Reklama na facebooku

Pytania psychologiczne
24 sierpnia, 2021
Pomysł na firmę jednoosobową
24 sierpnia, 2021

Reklama na facebooku

Możliwości jakie dają media społecznościowe

Media społecznościowe obecnie są głównym źródłem pozyskiwania informacji oraz kontaktu człowieka z ludźmi. Współczesne społeczeństwo korzysta z mediów społecznościowych codziennie. Wrzucamy tam informacje o nas samych, o naszych zainteresowaniach, chwalimy się swoim życiem prywatnym i zawodowym. Media społecznościowe są nie tylko prywatnym źródłem informacji, to także skarbnica wiedzy o firmach. Każde przedsiębiorstwo, które pragnie osiągnąć sukces musi być widoczne w sieci Internet. Nie chodzi tu tylko o marketing w popularnych serwisach ogłoszeniowych ale i o aktywność w mediach społecznościowych. Jak działają media społecznościowe z punktu widzenia firm? Jakie są korzyści zaistnienia na facebooku? Dlaczego warto inwestować w reklamę w mediach społecznościowych? O tym wszystkim postaram się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Dlaczego reklama jest tak ważna z punktu widzenia przedsiębiorstw?

Reklama jest to płatna forma przekazu, komunikatu, którego celem jest nakłonienie potencjalnego klienta do zakupu danego produktu bądź usługi. To tylko uproszczona definicja przekazu reklamowego. Reklama daje firmie tak naprawdę znacznie więcej. Aktywizuje świadomość marki – wzmacnia wizerunek marki produktu, co prowadzi do wzrostu sprzedaży produktów bądź usług reklamowanej marki. Powtarzanie reklamy wzmacnia przychylne postawy nabywców wobec firmy i jej produktów/usług. Reklama pełni funkcję obronną. Co to oznacza? Podtrzymuje poziom sprzedaży danej marki, nawet w obliczu kampanii konkurencyjnych towarów lub usług. Przekaz reklamowy ma także za zadanie edukować klienta. Współczesny rynek bombardowany jest towarami i usługami podobnymi lub takimi samymi, różniącymi się jedynie ceną i marką. Dlatego największe koncerny, instytucje podejmują się wyzwania edukacji dotychczasowych i potencjalnych klientów, poprzez wskazywanie plusów wyboru akurat ich produktów. Tworzenie image`u firmy – większość firm zwłaszcza o znacznym pokroju oferuje nie jeden, nie dwa lecz kilkaset różnych towarów. Pojawił się problem, który produkt, towar należy zareklamować. Kampania reklamowa wszystkich oferowanych produktów byłaby zbyt kosztowna i zbyt przytłaczająca dla potencjalnego odbiorcy. Im więcej treści na raz, tym mniejsza skuteczność reklamy. Dlatego zdecydowano się na promowanie marki, a nie pojedynczego produktu. Dzięki takiemu posunięciu klient rozpoznaje markę i w wyborze produktu kieruje się wyborem rozpoznawalnej marki, w myśl zasady: znane, znaczy lepsze.

Co powinna zawierać skuteczna reklama?


Przekaz treści reklamowych powinien się składać z dwóch warstwą. Pierwszą warstwą jest to, co potrafi sobie uświadomić odbiorca przekazu, czyli to co od razu jest dla niego widoczne w reklamie. Drugą warstwą są elementy ukryte, które trafiają do podświadomości odbiorcy. tak zwana perswazja. Uważa się, że techniki perswazji to połowa sukcesu w drodze po produkcję skutecznego przekazu reklamowego. Sposoby przekazu i rodzaje kodów stosowanych przez reklamodawcę muszą zjednać sobie przychylność odbiorcy, nie mogą go do reklamy zniechęcić. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że przekaz ukryty nie może zakłócać odbioru podstawowego, jakim jest właściwa treść reklamy nakłaniająca do zakupu towaru bądź zlecenia konkretnej usługi.

