fbpx
Analiza SWOT i przykłady, 1 numer na liście biznesowej (działa szybko)
Listopad 9, 2017
Macierz BCG
6 kroków jak opanować Macierz BCG (przykład i opracowania)
Listopad 12, 2017
Pokaż wszystkie

Medytacja, mindfulness, zen

mindfulness

mindfulness

Medytacja, mindfulness, zen




Najpierw czym jest medytacja.
Medytacja to świadoma praca nad umysłem i wprowadzanie się w kontrolowane stany świadomości. Sam termin używany jest dla wielu różnych praktyk.

Pierwszym rozróżnieniem będzie tu:
  1. Medytacja zwrócona do wewnątrz- czyli wgląd w siebie, analiza własnych myśli. Częściej wykonywane z zamkniętymi oczami, w ustalonej pozycji i w wyciszeniu.
  2. Medytacja zwrócona na zewnątrz – zwiększenie koncentracji, czujności i spontaniczności. Na przykład medytacja Zen, głównie wykonywana z otwartymi oczami. Wiele z tych praktyk wykonuje się podczas codziennych czynności.


medytacja minfulness
Drugie rozróżnienie z podziałem na technikę:
  1. Medytacja uważności – obecnie najpopularniejszy nurt to mindfulness. Polega na uważnej obserwacji bodźców wewnętrznych i zewnętrznych. Liczne badania wykazały, że nadmierne rozmyślanie i niepokój prowadzą do problemów psychicznych (depresja i lęk). Właśnie z tego powodu praktyka medytacji mindfulness znalazła zastosowanie w wielu kontekstach terapeutycznych. Uważnośc odciąga nas od destruktywnych myśli. Programy MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) zostały zaakceptowane w klinikach i szpitalach jako forma redukcji stresu.
  2. Medytacja ruchowa – na przykład taijiquan i qigong
  3. Koncentracja – na przykład Vipassana i Pranajama (technika kontroli oddechu stosowana w jodze)
  4. Mantry –medytacja transcendentalna a nawet modlitwy w katolicyzmie itp.
  5. Wizualizacje - stosowane szeroko w psychoterapii techniki i inne
  6. Pozycje - joga itp.
  7. Trans i hinoza – float REST, biofeedback, autohinopza i inne
  8. Czujność umysłu połączona z swobodnym przepływem myśli – na przykład medytacje zazen / zen.

medytacja zen i zazen
Do naukowo stwierdzonych korzyści wynikających z medytacji zaliczyć możemy:

  • Obniżony poziom kortyzolu
  • Zmniejszone ciśnienie krwi
  • Zmniejszone tętno
  • Zmniejszenie stężenia kwasu mlekowego we krwi
  • Wyższy poziom dopaminy w mózgu
  • Zmiana częstotliwości fal mózgowych
  • Redukcja ryzyka wystąpienia choroby serca oraz udaru
  • Zwiększenie koncentracji substancji szarej w mózgu odpowiedzialnej za naukę, pamięć, emocje
  • Jak i wiele innych

Jako ciekawostka:
Popularne stało się (trochę żartobliwe, a trochę zgryźliwe), że zachodni kapitalizm szuka inspiracji we wschodnim mistycyzmie.
Pozostawię to zdanie do oceny każdemu z Was.

Do następnego razu RS


PS.
Koniecznie odwiedź nasz SKLEP

Podziel się z innymi!

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce.

2 Komentarze

  1. Rafał Szrajnert napisał(a):

    Wszystkiego co dobre!

  2. Marcin Pałucki napisał(a):

    Praktykuję medytację i polecam każdemu. Można ją znaleźć w każdej tradycji. Wschodniej, zachodniej, żydowskiej. Każdej.