Zawartość strony
Crowdfunding to finansowane społecznościowe. W ostatnim czasie jedna z największych platform tego typu weszła na polski rynek. Jest to Kickstarter i działa już na terenie 25 krajów.
Oczywiście wiele polskich branż gameginowych już wcześniej korzystało z oferty tej firmy. Jednak teraz stało się to sporo łatwiejsze. Z tego artykułu dowiesz się, czym właściwie jest crowdfunding, jakie jego typy wyróżniamy oraz dla kogo jest on najlepszym pomysłem.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Crowdfunnding jest typem metody, która polega na zdobywaniu środków na projekty poprzez zbiórki publiczne. Te zbiórki obywają się na różnych serwisach internetowych, które są przeznaczone właśnie do zbierania pieniędzy. Jednym z takich serwisów jest właśnie Kickstarter.
Jest to naprawdę ciekawa inicjatywa dla osób, które potrafią stworzyć dobry plan biznesowy i są ambitni, ale nie mają środków na realizacje celów. Warto wspomnieć, że pieniądze w takich zbiórkach można otrzymać od wielu osób lub firm, a nie tylko od jednego inwestora.
Tacy darczyńcy nie są w późniejszym czasie zobowiązani do regularnych wpłat – mogą to zrobić jednorazowo.Wszystko działa zgodnie z zasadą dobrowolności.
Obecnie możemy wyróżnić podstawowe typy finansowania społecznościowego:
Crowdfunding to forma finansowania projektów lub inicjatyw, w której fundusze są zbierane od szerokiej grupy ludzi, zwanej społecznością lub tłumem (ang. crowd). W ramach crowdfundingowej kampanii, osoba lub organizacja poszukuje wsparcia finansowego na swoje projekty lub inicjatywy, a ludzie zainteresowani tym projektem, którzy wpłacą pieniądze, otrzymują w zamian różnego rodzaju nagrody lub upominki.
Istnieją różne rodzaje crowdfundingowych kampanii, w tym:
Crowdfunding jest popularny w wielu dziedzinach, w tym w sztuce, kulturze, edukacji, biznesie, technologii i wielu innych. Crowdfunding umożliwia łatwe i szybkie pozyskanie finansowania na projekty, które zwykle mają mniejsze szanse na tradycyjne źródła finansowania, takie jak banki czy inwestorzy. Crowdfunding może również pomóc w zbudowaniu społeczności, która jest zainteresowana projektem i zmotywowana, aby pomóc w jego realizacji.
Crowdfunding ma swoje zalety i wady, zarówno dla osób poszukujących finansowania, jak i dla fundatorów. Z jednej strony, crowdfunding umożliwia łatwe i szybkie pozyskanie finansowania na projekty, z drugiej strony, może być trudny do przeprowadzenia i wymaga skutecznej kampanii marketingowej, aby przyciągnąć fundatorów. Warto zwrócić uwagę na rodzaj kampanii crowdfundingowej, wybór odpowiedniej platformy crowdfundingowej oraz zrozumienie zasad i ryzyk związanych z crowdfundingiem przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu kampanii.
Wiele osób zastanawia się, czy korzystanie z finansowania społecznego jest dobrym planem, a jeżeli tak to dla kogo. W crowwdfunding’u najbardziej istotną kwestią jest interesujące i szczegółowe przedstawienie swojego pomysłu. Jak wiadomo od tych rzeczy zależy cały sukces i powodzenie w otrzymaniu środków.
Warto wspomnieć, że finansowanie społeczne dotyczy głownie osób, które regularnie korzystają z internetu – w większości są to osoby młode, jednak nie tylko. Dlatego więc z finansowania społecznego najczęściej korzystają twórcy gier internetowych. Ogromną zaletą finansowania społecznego jest aspekt transgraniczny.
Oznacza to, że pochodzenie darczyńcy nie ma żadnego znaczenia. Tutaj liczy się tylko i wyłącznie zysk środków na cel. Warto więc pamiętać, że projekty uniwersalne będą cieszyły się największym uznaniem, ponieważ będą one adekwatne do potrzeb na całym świecie, a nie tylko na terenie kraju.
