Medytacja, mindfulness, zen

Analiza SWOT
Analiza SWOT
Listopad 9, 2017
Macierz BCG
Macierz BCG
Listopad 12, 2017
Pokaż wszystkie

Medytacja, mindfulness, zen

mindfulness

mindfulness

Medytacja, mindfulness, zen




Najpierw czym jest medytacja.
Medytacja to świadoma praca nad umysłem i wprowadzanie się w kontrolowane stany świadomości. Sam termin używany jest dla wielu różnych praktyk.

Pierwszym rozróżnieniem będzie tu:
  1. Medytacja zwrócona do wewnątrz- czyli wgląd w siebie, analiza własnych myśli. Częściej wykonywane z zamkniętymi oczami, w ustalonej pozycji i w wyciszeniu.
  2. Medytacja zwrócona na zewnątrz – zwiększenie koncentracji, czujności i spontaniczności. Na przykład medytacja Zen, głównie wykonywana z otwartymi oczami. Wiele z tych praktyk wykonuje się podczas codziennych czynności.


medytacja minfulness
Drugie rozróżnienie z podziałem na technikę:
  1. Medytacja uważności – obecnie najpopularniejszy nurt to mindfulness. Polega na uważnej obserwacji bodźców wewnętrznych i zewnętrznych. Liczne badania wykazały, że nadmierne rozmyślanie i niepokój prowadzą do problemów psychicznych (depresja i lęk). Właśnie z tego powodu praktyka medytacji mindfulness znalazła zastosowanie w wielu kontekstach terapeutycznych. Uważnośc odciąga nas od destruktywnych myśli. Programy MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) zostały zaakceptowane w klinikach i szpitalach jako forma redukcji stresu.
  2. Medytacja ruchowa – na przykład taijiquan i qigong
  3. Koncentracja – na przykład Vipassana i Pranajama (technika kontroli oddechu stosowana w jodze)
  4. Mantry –medytacja transcendentalna a nawet modlitwy w katolicyzmie itp.
  5. Wizualizacje - stosowane szeroko w psychoterapii techniki i inne
  6. Pozycje - joga itp.
  7. Trans i hinoza – float REST, biofeedback, autohinopza i inne
  8. Czujność umysłu połączona z swobodnym przepływem myśli – na przykład medytacje zazen / zen.

medytacja zen i zazen
Do naukowo stwierdzonych korzyści wynikających z medytacji zaliczyć możemy:

  • Obniżony poziom kortyzolu
  • Zmniejszone ciśnienie krwi
  • Zmniejszone tętno
  • Zmniejszenie stężenia kwasu mlekowego we krwi
  • Wyższy poziom dopaminy w mózgu
  • Zmiana częstotliwości fal mózgowych
  • Redukcja ryzyka wystąpienia choroby serca oraz udaru
  • Zwiększenie koncentracji substancji szarej w mózgu odpowiedzialnej za naukę, pamięć, emocje
  • Jak i wiele innych

Jako ciekawostka:
Popularne stało się (trochę żartobliwe, a trochę zgryźliwe), że zachodni kapitalizm szuka inspiracji we wschodnim mistycyzmie.
Pozostawię to zdanie do oceny każdemu z Was.

Do następnego razu RS


PS.
Koniecznie odwiedź nasz SKLEP

2 Komentarze

  1. Rafał Szrajnert napisał(a):

    Wszystkiego co dobre!

  2. Marcin Pałucki napisał(a):

    Praktykuję medytację i polecam każdemu. Można ją znaleźć w każdej tradycji. Wschodniej, zachodniej, żydowskiej. Każdej.