Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają)

książki psychologiczne o zachowaniach ludzkich
Książki psychologiczne o zachowaniach ludzkich (co warto przeczytać)
3 lutego, 2023
Biznes bez pieniędzy
Biznes bez pieniędzy. Założyć firmę bez wkładu finansowego (kapitał i przedsiębiorca)
3 lutego, 2023

Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają)

kmart

Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają)

Kmart to Amerykański Gigant, lub raczej upadły gigant bo obecnie posiada około 30 sklepów w całych Stanach Zjednoczonych, a kiedyś było ich ponad 2000. Kmart to amerykańska sieć marketów dyskontowych sprzedająca m.in: elektronikę użytkową, zabawki, urządzenia ogrodnicze i odzież. Nie sprzedają natomiast żywności.

Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają) 1

Problemy firmy zaczęły się w latach 90 ubiegłego wieku, przez wiele lat wróżono jej zamknięcie ale nadal jakoś się trzyma. Jak na tamte czasy mieli bardzo ciekawy sposób na promowanie swojej sieci. Bardzo znane było hasło „attention kmart shoppers”, czyli uwaga kupujący w Kmart. Było to związane z niebieskim światłem które zapalało się w losowych momentach w sklepie i wtedy ogłaszali zniżkę specjalną.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

W ten sposób wydłużali czas jaki ludzie pozostawali w sklepie bo promocje były bardzo kuszące, więc wszyscy kręcili się i czekali. I to działało cuda w uzyskaniu nazwy i wizerunku Kmart. Pomysł był genialny. Ale co tam na prawdę spowodowało upadek tego ponad 100 letniego giganta?

Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają) 2

Kmart kresge

Założycielem Kmart, był Sebastian Kresge, który zaczął firma pod koniec XIX w . Na początku kmart był sklepem który sprzedawał produkty za pięć i dziesięć centów, co było tanie nawet jak na XIX w.

Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają) 3

W tamtym czasie sklep nosił nazwę po nazwisku założyciela, czyli Kresge, aż do roku 1962 roku, kiedy po raz pierwszy otworzono sklep o nazwie Kmart. Zobacz fragment wywiadu z osobą która otwierała wtedy ten sklep: OBEJRZYJ MÓJ FILM NA YOUTUBE

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Na początku lat 90 kmart kupił wiele dużych firm, ale praktycznie sprzedał j e wszystkie juz w 1995. Natomiast w 2002 firma złożyła wniosek o bankructwo. NAstąpiła wtedy reorganizacja.

W 2004 Kmart Holdings Corporation stała się Sears Holdings Corporation to brzmi tak jak Sears kupił Kmart, ale właściwie było na odwrót. Kmart nabył Sears, ale samemu pozostał przy nazwie kupionego podmiotu.

Przed 1990 r. Kmart i SEARS były to dwaj najwięksi detaliści w Stanach Zjednoczonych fakt, że byli nawet w stanie połącz się w ten sposób bez interwencji rządu o podejrzenie monopolisty w 2004 r. przemawia o tym jak wielki był ich spadek w ciągu tych 14 lat.

Co więc było tak na prawdę przyczyną upadku Kmart? Powodów jest kilka.

Spójrzmy na rok 2006.

Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają) 4

Kmart i Sears są teraz jedną firmą. Zobacz jak na przestrzeni lat spadała liczba marketów, w 2020 Kmart posiadał już tylko 34 swoje sklepy.

Kolejną rzeczą o której muszę powiedzieć to stosunek zadłużenia do kapitału własnego. Teraz wchodzimy w analitykę finasową. Jeśli nie jesteście analitykami, pozwólcie mi wyjaśnij co to jest.

Wskaźniki zadłużenia umożliwiają ocenę polityki finansowej firmy. Najprściej mówiąc możemy obliczyć wypłacalność firmy.

Dlaczego warto dokonać oceny zadłużenia?

Analiza zadłużenia stanowi uzupełnienie analizy płynności finansowej. Dostarcza wielu cennych informacji na temat sposobu jej funkcjonowania. Dzięki temu umożliwia świadome i trafne podejmowanie decyzji biznesowych. Wskaźniki zadłużenia pokazują bowiem, czy dana firma jest w stanie udźwignąć kolejne zobowiązania.

Jak dokonać oceny zadłużenia?

