Linkowanie wewnętrzne w SEO -co to jest? Jak zrobić to dobrze? [przykłady, definicja]

Agencja pozycjonowanie stron internetowych -co robi? [przykłady, definicja]
26 grudnia, 2022
Consulting -co to jest? (definicja, przykłady)
28 grudnia, 2022

Linkowanie wewnętrzne w SEO -co to jest? Jak zrobić to dobrze? [przykłady, definicja]

Linkowanie wewnętrzne

Linki wewnętrzne -co to? Definicja.

Linki wewnętrzne to hiperłącza, które prowadzą do innych stron w tej samej domenie. Różnią się one od linków zewnętrznych, które prowadzą z innych domen.

Dlaczego linki wewnętrzne są ważne dla SEO?

Linki wewnętrzne pomagają podczas SEO Google znaleźć, zindeksować i zrozumieć wszystkie strony w Twojej witrynie. Przenoszą także tzw. link juice.

W przepływie link juice pomagają tzw. pillar page:

pillar page link juice

Ważną rzeczą, o której należy pamiętać, jest to, że chcesz, aby linki wewnętrzne zawierały tekst kotwicy (anchor text) bogate w słowa kluczowe (o tym za chwilę).

Jeśli więc linkujesz do strony w swojej witrynie poświęconej reklamie facebook ads, to nie używaj tekstu kotwicy, takiego jak „czytaj więcej”. Zamiast tego użyj anchor’a, który zawiera słowo kluczowe, takie jak „przewodnik po facebook ads”.

Czyli jeśli użyjesz ich strategicznie, to wewnętrzne linki mogą wysłać autorytet strony (znany również jako PageRank) do innych stron w tej samej domenie.

google page rank

Zapamiętaj więc, że linkowanie wewnętrzne jest kluczowe dla każdej witryny, która chce uzyskać wyższą pozycję w Google.

Na czym polega nowy patent google pagerank

Jak zrobić linkowanie wewnętrzne?

Poprawne linkowanie wewnętrzne architektura strony
Poprawne linkowanie wewnętrzne architektura strony

Użyj bogatego w słowa kluczowe tekstu kotwicy (anchor text)

Możesz nawet używać tekst kotwicy w dopasowaniu ścisłym w linkach wewnętrznych i nie ma za to kary od Google!

linkowanie wewnętrzne

W przeciwieństwie więc do linków zewnętrznych nie masz się czego obawiać.

W rzeczywistości Google zaleca nawet używanie słów kluczowych w anchor text.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Linkuj wewnętrznie do ważnych stron, tzw. pillar pages i stron z keywordem transakcyjnym

Kiedy linkujesz do innej strony w swojej witrynie, wysyłasz część mocy linków do do tej strony.

Oprócz większej widoczności możesz zyskać jeszcze masę innych pozytywnych czynników. Jak widoczne linki do podstron w SERP.

linki do podstron sitelinks
linki do podstron sitelinks

Wewnętrzne linki nie są tak potężne, jak linki z innych stron internetowych i to w dodatku o mocnym autorytecie, ale nadal pomagają.

Jak znaleźć najlepiej podlinkowane strony w swojej domenie?

Możesz użyć dowolnego narzędzia do SEO, jak i darmowego Google Search Console.

Jak sprawdzić linki wewnętrzne w Google Search Console?

Aby sprawdzić linki wewnętrzne w Google Search Console, należy wykonać następujące kroki:

  1. Zaloguj się do konta Google Search Console.
  2. Przejdź do zakładki „Linki”.
  3. Wybierz „Linki wewnętrzne”.
  4. Sprawdź, czy linki są widoczne dla Google.
  5. Sprawdź, czy wszystkie linki są poprawnie odwołane do stron docelowych.
  6. Sprawdź linki pod kątem jakości i przydatności.
  7. Popraw wszelkie błędy i usuń niepotrzebne odsyłacze.
  8. Sprawdź, czy linki są aktualne.
  9. Uaktualnij linki, jeśli zajdzie taka potrzeba.
  10. Regularnie kontroluj, które strony mają zbyt mało linków wewnętrznych.

