SCM Supply Chain Management -na czym polega zarządzanie łańcuchem dostaw

Czym jest rebranding – praktyczne wskazówki jak zmienić wizerunek
30 lipca, 2022
PRINCE2 (Projects In Controlled Environments – Projekty w sterowanym środowisku)
30 lipca, 2022

SCM Supply Chain Management -na czym polega zarządzanie łańcuchem dostaw

SCM Supply Chain Management

SCM Supply Chain Management -na czym polega zarządzanie łańcuchem dostaw

Według niektórych sprzedaż towaru i wysłanie go do klienta wieńczy cały proces produkcyjny i powoduje, że daną transakcję można uznać za zakończoną.

Tymczasem trzeba sobie zdawać sprawę, że często produkty w tej fazie dopiero rozpoczynają bardzo długą drogę do swojego miejsca przeznaczenia.

Równie ważne jak wcześniejsze etapy obchodzenia się z produktami jest kontrolowanie tzw. łańcucha dostaw.

Określeniem „łańcuch dostaw” nazywa się większą sieć powiązanych ze sobą elementów, które mają na celu zapewnienie optymalnej logistyki i bezpieczeństwa w transporcie.

Nadzór nad łańcuchem dostaw musi rozciągać się aż do momentu dotarcia produktów do miejsc docelowych, które niejednokrotnie mogą znajdować się bardzo daleko.

SCM Supply Chain Management to taki system zarządzania dostawami, który pozwala mieć nad nimi pieczę aż do momentu przekazania w ręce klienta.

Zapisz się aby otrzymać raport i poradnik jak można zarabiać więcej w internecie (działa dla usług i ecommerce!)
Wpisz poniżej swoje dane:

Zarządzanie łańcuchem dostaw historia powstania

Łańcuch dostaw nietrudno sobie wyobrazić, jeśli ktoś cofnie się myślami do świata starożytnego znanego znanego doskonale z obrazowych lekcji historii.

Już wtedy kwitł w najlepsze handel obwoźny.

Choć nie było samolotów i nowoczesnych technologii pozwalających przyspieszyć dowóz towarów do kontrahentów, ówcześni ludzie radzili sobie całkiem nieźle jak na tamtejsze realia.

Rozumiano np. już wtedy doskonale potrzebę chronienia towarów przed warunkami atmosferycznymi czy kryjącymi się na drogach rzezimieszkami, którzy chcieli wykraść towar.

W cały proces związany z transportem należało zaangażować sporo osób, a – jeśli towary musiały być przewożone naprawdę daleko – koniecznością było zorganizowanie miejsc postojowych po drodze.

Zarządzanie łańcuchem dostaw na przykładzie firmy

Choć w obecnych czasach firmy transportowe posiadają najnowocześniejsze urządzenia i sprzęty, to jednak przewóz towarów odbywa się paradoksalnie na podobnych zasadach.

SCM Supply Chain Management to złożony system zarządzania, który zakłada nie tylko nadzór nad przekazywanymi towarami, ale również nad środkami finansowymi towarzyszącymi transakcjom.

W szerokim rozumieniu o łańcuchu dostaw mówi się już od chwili zdobycia surowców na wykonanie konkretnych produktów aż po odbiór przez kontrahenta. Bardzo ważne jest zatem zadbanie o odpowiednią logistykę na każdym etapie.

Na czym polega SCM?

SCM to systemy cyfrowe, które służą współcześnie automatyzowaniu łańcucha dostaw.

Ma to na celu sprawienie, że staje się on bardziej wydajny, ekonomiczny, szybki i bezpieczny. Klienci np. niezwykle sobie cenią fakt, że mogą śledzić realizację zamówienia w niemal każdej fazie.

Komputerowe systemy pozwalają w łatwy sposób łączyć ze sobą poszczególne podmioty zaangażowane w jakikolwiek sposób w tworzenie się łańcucha dostaw, m.in. dostawców, hurtownie, producentów, klientów, etc.

Współczesne łańcuchy dostaw mają charakter globalny i tworzą specyficzne sieci kontaktów, które mogą także zaprocentować w przyszłości.

W jaki sposób firmy skutecznie zarządzają łańcuchem dostaw?

Oczywiście nieco inaczej wygląda specyfika pracy w małych przedsiębiorstwach oraz w ogromnych korporacjach produkcyjnych, które importują woje towary na cały świat, lecz system Supply Chain Management może obsłużyć zarówno jedne, jak i drugie.

Przedsiębiorcy, którzy korzystają z oprogramowania do kontrolowania łańcucha dostaw i zarządzania nim oszczędzają swój cenny czas oraz środki pieniężne. Dzięki systemowi nawigującemu możliwe jest także unikanie zagrożeń i eliminowanie potencjalnych strat towarów. Powszechny dostęp do Internetu, rozwiązań cyfrowych i innowacyjnych metod sprawia, że obecnie już nikt nie zadowala się usługami realizowanymi na niższym poziomie.

Czy warto zarządzac łańcuchem dostaw?

W komputerowych systemach największą siłą jest możliwość przewidywania różnych zdarzeń. Natomiast dzięki temu, że można je przewidzieć z góry, pojawia się także szansa na uniknięcie tego, co niekorzystne. Można np. analizują warunki pogodowe lub zagęszczenie ruchu na trasie zmienić zdalnie szlak handlowy i wybrać alternatywną drogę, która pozwoli uniknąć zbędnych przestojów. Dla przedsiębiorstw produkcyjnych i transportowych są to wymierne korzyści pieniężne, więc takie rozwiązania stanowią nie tylko wygodę i luksus, ale wręcz konieczność we współczesnych realiach. Oczywistym jest, że każdemu będzie zależało na zminimalizowaniu kosztów i wykonaniu dostawy w sposób możliwie jak najprostszy.

Interesującą opcją jest również to, że system SCM może działać samokorygująco. Oznacza to, iż w razie wystąpienia jakiejkolwiek usterki, podejmowane są zwykle automatycznie działania zmierzające do naprawy. Dzięki temu ryzyko, że awaria przełoży się w jakiś sposób na czas lub jakość dostawy, zdecydowanie spada. Czasem udaje się usunąć wadę tak szybko, że jest on praktycznie niezauważalna.

Warto zwrócić również uwagę na jeszcze jeden bardzo istotny aspekt SCM. Otóż inteligentny system nadzorowania łańcucha dostaw pozwala także na racjonalizowanie procesu produkcji.

Jak to się dzieje?

Otóż, system odnotowuje popyt i zapotrzebowanie na rynku na określony rodzaj towaru. Na tej podstawie można precyzyjnie prognozować, jakie będzie zainteresowanie w przyszłości. W zależności od potrzeb rynkowych można zatem zwiększyć lub zmniejszyć produkcję.

Ponieważ system SCM samodzielnie kontroluje łańcuch dostaw, ludzie, którzy do tej pory musieli się tym zajmować mogą zostać oddelegowani do innych zadań.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
SCM Supply Chain Management -na czym polega zarządzanie łańcuchem dostaw 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej