniecznie zobacz naszą platformę ze szkoleniami online:

kurs facebook szkolenie online

Link do kursu: Facebook Ads

Kmart to Amerykański Gigant, lub raczej upadły gigant bo obecnie posiada około 30 sklepów w całych Stanach Zjednoczonych, a kiedyś było ich ponad 2000. Kmart to amerykańska sieć marketów dyskontowych sprzedająca m.in: elektronikę użytkową, zabawki, urządzenia ogrodnicze i odzież. Nie sprzedają natomiast żywności.

Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają) 2

Problemy firmy zaczęły się w latach 90 ubiegłego wieku, przez wiele lat wróżono jej zamknięcie ale nadal jakoś się trzyma. Jak na tamte czasy mieli bardzo ciekawy sposób na promowanie swojej sieci. Bardzo znane było hasło „attention kmart shoppers”, czyli uwaga kupujący w Kmart. Było to związane z niebieskim światłem które zapalało się w losowych momentach w sklepie i wtedy ogłaszali zniżkę specjalną.

W ten sposób wydłużali czas jaki ludzie pozostawali w sklepie bo promocje były bardzo kuszące, więc wszyscy kręcili się i czekali. I to działało cuda w uzyskaniu nazwy i wizerunku Kmart. Pomysł był genialny. Ale co tam na prawdę spowodowało upadek tego ponad 100 letniego giganta?

Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają) 3

Kmart kresge

Założycielem Kmart, był Sebastian Kresge, który zaczął firma pod koniec XIX w . Na początku kmart był sklepem który sprzedawał produkty za pięć i dziesięć centów, co było tanie nawet jak na XIX w.

Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają) 4

W tamtym czasie sklep nosił nazwę po nazwisku założyciela, czyli Kresge, aż do roku 1962 roku, kiedy po raz pierwszy otworzono sklep o nazwie Kmart. Zobacz fragment wywiadu z osobą która otwierała wtedy ten sklep: OBEJRZYJ MÓJ FILM NA YOUTUBE

Na początku lat 90 kmart kupił wiele dużych firm, ale praktycznie sprzedał j e wszystkie juz w 1995. Natomiast w 2002 firma złożyła wniosek o bankructwo. NAstąpiła wtedy reorganizacja.

W 2004 Kmart Holdings Corporation stała się Sears Holdings Corporation to brzmi tak jak Sears kupił Kmart, ale właściwie było na odwrót. Kmart nabył Sears, ale samemu pozostał przy nazwie kupionego podmiotu.

Przed 1990 r. Kmart i SEARS były to dwaj najwięksi detaliści w Stanach Zjednoczonych fakt, że byli nawet w stanie połącz się w ten sposób bez interwencji rządu o podejrzenie monopolisty w 2004 r. przemawia o tym jak wielki był ich spadek w ciągu tych 14 lat.

Co więc było tak na prawdę przyczyną upadku Kmart? Powodów jest kilka.

Spójrzmy na rok 2006.

Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają) 5

Kmart i Sears są teraz jedną firmą. Zobacz jak na przestrzeni lat spadała liczba marketów, w 2020 Kmart posiadał już tylko 34 swoje sklepy.

Kolejną rzeczą o której muszę powiedzieć to stosunek zadłużenia do kapitału własnego. Teraz wchodzimy w analitykę finasową. Jeśli nie jesteście analitykami, pozwólcie mi wyjaśnij co to jest.

Wskaźniki zadłużenia umożliwiają ocenę polityki finansowej firmy. Najprściej mówiąc możemy obliczyć wypłacalność firmy.

Dlaczego warto dokonać oceny zadłużenia?

Analiza zadłużenia stanowi uzupełnienie analizy płynności finansowej. Dostarcza wielu cennych informacji na temat sposobu jej funkcjonowania. Dzięki temu umożliwia świadome i trafne podejmowanie decyzji biznesowych. Wskaźniki zadłużenia pokazują bowiem, czy dana firma jest w stanie udźwignąć kolejne zobowiązania.

Jak dokonać oceny zadłużenia?