Sugeruję przeprowadzanie wewnętrznego audytu linków 1-3x w roku. Czasami okaże się, że strony o niskim priorytecie otrzymują mnóstwo luink juice, co przydałoby się lepiej w stosunku do innych podstron.

Nie używaj tego samego tekstu kotwicy dla dwóch różnych stron

To może zdezorientować robota Google.

Załóżmy na przykład, że masz dwie strony w swojej witrynie.

Jedną z nich jest strona „sukienki na lato”. A druga dotyczy frazy „sukienki na zimę”.

Zatem nie powinieneś używać dla tych dwóch stron tekstu kotwicy „sukienki”.

Jeśli będziesz to robić, Google może mieć problemy z rozróżnieniem.

Umieść linki wysoko na swojej stronie

W przeszłości przeprowadzałem bardzo dużo testów AB.

I mogę ci powiedzieć, że umieszczenie wewnętrznych linków na górze strony może zwiększyć ogólny czas przebywania na stronie i zmniejszyć współczynnik odrzuceń.

Więcej informacji na ten temat:

Co to ma wspólnego z SEO?

Jeśli ktoś spędza dużo czasu w Twojej witrynie to jest to jasny dla Google sygnał, że ludzie są zachwyceni tym wynikiem. Ta strona musi doskonale pasować dla intencji tego słowa kluczowego, skoro ludzie spędzają na niej więcej czasu niż u konkurencji.

Zmniejsza się też szansa na tzw. Pogo sticking.

Pogosticking obniża pozycję w google
Pogosticking obniża pozycję w google

Oczywiście powinieneś dodać linki wewnętrzne na całej swojej stronie. Ale pamiętaj, żeby w miarę zawsze dodać 1-2 na górze strony (above the fold).

Linki Dofollow

Jeśli chcesz przesyłać moc PageRank w swojej domenie z pomocą wewnętrznych linków, to musisz używać zwykłych linków dofollow.

Często nawet nieświadomie właściciele stron mają to błędnie ustawione.

Zwykle dzieje się tak dlatego, że używają jakiejś wtyczki, która automatycznie dodaje tag nofollow do linków zewnętrznych i przez przypadek mają również zaznaczoną ta opcję na linki wewnętrzne.

Linki wewnętrzne pomagają w indeksowaniu

Google zwykle wyszukuje i indeksuje wszystkie ważne strony w witrynie.

Ale jeśli masz DUŻO stron (lub ograniczony budżet indeksowania tzw. crawl budget), Google może zaindeksować tylko pewien procent stron dodawanych do Twojej witryny.

I tutaj pomagają linki wewnętrzne.

Linki wewnętrzne ułatwiają Google znajdowanie tych stron w Twojej witrynie.

Zwłaszcza chodzi o strony, które są głęboko zakorzenione w architekturze Twojej witryny, czasami nazywa się je „stronami osieroconymi” (ang. orphan pages).

Jeśli więc masz strony, które chcesz zindeksować, wewnętrzne link do nich, albo z kategorii mogą pomóc.

I nie zapomnij o linku z mapy witryny do strony, którą chcesz zaindeksować.

Mapa witryny dodawanie sitemap xml w GSC
Mapa witryny dodawanie sitemap xml w GSC

Linkuj do stron strategicznie ze swojej strony głównej

Praktycznie na 100% Twoja strona główna jest najbardziej autorytatywną stroną w całej Twojej witrynie.

Z tego powodu warto dodać na stronie głównej linki do tych podstron, którym chcesz przekazać jak najwięcej mocy PageRank.

linkowanie wewnętrzne i struktura URL
linkowanie wewnętrzne i struktura URL

Unikaj automatyzacji

Nie jestem fanem narzędzi automatyzujących linkowanie wewnętrzne.

