Skuteczna reklama

Sukces
24 sierpnia, 2021
Pytania psychologiczne
24 sierpnia, 2021

Skuteczna reklama

Jak zrobić skuteczną reklamę

Reklama w środkach masowego przekazu jest obecnie najskuteczniejszą formą marketingu. Ludzie wyszukując produktów lub usług w pierwszej kolejności przeszukują portale internetowe, media społecznościowe oraz serwisy ogłoszeniowej. Bez reklamy w sieci firma obecnie nie istnieje, nie będzie mogła być wyszukana, a jej szanse na znalezienie nowych klientów jest znikoma. Zatem jeśli chcesz, aby Twoja firma miała szansę na sukces i powodzenie, powinieneś zainwestować w reklamę w sieci Internet. Lecz zanim to zrobisz, warto zapoznać się z kilkoma faktami na temat reklamy.

Reklama co to takiego?

Etymologia pojęcia reklama pochodzi z języka łacińskiego. Samo słowo reklama wywodzi się z czasownika reclamo, który oznacza krzyczeć do kogoś, głośno sprzeciwiać się. Etymolodzy zgodni są, iż słowo reclamo bardziej pasuje do polskiego odpowiednika czasownika reklamować. Jako bardziej pasujące odpowiedniki słowa reklama podaje się dwa określenia łacińskie divulgo (z łacińskiego oznacza rozpowszechniać, rozgłaszać) i propago (z łacińskiego oznacza rozszerzać, rozkrzewiać) oraz termin z języka angielskiego advertising, który oznacza skierowanie uwagi na konkretną rzecz. W bardziej ekonomicznym języku reklamę definiuje się jako komunikat, który ma za zadanie zwrócić uwagę na określony produkt, zwiększyć popyt na niego a w końcowym etapie przyczynić się do zwiększenia wielkości sprzedaży reklamowanego produktu czy też usługi. Reklama tworzona jest po to by zmniejszyć popyt na produkty, usługi konkurencyjne. Przykład: pasta Signal z mikrogranulkami ma zniechęcić klienta do zakupu pasty, która w swoim składzie mikrogranulek nie ma. Niekiedy tak jak w przypadku kampanii społecznych reklama ma na celu zmniejszenie popytu na zachowania, produkty, które szkodzą człowiekowi. Przykład: kampanie antynarkotykowe. Reklama ma bardzo silny wpływ na przyszłe zachowania konsumentów, ponieważ jej głównym celem jest przekonywanie potencjalnych klientów. Inny słowy reklama to informacja + perswazja. Przykład: margaryna Flora. W reklamie margaryna „Flora – idzie o krok dalej”. Oglądają spot reklamowy klient dowiaduje się o co chodzi w początkowym przesłaniu. „Margaryny nie zawierają cholesterolu. Flora idzie o krok dalej: bogata w wielonasycone kwasy tłuszczowe pomaga obniżyć zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi. Flora. Kieruj się głosem serca”.

Rodzaje przekazów reklamowych

Reklam wyróżnia się wiele. Można je sklasyfikować z uwagi na kilka kryteriów. Biorąc pod uwagę źródła i sposób finansowania marketingu, reklamę dzieli się na indywidualną lub wspólną. Reklama indywidualna oznacza, iż koszty reklamy w całości pokrywa nadawca przekazu. Reklama wspólna, zwana też reklamą grupową lub zespołową, to reklama, która finansowana jest przez co najmniej dwa podmioty, niekiedy nawet jest ich kilka lub kilkanaście. Na ogół są to instytucje, przedsiębiorstwa. Z uwagi na zasięg reklamy wyróżnia się komunikat krajowy lub detaliczny. Reklama krajowa z języka angielskiego national advertising, polega na wprowadzeniu towaru i rozreklamowaniu go tylko na rynku lokalnym o zasięgu nie większym niż kraj. Reklama detaliczna z języka angielskiego retail advertising, polega na przyciągnięciu klientów do danego sklepu, w celu zakupu oferowanych przez nie produktów Ostatnią najbardziej powszechną klasyfikacją, jest podział reklamy z uwagi na wybór mediów. Biorąc pod uwagę ostatnie kryterium, przekaz reklamowy dzieli się na: reklamę zewnętrzną, Direct mail, media niestandardowe, reklamę prasową, telewizyjną, radiową, reklamę w Internecie, zwaną także jako reklamę online. Ostatnia klasyfikacja jest najbardziej istotna z punktu widzenia powodzenia reklamy.

