Jak dbać o siebie

Jak być odważnym
24 sierpnia, 2021
Introwertyk ekstrawertyk
24 sierpnia, 2021

Jak dbać o siebie

W jaki sposób zadbać o siebie?

Wcale nie jest łatwo zadbać o siebie w dzisiejszych czasach. Bardzo duża liczba obowiązków oraz długa praca sprawiają, że ciężko znaleźć nawet chwilę na odpoczynek.

Jak o siebie zadbać?

Należy jednak pamiętać, że regeneracja jest bardzo ważna i jest tak naprawdę podstawą wszystkiego. Lepiej wiedzieć jak dbać o siebie, ponieważ znacznie łatwiej jest zapobiegać niż leczyć. Warto zwrócić uwagę na fakt, że stres ma bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie, ale nie do końca jesteśmy tego świadomi. Osoby, które nie potrafią się o siebie zatroszczyć, często uciekają w pracę, żeby zagłuszyć swoje pozostałe problemy osobiste lub rodzinne. Jeżeli jest czas na pracę to powinien być również przewidziany czas na relaks. Nikt nie jest w stanie cały czas pracować, dlatego chwila odpoczynku należy się każdemu. Oprócz pracoholików, problemy z dbaniem o siebie mają także osoby nastawione negatywnie. Zamiast myśleć o swoich sukcesach i mocnych stronach, cały czas mają w pamięci porażki oraz wyimaginowane lub prawdziwe mankamenty. Każdy ma jakieś wady, ale nie można się na nich bezgranicznie skupiać, ponieważ działając w ten sposób nigdzie nie dojdziemy. Tworzenie sobie ciągłych problemów sprawia, że każdego dnia generujesz bardzo duże ilości stresu, który utrudnia codzienne funkcjonowanie. W pierwszej kolejności należy zbilansować swoje życie. Brak odpoczynku da nam się we znaki prędzej czy później, dlatego warto jak najwcześniej nauczyć się korzystać z urlopów, a także stosować mini urlopy, czyli krótkie wyjazdy kilkudniowe. Można się też trochę postarać i poszukać czegoś, co pozwoli się oderwać od pracy i odpocząć. Szczególnie ważna jest świadomość na temat odpoczynku i zastosowania odpowiedniego balansu między rodziną, pracą oraz hobby. Regeneracja jest tak samo ważna jak dieta, dlatego nie można zapominać o śnie i odpoczynku. Jest to bardzo ważne zwłaszcza wśród osób, które ciężko pracują fizycznie.

Regeneracja po pracy

Po całym dniu w pracy należy się im solidny odpoczynek, żeby mogli nabrać energii na kolejny dzień. Bardzo przydatne mogą być ćwiczenia oddechowe. Przydaje się to szczególnie podczas sytuacji stresowych, wystarczy głęboko i powoli oddychać, a wszystko po kilku sekundach powinno wrócić do normalny. Warto zwrócić uwagę na fakt, że powolne oddechy pomagają uspokoić zestresowany umysł, który prawie wpadł w panikę. Należy mieć na uwadze, że ćwiczenia oddechowe mogą być połączone z wizualizacją, która polega na tym, żeby sobie wyobrazić, jak stres i napięcie opuszczają nas z każdym wdechem. Na wyróżnienie zasługują też książki dotyczące technik medytacyjnych lub oddechowych, w których można znaleźć więcej szczegółów na temat danego zagadnienia. Osoby, które często się stresują powinny spróbować czytania. Według badań czytanie obniża poziom stresu aż o 68%, dlatego wystarczy nawet 5 minut czytania dziennie, żeby osiągnąć dobry rezultat. W tym celu trzeba wybrać interesującą książkę i przejść do meritum. Warto też słuchać muzyki, ponieważ wprawia nas w dobry nastrój. Muzykoterapeuci szeroko badają wpływ muzyki na nastrój i pewne jest, że działa ona pozytywnie na nasze samopoczucie. Żeby zadbać o siebie, wystarczy czasem wyłączyć urządzenia elektroniczne lub przełączyć się w tryb offline.