Istnieje kilka powodów dlaczego:

  • Trudno ustalić tutaj jedną strategię skoro wtyczki i narzędzia dodają wewnętrzne linki bez zrozumienia, które strony potrzebują najwięcej link juice.
  • Spam w tekście zakotwiczenia: W zależności od rozmiaru Twojej domeny, wtyczka może ŁATWO stworzyć w chwilę setki anchor textów, które brzmią tak samo.
  • Automatyzacja link buildingu ignoruje użytkowników: linki wewnętrzne służą nie tylko do SEO. Pomagają też użytkownikom poruszać się po witrynie i znaleźć pokrewne treści w Twojej domenie.

Architektura witryny

Planowanie architektury informacji (struktura strony) składa się m.in. z:

  • menu nawigacyjnego,
  • menu okruszkowego,
  • struktury linkowania wewnętrznego,
  • struktury kategorii / stron ofertowych,
  • struktury adresów URL,
  • nagłówka strony oraz stopki, nagłówków wewnątrz treści.

Dobra architektura informacji w witrynie ułatwia:

  • wyszukiwania informacji,
  • nawigację na stronie,
  • rozumienie zawartości stron przez roboty Google,
  • indeksowanie strony www przez roboty Google.

Więc pierwsze od czego zaczynam to hierarchia, czyli utworzenie odpowiednich kategorii.

architektura informacji struktura strony internetowej silo
architektura informacji struktura strony internetowej silo

Celem jest utrzymanie „płaskiej” architektury. W ten sposób przejście z jednej strony na inną stronę w Twojej witrynie zajmuje tylko 3-4 kliknięcia (reguła 3 kliknięć od strony głównej).

https://uniqueseo.pl/white-hat-seo/

Linki wewnętrzne pomagają stworzyć architekturę witryny, która ułatwia Google i użytkownikom znajdowanie w Twojej witrynie tego, czego potrzebują.

W rzeczywistości linki wewnętrzne są poniekąd architekturą Twojej witryny.

Jest to bardzo ważne w e-commerce.

Pozycjonowanie sklepu internetowego co to e-commerce SEO

Jeśli zlekceważysz ten krok to:

  • Google nie będzie mogło zaindeksować wszystkich Twoich produktów
  • Użytkownicy też ich nie znajdą
źle stworzona struktura strony internetowej ogranicza indeksowanie
źle stworzona struktura strony internetowej ogranicza indeksowanie

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Dodaj linki wewnętrzne do starych stron

Powinieneś to robić regularnie.

Oto jak to działa:

Najpierw znajdź stary artykuł w swojej witrynie, który został opublikowany co najmniej rok temu.

Następnie sprawdź czy jest powiązany tematycznie z nowym artykułem, który chcesz zaraz opublikować.

Na koniec przeskanuj stronę w poszukiwaniu miejsc, w których możesz dodać wewnętrzny link do nowej strony.

Proste, prawda? 🙂

Sprawdź mobilne wersje swojej witryny

Google powiedziało, że można mieć inną strukturę linków wewnętrznych dla wersji witryny na komputery i urządzenia mobilne.

Ale zawsze zalecam, aby obie wersje były jak najbardziej podobne.

Priorytet pierwszego linku, first link counts

Czasami będziesz mieć różne linki na stronie z tym samym anchor text’em.

W rzeczywistości jest to bardzo powszechne, jeśli masz np. wiele linków w nawigacji swojej witryny.

mega menu linki wewnętrzne
mega menu linki wewnętrzne

Jedynym problemem jest tekst zakotwiczenia.

Który tekst kotwicy „bierze pod uwagę” Google?

Pierwszy na stronie.

Liczy się tylko pierwszy tekst kotwicy.

Dlatego tak ważny jest właściwy tekst zakotwiczenia linków nawigacyjnych.

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Linkowanie wewnętrzne w SEO -co to jest? Jak zrobić to dobrze? [przykłady, definicja] 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)