Rodzaje reklamy z punktu widzenia wyboru kanału przekazu

Reklama zewnętrzna, wizualna – może być użyta w różnych lokalizacjach i może przybierać różne kształty i formy. Najbardziej powszechnymi formami tejże reklamy są: plakaty, neony i bilbordy. Media niestandardowe to przekaz reklamowy zamieszczany w nietypowym środowisku, za pomocą nietypowych rozwiązań. Dzięki nietypowości budzi zainteresowanie, przykuwa uwagę licznych osób, zostaje w pamięci na długi okres czasu. Do tej formy reklamy zaliczyć można: podkładki pod piwo, bilety komunikacji miejskiej, podmiejskiej, kolejowej, chodniki, wózki zakupowe. Reklama prasowa to komunikat emitowany za pomocą prasy codziennej, tygodniowej, miesięcznej oraz czasopism. Gazety i czasopisma są mediami, w których zachodzi bliski kontakt między nimi a odbiorcami. Nie ma tu mowy o charakterze przymusowym, to odbiorca sam decyduje jaką prasę wybiera i jakie treści chce oglądać. Czytelnik reklamy emitowanej za pomocą prasy odbiera przekaz reklamowy kierując się zainteresowaniem, nie ma to mowy o elemencie zaskoczenia. Reklama prasowa jest sporym wyzwaniem dla reklamodawców. Skoro nie ma efektu zaskoczenia odbiorcy, należy w inny sposób zwrócić uwagę potencjalnego klienta.

Wymagany jest tu tak zwany efekt „łał”, który zwróci uwagę czytelnika, przyciągnie jego uwagę, zainteresuje go – co w efekcie zaowocuje przeczytaniem całego przesłania reklamy. W tej formie reklamy następuje kombinacja wielu elementów: chwytliwego slogany, przyciągającego wzrok obrazu, jasnego do zrozumienia tekstu informacyjnego oraz nazwy wraz z logiem marki produktu. Reklama telewizyjna jest najdroższą z form reklamowania produktu, ale też zarazem najbardziej skuteczną i o największym zasięgu. Dodatkowo daje reklamodawcy możliwość sięgnięcia po niedostępne w innych mediach możliwości i efekty komunikacyjne. Jednym z takich narzędzi , które bez wątpienia można wykorzystać tylko i wyłącznie w telewizyjnej reklamie jest montaż oraz telewizyjny commercial. Montaż polega na łączeniu różnych elementów nie związanych ze sobą lub związanych bardzo luźno w jedną spójną całość, tworząc sensowny telewizyjny spot. Telewizyjny commercial pozwala na ożywienie obrazu, zwolnieniu lub przyśpieszeniu tempa biegu zdarzeń, daje możliwość połączenia reklamowanego produktu z emocjami jakie powinien budzić towar, itp. Reklamodawca, który decyduje się na reklamę za pomocą środku przekazu jakim jest telewizja, powinien być zdecydowany na chęć pokazania produktu w dynamicznej akcji.