Do stworzenia oceny zadłużenia wykorzystuje się dane zawarte w :

  • bilansie – umożliwią one dokonanie oceny stopnia wykorzystania zadłużenia do finansowania aktywów;
  • rachunku zysków i strat – informacje te pokazują, w jakim zakresie zyski operacyjne umożliwiają bieżącą obsługę zadłużenia.

Wskaźnik ogólnego zadłużenia (debit ratio) obrazuje stosunek kapitału obcego do aktywów.

Tak wygląda wzór:

Wskaźnik ogólnego zadłużenia (debit ratio)= zobowiązania ogółem / aktywa ogółem

Im wyższa wartość wskaźnika zadłużenia ogólnego, tym większe zadłużenie przedsiębiorstwa. Wzrost wartości wskaźnika do poziomu powyżej 50% mogą oznaczać pogorszenie wiarygodności finansowej przedsiębiorstwa i co za tym idzie nadmierne ryzyko kredytowe. Z kolei obniżenie wartości wskaźnika w czasie można interpretować jako spadek ryzyka finansowego i tym samym wzrost zdolności kredytowej, choć często wiele zależy od branży, w jakiej przedsiębiorstwo działa.

Mamy jeszcze jeden bardzo ważny wskaźnik.

Wskaźnik zadłużenia kapitału własnego

Po angielsku debt to equity ratio- mówi ile razy kapitał własny przedsiębiorstwa przewyższa całkowite zobowiązania. Innymi słowy pokazuje udział kapitału obcego w źródłach finansowania zobowiązań.

Oto jak się go oblicza:

Wskaźnik zadłużenie kapitału własnego – zobowiązania razem/kapitał własny

Wartość tego wskaźnika nie powinna przekraczać 1. Zapamiętaj to, bo zaraz Ci się to przyda. Dodatkowo warto wiedzieć, że jeśli jego wartość wzrasta w czasie, oznacza to, że ryzyko finansowe wzrasta, a firma zadłuża się.

Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają) 6

Do 2010 r. wskaźnik długu do aktywów był w porządku, ale zobacz, powstaje pewien problem. Przez kolejne 3 lata wzrósł tak wysoko, że większość wierzycieli by nie chciała dotknąć tej firmy pamiętaj, że chcemy liczby w okolicach od 1 do 2. A teraz mamy ponad 7!

A po kolejnych latach firma zaczęła mieć ujemny wskaźnik.

Który jest tak samo zły, jak ten za wysoki i oznacza to, że firma nie ma dość pieniędzy na spłatę długów. To najczęściej dzieje się wtedy, gdy większość firm wychodzi z biznesu i likwidują wszystkie swoje aktywa. Czyli Sprzedają aktywa żeby spłacić długi.

Kmart w tym momencie dowiaduje się, że nie mogą nawet spłacić swojego istniejącego długu.

Czy udzieliłbyś im wtedy jako inwestor nowej pożyczki? Oczywiście że nie.

Więc co się stało z Kmart?

Ludzie po prostu nie chcę już chodzić do Kmart. Jest to sklep minionej epoki. W jego miejsce powstały nowsze, a sam Kmart wygląda dzisiaj prawie tak samo jak 20 lat temu.

Kolejna rzecz to sporo zakupów przeniosło się do internetu, co było piętą achillesową kmartu.

Przypatrz się tym materiałom. Wygląd niczym to co mieliśmy w Polsce w latach 90siątych.

Nie posiadają oni nawet ekranów dotykowych na kasa co od wielu lat jest w każdym markecie. Te stare, które posiadają są w dodatku bardzo powolne.

W 1990 roku Walmart wyprzedził Kmart i w obecnych czasach to jak poównywanie maluch do ferrari. Więc co przez te lata Walmart zrobił dobrze że stał się jedną z największych firm na świecie?

O tym w kolejnym materiale.

Tymczasem zachęcam do subskrybowania tego kanału na Youtube i zadawania pytań w komentarzach. Jeśli materiał sie pdobał to daj łapkę w górę i udostepnij swoim znajomym.

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę
Link do kursu jak napisać reklamę i ofertę.
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!