Google Rankbrain -co to jest? (1 algorytm)

Linki SEO -jak pozyskać URL do pozycjonowania (Skuteczne metody)
26 grudnia, 2022
E mail marketing – czym jest i jak go poprawnie stosować?
26 grudnia, 2022

Google Rankbrain -co to jest? (1 algorytm)

Google Rankbrain

Jeśli zależy Tobie na wysokich pozycjach w wyszukiwarce z SEO to RankBrain jest jednym z tematów, które musisz obowiązkowo poznać.

A dlaczego?

Otóż algorytm RankBrain jest jednym z czynników rankingowych.

Z tego powodu, właśnie dzisiaj omówimy od deski do deski ten ważny temat.

Zacznijmy!

Co to jest Google RankBrain?

RankBrain to algorytm Google bazujący na sztucznej inteligencji AI. Pozwala „układać” wyniki w SERP’ach na podstawie zadowolenia i zaspokojenia intencji użytkownika.

jak działa rankbrain
jak działa rankbrain

Wcześniej algorytm Google działał na zasadzie, że inżynierowie i programiści wprowadzali na sztywno jakieś zmiany i obserwowali jak zachowują się SERP’y.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Zapisz się aby otrzymać raport i poradnik jak można zarabiać więcej w internecie (działa dla usług i ecommerce!)
Wpisz poniżej swoje dane:

Więc jeśli chodzi o RankBrain to potrafi on samemu wprowadzać zmiany w czasie bieżącym.

Czasami bierze pod uwagę bardziej search intent, innym razem linki zwrotne, długość treści, interakcje odwiedzających, autorytet domeny, semantyczne SEO itp.

3 główne czynniki SEO

RankBrain może więc testować te wyniki w czasie rzeczywistym i sprawdza zadowolenie użytkowników.

Mało tego, RankBrain lepiej niż człowiek potrafi wybrać najlepsze wyniki na dane frazy kluczowe.

Inżynierowie Google, którzy spędzają dnie na tworzeniu algorytmów, zostali poproszeni o odgadnięcie, która strona według nich będzie wyżej w wynikach Wyszukiwania.

Ludzie zgadywali poprawnie w 70 procentach przypadków, RankBrain miał 80 procent skuteczności.

google rankbrain wyniki
google rankbrain wyniki

Jak działa RankBrain?

RankBrain ma dwa główne zadania:

  1. Pomiar interakcji ludzi z wynikami wyszukiwania (zadowolenie użytkownika)
  2. Zrozumienie zapytań (słów kluczowych)

RankBrain musi więc zrozumieć każde słowo kluczowe.

Wiele lat temu Google stanęło przed olbrzymim problemem.

15% słów które ludzie wpisywali w wyszukiwarce, nie było wpisywanych nigdy wcześniej.

google rankbrain i nowe wyszukiwania słów

Na pierwszy rzut oka, 15% może nie wydawać się zbyt dużą liczbą, ale jeśli jest to 15% z liczby 500 milionów (i to codziennie!) to trzeba zmienić już myślenie.

Do tej pory jak już wiesz, algorytm Google działał na zasadzie, że skanował daną stronę internetową i szukał słów kluczowych.

Natomiast RankBrain rozumie już zapytania.

Pozwól, że przedstawię przykład. Wpisałem „samochód z gwiazdą na masce”:

przykład rankbrain

Dzięki algorytmowi RankBrain, Google wie, że chodzi o Mercedesa.

Działa to trochę tak jakby człowiek mógł odpowiadać za maszynę.

Google w swoim wpisie na blogu uchyliło rąbka tajemnicy, o tym w jaki sposób używają uczenia maszynowego (machine learning), aby lepiej zrozumieć search intent.

rankbrain przykłady

Opisują tutaj technologię „Word2vec”, która może przekształcać słowa kluczowe w tematy i koncepty.

Narzędzie word2vec pobiera korpus tekstu jako dane wejściowe i generuje wektory słów jako dane wyjściowe. Najpierw konstruuje słownictwo na podstawie treningowych danych tekstowych, a następnie uczy się wektorowej reprezentacji słów. Wynikowy plik wektorowy słowa może być używany jako funkcje w wielu aplikacjach do przetwarzania języka naturalnego i uczenia maszynowego.

https://code.google.com/archive/p/word2vec/

Jak dalej możemy przeczytać, Google potrafi rozpoznać powiązania między słowami, jak np. Polska-Warszawa, a inaczej zostanie odebrane powiązanie Polska-Berlin:

rankbrain przykłady

Więc zapamiętaj, że RankBrain Google wychodzi daleko poza proste w pozycjonowaniu dopasowywanie słów kluczowych. Zamienia wyszukiwane hasła w pojęcia i stara się znaleźć odpowiednie strony, które obejmują to pojęcie.

Jak RankBrain mierzy zadowolenie użytkownika (satysfakcję usera)?

Wiemy, już że Google RankBrain jest wysoce zaawansowany.

Potrafi wybrać najlepsze dopasowanie.

Ale jak później ocenia, czy to dopasowanie jest odpowiednie do intencji?

To jest, czy strona jest wysokiej jakości.

Odbywa się to na zasadzie prostej iteracji.

Jeśli strona nie zaspokaja intencji szukającego, to następnym razem wyświetli się inna strona.

jak działa rankbrain

Czyli RankBrain pokazuje Ci wyniki wyszukiwania, takie które wydają się jemu najkorzystniejsze.

Na czym zatem opierają się sygnały?

Rank Brain zwraca bardzo dużą uwagę na sposób interakcji. W szczególności dotyczy:

  • Pogo sticking
  • Organiczny współczynnik klikalności (CTR)
  • Czas spędzony na stronie (dwell time)
  • Współczynnik odrzuceń (bounce rate)

Są one znane jako sygnały doświadczenia użytkownika (sygnały UX), co obecnie łączy się z SEO, za pomocą SXO.

Prosty przykład to pogosticking:

Pogosticking obniża pozycję w google
Pogosticking obniża pozycję w google

Jeśli użytkownik wchodzi na Twoją stroną, klika wstecz, wraca do Google, klika w inną stronę i tam znajduje odpowiedź… to jest bardzo negatywny dla Ciebie sygnał.

Jak zmieniło się wyszukiwanie słów kluczowych pod Google SEO po RankBrain?

Czy od momentu kiedy Google rozumie intencje to coś się zmieniło w tradycyjnym sposobie wyszukiwania słów kluczowych pod SEO?

Tak!

Zmieniło się kilka ważnych rzeczy.

Omówmy je:

Nie skupiaj się na słowach kluczowych z długiego ogona (long tail)

W klasycznym SEO, na każde słowo kluczowe z długiego ogona tworzyło się nowy wpis.

Teraz jest to zbędne.

Powinieneś skupiać się na słowach „medium tail”, czyli takich, które opisują grupę tematyczną fraz.

Dzisiaj Google Rank Brain po prostu rozumie, że:

  • zapiekanka przepis
  • przepis zapiekanka

To tak na prawdę te same frazy i użytkownik chce otrzymać tą samą odpowiedź.

User intent intencje użytkownika
User intent intencje użytkownika

Twórz i optymalizuj teksty w okół „mediu tail keywords”

Jak to najlepiej robić?

Polecam stosowanie klastrów tematycznych.

Założeniem więc jest teraz, aby tworzyć jeden wpis na możliwie jak najwięcej słów kluczowych.

Pamiętaj, że Google szuka podtematów, synonimów, kategorii i odpowiedzi na często zadawane pytania z Twojej niszy i branży, a nie tylko słów kluczowych.

Topic cluster klastry tematyczne
Topic cluster klastry tematyczne

Możesz użyć na przykład Google Keyword Planner, Ahrefs, Semrush, czy jakiegokolwiek innego narzędzia SEO:

przykłady wyszukiwania w planerze słów kluczowych Google dla frazy SEO
przykłady wyszukiwania w planerze słów kluczowych Google dla frazy SEO

Popraw organiczny współczynnik klikalności (CTR)

Larry Kim z Wordstream, był w stanie udowodnić, że CTR bezpośrednio wpływa na pozycję w rankingu Google:

CTR jako czynnik rankingowy Google SEO
CTR jako czynnik rankingowy Google SEO

Więc jak zwiększyć CTR w marketingu?

Dodaj nawiasy w tytule

HubSpot i Outbrain w swoim badaniu udowodnili, że jeśli dodasz nawiasy w tytule, zwiększysz swój współczynnik kliknięć o 38%.

jakie nagłówki generują najwięcej kliknięć
jakie nagłówki generują najwięcej kliknięć

Więc jeśli to możliwe, dodaj nawiasy na końcu tytułu.

Oto kilka przykładów, które możesz użyć:

  • [Wideo]
  • (Nowe badania)
  • (Bez Y)
  • (Nowe studium przypadku)
  • [Infografika]
  • (X mało znanych wskazówek)
  • (Szybko)
wyniki badania dlaczego ludzie klikają w nagłówki z nawiasami w tytule
wyniki badania dlaczego ludzie klikają w nagłówki z nawiasami w tytule

Dodaj numer w tytule

Numery w tytułach również podnoszą CTR.

I nie jest to zarezerwowane tylko do postów na blogu w stylu „lista X rzeczy”.

Numery możesz dodawać wszędzie, nawet w e-commerce, np. -15%.

Proste prawda?

Zobacz dla przykładu mój wpis na temat optymalizowania konwersji.

dodanie cyfr zwiększa współczynnik klikalności
dodanie cyfr zwiększa współczynnik klikalności

Liczby przykuwają uwagę.

Conductor, pokazał, że nagłówki posiadające liczby, dostają nawet 36% więcej kliknięć niż nagłówki bez liczby.

badanie klikalności nagłówków z cyframi
badanie klikalności nagłówków z cyframi

Zoptymalizuj opis meta (meta description)

Metaopis nie jest tak ważny jak tag tytle, to odgrywa bardzo ważną rolę w zwiększaniu CTR.

Google przyznaje, że: „nie używa metatagu „keywords” w rankingu internetowym„.

Google nie używa meta description (opis meta)
Google nie używa meta description (opis meta)

Ale jest druga strona medalu, ponieważ ciekawy opis meta w wyszukiwarce potrafi zwiększyć CTR.

meta opis description

Oto jak napisać właśnie taki opis, który zachęci ludzi do klikania.

  • Limit znaków: pamiętaj, że to około 160 znaków.
  • Emocje: nie bój się używać w swoim opisie słów wzbudzających emocje i podziw.
  • Sprzedaj swoje treści: Twoja strona konkuruje z reklamami Google Ads, i pozostałymi 9 organicznymi wynikami.

Użyj emocji w tagach tytułowych

Emocjonalne nagłówki dostają o wiele więcej kliknięć, ponieważ nikt nie klika tego co nudne:

emocjonalne nagłówki mają więcej kliknięć
emocjonalne nagłówki mają więcej kliknięć

Nie powinno to być zaskoczeniem, że lajki i kliknięcia są powodowane przez emocje, które popychają ludzi do działania.

Tylko uważaj, żeby nie był to „clickbait”.

Zadbaj o świadomość marki (brand awareness)

Świadomość marki ma również wyraźny wpływ na CTR.

Udowodniono, że ludzie częściej klikają URL firmy którą znają.

dlaczego musisz stosować reklamę perswazyjną i budować brand jednocześnie
dlaczego musisz stosować reklamę perswazyjną i budować brand jednocześnie

Tak samo jest jeśli chodzi o konwersje.

W ecommerce średnie wartości różnią się, aż o około 2,5%!

jak brand wpływa na konwersje
jak brand wpływa na konwersje

Kilka prostych sposobów jak poprawić rozpoznawalność swojej marki:

  • reklamy facebook (głównie remarketing do osób które już były na Twojej stronie i chcesz być „zapamiętanym”)
  • email newsletter z bieżącymi odbiorcami
  • crossy z innymi twórcami, lub gościnne występowanie w podcastach, wywiadach, czy guest posting

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Jak zoptymalizować swoje treści pod czas spędzony na stronie (dwell time) o współczynnik odrzuceń (bounce rate)

Czas przebywania to czas, jaki użytkownik z Google spędza w Twojej witrynie po kliknięciu linku.

Im więcej czasu ktoś spędza na Twojej stronie w porównaniu z konkurencją, tym dla Google lepszy sygnał, że podoba się to użytkownikom.

Jak oficjalnie powiedziano: Google stara się szkolić swoje modele sztucznej inteligencji, gdy „ktoś kliknie stronę i pozostanie na tej stronie” i tak dalej:

czas spędzony na stronie dwell time

Jak możesz więc zoptymalizować czas spędzony na stronie przez użytkowników i zmniejszyć współczynnik odrzuceń?

Po pierwsze, pokaż swoje treści w widocznym obszarze na stronie bez przewijania (above the fold).

Po drugie, twórz krótki wstęp przed paragrafami. Postaraj się, aby był interesujący i wciągający.

Przejrzyj inne wpisy na moim blogu i zobacz, że na początku każdego wpisu jest „zajawka”. Krótka i zwięzła, z wyraźnymi korzyściami dla czytelnika.

Po trzecie, publikuj długie treści.

Praktycznie każde badanie SEO potwierdza, że dłuższe wpisy mają większą pozycję w Google.

jak długie powinny być treści SEO
jak długie powinny być treści SEO

A to dlatego, że jeśli artykuł jest długi, to użytkownicy średnio spędzają więcej czasu, aby go przeczytać.

W dodatku lepiej zaspokajasz search intent i pokrywasz tematykę, co podchodzi pod topical authority.

Po czwarte, formatuj treści dla osób, które przeglądają treści.

Czyli daj dużo nagłówków, a także sporo enterów, tak aby akapity nie wyglądały jak typowe z książki.

Po piąte, używaj słów LSI.

Słowa kluczowe LSI to słowa i wyrażenia związane z głównym tematem treści.

Kilku badaczy z Google stwierdza, że używają „słów często występujących razem”, aby zrozumieć główny temat artykułu:

LSI topic clustering klastry tematyczne semantyczne SEO

W dodatku, jeśli lepiej opiszesz dany temat za pomocą słów LSI, tym większa widoczność w wyszukiwarce.

Przeczytaj o algorytmach i semantyce SEO:

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Google Rankbrain -co to jest? (1 algorytm) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej