Co znaczy pięć S – 5S w metodologii LEAN?

audyt
Audyt -Co to jest, jak przeprowadzić i czym różni się zewnętrzny od wewnętrznego [rodzaje audytów, definicja, przykłady, doradztwo i studia]
18 grudnia, 2022
ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej w Polsce (definicja, przepisy, typy) Patent, wzór przemysłowy i prawo autorskie
18 grudnia, 2022

Co znaczy pięć S – 5S w metodologii LEAN?

5s
Co znaczy pięć S - 5S w metodologii LEAN? 1

Co to znaczy 5s? Definicja.

5S to narzędzie optymalizacji przestrzeni roboczej, które zostało stworzone w Japonii. Cel tego systemu to dążenie do lepszego bezpieczeństwa, lepszej produktywności i redukcji marnotrastwa czasu i środków.

Filary 5S są łatwe do nauczenia i ważne do wdrożenia. Każde S reprezentuje jedną część pięciostopniowego procesu, który może poprawić ogólną funkcję firmy. 

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

5S definiuje się jako metodologię, która powoduje, że miejsce pracy jest czyste, uporządkowane, bezpieczne i dobrze zorganizowane, aby pomóc ograniczyć straty i zoptymalizować wydajność. Został zaprojektowany, aby pomóc w budowaniu wysokiej jakości środowiska pracy, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Filozofia 5S ma zastosowanie w każdym obszarze roboczym odpowiednim do kontroli wizualnej i szczupłej produkcji . Warunek 5S w miejscu pracy ma kluczowe znaczenie dla pracowników i jest podstawą pierwszych wrażeń klientów.

Narzędzia 5s.

Narzędzie jakości 5S wywodzi się z pięciu japońskich terminów rozpoczynających się na literę „S”, używanych do stworzenia miejsca pracy dostosowanego do kontroli wizualnej i produkcji ubogiej. Filary 5S są łatwe do nauczenia i ważne do wdrożenia:

  • Seiri: Aby oddzielić potrzebne narzędzia, części i instrukcje od niepotrzebnych materiałów i usunąć niepotrzebne materiały.
  • Seiton:   Dobrze poukładaj wyselekcjonowane rzeczy. Niezbędne rzeczy na stanowisku pracy należy poukładać w łatwo dostępnym dla każdego miejscu.
  • Seiso:  Aby przeprowadzić kampanię czyszczenia.
  • Seiketsu:  Aby codziennie przeprowadzać seiri , seiton i seiso, aby utrzymać miejsce pracy w idealnym stanie.
  • Shitsuke:  Aby wyrobić sobie nawyk ciągłego podążania za pierwszymi czterema S.
Co znaczy pięć S - 5S w metodologii LEAN? 2

Poniżej japońskie warunki zostały przetłumaczone na angielską wersję językową 5S.

język japońskijęzyk polskiDefinicja
Seiri Sortowanie Wyeliminuj wszystko, co nie jest potrzebne, oddzielając potrzebne narzędzia, części i instrukcje od niepotrzebnych materiałów.
Seiton Stabilizacja Uporządkuj wszystko, co pozostało, starannie porządkując i identyfikując części i narzędzia w celu ułatwienia użytkowania.
Seiso Sprzątanie Oczyść obszar roboczy
Seiketsu Standaryzacja Zaplanuj regularne czyszczenie i konserwację, codziennie wykonując seiri , seiton i seiso.
Shitsuke Systematyka Uczyń 5S sposobem na życie, tworząc nawyk ciągłego podążania za pierwszymi czterema S.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

KORZYŚCI Z PROGRAMU LEAN 5S

Korzyści z wdrożenia programu lean 5S obejmują:

  • Zwiększone bezpieczeństwo
  • Większa dostępność sprzętu
  • Niższe wskaźniki wad
  • Obniżone koszty
  • Zwiększona zwinność i elastyczność produkcji
  • Poprawione morale pracowników
  • Lepsze wykorzystanie zasobów
  • Poprawiony wizerunek przedsiębiorstwa dla klientów, dostawców, pracowników i kierownictwa

PRZYKŁAD 5S

Poniżej przykład 5s w jednej z polskich firm.

Co znaczy pięć S - 5S w metodologii LEAN? 3

Jak wprowadzić 5s?