Do stworzenia oceny zadłużenia wykorzystuje się dane zawarte w :

  • bilansie – umożliwią one dokonanie oceny stopnia wykorzystania zadłużenia do finansowania aktywów;
  • rachunku zysków i strat – informacje te pokazują, w jakim zakresie zyski operacyjne umożliwiają bieżącą obsługę zadłużenia.

Wskaźnik ogólnego zadłużenia (debit ratio) obrazuje stosunek kapitału obcego do aktywów.

Tak wygląda wzór:

Wskaźnik ogólnego zadłużenia (debit ratio)= zobowiązania ogółem / aktywa ogółem

Im wyższa wartość wskaźnika zadłużenia ogólnego, tym większe zadłużenie przedsiębiorstwa. Wzrost wartości wskaźnika do poziomu powyżej 50% mogą oznaczać pogorszenie wiarygodności finansowej przedsiębiorstwa i co za tym idzie nadmierne ryzyko kredytowe. Z kolei obniżenie wartości wskaźnika w czasie można interpretować jako spadek ryzyka finansowego i tym samym wzrost zdolności kredytowej, choć często wiele zależy od branży, w jakiej przedsiębiorstwo działa.

Mamy jeszcze jeden bardzo ważny wskaźnik.

Wskaźnik zadłużenia kapitału własnego

Po angielsku debt to equity ratio- mówi ile razy kapitał własny przedsiębiorstwa przewyższa całkowite zobowiązania. Innymi słowy pokazuje udział kapitału obcego w źródłach finansowania zobowiązań.

Oto jak się go oblicza:

Wskaźnik zadłużenie kapitału własnego – zobowiązania razem/kapitał własny

Wartość tego wskaźnika nie powinna przekraczać 1. Zapamiętaj to, bo zaraz Ci się to przyda. Dodatkowo warto wiedzieć, że jeśli jego wartość wzrasta w czasie, oznacza to, że ryzyko finansowe wzrasta, a firma zadłuża się.

Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają) 5

Do 2010 r. wskaźnik długu do aktywów był w porządku, ale zobacz, powstaje pewien problem. Przez kolejne 3 lata wzrósł tak wysoko, że większość wierzycieli by nie chciała dotknąć tej firmy pamiętaj, że chcemy liczby w okolicach od 1 do 2. A teraz mamy ponad 7!

A po kolejnych latach firma zaczęła mieć ujemny wskaźnik.

Który jest tak samo zły, jak ten za wysoki i oznacza to, że firma nie ma dość pieniędzy na spłatę długów. To najczęściej dzieje się wtedy, gdy większość firm wychodzi z biznesu i likwidują wszystkie swoje aktywa. Czyli Sprzedają aktywa żeby spłacić długi.

Kmart w tym momencie dowiaduje się, że nie mogą nawet spłacić swojego istniejącego długu.

Czy udzieliłbyś im wtedy jako inwestor nowej pożyczki? Oczywiście że nie.

Więc co się stało z Kmart?

Ludzie po prostu nie chcę już chodzić do Kmart. Jest to sklep minionej epoki. W jego miejsce powstały nowsze, a sam Kmart wygląda dzisiaj prawie tak samo jak 20 lat temu.

Kolejna rzecz to sporo zakupów przeniosło się do internetu, co było piętą achillesową kmartu.

Przypatrz się tym materiałom. Wygląd niczym to co mieliśmy w Polsce w latach 90siątych.

Nie posiadają oni nawet ekranów dotykowych na kasa co od wielu lat jest w każdym markecie. Te stare, które posiadają są w dodatku bardzo powolne.

W 1990 roku Walmart wyprzedził Kmart i w obecnych czasach to jak porównywanie maluch do ferrari. Więc co przez te lata Walmart zrobił dobrze że stał się jedną z największych firm na świecie?

O tym w kolejnym materiale.

Tymczasem zachęcam do subskrybowania tego kanału na Youtube i zadawania pytań w komentarzach. Jeśli materiał sie podobał to daj łapkę w górę i udostepnij swoim znajomym.

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę
Link do kursu jak napisać reklamę i ofertę.
doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Kmart upadek giganta (dlaczego duże firmy upadają) 6

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Co to za sklep kmart?

Kmart to amerykańska sieć marketów typu discount, która założona została w 1962 roku. Kmart oferuje szeroki asortyment produktów, w tym ubrania, sprzęt AGD, elektronikę, meble, artykuły gospodarstwa domowego i wiele innych. Sklepy Kmart znajdują się w całych Stanach Zjednoczonych i niektórych krajach zagranicznych. Od 2000 roku Kmart jest częścią spółki Sears Holdings.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)