Crowdfunding -czym jest finansowanie społecznościowe? (przykłady, definicja)

Non-disclosure agreement, umowa NDA – co to jest i co musi zawierać (przykłady, definicja)
17 lutego, 2023
Inkubator przedsiębiorczości -co to jest i jakie korzyści daje? (przykłady, definicja)
17 lutego, 2023

Crowdfunding -czym jest finansowanie społecznościowe? (przykłady, definicja)

Crowdfunding

Crowdfunding -czym jest finansowanie społecznościowe

Crowdfunding to finansowane społecznościowe. W ostatnim czasie jedna z największych platform tego typu weszła na polski rynek. Jest to Kickstarter i działa już na terenie 25 krajów.

Oczywiście wiele polskich branż gameginowych już wcześniej korzystało z oferty tej firmy. Jednak teraz stało się to sporo łatwiejsze. Z tego artykułu dowiesz się, czym właściwie jest crowdfunding, jakie jego typy wyróżniamy oraz dla kogo jest on najlepszym pomysłem.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Co to jest finansowanie społecznościowe?

Crowdfunnding jest typem metody, która polega na zdobywaniu środków na projekty poprzez zbiórki publiczne. Te zbiórki obywają się na różnych serwisach internetowych, które są przeznaczone właśnie do zbierania pieniędzy. Jednym z takich serwisów jest właśnie Kickstarter.

Jest to naprawdę ciekawa inicjatywa dla osób, które potrafią stworzyć dobry plan biznesowy i są ambitni, ale nie mają środków na realizacje celów. Warto wspomnieć, że pieniądze w takich zbiórkach można otrzymać od wielu osób lub firm, a nie tylko od jednego inwestora.

Tacy darczyńcy nie są w późniejszym czasie zobowiązani do regularnych wpłat – mogą to zrobić jednorazowo.Wszystko działa zgodnie z zasadą dobrowolności.

Jakie typy finansowego możemy wyróżnić?

Obecnie możemy wyróżnić podstawowe typy finansowania społecznościowego:

  1. Crowdfunding dłużny, który jest oparty głównie na pożyczkach społecznościowych. Oznacza to, że pozyskane środki muszą zostać zwrócone. Taki sposób finansowania społecznościowego występuje na stronie crowdy.pl
  2. Crowdfunding oparty na przedsprzedaży. Jest to typ finansowania społecznościowego, który jest oparty na zbieraniu środków na poszczególne etapy projektu. Po ich wykonaniu koniecznym jest dostarczenie usług inwestorom. Przykładem takiego serwisu jest kickstarter.
  3. Crowdfunding donacyjny to kategoria, która opiera się głownie na zbiórkach charytatywnych i organizacjach non-profit. Oznacza to, że darczyńcy nie mogą liczyć na żadne benefity związane z wsparciem – kategoria ma charakter filantropijny. Przykładem takiej strony internetowej jest siepomaga.pl.
    4.Crowdfunding oparty na nagrodach, który polega na przekazanie nagród darczyńcom w zamian za dokonanie wpłat środków. Jednak warto wiedzieć, że upominki nie są warte tyle co wpłaty. Przykładami takich serwisów są polakpotrafi.pl oraz wspieram.to.
  4. Crowdfunding inwestycyjny (udziałowy) polega na współudziale. W zamian za wpłatę gotówki inwestorzy mogą liczyć na otrzymanie części udziałów w przedsięwzięciu. Przykładami takich stron internetowych są: beesfund.com oraz findfunds.pl.

Na czym polega crowdfunding?

Crowdfunding to forma finansowania projektów lub inicjatyw, w której fundusze są zbierane od szerokiej grupy ludzi, zwanej społecznością lub tłumem (ang. crowd). W ramach crowdfundingowej kampanii, osoba lub organizacja poszukuje wsparcia finansowego na swoje projekty lub inicjatywy, a ludzie zainteresowani tym projektem, którzy wpłacą pieniądze, otrzymują w zamian różnego rodzaju nagrody lub upominki.