1. Sortuj: Oddziel wszystkie niepotrzebne elementy i wyeliminuj je

  • Ustaw harmonogram kierowania na każdy obszar
  • Usuń niepotrzebne przedmioty z miejsca pracy
  • Czerwony znacznik (lub czerwone przylepne karteczki) niepotrzebnych przedmiotów, zapisz wszystko, co zostanie wyrzucone
  • Zachowaj naprawione elementy, które będą potrzebne
  • Wykonano pełne sprzątanie
  • Sprawdź obiekt pod kątem problemów, pęknięć, rdzy i zarysowań
  • Wymień wszystko, co wymaga naprawy
  • Radź sobie z przyczynami brudu i niepotrzebnych przedmiotów. Nadaj priorytet warunkom korekty
  • Wykonaj przegląd zarządzania

2. Stabilizacja: uporządkuj, wszystko na swoje miejsce

  • Miej miejsce na wszystko i wszystko trzymaj na swoim miejscu, aby zapewnić porządek
  • Przeanalizuj istniejące warunki (status quo) oprzyrządowania, sprzętu, maszyn, zapasów, materiałów eksploatacyjnych, okablowania, kokpitów itp.,
  • Zdecyduj, dokąd zmierzasz, zmniejsz zapasy, stwórz nazwę i lokalizację dla wszystkiego
  • Zdecyduj, jak należy odkładać rzeczy, w tym podaj dokładną lokalizację. Używaj etykiet, kodów i kolorów
  • Przestrzegaj zasad. Określ codzienne kontrole i warunki
  • Określ, kto dokonuje zmiany kolejności
  • Ustal, kto zgubił przedmioty
  • Użyj oznaczeń korytarzy dla wózków widłowych, skrzynek itp. I ustal strefy paletowe do pracy w toku

3. Sprzątanie (połysk): Wyczyść wszystko, aby miejsce pracy było bez skazy

  • To więcej niż utrzymywanie czystości, obejmuje także sposoby jej utrzymania
  • Ustal filozofię i zaangażowanie, aby być odpowiedzialnym za wszystkie aspekty warunków pracy
  • Wyczyść wszystko w miejscu pracy, w tym sprzęt i usuń przyczyny (zidentyfikowane w kroku 1)
  • Usuń problemy z maszynami i urządzeniami
  • Pełne szkolenie z podstaw obsługi sprzętu
  • Podziel każdy obszar na strefy i przypisz indywidualne obowiązki dla każdej strefy
  • Realizuj działania 3-minutowe, 5-minutowe i 10-minutowe 5S
  • Skorzystaj z list kontrolnych i przeprowadź inspekcję

4. Standaryzuj: rutynowe czyszczenie i sprawdzanie

  • Spraw, aby czynności 5S były rutynowe
  • Określ ważne punkty do zarządzania
  • Utrzymuj i monitoruj urządzenia, aby zapewnić stan czystości
  • Spraw, by nienormalne warunki były oczywiste dzięki kontroli wizualnej
  • Ustanawiaj standardy, określ niezbędne narzędzia i identyfikuj nieprawidłowości
  • Określ metody inspekcji, krótkoterminowe środki zaradcze i długoterminowe środki zaradcze
  • Użyj narzędzi do zarządzania wizualnego, takich jak kodowanie kolorami, oznaczenia (wskazujące kierunek lub pozycję), etykiety, oznaczenia urządzeń, mapy i wykresy

5. Systematyka i utrzymanie: Utrzymaj poprzednie 4 kroki i stale je ulepszaj

  • Podtrzymaj 4 poprzednie kroki i stale je ulepszaj
  • Zdobądź samodyscyplinę poprzez nawyk powtarzania 4 poprzednich kroków
  • Ustal standardy dla każdego kroku 5S
  • Ustanawiaj i wykonuj oceny dla każdego kroku

Zaangażowanie w zarządzanie określi obszary kontroli i samodyscypliny w organizacji. Program 5S można skonfigurować i uruchomić w ciągu 5 do 6 miesięcy, ale starania o utrzymanie warunków światowej klasy muszą być ciągłe.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że zrozumiałeś powyższą koncepcję i jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o takich narzędziach, wybierz nasze szkolenie kurs Six Sigma, 5s i lean dla swojej firmy.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Co znaczy pięć S - 5S w metodologii LEAN? 4

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Na czym polega zasada 5S?

Zasada 5S to metodologia organizacji i usprawnienia pracy w otoczeniu wykonywania zadań. Złożona jest z pięciu elementów, które symbolizują słowa oznaczające po kolei:
Seiri (szortowanie), Seiton (segregacja), Seisō (sprzątanie), Seiketsu (standardyzacja) oraz Shitsuke (samodyscyplina).
Seiri – przedmioty wykorzystywane w miejscu pracy powinny zostać podzielone na te wykorzystywane w codziennej pracy oraz te, które są niepotrzebne i można je usunąć.
Seiton – pozostałe przedmioty powinny zostać uporządkowane i zapakowane w taki sposób, by znalezienie każdego z nich zajmowało jak najmniej czasu i wymagało jak najmniejszej ilości przeszukiwań.
Seisō – miejsce pracy powinno być utrzymywane w czystości i porządku.
Seiketsu – powinny być opracowane przez pracowników stosowne do obowiązujących procedur standardy w organizacji.
Shitsuke – powinno być ustalone prawidłowe nawyki i kultura operacyjna.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)