Influencer marketing

FMCG
29 sierpnia, 2021
Mentalność
31 sierpnia, 2021

Influencer marketing

Czym dokładnie jest influencer marketing?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że influencer marketing z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością wśród firm z różnych branż. Omawiana dziedzina marketingu opiera swoje działania na influencerach. Godny uwagi jest fakt, że według statystyk ponad 50% konsumentów kupuje usługi lub produkty tylko dlatego, że zostały one polecone w internecie.

Czym dokładnie jest influencer marketing?

Należy mieć świadomość, że istotą influencer marketingu jest w najprostszym możliwym ujęciu wykorzystanie wpływu bardzo popularnych osób w internecie (influencerów) na decyzje podejmowane przez konsumentów. Jak zostało już wspomniane wcześniej liczne badania jednoznacznie potwierdzają, że rekomendacje influencerów są jednym z bardziej istotnych źródeł impulsu zakupowego.

Influencerami są osoby posiadające profile na Instagramie, kanały na YouTube, a także prowadzące vlogi, które wyróżniają się bardzo dużą oglądalnością. Warto wiedzieć, że poszczególne osoby mogą być nawet ekspertami w określonych dziedzinach. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że influencerów od pozostałych użytkowników wyróżniają nie tylko większe zasięgi działania, ale również ogromne zaufanie ze strony odbiorców.

Wspomniane osoby uznawane są za obiektywne. Ich celem jest przedstawienie faktycznych cech produktu. Influencer marketing cieszy się bardzo dużą popularnością ze względu na uzyskiwane rezultaty. Należy zaznaczyć, że według 84% marketerów działania w ramach omawianego rodzaju marketingu są efektywne.

Możliwość precyzyjnego dotarcia do określonej grupy docelowej

Koniecznie należy zdawać sobie sprawę, że efektywność działań marketingowych będzie zależała przede wszystkim od dotarcia przez firmę od właściwej grupy użytkowników. Influencerzy mogą zdecydowanie ułatwić wspomniane zadanie. Ich materiały oglądają bowiem osoby, które są zainteresowane daną tematyką.

W przypadku, gdy grupą docelową firmy będą panie spodziewające się dziecka lub młode mamy, wystarczy znaleźć kanał omawiający tematy parentingowe. Z kolei przedsiębiorstwa, które chcą dotrzeć do amatorów fotografii powinny podjąć współpracę z ekspertem w tej branży, który stworzył wokół swojej pasji dużą społeczność.

Bardzo atrakcyjne warunki współpracy z influencerami

Warto wiedzieć, że bardzo często omawiany influencer marketing jest znacznie tańszy w porównaniu do innych form promowania marki. Nie jest jednak możliwe wskazanie określonej kwoty. Należy jednak zaznaczyć, że bardzo duży wpływ na cenę będą miały takie czynniki, jak: kanał współpracy, branża czy zasięg działań. Oczywiście bardzo istotne znaczenie będzie miała także rozpoznawalność danego influencera. Można zaobserwować, że z roku na rok coraz częściej influencerzy działają na zasadzie wymiany barterowej lub programów partnerskich.

Możliwość zdecydowanie większej siły przebicia

Rozwijający się z roku na rok internet doprowadził do sytuacji, że doszło do zdecydowanych zmian na linii marka-konsument. Należy mieć świadomość, że jeszcze kilka lat temu znaczna większość przekazów miała jednostronny charakter. Obecnie konsumenci chcą dokładnie wiedzieć, kto stoi za określonym przekazem. Są również zainteresowani wejściem z dają marką w interakcję.

W najprostszym możliwym ujęciu oznacza to, że influencer marketing ma ogromną siłę przebicia, a także wpływu w porównaniu do tradycyjnych przekazów reklamowych. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że rekomendacje poszczególnych usług i produktów bardzo często nie są kojarzone przez użytkowników, jako płatne współprace. Warto jednak wiedzieć, że świadomość konsumentów jest z roku na rok coraz większa. Są oni również bardzo wrażliwi na określone ruchy influencerów.

Czy Influencer marketing ma wpływ na SEO?

Firmy powinny bardzo poważnie zainteresować się influencer marketingiem ze względu na jego duży wpływ na SEO. Warto wiedzieć, że współpraca marki ze znanymi influencerami bardzo pozytywnie oddziałuje zarówno na wizerunek przedsiębiorstwa, jak i wpływa na promocję poszczególnych produktów. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że odpowiednia strategia pozwala uzyskać znacznie wyższe wyniki w wyszukiwarce.

Godny uwagi jest fakt, że współpraca z influencerami umożliwia przedsiębiorstwu uzyskać świetnej jakości linki prowadzące np. do sklepu internetowego. Warto wiedzieć, że mogą one wychodzić z blogów cieszących się ogromną popularnością wśród użytkowników. W najprostszym możliwym ujęciu oznacza to, że influencer marketing może wspomagać pozycjonowanie strony internetowej danej firmy.

Firma będzie miała dostęp do unikalnej treści

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że część influencerów tworzy bardzo wysokiej jakości treści, w których prezentowane są określone marki czy produkty. Należy mieć świadomość, że wspomniane działania są bardzo dobrze odbierane przez wyszukiwarkę Google. Oznacza to, że dostęp do unikalnych tekstów blogowych może przyczynić się do znacznego zwiększenia pozycji w wynikach wyszukiwania, a także reputacji danej strony internetowej.

Czy firma dzięki influencerom może zwiększyć ruch na swojej witrynie?

Warto wiedzieć, że influencerzy mogą pomóc przedsiębiorcom w pozyskaniu ruchu przez zamieszczanie linków do oficjalnej strony internetowej danej marki czy rekomendowanie poszczególnych produktów lub usług.

Możliwość działania na wielu kanałach

Godny uwagi jest fakt, że omawiani inflencerzy są w stanie dotrzeć do swoich odbiorców różnymi kanałami. Rekomendowane jest zatem przed podpisaniem współpracy zweryfikowanie w jakich dokładnie środowiskach reklamowych działają określeni twórcy. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że niektórzy influencerzy mają ogromne zasięgi nie tylko na Instagramie, ale również na takich portalach, jak Youtube i TikTok.

W jaki sposób influencerzy mogą zaangażować użytkowników?

Warto wiedzieć, że influencerzy dbają zarówno o jakość swoich treści, jak i innych formatów. Uczestniczą bowiem aktywnie w różnych dyskusjach, a także odpowiadają na pytania odbiorców w komentarzach. Ponadto są w stanie bronić marki, którą reklamują w przypadku sytuacji kryzysowych.

Mierzalność influencer marketingu

Należy mieć świadomość, że jednym z problemów influencer marketingu jest mierzalność wykonywanych działań. Specjalistom bardzo często brakuje bowiem odpowiednich narzędzi analitycznych. Warto wiedzieć, że przeważnie pozostawiają oni analitykę kampaniom performance i w obszarze e-commerce. W rezultacie mają ogromne problemy z wykazaniem skuteczności swoich działań.

Rekomendowane jest zatem zrozumienie przynajmniej podstawowych funkcji narzędzie Google Analytics. Dzięki temu marketer będzie w stanie zanegować lub udowodnić efektywność współpracy z danym influencerem. Ponadto śledzenie ruchu wewnątrz witryny może pomóc w znalezieniu miejsca, gdzie występuje zbyt duży odpływ użytkowników.

Nie ma większego znaczenie czy współpraca będzie odbywała się na Facebooku, blogu czy Instagramie. Należy zweryfikować kiedy dokładnie określony twórca linkuje np. do produktu wykorzystując otrzymany zdefiniowany link. Świetnym rozwiązaniem może być rozszerzenie go o nazwę kampanii, a także określone źródło.

Jak wyszukać najbardziej odpowiednich influencerów?

Firmy nie zawsze wiedzą, czym dokładnie powinno się sugerować przy wyborze influencerów, by byli wiarygodni w swoim przekazie. Marki przeważnie rozpoczynają współpracę z mniejszą liczbą twórców o dużych zasięgach lub z większą liczbą influencerów, którzy mogą poszczycić się docieraniem do mniejszej liczby odbiorców.

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że według ostatnich badań znacznie lepsze rezultaty zasięgowe i sprzedażowe można osiągnąć współpracując z bardzo dużą liczbą mniejszych twórców posiadających wiernych fanów, niż z jednym większym influencerem, który swoimi zasięgami dociera do kilkuset tysięcy osób.

Należy mieć świadomość, że mniejsze społeczności rezonują znacznie mocniej. Ponadto są zdecydowanie bardziej zaangażowane w to, co publikuje twórca. Zdecydowanie łatwiejszym zadaniem będzie wtedy także moderowanie i kontrolowanie przekazu w zależności od zaistniałej sytuacji.

Godny uwagi jest również fakt, że najwięksi influencerzy przyzwyczaili swoich odbiorców do płatnych kampanii. Wspomniany fakt obniża nie tylko zaangażowanie, ale również zasięgi. Ponadto im większa liczba fanów, tym istnieje większe prawdopodobieństwo, że określona grupa docelowa będzie znacznie gorzej targetowana. Przedsiębiorcy, którzy jednak byliby zainteresowani dodaniem swojej marce „wizerunku”, powinni bardzo poważnie zastanowić się nad rozpoczęciem współpracy z większymi twórcami.

W zdecydowanej większości przypadków mają oni bowiem rozpoznawalny i wyróżniający się styl, a także wartości. Nie można zapomnieć, że dużo mniej czasu pochłonie koordynacja działań i umów z jednym większym influencerem, niż z dużą liczbą mniejszych twórców.

Warto postawić na agregaty czy współpracę indywidualną?

Należy mieć świadomość, że kilka lat temu powstało kilka agencji – agregatów, których celem jest reprezentowanie influencerów. Godny uwagi jest fakt, że część z nich została założona przez samych twórców. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że współprace z agencjami mają zarówno zalety, jak i wady. Ogromnym atutem takiego rozwiązania będzie organizacja pracy. Wystarczy wypełnić brief, a także określić dokładnie branżę, cel i budżet. Następnie firma otrzymuje informacje, z jakimi twórcami może rozpocząć współpracę. Agencja przedstawia strategie działania.

Warto wiedzieć, że agencje tego typu przyzwyczaiły marki, żeby pozostawić poszczególnym twórcom ogromną swobodę w działaniu. Doskonale znają oni bowiem swoją społeczność. Wiedzą zatem, co zrobić, by odpowiednio zareagowali na przedstawiony produkt lub usługę. Wadą agencji jest fakt, że za wspomniane usługi trzeba dodatkowo zapłacić. Prowizję uzależnione są od budżetu. Jak wiadomo, im wyższą kwotą będzie dysponowała dana firma, tym mniejszą prowizję będzie musiała zapłacić. Godny uwagi jest fakt, że niektórzy twórcy chcą współpracować z przedsiębiorstwami tylko wtedy, gdy będzie reprezentowała ich agencja.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!