Jak zwiększyć sprzedaż?

Koncentracja
24 sierpnia, 2021
Jak się zmotywować
24 sierpnia, 2021

Jak zwiększyć sprzedaż?

Chyba każda osoba prowadząca własny biznes wciąż zachodzi w głowę, jak zwiększyć sprzedaż. Warto znać kilka zasad, które po wdrożeniu potrafią znacząco zwiększyć przychody firmy.

Psychologia a sprzedaż

Nie ma co ukrywać – podstawą skutecznych relacji na linii klient-firma jest znajomość zasad psychologii.

Przykładowo, w biznesie dużo mówi się o technikach psychologicznych, które oparte są na wzajemności. Z tego też powodu warto zainwestować w próbki towaru wręczane klientom. Ci, po otrzymaniu takowych, czują się zobowiązani do zakupu pełnowymiarowego produktu. Jest to jedna z podstawowych technik, jaka może zwiększyć sprzedaż.

Równie ważna jest reguła wartości dodanej. Kierując się nią, warto poza swoim produktem zaoferować klientowi jego rozszerzenie. Może ono przybrać postać ulotki, poradnika video, filmu – słowem coś, co zainteresuje klienta i zachęci do kupna produktu. Ważne, żeby wartość dodana była dla kupującego atrakcyjna i potrafiła go zaciekawić.

Stosowanie gratisów jest regułą psychologiczną znaną z dawien dawna. Doskonale sprawdza się ono w przypadku każdego rodzaju sprzedawanego towaru. Klient, który ma poczucie, że dostaje coś w prezencie, chętniej wyda pieniądze na zakup towaru.

Zatrudnienie wykwalifikowanej kadry

Trzeba wiedzieć, że aby odnieść sukces w sprzedaży, trzeba posiadać odpowiednią kadrę. Powinni być to pracownicy, którzy znają się na tym, co sprzedają oraz potrafią nawiązać kontakt z klientem. W sprzedaży najlepiej sprawdzają się pasjonaci z wybranej dziedziny – potrafią z zainteresowaniem opowiedzieć kupującym o sprzedawanym towarze i przekonać ich, że jest on wart zakupu. Niezależnie od rodzaju branży, odpowiednia kadra to podstawa. Dlatego już na etapie przeglądania Cv kandydatów do pracy trzeba postarać się, by wyłowić spośród nich tych najbardziej wykwalifikowanych,

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej można dowiedzieć się o kandydatach o wiele więcej, niż mówią ich dokumenty. To właśnie wtedy można przekonać się, jak potencjalny pracownik radzi sobie w sytuacjach stresujących, czy potrafi z pasją opowiedzieć o przedmiocie sprzedaży oraz jak wygląda jego kultura osobista. Trzeba zwrócić uwagę na pierwsze wrażenie, jakie wywarł kandydat – zazwyczaj nie jest ono mylące. Dobry pracownik ma pojęcie o tym, jak zwiększyć sprzedaż i jest dla firmy bezcenny.

Zatrudnienie profesjonalnej kadry to nie wszystko. Trzeba również zadbać o to, by regularnie się ona szkoliła i zwiększała swoje umiejętności. Dlatego tak ważna jest inwestycja w różnego rodzaju szkolenia i kursy. Pracownicy znający techniki sprzedażowe to podstawa wysokich przychodów.

Sama wiedza o produkcie to nie wszystko. Chyba każdy z nas przekonał się nieraz, że do zakupu nawet najbardziej interesującego produktu można się zniechęcić, jeśli pracownik jest niemiły i obcesowy. Niedopuszczalne jest, by sprzedawca wyśmiewał niewiedzę klienta, traktował go z góry lub nie wykazywał choćby podstaw kultury. Dlatego kompetencje w zakresie obsługi klienta są również bardzo ważne. Kupujący musi czuć, że trafił pod właściwe skrzydła – człowieka kulturalnego, który pokieruje nim podczas całego procesu kupna interesującego produktu.

