Pozycjonowanie lokalne -na czym polega SEO regionalne stron?

Generowanie leadów -jak na swojej stronie pozyskiwać kontakty?
26 grudnia, 2022
SEO copywriting -co to jest? (13 zasad)
26 grudnia, 2022

Pozycjonowanie lokalne -na czym polega SEO regionalne stron?

pozycjonowanie lokalne stron local seo

Pozycjonowanie lokalne dla biznesów regionalnych to prawdziwy gamechanger.

W tym poradniku poznasz najważniejsze kwestie, taki jak:

  • wizytówki NAP
  • Google local 3-pack
  • jak zoptymalizować wizytówkę Google GMB
  • i wiele innych o tym czym jest lokalne SEO

Zacznijmy!

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie Google

Pozycjonowanie lokalne, inaczej nazywane jako lokalne SEO to działania, które polegają na optymalizacji witryny w celu zwiększenia ruchu, potencjalnych klientów i budowania świadomości marki dzięki wyszukiwaniu lokalnemu.

Kampania SEO

Typowe działania związane z lokalnym SEO obejmują:

  • wyszukiwanie lokalnych słów kluczowych,
  • optymalizację profilu firmy w Google Moja Firma
  • budowanie wizytówek NAP.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Dlaczego lokalne SEO jest ważne?

Ruch z wyszukiwania organicznego Google jest najlepiej konwertujący i jakościowy.

To dlatego, że ludzie wiedzą czego chcą i szukają konkretnego rozwiązania.

W przeciwieństwie do social media czy innych źródeł, gdzie dopiero musisz budować zapotrzebowanie na swój produkt, czy usługi.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO

Pozycjonowanie lokalne jest ważne jeszcze z kilku powodów.

46% wpisywanych haseł w Google ma intencję lokalną.

wyszukiwanie lokalne w google

46% wydaje się bardzo wysokie – nie sądzisz? Wiem, że zapytania mobilne są bardziej ukierunkowane lokalnie niż zapytania na komputery i wiem, że zapytania mobilne wciąż rosną. Może więc prawie połowa wyszukiwań w Google z intencją lokalną nie jest zbyt odległa w czasie?

https://www.seroundtable.com/google-46-of-searches-have-local-intent-26529.html

Kolejna bardzo ważna statystyka.

Aż 29% wyników wyszukań w SERP, posiada tzw. local pack.

local-pack-bid-change-desktop

I w końcu trzeci bardzo ważny fakt.

76% konsumentów, którzy przeprowadzają wyszukiwanie lokalne danego dnia, w ciągu 24 godzin jedzie do sklepu, aby kupić ten przedmiot.

seo lokalne

Jasne jest więc, że lokalne wyszukiwania stanowią ogromną część marketingu SEO.

Jak działa pozycjonowanie lokalne?

W dużym uproszczeniu pozycjonowanie lokalne działa tak samo jak „zwykłe” SEO.

Kiedy ktoś przeprowadza wyszukiwanie, czyli wpisuje daną frazę w Google, to robot przeszukuje indeks stron internetowych, aby znaleźć najlepsze wyniki.

jak działają wyszukiwarki google

W szczególności Google skanuje indeks miliardów stron, aby znaleźć zestaw wyników, które najlepiej odpowiedzą na Twoje wyszukiwanie.

„…Google looks through hundreds of billions of webpages and other content stored in our Search index…”

To, co sprawia, że lokalne SEO jest wyjątkowe, to fakt, że Google używa częściowo zmienionego zestawu czynników rankingowych do określania pozycji lokalnych wyników wyszukiwania.

W rzeczywistości lokalne SEO ma zestaw różniących się sygnałów rankingowych, w tym:

  • Wizytówki i cytowania NAP
  • Lokalizacja, z której dana osoba wyszukuje
  • Sentyment opinii online
  • Recenzje
  • Obecność wizytówki Google Moja Firma
  • Słowa kluczowe używane w profilu Google Moja Firma
  • Działania w mediach społecznościowych
  • Słowa kluczowe używane w recenzjach online
  • Liczba „zameldowań” w tej lokalizacji
  • Ocena w gwiazdkach w Mapach Google

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Mapy Google (the local pack)

Mapy Google w wielu branżach dają bardzo wysoki ruch, a co za tym idzie pomagają w zdobywaniu klientów.

