jak zmienić swoje życie
Jak zmienić swoje życie na lepsze (psychologia)
17 grudnia, 2020
efekt posiadania
Efekt posiadania (wyposażenia, własności-ownership, endowment)
18 grudnia, 2020

Efekt Pollyanny, czyli nadmierny optymizm i zabawa w radość

efekt pollyanny
Efekt Pollyanny, czyli nadmierny optymizm i zabawa w radość 1

Efekt Pollyanny, inaczej zasada Pollyanny- Pollyanna principle. Czy positivity bias ma jakiekolwiek uzasadnienie?

Kiedy myślisz o „uprzedzeniu”, prawdopodobnie myślisz o nim w kategoriach czegoś negatywnego.

Prawdą jest, że stronniczość jest ogólnie złą rzeczą, ponieważ wiąże się z posiadaniem z góry przyjętych wyobrażeń o rzeczach, które mogą okazać się fałszywe, nierealne, a nawet szkodliwe; jednak uprzedzenia nie zawsze są złe.

W rzeczywistości istnieje głęboko zakorzenione uprzedzenie, które jest wszechobecne we wszystkich kulturach i we wszystkich ludziach i pomaga nam być szczęśliwszymi, zdrowszymi i bardziej związanymi z innymi. Nazywa się to pozytywnym nastawieniem lub inaczej określane jako Efekt Pollyanny.

efekt pollyanny

Pollyannaism, co to jest Efekt Pollyanny?

Efekt Pollyanny definicja:

Termin „Zasada Pollyanny” odnosi się do ludzkiej skłonności do skupiania się na pozytywach i używania w rozmowie bardziej pozytywnych słów i terminów. Ogólnie rzecz biorąc, ludzie, którzy są zdrowi psychicznie i nie cierpią na depresję, zwykle koncentrują się bardziej na pozytywach niż na negatywach i mają skłonność do przywoływania ze swoich wspomnień bardziej pozytywnych niż negatywnych zjawisk.

Według badaczy Dember i Penwell (1980) ta pozytywna stronniczość przejawia się na wiele sposobów:

„… Ludzie przeceniają wielkość cennych przedmiotów, unikają patrzenia na nieprzyjemne zdjęcia, przekazują częściej dobre wiadomości niż złe i tak dalej”.

Chociaż niektórzy z nas myślą o sobie jako o pesymistach lub realistach, myśląc bardziej o tym, co idzie nie tak niż o tym, co idzie dobrze, albo próbując znaleźć zdrową równowagę, nadal jesteśmy gatunkiem nastawionym na pozytywne nastawienie.

Możemy nie myśleć, że jesteśmy bardzo pozytywni, ale jest to zapisane w naszym DNA, aby spojrzeć na jasną stronę – wszyscy mamy wbudowaną zdolność do pozytywnego nastawienia, ale czy faktycznie przyjmujemy zasadę Pollyanny i skupiamy się na pozytywach, lub ulegamy negatywom- prawie całkowicie zależy od nas.

Pochodzenie terminu Efekt Pollyanny

Można się zastanawiać, skąd wzięło się określenie „Efekt Pollyanny”. W rzeczywistości jego nazwa wzięła się od dziewczynki o imieniu Pollyanna, tytułowej bohaterki powieści Eleanor H. Porter.

Ojciec Pollyanny nauczył ją „zabawy w radość”, czyli szukania w każdej (szczególnie z pozoru nieprzyjemnej) sytuacji lub osobie pozytywnych cech.

Od tamtej chwili Pollyanna potrafiła znaleźć radość nawet w najtrudniejszych chwilach.

Pollyanna grała w to, co nazwała „Radosną grą”, i to, co dziś moglibyśmy uważać za ćwiczenie wdzięczności. W każdej sytuacji, nieważne jak smutna czy denerwująca, Pollyanna próbowała znaleźć przynajmniej jedną dobrą rzecz – „dobrą stronę”, jak często to dziś nazywamy.

Jest tak dobra w tej grze, że w końcu namawia do zabawy całe swoje miasto i wywiera znaczący pozytywny wpływ na jego mieszkańców.

Psychologia pollianizmu

Zasada ta została po raz pierwszy zidentyfikowana przez naukowców Matlina i Stanga w latach 70. XX wieku, którzy zaobserwowali, że ludzie są częściej bardziej optymistyczni i pozytywni niż przygnębieni i gburowaci.

Ich badania wykazały, że ludzie przywiązują większą wagę do pozytywów i często zakładają najlepsze, jeśli chodzi o podejmowanie decyzji bez wszystkich istotnych informacji.

Matlin i Stang wyjaśniają że procesy poznawcze wybiórczo sprzyjają przetwarzaniu przyjemnych informacji, a nie nieprzyjemnych. Ta tendencja sprawia, że ​​jesteśmy bardziej optymistyczni, pozytywni i myślimy przyszłościowo, wszystkie cechy, które pomagają nam funkcjonować w naszym codziennym życiu, ułatwiają nasze interakcje z innymi ludźmi.

Oprócz skupiania się na ogólnie pozytywnych rzeczach, Efekt Pollyanny wyjaśnia, że ​​znacznie częściej zapamiętujemy przyjemne i pozytywne wspomnienia. Mamy nawet tendencję do wspominania neutralnych wydarzeń jako bardziej pozytywnych niż były w rzeczywistości, co często daje nam „różowe okulary” o naszej przeszłości i podsyca naszą nostalgię za minionymi dniami.

Ahh kiedyś to było…

Świetne czasy…

Mniej zmartwień…

Chociaż tendencja do optymizmu i znajdowania pozytywnych efektów jest bez wątpienia pożądaną cechą – i taką, która zapewnia korzyści dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia – bycie „Pollyanną” generalnie nie jest uważane za dobrą rzecz.

Istnieje coś takiego jak bycie zbyt pogodnym i optymistycznym.

Wiele osób lubi wykorzystywać zbyt optymistyczne i pogodne osoby, ponieważ jest im trudniej odmówić.

Wszyscy mamy swoje złe dni i trudne chwile, a nikt z nas nie może być cały czas Pollyanną.

Podobnie jak w przypadku większości rzeczy w życiu, najlepszym punktem jest zdrowa równowaga między pozytywnością i optymizmem, a także realizmem, poczuciem kontekstu i praktycznym zrozumieniem tego, co jest właściwe i kiedy.

Jak się okazuje, nawet ci z nas, którzy cierpią na depresję lub inne zaburzenia nastroju, mają wrodzoną zdolność skupiania się na pozytywach.

Co to jest uprzedzenie dotyczące pozytywności osoby?

Potrzeba równowagi między optymizmem a realizmem jest podkreślana, gdy rozważamy, jak nasze uczucia do ludzi wpływają na nasze zachowanie. Gdybyśmy zawsze zakładali że wszyscy są dobrzy i skupiali się tylko na pozytywach, bylibyśmy wykorzystywani i moglibyśmy skończyć bez grosza przy duszy.

Ludzie bardziej lubią jednostki niż grupy, które tworzą te same osoby.

Ta tendencja do dostrzegania pozytywów w poszczególnych ludziach powoduje, że robimy „wyjątki” i – ogólnie – kontynuujemy nasz ustalony pogląd na grupę lub grupy, do których należą.

Interesującym dowodem wskazującym na istnienie pozytywnego nastawienia do osoby jest zjawisko ocen uczniów: studenci na ogół oceniają swoich profesorów znacznie wyżej niż same zajęcia, które prowadzą.

Nasze pozytywne postrzeganie poszczególnych ludzi od tysiącleci stanowi ewolucyjną przewagę, pomagając nam się dogadać i współpracować, aby przetrwać. Chociaż w dzisiejszych czasach prawdopodobnie mniej ważne jest łączenie się w celu przetrwania, pozytywne nastawienie ludzi do innych ludzi jest nadal spoiwem, które trzyma społeczeństwo razem i pomaga nam nawiązywać więzi.

Badania nad odchyleniami od radości i bycia pozytywnie nastawionym

Badania w wielu różnych obszarach i z kilku różnych perspektyw wykazały dowody na pozytywne nastawienie, ale dwa główne wątki badawcze rzucają światło na to zjawisko: język i starzenie się.

Pozytywne nastawienie i język

Jednym ze sposobów, w jaki badacze byli w stanie podkreślić istnienie efektu Pollyanny, jest analiza języka, którego używamy. Badanie, w którym oceniano ponad 100 000 słów w 10 różnych językach, wykazało, że istnieje uniwersalne i głęboko zakorzenione pozytywne nastawienie, które przekracza granice kraju, języka, kultury, a nawet częstotliwości używania słów (Dodds, 2015 Human language reveals a universal positivity bias).

Dane zebrano z Twittera, Google, Google Books, New York Times, napisów do filmów i programów telewizyjnych oraz tekstów muzycznych, a oceniane języki obejmowały angielski, hiszpański, portugalski, francuski, niemiecki, rosyjski, arabski, indonezyjski, koreański i chiński. W każdej próbce naukowcy znaleźli dowody na pozytywne ukierunkowanie- chociaż niektóre języki i źródła były bardziej podatne niż inne.

Odkrycia z tego znaczącego przedsięwzięcia podkreślają to, co teoretyzowano i postulowano przez psychologów od lat siedemdziesiątych XX wieku: że ludzie mają naturalną skłonność do „pollianizmu”.

