Oligopol

oligarchia
Oligarchia
7 marca, 2022
paralelizm
Paralelizm
7 marca, 2022

Oligopol

oligopol
oligopol

Na czym polega oligopol?

Oligopol jest inną formą konkurencji monopolistycznej, która występuje w strukturze rynku niedoskonałego. Taka sytuacja występuje, jeżeli pewne gałęzi gospodarki są zdominowane przez małą liczbę producentów. Jeszcze ciężej jest wejść na rynek niż w monopolu.

Czym jest oligopol?

Wysoka koncentracja produkcji oraz kapitału to najważniejsze bariery, które skutecznie blokują rozwój małym firmom. Podwyżka ceny nie ma takiego wpływu na zmianę popytu jak w monopolu. Wynika to z faktu, że liczba alternatywnych źródeł podaży jest mocno ograniczona i konsumenci nie mają nawet gdzie pójść. Oligopol jest jedną z form niedoskonałej konkurencji.

Na rynku występuje wtedy zaledwie kilka lub kilkunastu producentów, którzy regulują popyt oraz podaż. Wzajemna zależność od decyzji cenowych jest najważniejszą cechą firm oligopolistycznych. Decyzje cenowe jednej firmy mają bardzo duży wpływ na funkcjonowanie i sprzedaż innych firm. Wszystko jest tu od siebie zależne, dlatego osoby odpowiedzialne za zarządzanie muszą zachować szczególną ostrożność.

Ważnym czynnikiem na rynku jest tak naprawdę każdy z oligopolistów. To oznacza, że wzajemnie uzależnione są od siebie wszystkie decyzje cenowe podejmowane przez oligopolistów. Cena, której żąda jeden producent znacząco wpływa na rozmiary pozostałych sprzedaży. Obniżenie ceny jednej firmy skutkuje z reguły obniżeniem cen przez pozostałe przedsiębiorstwa. W ten sposób mogą ochronić swoje udziały przed spadkiem wartości.

Trudno jest jednak przewidzieć zasięg i rodzaj reakcji konkurentów, ponieważ mogą być różne. Każda decyzja pojedynczego oligopolisty ma wpływ na pozostałych, dlatego musi być odpowiednio przemyślana. Z reguły reakcja jest natychmiastowa, ponieważ nie można długo czekać. Oligopol opiera się przede wszystkim na kilku podstawowych założeniach. Produkty powinny być zróżnicowane lub jednorodne.

oligopol
oligopol

Konkurencja w oligopolu

Zarówno produkty zróżnicowane, jak i jednorodne mogą być sprzedawane na rynku oligopolistycznym przez przedsiębiorstwa. Zdecydowanie więcej jest jednak przedsiębiorstw oligopolistycznych, które prowadzą produkcję oraz sprzedaż produktów zróżnicowanych.

Dosyć często takie produkty są bliskimi sobie substytutami. Najlepszym przykładem jest oczywiście rynek samochodów osobowych. Rynek oligopolistyczny charakteryzuje się też małą liczbą sprzedawców i ogromną liczbą kupujących. Popyt jest bardzo duży, ponieważ producentów jest zaledwie kilku.

Każdy z tych producentów jest w posiadaniu znaczącej części rynku, dlatego ciężko jest małym firmom przeprowadzać jakiekolwiek działania biznesowe.

To sprawia, że konkurenci widzą każdą zmianę wielkości sprzedaży oraz produkcji. Umożliwia im to podejmowanie właściwych kroków dostosowawczych, które pomogą wyjść z tej ciężkiej sytuacji. Oligopol nie ustanawia żadnej górnej granicy maksymalnej liczby przedsiębiorstw.

Czym jest duopol?

Duopol to krańcowy przypadek oligopolu i polega na tym, że tylko dwóch dostawców lub producentów panuje na rynku. Należy pamiętać, że muszą oni podejmować swoje decyzje z pełną świadomością, że istnieją między nimi różne współzależności. Znaczący producenci mocno ograniczają wejście na rynek, dlatego bardzo ciężko jest się przebić.

Wynika to głównie z czynników związanych z kosztami produkcji, a także czynników natury technologicznej. Na początek potrzebny jest ogromny kapitał, a niestety tylko nieliczni taki posiadają.

Wszystkie podmioty zaangażowane w produkcję mają dostęp do szczegółowych informacji o aktualnej sytuacji rynkowej. Zjawisko względnej stabilności cen jest związane z klasyczną teorią oligopolu. Stabilność cen oznacza, że nie dochodzi do wydatnej obniżki cen na skutek indywidualnych decyzji cenowych przedsiębiorstw.

Reklama jest niezwykle przydatna przedsiębiorstwom rywalizującym na rynku oligopolu. Dobrze użyta reklama może znacząco zwiększyć sprzedaż. Największe przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą produktów zróżnicowanych, przeznaczają każdego roku ogromne kwoty na reklamę.

Reklama w oligopolu

Różnicowanie produktu to podkreślenie rzeczywistych lub jedynie pozornych różnic między produktami, które ze sobą konkurują. Chodzi przede wszystkim o wsparcie produktów różnego rodzaju, a także zaufania do marki. Zdobycie dużej ilości lojalnych konsumentów jest dla firmy wymarzonym efektem reklamy.

Tacy konsumenci nie są podatni na zmiany, dlatego minimalne obniżki cenowe nie powinny robić im żadnej różnicy. Konkurencja wśród oligopolistów jest bardzo duża, ponieważ wszyscy rywalizują ze sobą. Jest ona prowadzona przy użyciu jakości oraz ceny. Wzrost zysków oligopolu jako całości zależy w dużej mierze od wielkości wydatków na reklamę przedsiębiorstwa.

Klient musi znać dokładne informacje o danym produkcie, żeby mógł podjąć decyzję zakupową. Właśnie dlatego tak ważną rolę odgrywa na rynku oligopolistycznym reklama informacyjna. Uwagę konsumentów przyciągają też często fotografie umieszczone na ulotkach reklamowych.

Nie tylko dostarczenie informacji, ale również różnicowanie produktu jest ważne w oligopolu. Reklama jest naprawdę bardzo ważna, ponieważ sprzyja większym zyskom oraz wznosi barierę wejścia.


Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/rafalszr/domains/rafalszrajnert.pl/public_html/wp-content/themes/betheme/includes/content-single.php on line 286
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej. Zapisz się na newsletter.
Pobierz: Darmowy Raport