Technik perswazji jest aż pięć. Stworzono je po to, by każdy produkt lub usługa mogła być w sposób czytelny i jasny przedstawiona, a przekaz reklamowy był skuteczny w odbiorze przez potencjalnych klientów. Wyróżnia się następujące techniki perswazji: retoryka codziennej sytuacji, szczęśliwej rodziny, porównań, zwierzeń i autorytetu. Za pomocą retoryki codziennych wydarzeń usługa bądź produkt przedstawiony jest w miejscu, które wygląda dla odbiorcy znajomo. Dzięki czemu odbiorca identyfikuje się z aktorem grającym w spocie oraz z sytuacją, w jakiej się znalazł bohater reklamy. Technika ta wykorzystywana jest przy promowaniu produktów codziennego użytku, to jest między innymi: chemii gospodarczej, żywności, produktów higienicznych dla dorosłych i dla dzieci. Za pomocą retoryki szczęśliwej rodziny towar przedstawiony jest przez wyidealizowaną, szczęśliwą rodzinę, najczęściej rodzina modelu 2+2, czyli mama, tata i dwoje dzieci. W domu mieszkają z nimi również ich szczęśliwe zwierzęta. Zastosowanie modelu rodziny z dziećmi i zwierzętami nie jest przypadkowe, zwierzęta i dzieci wzbudzają w widzach pozytywne emocje, wprawiają ich w dobry nastrój. Retorykę szczęśliwej rodziny stosuje się do reklamowania głównie produktów spożywczych, takich jak np. margaryna, serki kanapkowe, płatki zbożowe. Reklamodawcy idą o krok dalej i coraz częściej obraz szczęśliwej rodziny jest widoczny w reklamach dóbr luksusowych, takich jak: rodzinny, luksusowy samochód. Retoryka porównań stosowana jest w dwojaki sposób.

Po pierwsze jako zestawienie reklamowanego produktu z produktem konkurencyjnym o gorszym działaniu, mniejszej skuteczności i/lub wyższej cenie. Po drugie jako zestawienie dwóch obrazów przed i po zastosowaniu reklamowanego produktu. Technikę tą stosuje się do reklamowania artykułów codziennego użytku, takich jak chemia gospodarcza, artykuły higieniczne i kosmetyczne. Coraz częściej retorykę porównań stosuje się również do promowania dóbr luksusowych, takich jak między innymi samochody. W spocie reklamowym, w którym zastosowano retorykę autorytetu, występują piękne kobiety lub przystojni mężczyźni, których uroda odpowiada obecnie obowiązującym kanon piękna bądź sławne osoby, których imię i nazwisko jest znaczące dla opinii publicznej. Aktorce lub aktorowi towarzyszy głos bądź postać odmiennej płci, który doradza jej jak wybrnąć z sytuacji, jakiego dokonać wyboru. Ten głos bądź postać pełni rolę eksperta. Za pomocą tej techniki perswazji reklamuje się artykuły codziennego użytku, żywność, kosmetyki. Ostatnią techniką perswazji jest retoryka zwierzeń, która jest stosowana dla zapewnienia złudzenia prawdziwego spotkania aktorki z widzem. Retoryka stosowana jest tylko do odbiorców płci żeńskiej. Retorykę zwierzeń stosuje się dla zareklamowania artykułów typowo kobiecych, takich jak artykuły higieniczne, kosmetyki, leki. Wiedząc już jakie są techniki reklamy oraz co to jest przekaz reklamowy, należy przytoczyć kilka informacji na temat reklamy na facebooku, czyli reklamy online.

Reklama na facebooku – co to takiego?

Reklama na facebooku, Instagramie, Twiterze czy innym portalu społecznościowym, to tak zwana reklama internetowa. Reklama internetowa, zwana także jako reklama online, to przekaz reklamowy umieszczona w sieci Internet. Celem tejże reklamy nie jest nakłonienie klienta do zakupu towaru lub usługi, lecz nakłonienie odbiorcy do kliknięcia w wyświetlany w sieci baner reklamowy, by odbiorca mógł dowiedzieć się więcej o produkcie, aby mógł się z nim dokładnie zaznajomić, oswoić. Wówczas decyzja o zakupie towaru będzie przemyślana, a klient z pewnością z dokonanego wyboru będzie zadowolony. Taka forma przekazu zapisze się w klienta pamięci na dłuższy czas, dzięki czemu można mieć pewność, że odbiorca z pewnością ponownie powrócić do sklepu na zakupy. Zaowocuje to trwałymi relacjami między klientem a firmą, marką.

Jakie narzędzia daje nam facebooku, by móc na nim prowadzić kampanie reklamową?

Facebooku z uwagi na coraz większą rzeszę użytkowników z roku na rok udoskonala swój serwis, by był przyjazdy i bezpieczny w korzystaniu nie tylko przez osoby prywatne, ale i przez przedsiębiorców. Firmy na facebooku mogą bezpłatnie stworzyć swoją stroną w mediach społecznościowych, tak zwany fan page. Moją możliwość udostępniania na nim treści całkowicie bezpłatnie. Mogą być to komunikaty tylko pisemne, wzbogacone o zdjęcie lub film. mogą być to także kampanie reklamowe audiowizualne. Pojemność udostępnianych postów jest spora. Dodatkowo każdy wrzucony post może być udostępniony albo przez autora treści, albo przez inne osoby związane bądź nie związane z firmą. Można też dany post wyświetlać jako sponsorowany, jest to płatna forma udostępniania automatycznego przez portal do wybranej przez firmę grupy odbiorców. Dla firm aktywnych w sieci Facebooku przygotował także narzędzia sprzedaży, takie jak transmisje sprzedażowe lub sklep internetowy.

Reklama na facebooku – wady i zalety

Reklama online, nie ważne czy jest to reklama na facebooku, twiterze, instagramie, portalu internetowym lub innym miejscu w sieci Internet, jest reklamą, której największą zaletą jest brak ograniczeń w treści i w emisji. Internet jest niczym nieograniczony. Ten brak ograniczeń sprawia, że reklamodawcy mają szerokie pole do popisu. Ogranicza ich tylko ich wyobraźnia. Do tworzenia reklamy internetowej mogą użyć efektów audiowizualnych, dźwiękowych lub specjalnych. Drugim plusem takiego rodzaju przekazu reklamowego jest tak zwany efekt wirusa. Co to takiego? Reklamy, które są chwytliwe i ciekawe mogą zostać udostępnione do dalszej grupy odbiorców, dzięki czemu przekaz reklamowy trafia dalej niż reklamodawcy zakładali. Nie tylko udostępnienie treści ma moc. Także lajkowanie reklamowych przekazów sprawia, że komunikat reklamowy widzi więcej osób. Dużym plusem tego rodzaju reklam jest niski ich koszt. Kampania reklamowa prowadzona na przykład na facebooku za pomocą własnego, firmowego fanpage jest w zasadzie darmowa. Umieszczanie treści w mediach społecznościowych, udostępnianie ich oraz rozpowszechnianie na przykład na grupach tematycznych jest darmowe. Nie ma też limitów wrzucania przekazów, także firma może nawet kilka razy dziennie wrzucać kolejne nowości swojego sklepu. Kolejną zaletą, która jest także zaliczana do wad reklamy online jest brak zasad panujących w sieci Internet. Z jednej strony to plus, gdyż reklamodawcy mają duże pole do popisu, mogą stworzyć co tylko chcą. Dzięki czemu reklama internetowa może być interaktywna, zajmująca i zapadająca w pamięć. Z drugiej zaś strony ten brak zasad to minus reklam internetowych. Reklama taka jest narażona na udostępnianie, przerabianie i hejtowanie. Nigdy nie wiadomo jak reklama zostanie odebrana przez innych ludzi. Kolejną wadą reklamy internetowej jest brak kompletnych badań na temat skuteczności reklamy online. Ciężko jest zmierzyć, czy reklama jest skuteczna, czy trafia na pewno do naszych docelowych odbiorców oraz jaka jest jej skuteczność. Reklama w sieci Internet, zwłaszcza w mediach społecznościowych żyje własnym życiem – jest powielana, udostępniana, komentowana, niekiedy nawet narażona na hejt i ostrą krytykę. Kolejnym minusem jest wąska grupa odbiorców. Reklama online trafia tylko do tych ludzi, którzy korzystają z sieci Internet. Osoby nie udzielające się w mediach społecznościowych reklamy nie zobaczą.

Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!