SEO to skrót od search engine optimization, czyli optymalizacja pod silniki wyszukiwarek internetowych.
Z kolei SEM, oznacza marketing w wyszukiwarkach (ang. search engine marketing).
Dzisiaj omówimy te dwie potężne strategie rozwijania firmy i zdobywania klientów w internecie.
Zacznijmy od różnic pomiędzy SEO SEM, aby lepiej zrozumieć temat.
Zawartość strony
Główną różnicą jest to, że SEO koncentruje się na optymalizacji strony internetowej w celu uzyskania „bezpłatnego” ruchu z organicznych wyników wyszukiwania (SERP).
Natomiast celem marketingu w wyszukiwarkach (SEM) jest uzyskanie ruchu i widoczności z obu źródeł, czyli zarówno z bezpłatnych (SEO), jak i płatnych wyników wyszukiwania.
Mówiąc prościej:
Wyniki wyszukiwania Google dzielą się na dwie główne kategorie:
Zadaniem strategii SEO jest to, aby w wynikach organicznych znaleźć się jak najwyżej.
Natomiast porównując SEO vs SEM, to rolą drugiej strategii, dodatkowo jest dołączenie działań PPC (pay per click), czyli płatność za kliknięcie w Google Ads.
Pozwoli to Tobie pojawić się powyżej wyników organicznych w Google.
Więc możemy powiedzieć, że SEM to rozszerzenie SEO.
SEM = SEO + PPC
Definicja SEO mówi, że jest to optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych.
Główne działania to m.in. edycja kodu źródłowego serwisu internetowego, której zadaniem jest dostosowanie go do wymogów wyszukiwarek internetowych. Z drugiej strony pomaga też wyeliminować błędy techniczne, które często powodują problemy z indeksowaniem strony internetowej przez roboty sieciowe i poprawnym funkcjonowaniem.
Google używa ponad 200 czynników rankingowych w swoim algorytmie, którego zadaniem jest wyświetlanie najlepiej dopasowanych stron w odpowiedzi na Twoje zapytanie.
Oczywiście nie wszystkie mają taką samą moc, a część z nich jest mało istotna.
W głównej mierze w kontekście omawiania różnic pomiędzy SEO SEM, wyróżnić możemy 4 główne kategorie w pozycjonowaniu organicznym:
Pozycjonowanie na stronie (on-page SEO): są to głównie działania „na kodzie i w kodzie” witryny. Od wyboru docelowych słów kluczowych, po optymalizację meta tagów, nagłówków h1 – h6, aż po opisywanie zdjęć i alt, czy optymalizację adresu URL.
Pozycjonowanie poza stroną (off-page SEO): działania offsite mają za zadnie pokazać, że roboty indeksujące mogą „ufać” Twojej witrynie. mówimy o budowaniu zaufania i autorytetu domeny (trust & domain authority signals). Jak to się robi? Mowa głównie o budowaniu linków wysokiej jakości z innych domen. To jak system poleceń. Im więcej osób godnych zaufania Ciebie zarekomenduje, tym więcej klientów i lepsza reputacja. Działa to tak samo w świecie marketingu internetowego. Im więcej takich dobrych stron „Ciebie” rekomenduje, tym Google ma do Ciebie większe zaufanie i Twoja witryna idzie do góry.
Budujesz dzięki temu E-A-T w oczach google. Czyli ekspertyzę, autorytet i zaufanie.
SEO techniczne: technikalia mają za zadanie w głównej mierze stworzyć witrynę przyjazną robotom indeksującym, tak zwanym crawlerom, czy pająkom.
Dzięki temu, masz pewność że uda się zaindeksować w wyszukiwarce Twoje wpisy. Bez tego po prostu one się tam nie pojawią!
Wyobraź sobie całą ciężką pracę, którą wykonałeś, a Twoja strona nie pojawia się w Google na żadne hasło.
Dlatego ważna jest poprawna architektura strony.
Sygnały zaspokojenia intencji użytkownika i zadowolenia (user intent & user interaction): te sygnały z kolei pomagają algorytmowi Google ocenić, jak użytkownicy odbierają Twoją stronę. Chcą się dowiedzieć, czy zaspokaja ona intencje wyszukiwania użytkownika. Innymi słowy, czy znalazł to czego chciał. Dla przykładu, wysoki wskaźnik odrzuceń (bounce rate), czy niski czas spędzony na stronie w porównaniu ze stronami konkurencji na to samo hasło, dają Google jasny sygnał, że oni są „lepsi” od Ciebie. Z tego powodu przesuwa Twoją stronę w dół, albo na 2, 3, lub nawet dalszą stronę.
Definicja SEM mówi, że jest to połączenie strategii organicznych i płatnych. Czyli wszystko to co przed chwilą omówiliśmy odnośnie pozycjonowanie ma tak samo zastosowanie w tym momencie.
Różnicą jest to, że SEM zostało wzbogacone o działania PPC.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
SEM to po prostu marketing w wyszukiwarkach internetowych. Czyli wszystkie działania promocyjne w internecie, których zadaniem jest uzyskanie jak najlepszych pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania, zarówno za pomocą metod płatnych i organicznych na wybrane frazy, czy słowa kluczowe wpisywane przez użytkowników jako zapytania do wyszukiwarki.
Model płatności za kliknięcie, o którym przed chwilą wspomnieliśmy (PPC) działa inaczej niż wyszukiwanie organiczne. Tutaj możesz po prostu zapłacić, aby pojawić się na określonej pozycji.
Na ustalanie stawek mówi się po prostu bidowanie (ang. bidding). Model ten działa tak samo we wszystkich sieciach reklamowy, nie tylko Google Ads, ale także Bing Ads i inne.
To tak jak na aukcji.
Licytujesz dane słowo kluczowe.
Czyli określasz stawkę za kliknięcie (ang. CPC- cost per click) jaką jesteś w stanie zapłacić gdy ktoś to zrobi.
To ile jesteś w stanie zaoferować to jeden ze składników, jak Google określa czyja reklama ma się pojawić.
Chcę żebyś wiedział, że stawka to nie wszystko.
Wszystkie czynniki to:
Ale jest coś jeszcze.
Wynik jakości (ang. quality score). Jest to bardzo ważny wskaźnik, na podstawie, którego Google określa jak Twoja reklama całościowo wygląda na tle konkurencji.
Ten wynik jest określany na podstawie kombinacji poniższych czynników:
Im lepszy wynik jakości, tym Twoje reklamy pojawiają się częściej i uwaga: płacisz mniej za kliknięcie.
Możesz płacić o połowę mniej (-50%), lub 4x więcej (+400%)!
Czyli dopracowany musisz mieć cały system, od ciekawej strony internetowej oferującej wartość i wysoki UX, aż po intrygującą treść reklamy, aby miała większy wskaźnik CTR niż benchmark konkurencji.
To co różni działanie SEO SEM to prędkość.
Opinie na temat pozycjonowania stron internetowych, z którymi się zetknąłeś są prawdziwe.
SEO to najtańszy sposób na pozyskiwanie dobrych jakościowo klientów, ale za razem najdłuższy.
W najgorszej sytuacji są nowe strony, które po pierwsze nie posiadają autorytetu tematycznego i mocnych linków zwrotnych.
Tak na prawdę, według analiz, aby pojawić się na „trudniejsze” hasła w Google na 1 stronie, przy dobrych działaniach potrzeba 2 lat.
Natomiast wiele stron musi czekać ponad 3 lata.
Jak widzisz, SEO to proces.
Nie zrozum mnie źle.
Mówimy tutaj o głównych słowach kluczowych.
Natomiast możesz się pojawić na łatwiejsze frazy, tzw. long tail keywords (słowa kluczowe z długiego ogona).
Takie wyniki możesz już osiągnąć w kilka miesięcy.
Czy da się to zrobić szybciej? Czyli rankować na najtrudniejsze frazy?
Tak da się, i my to zrobiliśmy kiedyś w mojej agencji.
W 11 miesięcy zdobyliśmy pierwsze pozycje na główne frazy, ale było to bardzo trudne i kosztowne.
To nie było SEO za 1.000 zł miesięcznie.
Ale efekt…
Prawie 350.000 zł w ekwiwalencie miesięcznym Google ads.
To znaczy, że właśnie tyle musielibyśmy wydawać na reklamy PPC, a tymczasem mamy to ZA DARMO z SEO (więc się opłaca).
Z drugiej strony, jeśli skupisz swoje wysiłki marketingowe SEM na kampaniach PPC, to możesz zacząć widzieć wyniki prawie od razu.
Możesz za chwilę zacząć wyświetlać reklamę i automatycznie generujesz ruch i konwersje.
Tylko, że za każde kliknięcie płacisz.
Natomiast nie oznacza to, że zwrot z inwestycji uzyskasz już pierwszego dnia. W wielu przypadkach uzyskanie pozytywnego zwrotu z inwestycji w PPC może zająć miesiące testów, optymalizacji konwersji i poprawek.
Na tym polega prowadzenie biznesu.
Gdyby było to tak łatwe, że tylko włączasz reklamę i zarabiasz to błyskawicznie mógłbyś skalować swoją firmę.
A tymczasem działalność to model biznesowy prowadzony całościowo. Od dobrej księgowej, po optymalizację łańcucha dostaw, dostawców, budowanie działów handlowych i rekrutację pracowników.
Mimo to pewne jest, że PPC zaczyna działać znacznie szybciej niż SEO.
Porównanie w tabeli SEO SEM PPC:
SEO | SEM (ppc) | |
Cena | 3/5 (relatywnie tanio) | 5/5 |
Szybkość w zdobywaniu widoczności | 1/5 | 5/5 |
Jakość ruchu | 4/5 | 5/5 |
Jak widzisz, w długiej perspektywie SEO wychodzi taniej, ale musisz dłużej czekać na wyniki. W PPC widoczność masz od razu.
Wiele osób za bardzo bierze do siebie to, że ruch z SEO jest „darmowy”. Że nie trzeba za niego płacić.
Otóż nic bardziej mylnego.
Zarówno sem i sem to olbrzymia inwestycja.
Pozycjonowanie strony to głównie budowanie linków + wysokiej jakości content.
Samo napisanie „zwykłego” postu na blogu na 1000-2500 słów (czyli ponad 10000 zzs, to kilkaset złotych dla copywritera.
Przy czym jest to zwykły post.
Nie mówię tutaj o artykułach jakie czytasz tutaj.
O takich, które:
Więc stworzenie takiego posta to kilka tysięcy złotych.
Oczywiście to jak ja to robię to level top i nie ma takich blogów w polskim internecie, ale stworzenie dobrego contentu nie jest tanie.
A to dopiero treści. Zostaje nam jeszcze link building.
I to bez gwarancji, że ta strona będzie miała jakiekolwiek miejsce w rankingu w wyszukiwarce.
Porównaj teraz SEO i SEM, które jest w 100% PPC.
W takim przypadku wydajesz gotówkę od razu za pewne działanie (kliknięcie). Ale przynajmniej wiesz, że dzięki temu wysiłkowi uzyskasz pewne rezultaty.
A ile takie kliknięcia kosztują?
To zależy od branży, towaru i konkurencji:
Jeśli muszę coś „oszacować na szybko”, to dla prostoty liczenia zakładam zawsze CPC 1 zł.
Jak widzisz na powyższym obrazku, w naszej branży jest to o wiele droższe. Natomiast w większości ecommerce kliknięcia są stosunkowo tanie.
Tak więc w krótkim okresie PPC jest zwykle tańsze niż SEO.
Dużym problemem z PPC jest to:
Kiedy przestajesz płacić, ruch spada do zera.
Ale w przypadku SEO, kiedy już ustawisz się w rankingu, jesteś już prawie ustawiony. Twoja inwestycja jest z góry. Po ustaleniu rankingu nie musisz inwestować dużo pieniędzy w utrzymanie obecnego rankingu.
Więc tak, jeśli chodzi o koszty, SEO i PPC mają swoje wady i zalety. Dlatego większość firm stosuje strategię marketingową, która obejmuje mieszankę SEO i PPC.
Marketing internetowy to nie tylko odwieczny dylemat pomiędzy sem a seo, ponieważ skorzystać możemy także z reklam wideo, czy social media.
Gdybyśmy mieli opisywać rodzaje marketingu, to zaczęlibyśmy od influencerów, a skończyli pewnie po kilku godzinach, gdzieś w okolicach treści viralowych.
Więc skupmy się w tym wpisie tylko na SEO SEM.
Jeśli masz mały budżet, to osobiście mają do wyboru dylemat SEO SEM postawiłbym na pozycjonowanie strony. Prawda jest taka, że obecnie w marketingu nie ma tanich strategii. SEO zajmie Ci sporo czasu, ale możesz rankować na słowa long-tail (te z długiego ogona). Natomiast jako startup, czy firma bez dużego nakładu, szybko przepalisz budżet na adsy.
Standardowa konwersja w ecommerce to 1-2%.
Aby zarobić w ten sposób, musisz mieć stworzony cały lejek marketingowy, od produktów front-end’owych, upsale, cross-sale, na produktach back-end’owych wraz z email marketingiem kończąc.
To długa droga do optymalizacji witryny i całej ścieżki.
W międzyczasie jak postawisz na SEO będziesz mieć czas, aby za pomocą contentu lepiej poznać swoich odbiorców, wejść z nimi w interakcje i zacząć budować grono czytelników.
To co bym polecał, to zainteresować się słowami informacyjnymi. Zapytania takie składają się najczęściej z kilku słów, np „jak zrobić X”, lub „jak działa X”, czy „co to X”.
Informacyjne słowa kluczowe nie konwertują tak jak frazy transakcyjne, ale jest na nie cały czas sporo wyszukań i jeśli przyłożysz się do keyword research’u to masz szansę znaleźć prawdziwe perełki, na które możesz wskoczyć na pierwszą stronę.
Dwie kolejne rzeczy o których musisz pamiętać jeśli pomiędzy SEO SEM wybierzesz opcję pierwszą (organiczną):
Jeśli dylemat pomiędzy SEO SEM chcesz rozwiązać bardziej na korzyść PPC to pamiętaj, że musisz mieć wyznaczony comiesięczny budżet minimalny.
Minimalny to znaczy taki, który zapewni Tobie stały dopływ klientów, w ilości aby zapełnić grupy remarketingowe.
Jeśli w takich grupach będziesz mieć miesięcznie 100-500 użytkowników to nawet nie wykorzystasz potencjału osób, które miały jakiś kontakt Twoją marką. Tj. poziom MOFU i BOFU w lejku sprzedażowym.
A jak wiemy, najwięcej zarabia się z remarketingu.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Decydując się na PPC, musisz także pamiętać, że same „technikalia” i analiza danych w Google Ads są dosyć skomplikowane. Musisz sprawdzać wszystko, od grup odbiorców, aż po konkretne frazy, aby wybrać te najlepiej konwertujące.
W dodatku masz sporo elementów do optymalizacji.
Pamiętasz jak wspominałem o wyniku jakości Google Ads?
Oprócz samego konta reklamowego musisz dbać też o strony docelowe, bo mają one wpływ na Twoje stawki CPC.
Na pierwszy rzut oka reklamy Google Ads brzmią jakby były MEGA proste. Wybierasz słowa, ustawiasz stawki i już działa. A klienci lgną do Ciebie jak pszczoły do miodu.
Co za tym idzie, musisz nauczyć się także innych działań.
Aby dobrze optymalizować landing page, potrzebujesz znajomości jednego z narzędzi do testów AB, np Google Optimize.
W małym palcu musisz mieć też copywriting sprzedażowy. Raz, że do reklam, aby tworzyć nagłówki z wysokim CTR, a dwa do optymalizacji stron docelowych.
Bez tego nie zwiększysz sprzedaży w internecie.
Jeśli dopiero zaczynasz biznes w internecie to uda Ci się wykonać część działań SEM marketing.
Ale z czasem zobaczysz, że tworzenie contentu SEO, optymalizowanie kampanii Google Ads, split testy landing page’ów, czy budowanie linków to pełnoetatowa praca, a gdzie jeszcze znaleźć czas na prowadzenie swojego biznesu? Swoich usług, czy ecommerce, lub sklepu stacjonarnego?
Musisz mieć to na uwadze.
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Każda z tych strategii daje inne rezultaty i działa w specyficzny sposób. Social media doskonale nadają się do budowania świadomości i remarketingu. Natomiast SEO i SEM to narzędzia do znajdowania ruchu z intencjami zakupowymi, ponieważ w Google wpisuje hasło jak czegoś konkretnie szukamy.
Google Ads nie pomaga w SEO. Wiele firm z branży w tym my robiliśmy testy, gdzie po dodaniu kampanii PPC pozycje nie wzrastały.
SEO SEM to strategie marketingu internetowego w wyszukiwarkach. Za pomocą SEO dostarczamy, ruch organicznie (nie płacąc za kliknięcie). SEM skupia się na wykorzystaniu silników wyszukiwarek, aby jak najefektywniej reklamować treści wśród odbiorców strony oraz generować ruch na witrynę.
Możemy powiedzieć, że SEM obejmuje całość działań (płatnych i darmowych) związanych z marketingiem internetowym w wyszukiwarkach. Z kolei działania SEO skupiają się głównie na optymalizowaniu stron internetowych i budowaniu linków zwrotnych, aby podnosić pozycję strony w wynikach organicznych (darmowych).
Jeśli mowa o PPC SEM to płacimy w momencie kiedy ktoś kliknie w naszą reklamę, a nie za wyświetlenia. Stawka za kliknięcia różni się od danej frazy.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.