Agencja SEO UniqueSEO mapa google
Agencja SEO UniqueSEO mapa google

W skład „local pack” wchodzą mapy google, lokalna lista firm i właściwe wyniki organiczne.

Do local pack wrócimy za chwilę, ale na razie chcę żebyś pamiętał, że wyniki google maps działają inaczej niż „zwykły” algorytm.

Oczywiście, część, jak np. backlinki się pokrywa, także miej to na uwadze.

Widoczność organiczna w mapach Google

Geolokalizacja odgrywa tutaj olbrzymią rolę.

Mianowicie, możesz być widoczny w top3 w mapach Google z jednego miejsca, a kilometr dalej już nie.

Algorytm Google chce pokazywać jak najlepiej dopasowane wyniki każdemu użytkownikowi i bierze pod uwagę także dystans.

Natomiast każdy program do SEO posiada praktycznie skaner pozycji.

Lokalne wyniki wyszukiwania Google

Mimo iż mapy Google w wielu branżach dają świetny ruch, to cały czas w lokalnym SEO obowiązuje tendencja do bycia jak najwyżej w klasycznych SERP.

I ma to swoje uzasadnienie, ponieważ sporo firm nie „sprzedaje” w placówce fizycznej. Szewc, fryzjer itp. tak, ale jak chcesz zamówić rolety? Niekoniecznie.

Wystarczy, że wejdziesz na stronę firmy, zadzwonisz, albo wypełnisz formularz zgłoszeniowy, a monter przyjedzie dokonać wymiaru.

Takich sytuacji są tysiące.

Dlatego oprócz wizytówki Google musisz mieć jeszcze swoją stronę internetową i ją pozycjonować.

seo on site onpage na stronie

Musisz więc zadbać o klasyczne seo na stronie, ale o tym za chwilę.

Wyszukiwanie lokalnych słów kluczowych

Lokalne pozycjonowanie różni się klasycznego SEO tym, że kluczowe frazy wybierasz tylko raz.

Nie musisz tworzyć topical authority jak to w przypadku bloga w konkurencyjnej branży.

Z resztą, miejsce do optymalizacji wizytówki Google jest mocno ograniczone.

Aby dobrze wybrać lokalne słowa kluczowe polecam:

Przejrzeć wizytówki NAP i katalogi.

Zobacz jakie słowa w opisie używa konkurencja.

Google suggest, czyli sugestie wyszukiwania.

Nie musisz skupiać się tylko na wyszukiwarce Google.

Sprawdź także inne jak np. Youtube.

youtube autocpltete sugestie google bing

Podobne wyszukiwanie.

Po wpisaniu głównych słów kluczowych w wyszukiwarce (tzw. money keywords) sprawdź podobne wyszukiwania na dole strony.

Podobne wyszukiwania related searches
Podobne wyszukiwania related searches

Planer słów kluczowych Google keyword planner.

W momencie, jak będziesz już posiadać swoją listę słów kluczowych, to możesz sprawdzić ich liczbę miesięcznych wyszukiwań w Google Ads.

przykłady wyszukiwania w planerze słów kluczowych Google dla frazy SEO
przykłady wyszukiwania w planerze słów kluczowych Google dla frazy SEO

Istnieje jeszcze druga ciekawa opcja w GKP.

Wybierz poznaj nowe słowa kluczowe.

planer słów kluczowych google keyword planner GKP
planer słów kluczowych google keyword planner GKP

I zamiast klasycznie zaczynać od wpisania listy wyrażeń, kliknij opcję obok „zacznij od witryny”.

planer słów kluczowych google keyword planner GKP przykładowa fraza SEO
planer słów kluczowych google keyword planner GKP przykładowa fraza SEO

Google zasugeruje kilka słów kluczowych na podstawie haseł wyświetlanych na tej stronie.

Czynniki rankingowe w pozycjonowaniu lokalnym

Jak już wiesz, część z nich pokrywa się z tradycyjnym SEO, a część jest inna.

W tej części omówimy to na czym musisz się skupić.

Kilka lat temu Moz dokonał analizy czynników lokalnego SEO.