Sprzedaż internetowa

Trzeba pogodzić się z tym, że w dzisiejszych czasach praktycznie całe życie krąży wokół internetu. Coraz większa liczba sklepów otwiera się także online, co jest najlepszym sposobem na zwiększenie sprzedaży. Niedawno przeprowadzone badania jednoznacznie wykazały, że ponad połowa Polaków kupuje w internecie. Dlatego warto zastanowić się również, jak zwiększyć sprzedaż online.

Przede wszystkim, trzeba zainwestować w stronę internetową firmy. Powinna być ona jasna, klarowna i przejrzysta. Jeśli nie będzie w stanie przyciągnąć uwagi klienta i zatrzymać go na dłużej – transakcja nie dojdzie do skutku. Strona, która się zawiesza, ma trudno dostępne opcje i nie działa na urządzeniach mobilnych to dla firmy strzał w kolano.

Aby strona generowała sprzedaż, musi na niej panować ruch. W jaki sposób go zwiększyć? Przede wszystkim, warto zainwestować w różnego rodzaju reklamy, które mają za zadanie zwiększenie ruchu na stronie. Dodatkowo, przydatne może okazać się pozycjonowanie strony. Polega ono na tym, że klient wpisujący swoje zapytanie w wyszukiwarkę, otrzymuje listę wyników. Idealna sytuacja jest, kiedy dana firma wyświetla mu się na szczycie listy.

Ciekawym pomysłem na to, jak zwiększyć sprzedaż, jest badanie potrzeb klienta. Łatwo je przeprowadzić poprzez zamieszczenie na stronie internetowej firmy specjalnej ankiety. Żeby klient zechciał ją wypełnić musi być ona czytelna, pytania powinny być krótkie i zrozumiałe. Można też zaoferować coś w zamian – na przykład kod rabatowy czy darmową dostawę, którą klient otrzyma po wypełnieniu formularza. Taka ankieta pozwoli dokładnie zbadać preferencje i potrzeby kupujących i jeszcze lepiej dopasować do nich ofertę sprzedażową.

Posiadając stronę internetową, nie wolno zapominać o jej mobilnej wersji. Coraz większa liczba osób odwiedzających internet korzysta z urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety. Warto zadbać o to, by firmowa strona również na takich urządzeniach działała płynnie i sprawnie. Można również pokusić się o stworzenie własnej aplikacji zakupowej. Oczywiście, to generuje dodatkowe koszty, niemniej jednak na dłuższa metę zdecydowanie jest rozwiązaniem opłacalnym.

Działania w mediach społecznościowych

W dzisiejszych czasach każda szanująca się firma posiada profil w social mediach. Media społecznościowe oferują wiele funkcji, które pozwolą zwiększyć sprzedaż. Generalnie mowa tutaj o Facebooku, jednak sprzedaż można również prowadzić na Instagramie i innych aplikacjach tego typu. Warto zadbać o to, by profil firmy był ciekawy i angażujący – wtedy klienci będą odwiedzać go chętniej. Osoba prowadząca firmowy profil musi nawiązywać z fanami interakcje, tak by czuli, że ich głos jest słyszany i doceniany. Warto pytać fanów o zdanie, proponować im różnego rodzaju konkursy i zabawy. Historia marketingu zna przypadki, kiedy jeden trafiony post w mediach społecznościowych podbijał internet, a to przecież realnie zwiększa sprzedaż i zainteresowanie produktem. Trzeba jednak nastawić się na ryzyko – posty powinny być przemyślane, jeden niefortunny wystarczy, by grono fanów znacznie się pomniejszyło.

Firma działająca na Facebooku może tworzyć swoje posty bezpłatnie, bądź skorzystać z opcji płatnych postów, docierających do szerszego grona odbiorców.

Współpraca ze znanymi osobami

Nic tak nie przyciąga klientów do produktu, jak znana twarz. Nie bez powodu znani i lubiani są zatrudniani do coraz to nowszych kampanii. Sławy obecnie reklamują wszystko: kosmetyki, kredyty, żywność, artykuły przemysłowe czy usługi.