Istnieją różne rodzaje crowdfundingowych kampanii, w tym:

  • Kampanie reward-based: w których fundatorzy otrzymują nagrody lub upominki w zamian za wpłatę określonej kwoty. Nagrody zwykle zależą od wysokości wpłaty i mogą obejmować na przykład produkty, usługi lub doświadczenia.
  • Kampanie equity-based: w których fundatorzy otrzymują udziały w firmie lub projektach, które finansują.
  • Kampanie lending-based: w których fundatorzy pożyczają pieniądze na określony czas i otrzymują zwrot wraz z odsetkami.

Crowdfunding jest popularny w wielu dziedzinach, w tym w sztuce, kulturze, edukacji, biznesie, technologii i wielu innych. Crowdfunding umożliwia łatwe i szybkie pozyskanie finansowania na projekty, które zwykle mają mniejsze szanse na tradycyjne źródła finansowania, takie jak banki czy inwestorzy. Crowdfunding może również pomóc w zbudowaniu społeczności, która jest zainteresowana projektem i zmotywowana, aby pomóc w jego realizacji.

Crowdfunding ma swoje zalety i wady, zarówno dla osób poszukujących finansowania, jak i dla fundatorów. Z jednej strony, crowdfunding umożliwia łatwe i szybkie pozyskanie finansowania na projekty, z drugiej strony, może być trudny do przeprowadzenia i wymaga skutecznej kampanii marketingowej, aby przyciągnąć fundatorów. Warto zwrócić uwagę na rodzaj kampanii crowdfundingowej, wybór odpowiedniej platformy crowdfundingowej oraz zrozumienie zasad i ryzyk związanych z crowdfundingiem przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu kampanii.

Jakie zalety i wady ma finansowanie społeczne?

Wiele osób zastanawia się, czy korzystanie z finansowania społecznego jest dobrym planem, a jeżeli tak to dla kogo. W crowwdfunding’u najbardziej istotną kwestią jest interesujące i szczegółowe przedstawienie swojego pomysłu. Jak wiadomo od tych rzeczy zależy cały sukces i powodzenie w otrzymaniu środków.

Warto wspomnieć, że finansowanie społeczne dotyczy głownie osób, które regularnie korzystają z internetu – w większości są to osoby młode, jednak nie tylko. Dlatego więc z finansowania społecznego najczęściej korzystają twórcy gier internetowych. Ogromną zaletą finansowania społecznego jest aspekt transgraniczny.

Oznacza to, że pochodzenie darczyńcy nie ma żadnego znaczenia. Tutaj liczy się tylko i wyłącznie zysk środków na cel. Warto więc pamiętać, że projekty uniwersalne będą cieszyły się największym uznaniem, ponieważ będą one adekwatne do potrzeb na całym świecie, a nie tylko na terenie kraju.

Jeśli chodzi o minusy finansowań społecznych to podstawowym z nich jest fakt, że większość serwisów crowdfunding’owych wypłaca zebrane środki tylko w sytuacji zebrania całej, założonej wcześniej kwoty. Tak więc, gdy cel zbiórki nie zostanie osiągnięty to pieniądze wracają do darczyńców.

Bardzo ważnym aspektem w przypadku crowdfundingu jest zastrzeżenie praw autorskich, aby nikt nie mógł ukraść nam naszego pomysłu, gdy zobaczy go na stronie zbiórkowej. Bardzo ważną role w tego typu akcjach jest wybór odpowiedniego typu finansowania społecznego. Zostały one wymienione wcześniej.

W tym celu trzeba koniecznie poczytać o każdej z propozycji i zdecydować, która nadaje się dla naszego pomysłu najlepiej. Niezależnie od tego, który typ wybierzemy najważniejszą rzeczą jest stała komunikacja z inwestorami oraz budowanie marki online.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

W jaki sposób skutecznie przekonać darczyńców do inwestowania w nasz pomysł?

