Efekt cocktail party

Ciężka praca
23 sierpnia, 2021
Dlaczego warto czytać
23 sierpnia, 2021

Efekt cocktail party

Na czym polega efekt cocktail party i jak go wykorzystać?

Efekt cocktail party to pojęcie pojawiające się w psychologii i marketingu. Nazwa zagadnienia odnosi się do przykładu, który najczęściej wykorzystywany jest do jego zobrazowania. Efekt ten związany jest z umysłową reprezentacją własnego ja i jej dostępnością pamięciową. Na czym polega opisywane zjawisko i co warto o nim wiedzieć?

Usłyszeć swoje imię wśród wielu rozmów

Przykład, który najczęściej opisuje działanie omawianego efektu to sytuacja podczas przyjęcia w dużej grupie osób. W danym pomieszczeniu poszczególne pary i grupy rozmawiają ze sobą na różne tematy. Ze względu na to, panuje tam ogólny hałas i ciężko dosłyszeć poszczególne wyrazy. Osoba będąca główną postacią w historii może być też zajęta wciągającą dyskusją z przyjaciółmi. Ze względu na to, nie zwraca uwagi na pozostałe rozmowy toczące się na przyjęciu. Nagle, w grupie znajdującej się na drugim końcu pomieszczenia, ktoś wypowiada imię bohatera. Mimo ogólnego szumu i nierozróżniania pozostałych słów, to jedno zostaje usłyszane i przyciąga całą uwagę danej osoby. To najbardziej popularny sposób obrazowania, od którego pochodzi nazwa efektu. Właśnie w takiej sytuacji znalazł się Colin Cherry – naukowiec kognitywny, który jako pierwszy go opisał. Takie zjawisko można jednak zaobserwować w wielu innych okolicznościach. Wiąże się z rozpoznawaniem informacji na swój temat, które pojawiają się w głośnej i zatłoczonej przestrzeni biur i miejsc publicznych. Jest ono wykorzystywane również w marketingu. Jak działa ten efekt i co warto o nim wiedzieć?

Dlaczego tak się dzieje?

Występowanie efektu cocktail party to jeden z dowodów na to, że ludzie są szczególnie wrażliwi na bodźce, które odnoszą się do ich własnego ja. Struktura wiedzy zgromadzonej na temat samego siebie jest dla każdej osoby najważniejszą spośród wszelkich przechowywanych informacji. Dlatego też, wśród filtrowanych bodźców docierających ze świata zewnętrznego uwagę najsilniej przykuwają te, które zawierają dane na temat określonej osoby. Oprócz takich informacji jak imię mogą to być terminy, z jakimi dany człowiek się utożsamia oraz opisy sytuacji, w jakich sam się znajduje. Ze względu na to, jak ważna dla każdej osoby jest wiedza o niej samej, przechowywane na ten temat informacje mają stale podwyższoną dostępność pamięciową. Możliwe są więc szybkie reakcje we wszystkich sytuacjach, w których dane bodźce odwołują się do tej kategorii informacji. Opisany przykład dotyczy selektywności uwagi słuchowej. Zmysł słuchu selektywnie wybiera bodźce odnoszące się do własnego ja. Warto wiedzieć, że efekt ten dotyczy również pozostałych zmysłów. Jak można wykorzystać efekt cocktail party?

Skuteczne działania marketingowe

Zjawiska selektywności uwagi i podwyższonej dostępności pamięciowej informacji na własny temat mogą być bardzo efektywnym narzędziem w reklamie. W wielu kampaniach wykorzystuje się omawiany efekt, aby pozyskać uwagę potencjalnych klientów. Warto pamiętać o tym, że skuteczne reklamy powinny proponować odbiorcom rozwiązania problemów, których szukają. Każdego dnia, użytkownicy internetu i osoby przebywające w przestrzeni publicznej muszą przyswoić coraz więcej różnorodnych informacji. Ze względu na naturalne skąpstwo poznawcze człowieka i potrzebę zaoszczędzenia energii, wszystkie te bodźce są tylko pobieżnie filtrowane w poszukiwaniu istotnych danych. Pragnąc, aby w gąszczu informacji do odbiorcy dotarła konkretna reklama, warto odnieść się właśnie do struktury wiedzy na temat własnego ja poszczególnych osób. Strategia ta wykorzystywana jest m.in. w e-mail marketingu oraz reklamach w mediach społecznościowych i tradycyjnych środkach przekazu. Jak sprawić, aby dane działania przyniosły pożądane skutki?

Jak wykorzystać efekt cocktail party w reklamie?

Firmy wysyłające maile do subskrybentów często decydują się na umieszczanie w nagłówkach ich imion. Tego typu wiadomości na pewno zostaną szybciej zauważone w gąszczu różnorodnych informacji. Dzięki temu można mieć pewność, że odbiorca przynajmniej przeczyta tytuł danego maila. Większe jest też prawdopodobieństwo tego, że postanowi odczytać całą treść. Warto jednak pamiętać, że coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z działania takich chwytów marketingowych. Choć sama wiadomość przyciąga uwagę, umieszczenie w tytule imienia nie gwarantuje jeszcze, że zostanie ona przeczytana. Same dane osobowe, takie jak imię mogą więc nie być wystarczająco skutecznymi informacjami. Niemożliwe jest też wykorzystanie ich w reklamach medialnych, prezentowanych szerszym grupom odbiorców. Jak więc trafić do potencjalnych klientów z wykorzystaniem tego efektu?

Profil grupy docelowej i rozwiązania problemów

Usługi każdego przedsiębiorstwa kierowane są do określonej grupy osób. Wiele mówi się o tworzeniu profilu odbiorców reklam. Nie wszyscy jednak dostrzegają potencjał, jaki drzemie w tym aspekcie marketingu. Samo określenie wieku, płci i poziomu wykształcenia danej grupy może bowiem nie wystarczyć. Chcąc trafić ze swoimi usługami do odbiorców, należy jak najlepiej ich poznać. Ważne jest to, aby dokładnie określić ich zapotrzebowanie i problemy, na jakie się natykają. Reklama, która będzie odnosiła się do konkretnej, problematycznej sytuacji i obiecała jej rozwiązanie z pewnością zainteresuje wszystkie osoby, które doświadczają danych kłopotów. Jak poznać swoich klientów?

W tym celu warto wykorzystać m.in. media społecznościowe. Na efektywność reklamy wpływ będzie miało nawiązanie dialogu z odbiorcami usług. Cenione narzędzia w tych kategoriach umożliwiają kontrolę tego, jakich zagadnień w danej tematyce poszukują na co dzień użytkownicy internetu. Nie pozwala to jednak poznać wszystkich problemów. Prowadząc profile firmy na platformach społecznościowych, warto zachęcać obserwatorów do informowania o zapotrzebowaniu i problemach związanych z produktami. Podejmując dialog można odnaleźć wątki, które zainteresują osoby z danej grupy. Reklamy proponujące rozwiązania osobistych problemów nie tylko przyciągną uwagę, ale też zainteresują odbiorców na dłużej.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!