Dobrze jest zadbać o to, by osoba, która ma reklamować wybrany produkt, była przekonująca w swojej roli.

Obecnie coraz bardziej popularne są współprace z różnego rodzaju twórcami internetowymi, tzw. influencerami. Osoby znane z sieci docierają przede wszystkim do osób w młodszym wieku. Przedstawiają one ogromny potencjał marketingowy, pomimo zazwyczaj dość młodego wieku. Dlatego marki i firmy bardzo chętnie doceniają ten potencjał, angażując ich do współprac. Jest to szansa na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Aby dotrzeć do znanej osoby, można bezpośrednio kontaktować się z jej menadżerem bądź wykorzystać agencję marketingową.

Co ze sprzedażą tradycyjną?

Nie ma co ukrywać, że w sklepach tradycyjnych w dużej mierze zakupy robią ludzie ze starszej grupy wiekowej, choć oczywiście nie jest to żelazna reguła. W sklepach stacjonarnych bardzo dużą rolę odgrywa ekspozycja oraz sposób prezentacji towaru. Zachęcająca reklama, przemyślanie urządzona witryna sklepowa, wystrój sklepu – to wszystko ma wpływ na wysokość sprzedaży.

Nie do końca jest prawdą, że na zwiększenie sprzedaży w sklepie stacjonarnym największy wpływ ma obniżenie ceny. Zgodnie z zasadami marketingu, o wiele ważniejszy jest jej odpowiedni zapis. Czasem bywa wręcz tak, że to towary droższe są bardziej rozchwytywane, głównie przez to, że są postrzegane jako luksusowe i lepszej jakości.

Psychologia działa tak, że klient o wiele chętniej kupi produkt, którego cena zapisana jest w odpowiedni sposób. Cena 80 zł o wiele lepiej się sprawdzi, niż 80,00 zł. Jeszcze lepiej, jeśli będzie to 79,99. Pomimo tego, że jest to niemal identyczna wartość, to jednak przez jej zapis jest inaczej postrzegana przez klienta.

W sklepie stacjonarnym dobrym pomysłem będzie również łączenie produktów w atrakcyjne zestawy. Jeśli będą odpowiednio oznakowane, klient będzie miał poczucie, że trafił na wyjątkową okazję, której nie może wypuścić z ręki.

Towar powinien wywoływać u klienta pozytywne emocje – na przykład skojarzenia ze szczęśliwym dzieciństwem bądź nostalgię dotyczącą dawnych czasów. Kupując dany produkt, klient musi czuć, że go to uszczęśliwi i przyniesie mu konkretne korzyści. Jakie? O tym powinien zostać poinformowany przez odpowiednią reklamę.

Podsumowując, odpowiedzi na pytanie, jak zwiększyć sprzedaż, jest mnóstwo. Różne sposoby należy dostosować do rodzaju prowadzonego biznesu, oferowanego produktu lub usługi czy też grupy docelowej. Niemniej jednak, w dzisiejszych czasach nie można ignorować mocy internetu, który przecież obecny jest wszędzie. Umożliwia on dotarcie do odbiorców nawet na drugim końcu świata. Marketing firmy musi być starannie przemyślany i najlepiej powierzony w ręce specjalistów w tej dziedzinie. Kiepsko prowadzona kampania reklamowa nie tylko nie zwiększy sprzedaży, ale także może przynieść więcej szkody, niż pożytku.

Zastanawiając się, jak zwiększyć sprzedaż, warto stosować różnego rodzaju psychologiczne triki. Czasem niewielka zmiana – w sposobie ekspozycji towaru bądź zapisie ceny – może przynieść wielki efekt. Dlatego osoby pragnące zwiększyć sprzedaż w swojej firmie powinny poznać te wszystkie sposoby i wcielić je w życie. Pomóc w tym mogą różnego rodzaju agencje marketingowe, dzięki którym słupki sprzedaży mogą gwałtownie wzrosnąć. Wydatek na udaną kampanię należy potraktować jako inwestycję w przyszłość i rozwój firmy.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!