Po pierwsze, aby przekonać osoby do wpłacania środków trzeba dobrze zaprezentować swój pomysł poprzez stworzenie dokładnego opisu uwzględniającego cele.

Jeżeli je dobrze i prawidłowo rozpiszemy pod kątem finansowym to możemy zyskać bardzo dużo. Sprawi to, że będziemy sprawiać wrażenie zdecydowanych, konkretnych oraz profesjonalnych ludzi. Co więcej da to poczucie, że nasz pomysł jest przemyślany oraz bez problemu realny do osiągnięcia.

Warto również zwrócić uwagę na przejrzystość przekazywanych przez nas informacji, ma to bardzo duże znaczenie. Kolejnym pomysłem jest zaoferowanie benefitów darczyńcom, czy stworzenie reklamy w postaci plakatu czy filmu.

Co to znaczy crowdfunding?

Crowdfunding jest połączeniem dwóch angielskich słów – crowd (tłum) i funding (finansowanie). Możemy to przetłumaczyć jako finansowanie społecznościowe, czyli jest to pewna sytuacja, w której twórca pewnego projektu prosi użytkowników internetu o wsparcie, w zamian oferując im pewne korzyści, jak np. darmowa usługa, gotowy produkt czy zniżka na jego zakup.

Co to jest crowdfunding udziałowy?

Crowdfunding udziałowy, w przeciwieństwie do tego czym jest crowdfunding inwestycyjny, to rodzaj finansowania, w którym benefitami dla fundatora są udziały w kapitale zakładowym.

Co to jest crowdfunding inwestycyjny

Crowdfunding inwestycyjny, często nazywany jako crowdinvesting, stanowi formę pozyskiwania środków na rozwój biznesu i projektów.

Jaki podatek od crowdfundingu?

Podatek od crowdfundingowego zbiórki zależy od charakteru kampanii i rodzaju uzyskiwanych środków. W Polsce obowiązują różne formy podatków, takie jak podatek od darowizn, podatek dochodowy od osób fizycznych i podatek VAT. W zależności od tego, jakie są cele kampanii crowdfundingowej oraz jakie korzyści otrzymują fundatorzy, różne formy podatków mogą mieć zastosowanie.

Jeśli kampania crowdfundingowa polega na darowiznach od osób prywatnych, to należy wziąć pod uwagę podatek od darowizn, który wynosi 20% wartości darowizny, a od kwoty wolnej od podatku wynosi 7 235 zł w ciągu roku. W przypadku kampanii reward-based, fundatorzy otrzymują nagrody lub upominki w zamian za wpłatę określonej kwoty, co oznacza, że podatek VAT może być stosowany na wartość nagród. W przypadku kampanii equity-based, fundatorzy otrzymują udziały w firmie lub projekcie, co oznacza, że mogą podlegać podatkowi dochodowemu od osób fizycznych lub podatkowi od zysków kapitałowych.

Warto zwrócić uwagę, że zasady podatkowe związane z crowdfundingiem różnią się w zależności od kraju i regionu. W każdym przypadku, przed przystąpieniem do kampanii crowdfundingowej, warto skonsultować się z ekspertami prawnymi i podatkowymi, aby zrozumieć zasady i ryzyka związane z podatkami i uniknąć nieporozumień z organami podatkowymi.

Kiedy powstał crowdfunding?

W 2006 roku Michael Sullivan stworzył termin crowdfundingu i dwa lata później pojęcie to zostało użyte przez portal Indiegogo służący do finansowania społecznościowo projektów z wielu nisz i branż– od małych startupów, przez firmy globalne.

Największe platformy crowdfundingowe

  • Kickstarter.
  • Indiegogo.
  • Patreon.
  • GoFundMe.
  • CircleUp.
doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Crowdfunding -czym jest finansowanie społecznościowe? (przykłady, definicja) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)