Reklama radiowa straciła na znaczeniu po rozpowszechnieniu się spotów reklamowych emitowanych w telewizji. Można powiedzieć, że radio przeszło do lamusa. Większość reklam kierowana jest do kierowców i pasażerów samochodów osobowych, komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Z uwagi na możliwość przekazania informacji tylko w formie dźwiękowej reklama radiowa jest mało kosztowana, a sam proces jej tworzenia jest stosunkowo krótki. Reklama radiowa, którą można uznać za sukces musi spełniać tylko dwa warunki: po pierwsze budzić śpiących, po drugie opierać się na powtórzeniach. Określenie budzić śpiących oznacza, iż reklama radiowa powinna zawierać zaskakujący element, by słuchacz oderwał się od monotonnej jazdy i chciał skupić swój słuch na przekazie. Wspomniane zostało też, że reklama radiowa powinna opierać się na powtórzeniach. Słuchanie tego samego komunikatu wiele razy jest monotonne i raczej nie oderwie słuchacza od jazdy by skupił uwagę na informacji przekazywanej w radio. Dużo lepszy efekt daje nadawanie komunikatów na ten sam temat tylko w nieco inny sposób, jest wówczas większa szansa, że słuchacz skupi się na nadawanym komunikacie.

Direct mail, inaczej mówiąc reklama pocztowa jest stosowana w dwojaki sposób. Po pierwsze direct mail polega na przesyłaniu do grupy docelowej niezamawianych materiałów promocyjnych drogą pocztową. W drugim znaczeniu direct mail oznacza wysyłkę materiałów reklamowych do odbiorcy, który wyraził na to zgodę, np. podpisując zgodę na przesyłanie materiałów informacyjnych drogą pocztową podczas brania udziału w konkursie. Reklama w takiej formie jest przez odbiorców postrzegana jako niechciane śmieci, które zagracają im skrzynkę na listy. Pogląd konsumentów podziela wielu potentatów z branży reklamowej. Jednak znajdują się też zwolennicy tego typu informacji reklamowych. Według zwolenników dobrze przygotowana akcja reklamowa jest bardzo skuteczna. Ostatnią formą marketingu jest reklama w Internecie, o której warto więcej napisać i szerzej opowiedzieć.

Reklama w Internecie

W czasach współczesnych, gdzie komputeryzacja nabrała na sile: tworzone są coraz to nowe programy, gry komputerowe, ciekawe strony internetowe wzrasta liczba potencjalnych odbiorców reklam. Z uwagi na podział programów, stron i gier komputerowych na kategorie, reklamodawcy mogą wybrać gdzie chcą emitować swoją reklamę, co minimalizuje szanse na trafienie na przypadkowego odbiorcę, którego produkt nie zaciekawi. Kolejną korzyścią wynikającą z reklamy internetowej jest brak czasoprzestrzennych ograniczeń. Istotną cechą reklamy internetowej jest cel reklamy, celem tego typy reklamy nie jest nakłonienie klienta do zakupu, lecz zachęcenie go do klikania w banery, by nieco więcej dowiedzieć się o produkcie, by się z nim dokładnie zapoznać. Taka relacja trwalej zapisze się w pamięci odbiorcy przekazu. Co w efekcie zaowocuje trwałymi relacjami między marką a klientem, który przy wyborze produktu będzie kierować się świadomością o super zaletach danej marki. Jak każdy przekaz reklamowy, tak i reklama w Internecie ma swoje wady i zalety.

Plusy i minusy reklamy w Internecie

Zalety reklamy w Internecie: reklama online może być zajmująca, interaktywna i zapadająca w pamięć, trafia do selektywnej liczy osób, do określonej grupy docelowej, co minimalizuje szanse trafienia na przypadkowego odbiorcę, brak zasad, przez co do Internetu trafia wszystko, ciekawe i chwytliwe kampanie mogą zostać lajkowane i udostępnianie do szerszej grupy odbiorców, to tak zwany efekt wirusa, duże pole do popisu dla reklamodawców: można użyć efektów dźwiękowych, audiowizualnych, specjalnych, brak ograniczeń. Wady reklamy w Internecie: brak kompletnych badań na temat skuteczności reklamy, odbiorcami są tylko osoby korzystające z komputerów, laptopów, smartphonów i innych narzędzi komunikacyjnych połączonych z siecią Internet.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!