Reguła wzajemności i wywieranie wpływu w marketingu (6 reguł Cialdini’ego i perswazja) -przykłady, definicja

rodzaj prowadzonej działalności
Jaka prawna forma prowadzenia działalności gospodarczej jest najlepsza? Rodzaj prowadzonej działalności jest ULTRA ważny
27 stycznia, 2023
produkt
Jak stworzyć produkt który sprzedaje się jak ciepłe bułeczki (funkcje produktu które MUSISZ znać)
28 stycznia, 2023

Reguła wzajemności i wywieranie wpływu w marketingu (6 reguł Cialdini’ego i perswazja) -przykłady, definicja

reguła wzajemności
https://youtube.com/watch?v=dMwsNhApvuA

Dlaczego reguła wzajemności jest tak efektywna jako narzędzie wpływu

Na początek pokaże Ci jak to się wszystko zaczęło i wbrew pozorom nie jest to zasługą Cialdini’ego i co najważniejsze nauczysz się jak używać zasadę wzajemności w marketingu i sprzedaży. Zapraszam!

Na początek czym jest wzajemność.

Wzajemność to wymiana rzeczy z innymi ludźmi kiedy chcemy uzyskać obopólne korzyści. Norma wzajemności, czasami nazywana zasadą wzajemności, to norma społeczna, w której jeśli ktoś coś dla ciebie zrobi, czujesz się zobowiązany do odwzajemnienia przysługi.

Reguła wzajemności odgrywa również ważną rolę w perswazji lub nakłanianiu innych do przyjęcia pewnych przekonań lub zachowań, ale o tym później.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę

Kto wymyślił regułę wzajemności?

W 1974 roku socjolog Phillip Kunz przeprowadził eksperyment. Wysłał ręcznie napisane kartki świąteczne wraz z notatką i rodzinnym zdjęciem do około 600 zupełnie nieznajomych wybranych losowo ludzi. Wkrótce zaczęły napływać odpowiedzi.

reguła wzajemności

Kunz otrzymał około 200 odpowiedzi. Ale dlaczego ci ludzie mieliby odpowiadać komuś, kogo nawet nie znali? To jest właśnie wzajemność. Uprzejmy gest Kunza wobec nich (ta karta świąteczna) zmusiła ludzi do zrobienia czegoś w zamian.

Skutki zasady wzajemności są widoczne w naszym życiu każdego dnia. Rozważmy na przykład scenariusz, w którym kupujesz przyjacielowi prezent urodzinowy, ponieważ podczas swoich urodzin otrzymałeś prezent od tego samego przyjaciela. Lub planujesz odwiedzić znajomego, ponieważ miesiąc temu odwiedził Cię Twój znajomy. To całkiem naturalne, aby dać coś ludziom, którzy dają coś Tobie.

Jak poznać regułę wzajemności?

Czy kiedykolwiek czułeś się zobowiązany do zrobienia czegoś dla kogoś, ponieważ najpierw zrobił coś dla ciebie? Norma wzajemności jest tylko jednym rodzajem normy społecznej, która może mieć potężny wpływ na nasze zachowanie.

Reguła wzajemności działa na prostej zasadzie: ludzie czują się zobowiązani do odwzajemnienia przysług po tym, jak inni ludzie zrobią dla nich przysługę.

Kiedy nowi sąsiedzi przynoszą talerz ciastek, aby powitać Cię w sąsiedztwie, możesz czuć się zobowiązany do odwdzięczenia się, gdy poproszą Cię o opiekę nad psem podczas ich wakacji.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Reguła wzajemności zastosowanie w marketingu

Jednym z obszarów, w którym ta norma jest powszechnie stosowana, jest marketing.

Niezależnie od tego, czy kierujesz się do nowych klientów, czy szukasz sposobów na wzmocnienie więzi, które istnieją między Tobą a obecnymi klientami, wzajemność jest idealnym narzędziem, gdy jest używana we właściwy sposób.

Marketerzy wykorzystują szeroką gamę strategii, aby przekonać konsumentów do zakupów. Niektóre są proste, takie jak wyprzedaże, kupony i specjalne promocje. Inne są znacznie bardziej subtelne i wykorzystują zasady ludzkiej psychologii, z których wielu ludzi nawet nie zdaje sobie sprawy.

Zobacz co robią duże serwisy. Dają Ci darmowe triale. Np spotify czy youtube premium.

Więcej przykładów wzajemności to:

  • Sprzedawca dający gratisy potencjalnemu klientowi, mając nadzieję, że skłoni go to do odwdzięczenia się za zakup czegoś
  • Oferowanie klientom cennych informacji w zamian za zapisanie się do newslettera, albo możliwość pobrania raportu jeśli zostawisz email

Wpływ wzajemności

Wzajemność ma kilka oczywistych korzyści. Po pierwsze, dbanie o innych pomaga w przetrwaniu gatunku. Odwzajemniając się, zapewniamy, że inne osoby otrzymają pomoc, gdy jej potrzebują, a my otrzymamy pomoc, gdy jej potrzebujemy.

Wzajemność pozwala również ludziom robić rzeczy, których sami nie byliby w stanie zrobić. Pracując razem lub wymieniając usługi, ludzie są w stanie osiągnąć więcej niż mogliby osiągnąć indywidualnie.

Manipulacja reguła wzajemności

Istnieje wiele technik perswazji, które wykorzystują taktykę wzajemności.

Te strategie są używane przez ludzi, którzy próbują przekonać do podjęcia pewnych działań np sprzedawcy czy politycy. Jedna z nich to tworzenie elektoratu. Zobacz co robi PiS. Politycy wybierają grupy w których:

  • jest dużo ludzi
  • można nimi łatwo manipulować

Czyli ludzie biedni, niewykształceni i emeryci. Ofiarują im jakiś socjal, trzynastki i inne formy, nazywaj je jak chcesz a oni zgodnie z reguła wzajemności oddają na nich głos, mimo tego oczywiście, że w dłuższej perspektywie takie rozdawnictwo szkodzi krajowi i kolejnym pokoleniom.

Kolejna z technik wzajemności znana jest jako technika „to nie wszystko”. Załóżmy, że kupujesz nowy telefon komórkowy. Sprzedawca pokazuje telefon i podaje cenę, ale nadal nie jesteś do końca pewien. Jeśli sprzedawca zaoferuje dodanie etui na telefon, albo szkiełka bez dodatkowych opłat, możesz mieć wrażenie, że wyświadcza ci przysługę, co z kolei może sprawić, że poczujesz się zobowiązany do zakupu telefonu.

Wskazówki dotyczące poruszania się po regule wzajemności (reguła wzajemności w pracy)

W wielu przypadkach reguła wzajemności jest właściwie czymś dobrym. Pomaga ludziom zachowywać się w społecznie akceptowalny sposób i pozwala im angażować się w społeczne relacje-dawanie i branie.

Ale co powinieneś zrobić, jeśli próbujesz przezwyciężyć chęć odwzajemnienia, na przykład unikając konieczności zakupu przedmiotu po otrzymaniu gratisu?

Kilka wskazówek, które mogą pomóc:

  • Daj sobie trochę czasu. Eksperci sugerują, że chęć odwzajemnienia jest najsilniejsza zaraz po początkowej wymianie. Jeśli możesz poczekać, prawdopodobnie będziesz czuć mniejszą presję żeby się zrewanżować.
  • Oceń wymianę. Zastanów się, czy wzajemność mierzy się z oczekiwanym zwrotem. W wielu przypadkach początkowy prezent lub przysługa są znacznie mniejsze niż żądana przysługa w zamian za zwrot.

Zrozumienie, w jaki sposób norma wzajemności wpływa na zachowanie, może pomóc w lepszej ocenie przekonujących wiadomości i próśb.

Potencjalne pułapki

Wzajemność nie zawsze jest równomierną wymianą, co stwarza możliwość nierównowagi, a nawet nadużyć. Badania wykazały, że ludzie często są skłonni wyświadczyć proporcjonalnie większą przysługę, gdy ktoś zrobił dla nich coś małego.

Zaangażowanie się w tę pierwszą wzajemną wymianę może zwiększyć prawdopodobieństwo, że w przyszłości odpowiesz na inne, często większe, prośby. W marketingu często nazywa się to techniką „stopa w drzwiach”. Ktoś zaczyna od małej prośby, a kiedy się na to zgodzisz, składa znacznie większą prośbę. Inne podejście znane jest jako technika „drzwi w twarz” może być również wykorzystane do skorzystania z wzajemności. Przekonany zaczyna od prośby o bardzo dużą przysługę, o której wiedzą, że ją odrzucisz.

Następnie proszą o coś mniejszego, i Ty widzisz kontrast. Poprosili Cię o coś dużego na co się nie zgodziłeś, a teraz proszą o coś mniejszego. Ty masz kontrast i ludzie często się godzą na mniejszą przysługę.

Np w sklepie kupujesz koszulę i sprzedawca chce Ci sprzedać cały garnitur. Nie zgadzasz się, a on mówi wtedy to może skarpetki żeby pasowały do koszuli.

W rzeczywistości drobna przysługa była intencją przez cały czas, ale jeśli udaje, że wyświadcza ci przysługę, składając mniejszą prośbę, czujesz się zmuszony odwzajemnić tę przysługę, mówiąc „tak” mniejszej prośbie.

W jaki sposób możesz zastosować regułę wzajemności w codziennej pracy?

Reguła wzajemności może mieć wiele zastosowań w pracy – to strategia, która może być wykorzystana do budowania twardych relacji i poprawy wydajności. Użyj tego głównie do budowania zaufania między różnymi działami i pracownikami. Inne sposoby wykorzystania reguły wzajemności w codziennej pracy obejmują:

  • Gesty wdzięczności – poświęć chwilę i wyślij niespodziankę lub miły mail do współpracowników, aby podziękować im za wspaniałą współpracę.
  • Konkurencyjne premie – oferuj premię konkurencyjną dla pracowników i przywódców, aby podnieść morale i zwiększyć wydajność.
  • Stawianie wyzwań w pracy – wyznaczaj wyzwania swoim współpracownikom i nagradzaj ich za wykonywanie zadań znacznie ponad ich normalne stawki.

Często zadawane pytania i stwierdzenia

Reguła wzajemności w pracy

Reguła wzajemności w pracy często jest nadużywana. Ktoś oferuje że zrobi dla Ciebie coś drobnego, a po kilku dniach zwraca się z prośbą czy teraz Ty możesz coś dla niego zrobić ale już nie tak „małego”.

Reguła wzajemności Cialdini przykłady

Reguła wzajemności która opisał Cialdini mówi nam o tym, że staramy odwdzięczyć się osobie (lub firmie, instytucji), która nam coś dała. Poniżej przykłady.

Reguła wzajemności przykłady reklam

Np reklamy spotify, czy innych serwisów gdzie dostajesz coś „za darmo”.

Wykorzystanie w marketingu i reklamie:

  • darmowe próbki
  • degustacje
  • kartki świąteczne
  • gratisy, bonusy
  • konkursy z nagrodami

Reguła wzajemności w negocjacjach

Reguła wzajemności w negocjacjach jest wykorzystywana za pomocą techniki stopa w drzwiach. Polega ona na drobnej prośbie skierowanej do rozmówcy o niewielką przysługę, która nie stanowi dla niego żadnego problemu. Następnie prosisz o większą przysługę.

Skoro znasz już najskuteczniejsze z zasad wpływu na ludzi Cialdiniego to jak wykorzystasz poszczególne z nich?

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Reguła wzajemności i wywieranie wpływu w marketingu (6 reguł Cialdini'ego i perswazja) -przykłady, definicja 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Na czym polega zasada wzajemności?

Zasada wzajemności zakłada, że w przypadku relacji między ludźmi wszystkie strony powinny odwdzięczać się wzajemnie za wykonane usługi, działania czy proporcjonalnie zwracać korzyści. Oznacza to, że otrzymane dobro powinno być odwzajemnione. W przypadku na przykład współpracy biznesowej oznacza to, że poza wymianą świadczenia pieniężnego obie strony muszą wywiązywać się ze swoich obowiązków opisanych w umowie i określonych procedur i terminów. W ten sposób oba podmioty otrzymają dokładnie takie same korzyści z współpracy, z zachowaniem zasady wzajemności.

Na czym polega reguła wzajemności według r Cialdiniego?

Reguła wzajemności Cialdiniego to zasada w społecznych interakcjach, według której ludzie są zobowiązani wobec siebie nawzajem do współpracy, w celu osiągnięcia wzajemnych korzyści. Oznacza to, że jeśli ktoś dokona określonego działania, powinno ot być odwzajemnione Pomaga również ludziom wygrać w relacjach, tworząc system wzajemnego wspierania się. Jest to bardzo przydatna strategia dla pozytywnego wpływu na relacje międzyludzkie.

Dlaczego reguła wzajemności może wymuszać niesprawiedliwą wymianę?

Reguła wzajemności może wymuszać niesprawiedliwą wymianę, ponieważ wymaga ona, aby każda strona otrzymała coś o podobnej wartości. Ta sytuacja może prowadzić do nierównej siły nabywczej, gdy jedna strona ma więcej czasu, zasobów lub wiedzy, co daje jej przewagę nad drugą stroną. To może spowodować, że druga strona będzie zmuszona do zaakceptowania wymiany, która nie odpowiada jej potrzebom.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)