CSR Społeczna Odpowiedzialność Biznesu -co to jest?

Rynek wtórny i pierwotny – wszystko, co warto wiedzieć
5 lipca, 2022
Inwentaryzacja – czym jest, do czego służy i jak ją poprawnie przeprowadzić
7 lipca, 2022

CSR Społeczna Odpowiedzialność Biznesu -co to jest?

CSR Społeczna Odpowiedzialność Biznesu

Czego dotyczy społeczna odpowiedzialność biznesu CSR?

CSR – Społeczna odpowiedzialność biznesu jest nowoczesnym modelem zarządzania przedsiębiorstwem, który bierze pod uwagę aspekt społeczny i przyrodniczy.

Nic więc dziwnego, że tak wiele firm wdraża rozmaite działania ekologiczne.

Stają się one odpowiedzialne za konsekwencje swoich działań, które mają wpływ na środowisko.

Warto od razu zaznaczyć, że firmy kierujące się zasadami CSR nie są nastawione przede wszystkim na zysk, ale zależy im na relacjach z otoczeniem opierających się na wzajemnym szacunku.

Czy można to uzyskać? Oczywiście branie pod uwagę interesu społecznego jest czymś całkowicie dobrowolnym, ale płynie z tego wiele korzyści, więc warto zainteresować się tym tematem.

Zapisz się aby otrzymać raport i poradnik SEO
Wpisz poniżej swoje dane:

Jakich obszarów dotyczy CSR? Historia zagadnienia

Czy społeczna odpowiedzialność biznesu jest czymś nowym?

Pojawiła się ona już wiele lat temu.

Za początek uznaje się XIX wiek, gdy w USA zaczęto karać za nieetyczne praktyki stosowane przez przedsiębiorców w celu zmaksymalizowania zysków, bez zwracania uwagi na to, że ich działania szkodzą przyrodzie i źle wpływają na społeczeństwo.

Nastąpiła eliminacja przedsiębiorstw, które łamały przepisy prawa, nie przestrzegały odgórnie przyjętych norm społecznych.

Pierwotnie CSR miało nieco inne zasady od tego, co obecnie każdy zna. Początkowo nacisk kładziono przede wszystkim na odpowiedzialność ekonomiczną. Potem rozszerzono koncepcję o odpowiedzialność prawną i etyczną. Społeczna odpowiedzialność biznesu została sformalizowana dopiero na początku XXI wieku.

Zasady i działania CSR

Wiele osób interesuje to, czego dotyczy społeczna odpowiedzialność biznesu. Można wymienić siedem głównych obszarów które zostały zdefiniowane przez kilkadziesiąt ekspertów z rozmaitych krajów.

Wszystko to trwało aż kilka lat.

Obecnie CSR dotyczy przede wszystkim:

  1. ładu organizacyjnego,
  2. praw człowieka,
  3. środowiska,
  4. sprawiedliwych praktyk rynkowych,
  5. stosunków pracy,
  6. relacje z klientami,
  7. zaangażowania społecznego.

Jakie są korzyści z CSR dla firmy?

W przypadku CSR istotne jest to, aby każdy miał równe szanse, nie można nikogo dyskryminować.

Trzeba równoważyć potrzeby rozmaitych organizacji. Firmy muszą też szanować prawo pracy, dbać o rozwój pracowników, zapewniać im regularne szkolenia w miejscu wykonywania obowiązków zawodowych.

Istotny jest także dialog społeczny. CSR to również wdrażanie rozmaitych programów, które mają na celu przeciwdziałać zanieczyszczeniom niszczącym środowisko i wpływających destruktywnie na planetę.

Dążyć należy do zrównoważonego wykorzystywania dostępnych zasobów.

CSR obejmuje również rozmaite działania, które mają na celu zniwelowanie negatywnych skutków zmian klimatycznych.

Trzeba również chronić bioróżnorodność. Zgodnie z zasadami CSR na rynku ma być uczciwa konkurencja, należy walczyć z korupcją.

Bardzo ważne jest także poszanowanie prawo własności.

CSR dotyczy również prowadzenia uczciwych działań marketingowych.

Firmy powinny przedstawiać swoje produkty w sposób obiektywny. Należy również promować zrównoważoną konsumpcję, chronić dane osobowe. Społeczna odpowiedzialność biznesu to również tworzenie nowych miejsc pracy, ułatwianie dostępu do edukacji i kultury. Obejmuje także rozmaite inwestycje społeczne.

Jakie korzyści płyną z wdrożenia CSR?

Społeczna odpowiedzialność biznesu ma wiele zalet zarówno dla firmy, jak i społeczeństwa.

Przedsiębiorstwo, które wdraża zasady CSR staje się przejrzyste, to z kolei przekłada się na wzrost zaufania do niego.

Inwestorzy są bardziej skłonni do współpracy w przypadku ułatwionego dostępu do niezbędnych danych. Nikt nie chce przecież ryzykować utratą środków finansowych.

Firma stosująca CSR staje się wobec tego bardziej atrakcyjna w oczach inwestorów. Kolejną zaletą będzie wzmocnienie konkurencyjności.

Jak wiadomo, reklama jest dźwignią handlu, a konsumentów cały czas przybywa.

Zmieniają się ich potrzeby i preferencje. Wzrost konkurencji z roku na rok sprawia, że trzeba podejmować odpowiednie działania mające na celu pozyskanie klienta w uczciwy sposób.

Istotne jest zwiększenie zaangażowania społecznego wokół marki.

Konsumenci zwracają uwagę na to, czy przedsiębiorstwo jest proekologiczne, przestrzegać praw człowieka i zwierząt.

Społeczna odpowiedzialność biznesu służy do tego, aby budować pozytywny wizerunek.

Zalety CSR

Firmy wdrażające zasady CSR mogą poprawić sposób postrzegania ich przez społeczeństwo i klientów.

Ma to szczególne znaczenie w przypadku firm, który nie cieszą się zbyt dużym uznaniem wśród konsumentów.

Niektóre są wręcz krytykowane za swoją szkodliwość dla środowiska typu koncern paliwowy, zakład przemysłowy.

Można wobec tego ocieplić swój wizerunek za pomocą CSR.

Na ten temat oczywiście zalety się nie kończą. Wymienić warto także wzrost liczby klientów. Społeczna odpowiedzialność biznesu umożliwia budowanie lojalności wokół marki.

Wynika to z tego, że postępowanie zgodnie z normami etycznymi przekłada się na wzrost zaufania.

Konsumenci są skłonni do polecania towarów i usług, co przekłada się na mobilną formę promocji.

Jest wiele narzędzi CSR, które pozwolą uzyskać pożądane efekty.

Wymienić można działania na rzecz lokalnej społeczności, działania proekologiczne, kampanie społeczne, programy dla pracowników, systemy zarządzania, wolontariat pracowniczy, znakowanie produktów, raporty społeczne.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
CSR Społeczna Odpowiedzialność Biznesu -co to jest? 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.


Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/rafalszr/domains/rafalszrajnert.pl/public_html/wp-content/themes/betheme/includes/content-single.php on line 286
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej