Pozycjonowanie lokalne dla biznesów regionalnych to prawdziwy gamechanger.
W tym poradniku poznasz najważniejsze kwestie, taki jak:
Zacznijmy!
Zawartość strony
Pozycjonowanie lokalne, inaczej nazywane jako lokalne SEO to działania, które polegają na optymalizacji witryny w celu zwiększenia ruchu, potencjalnych klientów i budowania świadomości marki dzięki wyszukiwaniu lokalnemu.
Typowe działania związane z lokalnym SEO obejmują:
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Ruch z wyszukiwania organicznego Google jest najlepiej konwertujący i jakościowy.
To dlatego, że ludzie wiedzą czego chcą i szukają konkretnego rozwiązania.
W przeciwieństwie do social media czy innych źródeł, gdzie dopiero musisz budować zapotrzebowanie na swój produkt, czy usługi.
Pozycjonowanie lokalne jest ważne jeszcze z kilku powodów.
Aż 46% wpisywanych haseł w Google ma intencję lokalną.
46% wydaje się bardzo wysokie – nie sądzisz? Wiem, że zapytania mobilne są bardziej ukierunkowane lokalnie niż zapytania na komputery i wiem, że zapytania mobilne wciąż rosną. Może więc prawie połowa wyszukiwań w Google z intencją lokalną nie jest zbyt odległa w czasie?
https://www.seroundtable.com/google-46-of-searches-have-local-intent-26529.html
Kolejna bardzo ważna statystyka.
Aż 29% wyników wyszukań w SERP, posiada tzw. local pack.
I w końcu trzeci bardzo ważny fakt.
76% konsumentów, którzy przeprowadzają wyszukiwanie lokalne danego dnia, w ciągu 24 godzin jedzie do sklepu, aby kupić ten przedmiot.
Jasne jest więc, że lokalne wyszukiwania stanowią ogromną część marketingu SEO.
W dużym uproszczeniu pozycjonowanie lokalne działa tak samo jak „zwykłe” SEO.
Kiedy ktoś przeprowadza wyszukiwanie, czyli wpisuje daną frazę w Google, to robot przeszukuje indeks stron internetowych, aby znaleźć najlepsze wyniki.
W szczególności Google skanuje indeks miliardów stron, aby znaleźć zestaw wyników, które najlepiej odpowiedzą na Twoje wyszukiwanie.
„…Google looks through hundreds of billions of webpages and other content stored in our Search index…”
To, co sprawia, że lokalne SEO jest wyjątkowe, to fakt, że Google używa częściowo zmienionego zestawu czynników rankingowych do określania pozycji lokalnych wyników wyszukiwania.
W rzeczywistości lokalne SEO ma zestaw różniących się sygnałów rankingowych, w tym:
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Mapy Google w wielu branżach dają bardzo wysoki ruch, a co za tym idzie pomagają w zdobywaniu klientów.
W skład „local pack” wchodzą mapy google, lokalna lista firm i właściwe wyniki organiczne.
Do local pack wrócimy za chwilę, ale na razie chcę żebyś pamiętał, że wyniki google maps działają inaczej niż „zwykły” algorytm.
Oczywiście, część, jak np. backlinki się pokrywa, także miej to na uwadze.
Geolokalizacja odgrywa tutaj olbrzymią rolę.
Mianowicie, możesz być widoczny w top3 w mapach Google z jednego miejsca, a kilometr dalej już nie.
Algorytm Google chce pokazywać jak najlepiej dopasowane wyniki każdemu użytkownikowi i bierze pod uwagę także dystans.
Natomiast każdy program do SEO posiada praktycznie skaner pozycji.
Mimo iż mapy Google w wielu branżach dają świetny ruch, to cały czas w lokalnym SEO obowiązuje tendencja do bycia jak najwyżej w klasycznych SERP.
I ma to swoje uzasadnienie, ponieważ sporo firm nie „sprzedaje” w placówce fizycznej. Szewc, fryzjer itp. tak, ale jak chcesz zamówić rolety? Niekoniecznie.
Wystarczy, że wejdziesz na stronę firmy, zadzwonisz, albo wypełnisz formularz zgłoszeniowy, a monter przyjedzie dokonać wymiaru.
Takich sytuacji są tysiące.
Dlatego oprócz wizytówki Google musisz mieć jeszcze swoją stronę internetową i ją pozycjonować.
Musisz więc zadbać o klasyczne seo na stronie, ale o tym za chwilę.
Lokalne pozycjonowanie różni się klasycznego SEO tym, że kluczowe frazy wybierasz tylko raz.
Nie musisz tworzyć topical authority jak to w przypadku bloga w konkurencyjnej branży.
Z resztą, miejsce do optymalizacji wizytówki Google jest mocno ograniczone.
Aby dobrze wybrać lokalne słowa kluczowe polecam:
Przejrzeć wizytówki NAP i katalogi.
Zobacz jakie słowa w opisie używa konkurencja.
Google suggest, czyli sugestie wyszukiwania.
Nie musisz skupiać się tylko na wyszukiwarce Google.
Sprawdź także inne jak np. Youtube.
Podobne wyszukiwanie.
Po wpisaniu głównych słów kluczowych w wyszukiwarce (tzw. money keywords) sprawdź podobne wyszukiwania na dole strony.
Planer słów kluczowych Google keyword planner.
W momencie, jak będziesz już posiadać swoją listę słów kluczowych, to możesz sprawdzić ich liczbę miesięcznych wyszukiwań w Google Ads.
Istnieje jeszcze druga ciekawa opcja w GKP.
Wybierz poznaj nowe słowa kluczowe.
I zamiast klasycznie zaczynać od wpisania listy wyrażeń, kliknij opcję obok „zacznij od witryny”.
Google zasugeruje kilka słów kluczowych na podstawie haseł wyświetlanych na tej stronie.
Jak już wiesz, część z nich pokrywa się z tradycyjnym SEO, a część jest inna.
W tej części omówimy to na czym musisz się skupić.
Kilka lat temu Moz dokonał analizy czynników lokalnego SEO.
Uważa się, że lokalne i organiczne rankingi widoczności w Google są lepsze, gdy ludzie wchodzą w interakcję z Twoimi zasobami poprzez działania takie jak:
Ale to nie wszystkie wnioski z badania.
Ponieważ najważniejszym sygnałem był:
Jak się okazało, to czy posiadasz wizytówkę w Google miało największy wpływ na widoczność lokalną.
Tylko nie porzucaj reszty punktów.
Strona internetowa Twojej lokalnej firmy jest nadal bardzo ważna. Zawartość witryny i linki kierujące do niej witryny odgrywają także ważną rolę w rankingu lokalnym.
Wizytówki NAP to skrót od:
I jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne to mają duży wpływ na pozycje.
Wizytówki/cytaty NAP to miejsca, (tak jakby „katalogi”) w których wymienione są: nazwa Twojej firmy, adres i numer telefonu.
Popularne wizytówki NAP i portale do recenzji to między innymi:
Dlaczego wizytówki NAP są ważne?
Ponieważ, Google używa cytowań NAP, aby potwierdzić, że wszystkie informacje o Twojej firmie są poprawne. Im częściej widzą wpisy w wizytówkach NAP dotyczące Twojej firmy, tym bardziej są pewni, że Twój adres fizyczny działalności jest prawdziwy i numer telefonu jest poprawny.
Dlatego chcesz uzyskać realne i poprawne wpisy w wizytówkach NAP na tak wielu renomowanych witrynach, jak to możliwe.
Natomiast co do recenzji online to są one równie ważne.
W szczególności, negatywne recenzje na Twoim profilu GMB mogą Ci zaszkodzić.
Google prawdopodobnie korzysta również z recenzji w witrynach stron trzecich.