Pozytywne nastawienie i starzenie się

Ta pozytywna stronniczość, która zachęca nas do zwracania uwagi na pozytywne aspekty życia, jest generalnie silniejsza u osób starszych niż u dzieci i młodzieży. Wiele badań wykazało, że wraz z wiekiem ludzie mają tendencję do zapamiętywania informacji bardziej pozytywnych niż negatywnych (Reed i Carstensen, 2012 The theory behind the age-related positivity effect.).

Niektórzy badacze postawili hipotezę, że pozytywne nastawienie jest spowodowane osłabieniem funkcji poznawczych, ale inni twierdzą, że pozytywne nastawienie jest obecne u zdrowych poznawczo starszych osób dorosłych i wynika ze zdolności jednostki do zmiany wysiłku umysłowego na bodźce związane z celem i z dala od rozpraszających lub nieistotnych innych bodźców.

Niezależnie od tego, czy ta stronniczość jest spowodowana zdrowym przetwarzaniem poznawczym, czy dysfunkcjonalnym, jasne jest, że starsi częściej koncentrują się na pozytywach w swoim życiu.

Na przykład wykazano, że starsi przypominają sobie większą część pozytywnych obrazów niż negatywnych w porównaniu z młodszymi ludźmi, kierują swoją uwagę na szczęśliwe twarze, z dala od złych lub smutnych twarzy i częściej niż osoby młodsze koncentrują się na pozytywnych cechach lub konsekwencjach swoich wyborów.

Być może ten zwrot w kierunku pozytywności u osób starszych wynika z mądrości, jaką może przynieść tylko wiek; nauczyli się mądrze wykorzystywać swoją uwagę, zamiast marnować ją na zamartwianie się negatywną stroną życia.

Niezależnie od wyjaśnienia, starsi wydają się doskonale nadawać do udzielania rad i pomagania młodszym ludziom skupić się na pozytywach.

Przykłady pozytywnego nastawienia

Istnieje mnóstwo przykładów pozytywnego nastawienia, które możesz znać, takich jak:

Pamiętając pierwszą randkę ze swoim współmałżonkiem, myślisz raczej o podekscytowaniu i tym, jak dobrze się dogadujesz, niż o tym, jak bardzo byłeś zdenerwowany lub jak niezręczna była czasami rozmowa.

Wyszukujesz coś w Google i szybko przeglądasz obrazy, zauważając częściej pozytywne i szczęśliwe obrazy niż negatywne.

O ile nie przechodzisz przez szczególnie trudny okres, twoje wiadomości tekstowe, posty w mediach społecznościowych i e-maile do przyjaciół i rodziny zawierają więcej pozytywnych słów i odniesień niż negatywne.

Przeglądając listę słów lub grając w gry lub łamigłówki związane ze słowami (takie jak Scrabble, krzyżówki i wyszukiwanie słów), częściej myślisz i zauważasz pozytywne słowa niż negatywne.

Kiedy myślisz o swoim dniu, Twoja pamięć prawdopodobnie koncentruje się na dobrych rzeczach, które się wydarzyły, takich jak otrzymanie wiadomości od bliskiej Ci osoby, otrzymanie dobrych wiadomości na temat projektu w pracy lub zjedzenie szczególnie dobrego posiłku.

Jeśli ktoś poprosi Cię o opisanie siebie, prawdopodobnie zaczniesz od pozytywnych cech (np. opiekuńczy, zabawny, dobry słuchacz, odpowiedzialny).

Jeśli pomyślisz o doświadczeniach z dzieciństwa, takich jak wyjazd na letni obóz, twoje pozytywne wspomnienia z wędrówek i grania w piłkę będą bardziej istotne niż negatywne wspomnienia, takie jak tęsknota za domem.

Efekt Pollyanny podsumowanie

W tym artykule omówiliśmy „efekt Pollyanny” i opisaliśmy ludzką skłonność do skupiania się na pozytywach. Przesłanie jest takie, że tak naprawdę jesteśmy zaprogramowani, aby dostrzegać dobro w życiu i zwracać uwagę na to, co pozytywne, co dobrze łączy się z rozwojem psychologii pozytywnej.

Jeśli zmagasz się z pozytywnym myśleniem i pozostaniem optymistycznym, użyj tego, aby przypomnieć sobie, że jesteś o wiele bardziej dobry w skupianiu się na pozytywach, niż myślisz. Pociesz się tym, że już jesteś w stanie spojrzeć na dobrą stronę.

Co myślisz o efekcie Pollyanny? Czy uważasz, że dotyczy to twojego własnego życia? Czy kiedykolwiek znudziło Ci się zbyt pozytywne i optymistyczne podejście w swoim życiu?

Dajcie mi znać w komentarzach!

heurystyki
doktorant Rafał Szrajnert
doktorant Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.

Zapisz się na newsletter.

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.