Archetypy Junga

Co to jest podcast, podcasting
11 sierpnia, 2021
Archetypy Marki
12 sierpnia, 2021

Archetypy Junga

Archetypy Junga to uniwersalne, wrodzone modele ludzi, zachowań lub osobowości, które mają wpływ na ludzkie zachowanie. Zostały one wprowadzone przez szwajcarskiego psychiatrę Carla Junga, który zasugerował, że te archetypy są archaicznymi formami wrodzonej ludzkiej wiedzy przekazywanej od naszych przodków.

W psychologii Junga archetypy reprezentują uniwersalne wzorce i obrazy, które są częścią zbiorowej nieświadomości. Jung wierzył, że dziedziczymy te archetypy w podobny sposób, w jaki dziedziczymy instynktowne wzorce zachowań.

REKLAMA:

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

Historia Harley Davidson- problemy firmy 1

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Osobista a zbiorowa nieświadomość

Jung był pierwotnie zwolennikiem swojego mentora Zygmunta Freuda. Współpraca ostatecznie rozpadła się z powodu krytyki Junga dotyczącej nacisku Freuda na seksualność podczas rozwoju, co doprowadziło Junga do opracowania własnego podejścia psychoanalitycznego znanego jako psychologia analityczna.

Podczas gdy Jung zgadzał się z Freudem, że nieświadomość odgrywała ważną rolę w osobowości i zachowaniu, rozszerzył koncepcję Freuda o nieświadomości osobiste, obejmując to, co Jung nazywał nieświadomością zbiorową.

Jung uważał, że ludzka psychika składa się z trzech elementów:

  • Ego
  • Osobista nieświadomość
  • Zbiorowa nieświadomość

Według Junga ego reprezentuje świadomy umysł, podczas gdy osobista nieświadomość zawiera wspomnienia, w tym te, które zostały stłumione.

Zbiorowa nieświadomość jest unikalnym składnikiem tego, że Jung wierzył, że ta część psychiki służyła jako forma psychologicznego dziedziczenia. Zawierał całą wiedzę i doświadczenia, którymi ludzie dzielą się jako gatunek.

Początki archetypów Junga- geneza

Skąd zatem pochodzą te archetypy? Jung uważał, że zbiorowa nieświadomość jest miejscem, w którym istnieją te archetypy. Zasugerował, że te modele są wrodzone, uniwersalne i dziedziczne. Archetypy są nieuczone i działają w celu organizowania tego, jak doświadczamy pewnych rzeczy.

„Wszystkie najpotężniejsze idee w historii sięgają archetypów” – wyjaśnił Jung w swojej książce.

„Odnosi się to szczególnie do idei religijnych, ale centralne koncepcje nauki, filozofii i etyki nie są wyjątkiem od tej reguły. W swojej obecnej formie są to warianty archetypowych idei stworzonych przez świadome stosowanie i dostosowywanie tych idei do rzeczywistości. To funkcja świadomości, nie tylko rozpoznawanie i przyswajanie świata zewnętrznego przez bramę zmysłów, ale także przekładanie na widzialną rzeczywistość świata w nas” – zasugerował.

Jung odrzucił koncepcję tabula rasa lub pogląd, że ludzki umysł jest pustą tablicą w chwili narodzin, na której można zapisać wyłącznie doświadczenie. Uważał, że ludzki umysł zachowuje podstawowe, nieświadome, biologiczne aspekty naszych przodków. Te „pierwotne obrazy”, jak je początkowo nazwał, służą jako podstawa bycia człowiekiem.

Jung wierzył, że te archaiczne i mityczne postacie, które tworzą archetypy, zamieszkują umysły wszystkich ludzi z całego świata. To właśnie te archetypy symbolizują podstawowe ludzkie motywacje, wartości i osobowości.

Jung wierzył, że każdy archetyp odgrywa rolę w osobowości, ale uważał, że większość ludzi była zdominowana przez jeden konkretny archetyp. Według Junga rzeczywisty sposób, w jaki archetyp jest wyrażany lub realizowany, zależy od wielu czynników, w tym wpływów kulturowych jednostki i wyjątkowo osobistych doświadczeń.

Jung zidentyfikował cztery główne archetypy, ale wierzył również, że nie ma ograniczeń co do liczby, która może istnieć. Istnienia tych archetypów nie można zaobserwować bezpośrednio, ale można je wywnioskować, patrząc na religię, sny, sztukę i literaturę.

Idee Junga nie były tak popularne jak Freuda, a jego archetypy nie były postrzegane przychylnie we współczesnej psychologii. Może to wynikać z tego, że jego prace miały tendencję do skręcania w stronę mistyczną i pseudonaukową, a zatem są często badane bardziej jako artefakt historyczny oraz w sferze krytyki literackiej i zastosowań mitologii w kulturze popularnej niż jako główny wkład w naukę o umyśle i zachowaniu .

Inna krytyka archetypów Junga sugeruje, że są one nadmiernie stereotypowe, redukcjonistyczne i kulturowo stronnicze.

12 archetypów Junga

  1. Mędrzec
  2. Niewinny
  3. Odkrywca
  4. Władca
  5. Twórca
  6. Opiekun
  7. Magik
  8. Bohater
  9. Buntownik
  10. Pełen miłości
  11. Błazen
  12. Sierota

A Ty co sądzisz na temat co dają nam Archetypy Junga?

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę
Link do kursu jak napisać reklamę i ofertę.
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!