Wyniki lokalne opierają się przede wszystkim na trafności, odległości i widoczności. Połączenie tych czynników pomaga nam znaleźć najlepsze dopasowanie do Twojego wyszukiwania.
https://support.google.com/business/answer/7091?hl=pl
Ponadto, odnośnie tradycyjnego SEO, Google mówi jasno, że:
Rozpoznawalność jest również oparta na informacjach o firmie, które Google gromadzi z całej sieci, takich jak linki, artykuły i katalogi. Dodatkowo liczba recenzji Google i czynnik wyniku recenzji w lokalnym rankingu wyszukiwania. Więcej recenzji i pozytywnych ocen może poprawić lokalny ranking Twojej firmy. Twoja pozycja w wynikach internetowych jest również ważnym czynnikiem, dlatego zastosowanie mają najlepsze praktyki optymalizacji witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO).
https://support.google.com/business/answer/7091?hl=pl
Oznacza to, że im wyższa pozycja w wynikach organicznych w wyszukiwarce, tym wyższa pozycja w mapach Google.
Dlatego tworzenie treści, budowanie linków i optymalizacja stron są wciąż BARDZO ważne dla lokalnych rankingów SEO.
Dotyczy to w szczególności konkurencyjnych branż.
Wszystko, co dodajesz do profilu w GMB, musi pasować do informacji z Twojej witryny i do wpisów w katalogach NAP w Internecie.
Pamiętaj, żeby dobrze wybrać kategorie działalności.
Dokładnie uzupełnij także usługi i dodaj wpisy.
W opisie firmy natomiast dodaj słowa klucze.
Zdobywaj także możliwie jak najwięcej opinii, a jak pojawią się negatywy to na nie odpowiadaj.
Jeśli chodzi o otrzymywanie recenzji, musisz pamiętać, aby:
Na szczęście jest na to metoda.
Musisz wysłać klientom e-mail z linkiem do recenzji.
Można to zrobić w bardzo prosty sposób.
Po prostu zaloguj się do swojej wizytówki Google i kliknij „uzyskaj więcej opinii”.
Pojawi Ci się okno z linkiem:
Możesz go wysłać emailowo, czy na social mediach.
Odnośnie SEO on page, przygotowałem cały oddzielny wpis, ale pamiętaj o kilku rzeczach.
Po pierwsze stwórz unikatowe opisy i tekst dla każdej lokalizacji.
Tak długo, jak unikasz powielania treści, możesz tworzyć strony docelowe dla miast, lub dzielnic w których fizycznie nawet nie prowadzisz działalności.
To oczywiście nie pomoże ci uzyskać pozycji w Google maps, bo w tym celu potrzebujesz profil GMB dla tej lokalizacji.
Ale możesz pozycjonować się organicznie w lokalnych wynikach organicznych dla wielu różnych geotargetowanych słów kluczowych.
Kolejne to schema org.
Google przestało obsługiwać fragmenty opinii (review snippets) dla lokalnych firm i organizacji, ale cały czas możesz używać schema recenzji dla treści, narzędzi, przepisów lub innego typu contentu w witrynie lokalnej firmy.
Po krótce, jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne i działania SEO on site, pamiętaj:
Jeśli chodzi o budowanie linków lokalnych, prawie każda strategia linkbuildingowa, która działa w przypadku witryn globalnych, będzie działać również tutaj.
Wykorzystaj partnerstwo.
Większość lokalnych firm ma biznesowe relacje z innymi firmami w swojej okolicy.
Dlatego polecam zacząć od tworzenia linków od osób, które już znasz.
Zastanów się z kim możecie dojść do porozumienia:
Następnie poszukaj określonej strony w ich witrynie, na której link do Ciebie miałby sens.
A może mają w ogóle zakładkę „partnerzy”?
Sponsoruj lokalne wydarzenia.
Każdy szuka sponsorów.
Pozyskanie takiego linka za niewielką kwotę jest bardzo proste.
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.