Uważa się, że lokalne i organiczne rankingi widoczności w Google są lepsze, gdy ludzie wchodzą w interakcję z Twoimi zasobami poprzez działania takie jak:

  • Współczynnik klikalności (CTR) – Kiedy Twój wpis lub strona Twojej witryny pojawia się w wynikach wyszukiwania, jak często ludzie ją klikają, sygnalizując Google, że jest to bardziej interesujące niż Twoja konkurencja.
  • Czas przebywania (Dwell Time) — Kiedy dana osoba kliknie link do Twojej oferty lub strony, to ile czasu spędza na czytaniu i oglądaniu jej?
  • Kliknięcia, aby uzyskać wskazówki — Ile osób klika przycisk „wskazówki” w Twojej wizytówce.
  • Kliknij, aby połączyć — Ile osób klika przycisk „Zadzwoń” w Twojej wizytówce.
  • Kliknięcia prowadzące do witryny — Ile osób przechodzi z Twojego wpisu do Twojej witryny

Ale to nie wszystkie wnioski z badania.

Ponieważ najważniejszym sygnałem był:

Profil moja firma (wizytówka Google my business)

co wpływa na lokalne pozycjonowanie

Jak się okazało, to czy posiadasz wizytówkę w Google miało największy wpływ na widoczność lokalną.

Tylko nie porzucaj reszty punktów.

Strona internetowa Twojej lokalnej firmy jest nadal bardzo ważna. Zawartość witryny i linki kierujące do niej witryny odgrywają także ważną rolę w rankingu lokalnym.

Wizytowka-Google-Moja-Firma

Wizytówki NAP i witryny z recenzjami online

Wizytówki NAP to skrót od:

  • name (nazwa)
  • address (adres)
  • phone (telefon)

I jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne to mają duży wpływ na pozycje.

Wizytówki/cytaty NAP to miejsca, (tak jakby „katalogi”) w których wymienione są: nazwa Twojej firmy, adres i numer telefonu.

Popularne wizytówki NAP i portale do recenzji to między innymi:

  • Gratka,
  • Panorama Firm,
  • Mapy Google,
  • Lento,
  • Tripadvisor,
  • Trustpilot,
  • Gumtree,
  • Baza-firm.com.pl.
  • Targeo,
  • cylex.pl
  • Yellowpages,
  • Msp.money.pl/baza-firm,

Dlaczego wizytówki NAP są ważne?

Ponieważ, Google używa cytowań NAP, aby potwierdzić, że wszystkie informacje o Twojej firmie są poprawne. Im częściej widzą wpisy w wizytówkach NAP dotyczące Twojej firmy, tym bardziej są pewni, że Twój adres fizyczny działalności jest prawdziwy i numer telefonu jest poprawny.

Dlatego chcesz uzyskać realne i poprawne wpisy w wizytówkach NAP na tak wielu renomowanych witrynach, jak to możliwe.

Natomiast co do recenzji online to są one równie ważne.

W szczególności, negatywne recenzje na Twoim profilu GMB mogą Ci zaszkodzić.

Google prawdopodobnie korzysta również z recenzji w witrynach stron trzecich.

Tradycyjne SEO w pozycjonowaniu lokalnym

Wyniki lokalne opierają się przede wszystkim na trafności, odległości i widoczności. Połączenie tych czynników pomaga nam znaleźć najlepsze dopasowanie do Twojego wyszukiwania.

https://support.google.com/business/answer/7091?hl=pl

Ponadto, odnośnie tradycyjnego SEO, Google mówi jasno, że:

Rozpoznawalność jest również oparta na informacjach o firmie, które Google gromadzi z całej sieci, takich jak linki, artykuły i katalogi. Dodatkowo liczba recenzji Google i czynnik wyniku recenzji w lokalnym rankingu wyszukiwania. Więcej recenzji i pozytywnych ocen może poprawić lokalny ranking Twojej firmy. Twoja pozycja w wynikach internetowych jest również ważnym czynnikiem, dlatego zastosowanie mają najlepsze praktyki optymalizacji witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO).

https://support.google.com/business/answer/7091?hl=pl

Oznacza to, że im wyższa pozycja w wynikach organicznych w wyszukiwarce, tym wyższa pozycja w mapach Google.

Dlatego tworzenie treści, budowanie linków i optymalizacja stron są wciąż BARDZO ważne dla lokalnych rankingów SEO.

Dotyczy to w szczególności konkurencyjnych branż.

Optymalizacja wizytówki Google

Wszystko, co dodajesz do profilu w GMB, musi pasować do informacji z Twojej witryny i do wpisów w katalogach NAP w Internecie.

Pamiętaj, żeby dobrze wybrać kategorie działalności.

kategorie działalności wizytówki google

Dokładnie uzupełnij także usługi i dodaj wpisy.

W opisie firmy natomiast dodaj słowa klucze.

Zdobywaj także możliwie jak najwięcej opinii, a jak pojawią się negatywy to na nie odpowiadaj.

Jeśli chodzi o otrzymywanie recenzji, musisz pamiętać, aby:

  • Poprosić klientów o pozostawienie recenzji
  • Musisz sprawić, żeby było to bardzo proste

Na szczęście jest na to metoda.

Musisz wysłać klientom e-mail z linkiem do recenzji.

Można to zrobić w bardzo prosty sposób.

Po prostu zaloguj się do swojej wizytówki Google i kliknij „uzyskaj więcej opinii”.

Pojawi Ci się okno z linkiem:

opinie google moja firma

Możesz go wysłać emailowo, czy na social mediach.

SEO on site, czyli działania i pozycjonowanie lokalne na stronie

SEO onsite - onpage na stronie

Odnośnie SEO on page, przygotowałem cały oddzielny wpis, ale pamiętaj o kilku rzeczach.

Po pierwsze stwórz unikatowe opisy i tekst dla każdej lokalizacji.

Tak długo, jak unikasz powielania treści, możesz tworzyć strony docelowe dla miast, lub dzielnic w których fizycznie nawet nie prowadzisz działalności.

To oczywiście nie pomoże ci uzyskać pozycji w Google maps, bo w tym celu potrzebujesz profil GMB dla tej lokalizacji.

Ale możesz pozycjonować się organicznie w lokalnych wynikach organicznych dla wielu różnych geotargetowanych słów kluczowych.

Kolejne to schema org.

Google przestało obsługiwać fragmenty opinii (review snippets) dla lokalnych firm i organizacji, ale cały czas możesz używać schema recenzji dla treści, narzędzi, przepisów lub innego typu contentu w witrynie lokalnej firmy.

aggregated Google rating stars gwiazdki z oceną

Po krótce, jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne i działania SEO on site, pamiętaj:

  • dodaj słowo kluczowe + lokalizację, lub miejscowość w nagłówku h1
  • dodaj słowo kluczowe + lokalizację, lub miejscowość w nagłówku h2
  • dodaj słowo kluczowe + lokalizację, lub miejscowość w tagu tytułowym <title tag>
  • dodaj słowo kluczowe + lokalizację, lub miejscowość w pierwszych 100 słowach tekstu
  • dodaj słowo kluczowe + lokalizację, lub miejscowość w nazwie obrazka i opisie ALT
  • dodaj słowo kluczowe + lokalizację, lub miejscowość w adresie URL i opisie meta description

Lokalne budowanie linków

skuteczne linki seo

Jeśli chodzi o budowanie linków lokalnych, prawie każda strategia linkbuildingowa, która działa w przypadku witryn globalnych, będzie działać również tutaj.

Wykorzystaj partnerstwo.

Większość lokalnych firm ma biznesowe relacje z innymi firmami w swojej okolicy.

Dlatego polecam zacząć od tworzenia linków od osób, które już znasz.

Zastanów się z kim możecie dojść do porozumienia:

  • Hurtownik
  • Dystrybutorzy
  • Dostawca
  • Sąsiednia firma
  • Kontrahent

Następnie poszukaj określonej strony w ich witrynie, na której link do Ciebie miałby sens.

A może mają w ogóle zakładkę „partnerzy”?

Sponsoruj lokalne wydarzenia.

Każdy szuka sponsorów.

Pozyskanie takiego linka za niewielką kwotę jest bardzo proste.

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Pozycjonowanie lokalne -na czym polega SEO regionalne stron? 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)