Jeśli chodzi o minusy finansowań społecznych to podstawowym z nich jest fakt, że większość serwisów crowdfunding’owych wypłaca zebrane środki tylko w sytuacji zebrania całej, założonej wcześniej kwoty. Tak więc, gdy cel zbiórki nie zostanie osiągnięty to pieniądze wracają do darczyńców.
Bardzo ważnym aspektem w przypadku crowdfundingu jest zastrzeżenie praw autorskich, aby nikt nie mógł ukraść nam naszego pomysłu, gdy zobaczy go na stronie zbiórkowej. Bardzo ważną role w tego typu akcjach jest wybór odpowiedniego typu finansowania społecznego. Zostały one wymienione wcześniej.
W tym celu trzeba koniecznie poczytać o każdej z propozycji i zdecydować, która nadaje się dla naszego pomysłu najlepiej. Niezależnie od tego, który typ wybierzemy najważniejszą rzeczą jest stała komunikacja z inwestorami oraz budowanie marki online.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Po pierwsze, aby przekonać osoby do wpłacania środków trzeba dobrze zaprezentować swój pomysł poprzez stworzenie dokładnego opisu uwzględniającego cele.
Jeżeli je dobrze i prawidłowo rozpiszemy pod kątem finansowym to możemy zyskać bardzo dużo. Sprawi to, że będziemy sprawiać wrażenie zdecydowanych, konkretnych oraz profesjonalnych ludzi. Co więcej da to poczucie, że nasz pomysł jest przemyślany oraz bez problemu realny do osiągnięcia.
Warto również zwrócić uwagę na przejrzystość przekazywanych przez nas informacji, ma to bardzo duże znaczenie. Kolejnym pomysłem jest zaoferowanie benefitów darczyńcom, czy stworzenie reklamy w postaci plakatu czy filmu.
Crowdfunding jest połączeniem dwóch angielskich słów – crowd (tłum) i funding (finansowanie). Możemy to przetłumaczyć jako finansowanie społecznościowe, czyli jest to pewna sytuacja, w której twórca pewnego projektu prosi użytkowników internetu o wsparcie, w zamian oferując im pewne korzyści, jak np. darmowa usługa, gotowy produkt czy zniżka na jego zakup.
Crowdfunding udziałowy, w przeciwieństwie do tego czym jest crowdfunding inwestycyjny, to rodzaj finansowania, w którym benefitami dla fundatora są udziały w kapitale zakładowym.
Crowdfunding inwestycyjny, często nazywany jako crowdinvesting, stanowi formę pozyskiwania środków na rozwój biznesu i projektów.
Podatek od crowdfundingowego zbiórki zależy od charakteru kampanii i rodzaju uzyskiwanych środków. W Polsce obowiązują różne formy podatków, takie jak podatek od darowizn, podatek dochodowy od osób fizycznych i podatek VAT. W zależności od tego, jakie są cele kampanii crowdfundingowej oraz jakie korzyści otrzymują fundatorzy, różne formy podatków mogą mieć zastosowanie.
Jeśli kampania crowdfundingowa polega na darowiznach od osób prywatnych, to należy wziąć pod uwagę podatek od darowizn, który wynosi 20% wartości darowizny, a od kwoty wolnej od podatku wynosi 7 235 zł w ciągu roku. W przypadku kampanii reward-based, fundatorzy otrzymują nagrody lub upominki w zamian za wpłatę określonej kwoty, co oznacza, że podatek VAT może być stosowany na wartość nagród. W przypadku kampanii equity-based, fundatorzy otrzymują udziały w firmie lub projekcie, co oznacza, że mogą podlegać podatkowi dochodowemu od osób fizycznych lub podatkowi od zysków kapitałowych.
Warto zwrócić uwagę, że zasady podatkowe związane z crowdfundingiem różnią się w zależności od kraju i regionu. W każdym przypadku, przed przystąpieniem do kampanii crowdfundingowej, warto skonsultować się z ekspertami prawnymi i podatkowymi, aby zrozumieć zasady i ryzyka związane z podatkami i uniknąć nieporozumień z organami podatkowymi.
W 2006 roku Michael Sullivan stworzył termin crowdfundingu i dwa lata później pojęcie to zostało użyte przez portal Indiegogo służący do finansowania społecznościowo projektów z wielu nisz i branż– od małych startupów, przez firmy globalne.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.