Przejście w tryb offline

Nawet 5 minut dziennie wystarczy, żeby złapać odpowiedni dystans i uwolnić się trochę od stresu. Trzeba znać swoje granice i umieć rozdzielić sferę osobistą od sfery pracy. Żeby zadbać o siebie, koniecznie trzeba się nauczyć być asertywnym. Oznacza to, że powinieneś umieć odmawiać, a słowo „nie” jest całkowicie w porządku, jeżeli wypowiesz to spokojnie oraz taktownie. Niektórzy ludzie mogą nie zrozumieć odmowy, ale każdy ma prawo do obrony swoich psychologicznych granic i odmowa się w to wpisuje. Słaba jakość snu to zazwyczaj jeden z pierwszych objawów problemów z psychiką. Zbyt mała ilość snu powoduje, że zdecydowanie łatwiej jest ulec negatywnym myślom. Jednocześnie niewyspani ludzie szybciej odczuwają zmęczenie oraz lęk. Żeby zadbać o siebie, trzeba pamiętać o praktykowaniu łóżkowych rytuałów. Godziny wstawania i kładzenia się spać powinny codziennie być podobne lub takie same. Przed snem należy się wyciszyć i zrelaksować. Warto zwrócić uwagę na fakt, że zasypianie przy włączonym telefonie komórkowym nie jest zdrowe i ma negatywny wpływ na sen. Można też wypróbować sprawdzone naturalne środki, takie jak melatonina oraz waleriana, określana także jako kozłek lekarski. Dobrze jest sobie też stworzyć prywatne portfolio ze zdjęciami, które wywołują uśmiech oraz przywołują same dobre wspomnienia. W portfolio oprócz zdjęć, mogą się też znaleźć rzeczy oraz notatki, które przypominają dobre wspomnienia. Bardzo destrukcyjną emocją jest poczucie winy, dlatego warto uczyć się samowspółczucia oraz samowybaczania.

Odpowiednia ilość snu

Zdrowy sen to jednak nie wszystko, ponieważ bardzo ważna jest także dieta i regularny trening. W zdrowym ciele zdrowy duch, dlatego należy jak najwięcej czasu spędzać przy aktywnościach fizycznych. Trzeba codziennie pamiętać o śniadaniach, a także dostarczać odpowiednią ilość makroskładników oraz witamin. Nawet krótkie ćwiczenia wykonywane systematycznie, wpłyną pozytywnie na nasz nastrój i zwiększą dopływ tlenu do krwi. Jeżeli to możliwe, warto także zamienić swój środek transportu na rower i w ten sposób dojeżdżać do pracy. Dbanie o siebie to także spotkania z bliskimi ludźmi i przyjaciółmi. Sieć wsparcia społecznego jest bardzo ważna, ponieważ dzięki temu nie czujemy, że jesteśmy sami. Specjaliście skupiają się właśnie na wsparciu społecznym, które odgrywa kluczową rolę w procesie dbania o swoją psychikę. Warto dodać, że praca i obowiązki to nie wszystko, dlatego trzeba też pamiętać o zabawie i przyjemnościach. Niewiele potrzeba, żeby się zrelaksować i wziąć udział w jakiejś zabawie. Może to być wieczór karaoke, taniec, wyjście do kina lub zabawa ze zwierzętami. Nie ma żadnych ograniczeń, ponieważ może to być wszystko co sprawia ci przyjemność. Dobrym pomysłem jest też wypisanie na kartce rzeczy, które kiedyś sprawiały nam przyjemność. Później wystarczy wcielać drobne przyjemności do swojego życia.

Proste ćwiczenia

Takie proste ćwiczenie sprawi, że szybko zrozumiesz jak wiele dobrych i małych rzeczy istnieje na świecie. Na samym początku może być ciężko włączyć jakąkolwiek aktywność, ale stawiając małe kroki powinno być z czasem coraz lepiej. Najlepiej zacząć od tego, co według ciebie będzie miało największy wpływ na twoje życie. Na raz można zmieniać tylko jedną rzecz, ponieważ w innym wypadku zacznie się chaos i pogubisz się we wszystkim. Jeżeli odczuwasz zmęczenie i brak motywacji to powinieneś jak najszybciej zadbać o siebie. Jak wynika z definicji WHO, czyli Światowej Organizacji Zdrowia – „zdrowie to stan kompletnego fizycznego, społecznego oraz psychicznego dobrostanu, a nie tylko brak choroby”. Zdrowie fizyczne jest bardzo ważne, ale warto się skupić także na zdrowiu psychicznym, bo niestety stosunkowo często jest ono zaniedbywane. Większość ludzi ma bardzo stresującą i czasochłonną pracę. W takim trybie życie niezwykle ciężko jest znaleźć chociaż chwilę na regenerację i odpoczynek. Początki dbania o siebie mogą być naprawdę trudne, jeśli nigdy wcześniej nie miałeś z tym do czynienia i jest to dla ciebie coś nowego. Po pierwsze zacznij od snu, ponieważ ma on największy wpływ na samopoczucie i stan emocjonalny. Jeżeli snu będzie za mało to możesz nabawić się nawet poważnych problemów zdrowotnych.

Zmiany w harmonogramie dnia

Warto również do swojego harmonogramu dnia wprowadzić odpowiednią wieczorną rutynę. Najlepiej unikać kofeiny oraz cukru na koniec dnia, ponieważ mogą one przeszkadzać w zaśnięciu. Osoby, które się często stresują, powinny zrobić na kartce papieru listę rzeczy, które pomagają się odprężyć. Najlepiej zacząć je wdrażać od razu po ciężkim dniu w pracy. W ten sposób mózg otrzyma sygnał, że należy mu się nagroda, ponieważ wykonał ciężką pracę i czeka go odpoczynek. W sypialni nie powinien znajdować się telewizor oraz laptop. Spróbuj zagospodarować to pomieszczenie tak, żeby było to najlepsze miejsce do snu w całym mieszkaniu. Dobrze mieć też rolety, które będą chroniły się przed porannymi promieniami słońca. Niezwykle istotna jest także regularna aktywność fizyczna. To znowu zabrzmi jak truizm, ale prawda jest taka, że ciężki trening wpływa bardzo dobrze na samopoczucie i poprawia nastrój. Jednocześnie łatwiej się wtedy zasypia, więc same plusy. Tak naprawdę wszyscy wiemy, że ćwiczenia są zdrowe, ale mimo to mało ludzi się w to naprawdę angażuje. Regularne uprawianie sportu może też wzmocnić samoocenę oraz poprawić funkcje poznawcze. Warto zwrócić uwagę na fakt, że bardzo ciężko jest codziennie uczęszczać na siłownię. Wymaga to dużej mobilizacji oraz dobrze rozpisanego planu dnia. Zamiast siłowni mogą być sporty zespołowe lub gimnastyka. Należy pamiętać, że bardzo ważne jest także rozciąganie, ponieważ może zapobiec kontuzjom.

Aktywność fizyczna

Przynajmniej raz w tygodniu dobrze jest pójść pobiegać, żeby trochę rozruszać ciało. Dużym zainteresowaniem cieszą się także treningi jogi, które mogą być wykonywane nawet przez kobiety w podeszłym wieku. Najważniejsze to wybrać taki sport, który będzie sprawiał satysfakcję i przyjemność. Żeby zadbać o siebie, trzeba także zdrowo się odżywiać. Jeżeli możesz sobie na to pozwolić, to ciekawym rozwiązaniem jest catering dietetyczny. Zdrowe, zbilansowane posiłki są dostarczane każdego dnia pod wskazany adres. To sprawia, że nie trzeba tracić czasu na przygotowywanie posiłków i siedzenie całymi godzinami w kuchni. Jest to zdecydowanie lepsza propozycja, niż jedzenie typu fast food lub gotowanie posiłków w kuchence mikrofalowej. Należy też mieć na uwadze, że szybkie posiłki z reguły nie są wystarczające i nie dostarczają organizmowi wystarczającej ilości składników odżywczych oraz kalorii. W internecie można znaleźć wiele przepisów na smaczne, proste, a przede wszystkim zdrowe dania, które każdy może przyrządzić samodzielnie w domu. Dobra organizacja i zaplanowanie całego dnia jest kluczem do dbania o siebie i swoje samopoczucie. Jeśli dokładnie wiemy co mamy zrobić to znacznie łatwiej jest się poruszać i wykonywać kolejne ruchy.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!