Zawartość strony
Test apercepcji tematycznej (TAT) jest jednym z najbardziej znanych projektowych testów psychologicznych, służących do oceny osobowości i motywacji jednostek.
TAT składa się z serii obrazków przedstawiających sytuacje i sceny życiowe, a osoba badana jest proszona o opisanie każdego z obrazków, wymyślając własną historię, na podstawie której można ocenić ich osobowość, potrzeby, emocje i motywacje.
Zadaniem badającego jest interpretacja tych opowieści i zidentyfikowanie istotnych wzorców, które mogą sugerować określone tendencje osobowościowe i motywacyjne u osoby badanej.
TAT jest często stosowany w badaniach naukowych oraz w praktyce klinicznej, a także w procesie rekrutacji i selekcji pracowników.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Test apercepcji tematycznej Murraya (TAT, ang. Thematic Apperception Test) był jednym z pierwszych projektowych testów psychologicznych, który zyskał popularność. Test ten został opracowany przez Henry’ego Murraya i rozwijany oraz popularyzowany przez Silvana Tomkinsa i innych badaczy.
W podstawowej wersji testu badana osoba otrzymuje trzy serie po dziesięć obrazków, na których przedstawione są sceny z życia społecznego. Celem osoby badanej jest opowiedzenie jak najszerszej historii, uwzględniającej to, co nie zostało pokazane na obrazku, ale można się domyślić.
U dorosłych o przeciętnej inteligencji pytani są o opowiedzenie dramatycznej historii dla każdego z rysunków, skupiającej się na:
Istnieje również odmiana testu TAT dla dzieci, na których obrazkach przedstawione są sytuacje rodzinne lub zwierzęta. W przypadku dzieci i osób o ograniczonych możliwościach umysłowych wymagania są mniejsze i nie wymaga się opowiadania dramatycznych historii.
TAT jest testem projekcyjnym, a ocena osoby badanej opiera się na jej odpowiedziach na oglądane obrazy. Analiza języka i fantazji badanego pozwala na zrozumienie jego osobowości, wartości, postaw, marzeń, celów i mechanizmów obronnych. Test ten pomaga również poznać nieświadome elementy osobowości, motywy, potrzeby oraz zdolności rozwiązywania problemów osoby badanej.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Test Apercepcji Tematycznej (TAT) to popularny test psychologiczny, który jest zaliczany do kategorii metod projekcyjnych. Został opracowany przez H. Murraya i Ch. Morgana i składa się z kart ilustrujących postacie w różnych sytuacjach życiowych oraz z motywów abstrakcyjnych. Celem badanego jest opowiedzenie historii na podstawie przedstawionego obrazu, uwzględniając fabułę, przewidywany wynik oraz cechy i uczucia postaci. Karty TAT-u są dobrane w taki sposób, aby umożliwić badanemu szerokie pole do interpretacji.
Test TAT opiera się na teorii psychodynamicznej, która zakłada, że badany jest nieświadomy i że opisując sytuację, werbalizuje swoje własne nieuświadomione skłonności. Test ma za zadanie ujawnić ukrytą motywację związaną z wyrażaną treścią oraz związek rzeczywistego zachowania z fantazją badanego. Ze względu na możliwość systematycznego opracowania ilościowego wyników, TAT znalazł szerokie zastosowanie w badaniach nad motywacją oraz w praktyce klinicznej, zarówno w ramach teorii psychoanalitycznych, jak i w innych.
Jednak jak każdy test projekcyjny, TAT ma swoje ograniczenia i nie zapewnia pełnej weryfikacji oraz oceny trafności i rzetelności. Niemniej jednak, jest on dobrym narzędziem do poznania fantazji pacjenta oraz do zrozumienia jego wewnętrznych motywacji, potrzeb i celów.
Test Apercepcji Tematycznej (TAT) składa się z wielu kart z obrazami, które mają pobudzić wyobraźnię badanego i umożliwić mu opowiedzenie historii związanej z danym obrazem. Oto kilka przykładowych kart TAT:
Te obrazy są wykorzystywane w testach TAT i umożliwiają badanemu opowiedzenie historii związanej z danym obrazem, co pozwala na lepsze poznanie jego osobowości i motywacji.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.