Grywalizacja. Przykłady w firmie, biznesie i rozwoju

Jak wyznaczyć i obliczyć próg rentowności?
2 sierpnia, 2022
Operat szacunkowy – co to jest i dlaczego go potrzebujesz?
3 sierpnia, 2022

Grywalizacja. Przykłady w firmie, biznesie i rozwoju

Grywalizacja

Czym jest grywalizacja i dlaczego warto ją stosować?

Grywalizacja to metoda, która polega na wykorzystywaniu mechanizmów gier w prowadzeniu biznesu.

To wcale nie jest nowe zjawisko, choć dzięki możliwości zastosowania nowoczesnych rozwiązań technologicznych w ostatnich latach bardzo się rozwinęło i stało się bardziej spektakularne.

O co chodzi w grywalizacji? Jak działa? Dlaczego warto ją stosować?

Zapisz się aby otrzymać raport i poradnik SEO
Wpisz poniżej swoje dane:

Nie tylko dla firm

Bardzo ważne jest podkreślenie, że grywalizacja nie jest wykorzystywana wyłącznie przez przedsiębiorstwa.

W rzeczywistości pojęcie grywalizacji czy gamification obejmuje wykorzystanie mechanizmów znanych z gier do utrzymania zaangażowania, budowania nawyków i kształtowania pozytywnych zachowań.

Ma to za zadanie także wspieranie dążenia do osobistego lub zespołowego mistrzostwa. Mówiąc prościej – grywalizacja może być szeroko wykorzystana w biznesie, ale sprawdzi się także w szkolnictwie czy jako sposób do wyrobienia sobie zdrowych nawyków.

Warto też wiedzieć, że grywalizacja najczęściej jest wykorzystywana do motywowania klientów czy konsumentów, ale w rzeczywistości można też używać jej, by zachęcać do większego zaangażowania pracowników.

Grywalizacja jest więc mechanizmem, który można wykorzystać na wiele sposobów. Trzeba jedynie być odpowiednio kreatywnym, by znaleźć te najciekawsze i najbardziej atrakcyjne z perspektywy potencjalnych odbiorców gry.

Proste mechanizmy, wielkie efekty

Ludzie kochają rywalizować ze sobą. Kochają wygrywać nagrody i pokazywać, że są w czymś najlepsi. Nowoczesne marki często wykorzystują to zjawisko do tego, by zwiększać swoje przychody i zdobywać większą popularność.

Grywalizacja w gruncie rzeczy opiera się na prostych metodach i pierwotnych instynktach, które są zakorzenione w ludzkiej naturze. Niektóre osoby są na nie bardziej podatne, niż inne, ale nikt nie potrafi przejść obok nich całkiem obojętnie.

W zależności od pomysłu i potrzeb marki grywalizacja może opierać się na zbieraniu punktów za zakupy i wymianie ich na nagrodę, ale może też przybierać zdecydowanie bardziej interaktywny wymiar.

Przykładowo może zachęcać klientów do aktywnego udziału w konkursach, których wyniki są podawane do publicznej wiadomości. W takim wypadku oprócz nagrody za zwycięstwo w grę wchodzi także poczucie dumy z wygranej.

To dodatkowa motywacja, która do niektórych klientów przemawia najskuteczniej. Oczywiście cała gra musi być obmyślona tak, by realnym jej zwycięzcą była marka, która ją prowadzi. Równocześnie też gra powinna być tak obmyślona, by jej główny cel był dla klientów niewidoczny. To bardzo ważne ze względu na zainteresowanie samą grą.

Uruchom kreatywność!

Grywalizacja ma ogromne możliwości. Jej zdolność do angażowania jest gigantyczna. Równocześnie nie można zapominać, że gry są bardzo skuteczne przy kształtowaniu nawyków.

Trzeba jednak pamiętać, że to jak dokładnie skuteczny będzie mechanizm gry, zależy od jej atrakcyjności. Nie ma wątpliwości, że to właśnie ona odgrywa tutaj największą rolę.

Jeśli gra będzie opracowana w taki sposób, że dla odbiorców będzie nudna, czy też będzie zbyt skomplikowana i nie zrozumiała, to najprawdopodobniej nie będą oni zainteresowani wzięciem w niej udziału.

Stworzenie ciekawej gry wymaga ogromnej kreatywności i doskonałego wyczucia. Zadania w niej muszą być na tyle łatwe, by nie zniechęcały uczestników i równocześnie na tyle skomplikowane, by ich pokonanie wciąż było motywującym wyzwaniem.

Często jeszcze zanim gra zostanie opublikowana i do wzięcia w niej udziału zostaną zaproszeni uczestnicy, testuje się ją na małych grupach odbiorców.

Na tej podstawie wyciąga się wnioski i w razie potrzeby przeprowadza zmiany w samym mechanizmie. Oczywiście w tym wypadku ogromne znaczenie ma to, by granie była kopią innych, już działających gier. Pewne podobieństwa są dopuszczalne, ale wierna kopia z pewnością nie spotka się z dobrym odbiorem.

Jak w praktyce wygląda grywalizacja?

Przykładów wykorzystania grywalizacji jest bardzo dużo, choć czasami odbiorcy nawet nie wiedzą, że biorą udział w grze. Najprostszym przykładem jest zbieranie punktów za zakupy, które po uzyskaniu określonego poziomu można wymienić na nagrodę.

Taka gra daje poczucie elitaryzmu, buduje lojalność i równocześnie zachęca do wydawania większych pieniędzy i równocześnie zbierania większej ilości punktów. Innym pomysłem jest umieszczanie na opakowaniu produktu kodu, który można zarejestrować na stronie internetowej, by wziąć udział w loterii z nagrodami.

Czasami na opakowaniu znajduje się od razu informacja o wygranej. Gry, w których często biorą udział pracownicy korporacji i dużych firm zwykle polegają na edukowaniu w sposób przystępny dla odbiorców np. w formie prezentacji multimedialnych i animacji.

Za ich obejrzenie, a następnie zaliczenie krótkiego testu pracownik otrzymuje w nagrodę wirtualne trofeum albo dyplom gotowy do wydruku.

W niektórych firmach przyznaje się za takie osiągnięcia punkty, które są umieszczane na zbiorczej tablicy. W ten sposób można stale motywować pracowników do większego wysiłku i do dalszego rozwoju. Korzyść dla firmy jest w tym wypadku oczywista.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Grywalizacja. Przykłady w firmie, biznesie i rozwoju 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.


Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/rafalszr/domains/rafalszrajnert.pl/public_html/wp-content/themes/betheme/includes/content-single.php on line 286
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej