E mail marketing – czym jest i jak go poprawnie stosować?

Google Rankbrain -co to jest? (1 algorytm)
26 grudnia, 2022
Kurs SEO jako 1 najlepszy sposób na marketing w wyszukiwarkach internetowych?
26 grudnia, 2022

E mail marketing – czym jest i jak go poprawnie stosować?

Lista mailingowa e-mail marketing

Jeśli chcesz polepszyć swój e mail marketing to jesteś w dobry miejscu.

W tym poradniku pokażę Tobie jak:

  • zbudować listę mailingową
  • pisać newsletter, który jest chętnie czytany
  • poprawić dostarczalność emaili
  • poprawić wskaźnik otwarć (open rate)
  • zamieniać subskrybentów w klientów

Więc zacznijmy!

Na czym polega e-mail marketing?

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO

E-mail marketing to działania w marketingu cyfrowym polegające na komunikowaniu się z potencjalnymi klientami (lead i prospect), a także obecnymi klientami za pomocą wiadomości e-mail.

Popularne rodzaje wiadomości marketingowych oparte na e-mailach to m.in. newsletter, kampanie promocyjne i ogłoszenia o wydarzeniach (np. wyprzedaże).

Marketing e-mailowy ma zazwyczaj znacznie wyższy zwrot z inwestycji (ROI – return on investment) niż wiele innych kanałów marketingowych (takich jak SEO, Google Ads, czy media społecznościowe).

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Olbrzymim plusem jaki daje email marketing, jest to że masz bezpośredni kontakt z osobami ze swojej listy. Możesz do nich wysyłać jakie chcesz wiadomości, o jakiej chcesz porze. Coś na co nie mogą Ci pozwolić reklamy płatne, albo SEO.

Natomiast w internecie często poprzez natłok różnych aplikacji jak. LinkedIn, TikTok, YouTube i inne, pojawia się pytanie czy opłaca się inwestować w e mail marketing.

Więc zobaczmy.

Czy Email Marketing Wciąż Działa?

Email marketing jest najbardziej opłacalną formą reklamy i tak pozostanie.

Według badania Litmus, oferuje zwrot aż 38:1

zwrot z e-mail marketingu

Według ConstantContact jest podobnie, bo aż 36:1.

opłacalność email marketingu

I pamiętać musimy także, że e mail marketing daje średnią wartość każdego subskrybenta, na poziomie 35 funtów, co przy obecnym kursie daje około 170 zł.

zwrot z email marketingu

Także e mail marketing wciąż żyje i ma się bardzo dobrze.

Dlaczego Email Marketing Daje Takie Rezultaty?

Wysyłanie wiadomości email działa bardzo dobrze z kilku powodów.

Po pierwsze to Ty decydujesz do kogo, jakie i ile wiadomości wyślesz.

W dodatku zaangażowanie w social media cały czas spada, co działa tylko na korzyść e mail marketingu (badanie RivalIQ).

zaangazowanie-na-mediach-spolecznosciowych

W większości social mediów zaangażowanie wynosi mniej jak 1%.

Natomiast średni współczynnik otwarć email (open rate) wynosi aż 21.33%, czyli ponad 20 razy więcej jak kliknięcia w mediach społecznościowych.

zaangażowanie w email marketing

Po drugie, ludzie wolą dostawać emaile reklamowe niż widywać reklamy w social mediach.

W rzeczywistości 45% konsumentów twierdzi, że reklamy w mediach społecznościowych są denerwujące.

86% stwierdza że preferuje email z ofertą.

statystyki email marketing

Po trzecie, e mail marketing konwertuje na prawdę dobrze.

Według McKinsey, aż o 40 razy lepiej niż Facebook, czy Twitter.

konwersje w marketingu emailowym

Więc jak widzisz e mail marketing to bardzo dobrze narzędzie do rozwijania firm.

Pytanie teraz, jak z niego optymalnie korzystać?

Pozwól, że wyjaśnię.

Jak prowadzić email marketing?

E-mail marketing rozpoczyna się od zbudowania listy mailingowej.

Na temat pozyskiwania adresów mam oddzielny wpis, ale postaram się przedstawić Tobie esencję.

Najważniejsze kroki jakie możesz podjąć to generowanie leadów pod zapisy, poprzez:

squeeze page co to jest

Polecam zacząć od zoptymalizowania stron w swojej witrynie pod pozyskiwanie adresów email.

W różnych sekcjach powinieneś dodawać rozmaite formularze.

Dobrym przykładem jest strona „o mnie/o firmie”.

Wiele osób po prostu traktuje ją jak miejsce w którym można się pochwalić jaka to firma jest wspaniała.

Ale nie o to chodzi.

Celem powinno być pozyskanie adresu e-mail.

Zaoferuj więc lead magnet.

Oto przykładowy, który stworzyliśmy kiedyś w UniqueSEO.pl

przykład lead magnet

Trochę intrygująco, trochę clickbaitowo.

Ale działa świetnie!

Jeśli chodzi o lead magnet, to jest kilka rzeczy, które możesz użyć:

  • PDF
  • Raporty
  • Ebook
  • Zapis na webinar
  • Kurs Email
  • Szablon

Innymi słowy:

Im bardziej wartościowy jest Twój lead magnet, tym więcej rejestracji zgarniesz.

Landing Page pod konkretne działanie możesz zaprojektować według wzoru:

jak napisać tekst na stronę lądowania landing page
jak napisać tekst na stronę lądowania landing page

Możesz jeszcze zastosować exit intent popup.

Sprawdzają się one doskonale pod e mail marketing.

Polegają na zasadzie, że jeśli skrypt zobaczy iż ktoś chce wyjść ze strony, to pokaże jemu wyskakujące okienko.

optymalizacja współczynnika konwersji
ciekawa koncepcja na zwiększenie współczynnika konwersji

W sumie jak ktoś ma zamknąć naszą stronę, to zawsze warto mu pokazać jeszcze wiadomość. To zawsze kilka/kilkanaście dodatkowych adresów email w tygodniu.

Tylko zapamiętaj, że istnieje DUŻA różnica między wyskakującymi okienkami, które atakują Ciebie w chwili, gdy trafisz na stronę i taki, które oferują coś wartościowego, gdy już skończyłeś czytać.

Bardzo ciekawe porównanie z exit intent popup w email marketingu zrobił backlinko. Jak wspomina: ogólny współczynnik konwersji witryny wynosił 3,55%. Po dodaniu wyskakujących okienek z zamiarem wyjścia wzrósł do 6,14% (wzrost o 72,9%):

e-mail marketing

E-mail Marketing Przykłady

Teraz pora, żeby pokazać Tobie, jak tworzyć e-maile, które mają bardzo wysoki open rate i CTR.

Poniżej zobaczysz sprawdzone szablony wiadomości e-mail.

Zostały specjalnie zaprojektowane, aby pomóc Tobie tworzyć bardzo wartościowe i wciągające treści e-mail, które Twoi subskrybenci będą z chęcią czytać.

Więc oto szablony:

Jak pisać email i newslettery

Oto szablon email marketingowy:

szablon email newsletter
  1. Intrygujący temat- niech zaciekawi, żeby sprowokować otwarcie emaila.
  2. Mocny wstęp – dzięki temu zainteresujesz czytelnika już na początku.
  3. Wartościowy content – teraz czas na dostarczenie treści.
  4. Wezwanie do działania – jasne CTA.

Jak napisać email z ofertą

Oto szablon oferty emailowej:

jak napisać- Oferta-marketingowa-szablon-email
  1. Prosty temat – poinformuj innych o swojej ofercie.
  2. Oferta – wystarczy nakreślić, czym jest Twoja oferta i dlaczego warto na nią zwrócić uwagę.
  3. Detale – skoro przedstawiłeś swoją ofertę. Nadszedł czas, aby zagłębić się w szczegóły. Opisujesz kilka kluczowych informacji o swojej ofercie, takich jak:
    1. Daty rozpoczęcia i zakończenia
    2. Kluczowe korzyści
    3. Historia która stoi za promocją
    4. Wszelkie warunki lub ograniczenia
  4. Wezwanie do działania – mocne CTA, które pozwala ludziom wiedzieć, co robić dalej.
  5. Post Scriptum – niedoceniana taktyka, która może z łatwością podnieść współczynnik konwersji. Wiele osób przejrzy pobieżnie Twoją wiadomość… ale zatrzymaj się i przeczytaj słowo w słowo PS.

Zobacz też: Jak napisać poradnik.

Jak napisać email z ogłoszeniem?

Oto szablon email ogłoszenia:

szablon jak napisać ogłoszenie
  1. Temat = „Wprowadzenie” lub „Ogłoszenie”
  2. Mocne wprowadzenie – możesz od razu przejść do ogłoszenia, albo na przykład zbudować trochę zniecierpliwienia.
  3. Wielkie odkrycie – wyjaśniasz, co dokładnie ogłaszasz i dlaczego jest to ważne.
  4. Nieskomplikowane wezwanie do działania – gdy czytelnik jest podekscytowany, poinformuj go o następnym kroku.

Jak napisać biuletyn, lub poinformować o nowym poście za pomocą wiadomości email

Oto schemat pisania biuletynu:

jak napisać biuletyn-Nowy-post-na-blogu
  1. Temat emaila = Temat posta na blogu.
  2. Wprowadzenie – rodzaj zależy w dużej mierze od tematu Twojego posta na blogu. Na przykład, jeśli temat jest czymś osobistym, dołącz anegdotę.
  3. Odkrycie – podaj kilka faktów, których nauczy się po przeczytaniu Twojego posta.
  4. Link do postu.

Jak Uzyskać Wysoki Współczynnik Otwarć Emaili? (open rate)

Jak to się mówi: jeśli ktoś nie otworzy Twojego email to nawet nie ma możliwości, żeby kliknąć w link.

Więc istnieje kilka kroków, które pomogą zdobywać więcej otwarć, a w efekcie kliknięć.

Po pierwsze, odpowiednia pora.

Nie podam Ci dokładnej godziny, ale powiem czym trzeba się kierować.

Najwięcej osób dostrzeże Twój email wtedy kiedy nie ma zapchanej skrzynki.

Czyli wcześnie rano, lub późno po południu. Najwięcej wiadomości email jest wysyłanych w godzinach pracy.

Kiedy-wysylac-mejle

Tobie chodzi o wysyłkę o takiej porze, żeby efekt jaki niesie ze sobą e mail marketing był jak najlepszy.

Inaczej też wygląda to w B2B, jak w B2C.

Drugi krok, to budowanie relacji.

To tak jak ze wszystkim innym. Wiadomości od naszych znajomych chętnie odczytujemy, ale niechętnie jeśli są to wiadomości z firm lub z banku.

Po trzecie, nie przesadzaj z autopromocją.

Postaraj się, żeby wiadomości reklamowe to było 10-30% maksymalnie.

Reszta to powinien być typowy lead nurturing.

Lead nurturing to proces edukacji leadów, którzy nie są jeszcze gotowi do zakupu. Skuteczny lead nurturing przewiduje potrzeby kupującego w oparciu o to, kim jest (przy użyciu cech profilu) i tego gdzie znajduje się w procesie zakupu.

Wtedy istnieje możliwość wysyłania im odpowiednich wiadomości, do tego gdzie są w naszym etapie lejka marketingowego.

lejek content marketingowy sales funnel

Więc na początku postaraj się wysyłać wiadomości z czystą wartością, bez nachalnej reklamy.

Po czwarte zoptymalizuj pod kątem podglądu na Gmail’u.

Ponieważ większość osób używa właśnie gmail.

A kiedy ktoś zastanawia się czy otworzyć jakąś wiadomość e-mail, czy nie, to zwraca uwagę na trzy rzeczy:

  • Nadawca
  • Temat
  • Podgląd wiadomości

Także miej to na uwadze i postaraj się aby te elementy były ciekawe.

Jak Polepszyć Dostarczalność Wiadomości E-mail

Wiele osób nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, że dostarczanie emaili jest dodatkowym temat jaki wchodzi w skład e mail marketing.

Wszyscy myślą, że jak wysyłają wiadomość, to ona dotrze.

Ale nie jest tak.

Istnieje kilka metod, jak można zwiększyć ten wynik.

Po pierwsze musisz kasować puste adresy, czyli osoby które od miesięcy nie otwierały Twoich wiadomości.

Prawdopodobnie nie jest to nawet ich podstawowa skrzynka i nawet na nią się nie logują.

Po drugie, musisz trzymać niski wskaźnik zgłoszeń jako SPAM.

Więc pamiętaj, żeby nie stosować w każdym emailu nachalnej autopromocji i żeby nie kupować bazy emailowej.

Jeśli ktoś dostaje emaile niezgodne z RODO, na które się nie zapisywali, to wiele z takich osób zaznaczy, że dostaje od Ciebie SPAM.

Po trzecie, jak ktoś chce się wypisać z Twojej listy emailowej to nie utrudniaj jemu tego.

Na dole każdej wiadomości powinieneś mieć link, który pozwala się wypisać (unsubscribe).

Po czwarte testuj nagłówki.

Im więcej otwarć i kliknięć w Twoje emaile, tym system scoringowy lepiej ocenia Twoją domenę i masz lepszą dostarczalność.

Średni współczynnik otwarć powinieneś mieć powyżej 30%.

współczynnik otwarć email CTR

Krok piąty, double opt in.

To pozostawiam już Tobie, czy chcesz użyć tej opcji czy nie.

Oto ciekawy eksperyment jednego z użytkowników niedziałającego już już forum, które udało mi się odnaleźć w webarchive:

double opt-in email konwersje

Wniosek?

Nie używając Double Opt-In, możesz zbudować swoją listę mailingową większą o 25% więcej adresów e-mail.

Jaki program do mailingu? (narzędzia)

Temat jakim jest e-mail marketing narzędzia do wysyłki to kolejny ważny element.

Firmy które tym się zajmują nazywają się ESP, czyli Email Service Providers.

Po polsku dostawca usług poczty elektronicznej.

Jedni z najpopularniejszych to:

Oczywiście nie ma jednego najlepszego dostawcy narzędzia do e-mail marketingu, który byłby odpowiedni dla wszystkich.

Wiele zależy od rozmiaru listy, celów marketingowych i funkcji, które są dla Ciebie ważne.

Polecane narzędzia do email marketingu to:

E-mail Automation Marketing

Dla wielu ludzi email automation to ustawienie autorespondera.

Nie jest to do końca prawdą, ponieważ ścieżka e mail marketing jest bardzo złożona.

lejek marketingowy click funnels

Sekwencja emaili i autoresponder to praktycznie jak tworzenie nowego lejka marketingowego.

Treść Twojego autorespondera będzie zupełnie inna dla witryny e-commerce, bloga i firmy SaaS.

Ale wszystkie mają tę samą podstawową strukturę.

Podstawowa-sekwencja-autorepndera

Kampanie Marketing Automation i automatyzacja marketingu ma ogromny potencjał.

Ale wadą jest to, że rzeczy mogą NAPRAWDĘ szybko się skomplikować.

Wystarczy złe otagowanie i pojawia się problem.

wpis-na-bloga-przyklad-SM

Więc jeśli dopiero zaczynasz e-mail marketing, skup się na tworzeniu listy i wysyłaniu subskrybentom bardzo przydatnej treści.

A kiedy już sobie z tym poradzisz, to dopiero skonfiguruj autoresponder.

Następnie używaj tagów, aby podzielić listę na 2-4 różne grupy.

Dopiero kiedy poczujesz, że opanowałeś tagowanie, to możesz wypróbować pełną automatyzację poczty e-mail.

Oznacza to bardzo mocno ukierunkowane sekwencje wiadomości oparte na otwarciach, kliknięciach, wcześniejszych zakupach, odwiedzonych stronach, danych demograficznych, czasie spędzonym w witrynie i wielu innych.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Najważniejsze Statystyki Outreach Email

Oto 9 najważniejszych danych jakie musisz znać podczas wysyłki email. Pochodzę one z badania dot. outreach’u:

  1. Zdecydowana większość komunikatów informacyjnych jest ignorowana. Tylko 8,5% e-maili typu outreach otrzymuje odpowiedź.
  2. E-maile typu outreach z długimi tematami mają o 24,6% wyższy średni wskaźnik odpowiedzi w porównaniu do tych z krótkimi tematami.
  3. Follow-up mocno poprawiają wskaźniki odpowiedzi. Wielokrotne wysyłanie e-maili do tego samego kontaktu podnosi, aż do 2 razy liczbę odpowiedzi.
  4. Spersonalizowane linijki tematu zwiększają wskaźnik odpowiedzi o 30,5%. Dlatego personalizacja tematów wydaje się mieć duży wpływ na wyniki kampanii typu outreach.
  5. Personalizacja treści wiadomości e-mail również podnosi wskaźnik odpowiedzi. Takie wiadomości mają o 32,7% lepszy wskaźnik odpowiedzi.
  6. Środa to „najlepszy” dzień na wysyłanie e-maili. Sobota jest najgorsza. Nie znaleziono jednak dużej różnicy we wskaźnikach odpowiedzi między różnymi dniami wysyłania wiadomości.
  7. Linki do profili społecznościowych w podpisach e-mail mogą skutkować lepszymi wskaźnikami odpowiedzi.
  8. Najlepsze kampanie emailowe są wysyłane wielokrotnie do wielu kontaktów.
  9. Niektóre rodzaje kampanii emailowych typu outreach mają wyższe wskaźniki odpowiedzi niż inne. Wiadomości związane z postami gościnnymi i linkami SEO mają szczególnie wysoki wskaźnik odpowiedzi.

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

FAQ – krótkie pytania i szybkie odpowiedzi

Co to jest e mail marketing automation?

Automatyzacja e-mail to doskonałe narzędzie marketingowe do automatyzacji działań reklamowych, które pozwala wysłać odpowiednią wiadomość do właściwych osób we właściwym czasie, korzystając z automatycznych przepływów pracy, co jest bardzo korzystne w przypadku lead nurturing. Finalnie robi się to w celu zwiększenia sprzedaży zarówno od potencjalnych, jak i już istniejących klientów.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
E mail marketing - czym jest i jak go poprawnie stosować? 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)