Crawl Budget – czym jest i jak wpływa na SEO? [definicja, przykłady]

SEO co to jest? Skuteczne Pozycjonowanie Google i optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych
25 grudnia, 2022
Kampania SEO -co to jest? (jak ją stworzyć)
25 grudnia, 2022

Crawl Budget – czym jest i jak wpływa na SEO? [definicja, przykłady]

crawl budget budżet indeksowania

Co to jest crawl budget (budżet indeksowania)? Definicja.

Budżet indeksowania (ang. crawl budget) definicja – to liczba stron indeksowanych przez Googlebota w całej witrynie/domenie internetowej w określonym przedziale czasowym.

Dlaczego crawl budget jest ważny dla SEO?

Crawl budget jest ważny pod pozycjonowanie i SEO, ponieważ jeśli Google nie zaindeksuje strony, nie będzie ona widoczna w wyszukiwarce (ang. SERP).

Jeśli więc liczba stron przekroczy budżet indeksowania dla danej witryny internetowej, to strony w Twojej witrynie nie zostaną zindeksowane.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Na szczęście większość witryn nie musi martwić się o budżet na indeksowanie podstron. Google bardzo dobrze odnajduje i indeksuje nowe strony, jeśli tylko przestrzegasz technicznego SEO. Crawler jest biegły w wyszukiwaniu i indeksowaniu stron.

Natomiast w pewnych sytuacjach powinieneś mieć oko na crawl budget:

  • Jednorazowo dodajesz dużo stron do swojej witryny. Często musisz mieć na oku to jeśli dodasz całkowicie nową sekcję, lub kategorię.
  • Masz dużą witrynę: jeśli masz witrynę (np. sklep internetowy e-commerce) zawierającą ponad 2000 stron, Google może mieć problem ze znalezieniem ich wszystkich.
  • Wiele przekierowań i łańcuchów przekierowań zabiera także Twój budżet na indeksowanie.

Oto kilka prostych sposobów na zmaksymalizowanie crawl budget domeny:

Popraw szybkość witryny

google page speed insight
google page speed insight

Poprawa szybkości ładowania stron w witrynie może spowodować, że Googlebot zaindeksuje więcej adresów URL Twojej domeny.

W rzeczywistości Google poruszając kwestie Core Web Vitals jasno stwierdza, że przyspieszenie czasu ładowania witryny poprawia wrażenia użytkowników, jednocześnie zwiększając szybkość indeksowania.

Więc pamiętaj, że wolno ładujące się strony pochłaniają cenny czas Googlebota.

Natomiast jeśli zoptymalizujesz podstawowe wskaźniki internetowe to Twoje strony będą ładować się szybko, ponieważ Googlebot będzie mieć czas na odwiedzenie i zindeksowanie ich większej liczby.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Linkowanie wewnętrzne

Poprawne linkowanie wewnętrzne architektura strony
Poprawne linkowanie wewnętrzne architektura strony

Googlebot nadaje priorytet stronom, do których prowadzi wiele zewnętrznych (Link building) i wewnętrznych linków.

Idealnie byłoby, gdybyś dostawał naturalne linki zwrotne do każdej podstrony w swojej witrynie, ale w większości przypadków nie jest to realne.

Kupowanie linków natomiast według Google jest techniką Black hat SEO.

linkowanie wewnętrzne

Dlatego tak ważne jest wewnętrzne linkowanie.

Linki wewnętrzne kierują Googlebota do wszystkich stron w Twojej witrynie, które chcesz zindeksować.

Płaska architektura strony internetowej

Planowanie architektury informacji (struktura strony) składa się m.in. z:

  • menu okruszkowego (breadcrumbs),
  • menu nawigacyjnego,
  • struktury adresów URL,
  • struktury linkowania wewnętrznego,
  • struktury kategorii / stron ofertowych,
  • nagłówka strony oraz stopki, nagłówków wewnątrz treści.

Dobra architektura informacji w witrynie ułatwia:

  • nawigację na stronie,
  • wyszukiwania informacji,
  • rozumienie zawartości stron przez roboty Google,
  • indeksowanie strony www przez roboty Google.

Więc pierwsze od czego powinieneś zacząć to hierarchia, czyli utworzenie odpowiednich kategorii.

architektura informacji struktura strony internetowej silo
architektura informacji struktura strony internetowej silo

Celem jest utrzymanie „płaskiej” architektury. W ten sposób przejście z jednej strony na inną stronę w Twojej witrynie zajmuje tylko 3-4 kliknięcia (reguła 3 kliknięć od strony głównej).

https://uniqueseo.pl/white-hat-seo/

Następnie chcesz użyć wewnętrznych linków, aby kierować je do stron o wysokim priorytecie w swojej witrynie. Tzw. money site, czyli transakcyjnych (jak np produkty, lub kategorie w SEO e-commerce).

W przepływie link juice pomagają też tzw. pillar page:

pillar page link juice

Google jasno mówi, że adresy URL, które są bardziej popularne w Internecie, są częściej indeksowane, aby były bardziej aktualne w indeksie.

A według Google popularność oznacza prawie zawsze autorytet linków. Czyli linki SEO z mocnych domen.

Płaska architektura natomiast sprawia, że wszystkie strony w Twojej witrynie mają pewną moc z link juice.

Unikaj „stron osieroconych”

Strony osierocone (ang. orphan pages) to strony, do których nie prowadzą żadne wewnętrzne ani zewnętrzne linki.

Google ma wtedy trudności ze znalezieniem stron osieroconych. Jeśli więc chcesz jak najlepiej wykorzystać swój crawl budget, to zawsze do nowych treści dodawaj minimum jeden link wewnętrzny lub zewnętrzny.

Ogranicz zduplikowane treści

Ograniczanie zduplikowanych treści jest bardzo pomocne w SEO z wielu powodów.

Duplicate content dzieli się na duplikaty wewnętrzne (czyli w obrębie jednego serwisu), jak i duplikaty zewnętrzne.

Jak się okazuje, zduplikowana treść również wyczerpuje Twój crawl budget.

To dlatego, że Google nie chce marnować zasobów na indeksowanie wielu stron o tej samej treści.

Upewnij się więc, że w swojej witrynie masz tylko unikalne treści wysokiej jakości.

Stanowi to zazwyczaj duży problem dla sklepów internetowych, które kopiują opisy ze strony producenta.

Przydatne źródła:

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Crawl Budget – czym jest i jak wpływa na SEO? [definicja, przykłady] 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)