Jak napisać skuteczny plan marketingowy? Co powinien zawierać plan marketingowy? (przykłady, definicja)

Jak wyznaczyć i obliczyć próg rentowności? (przykłady, definicja)
17 lutego, 2023
Doradztwo inwestycyjne -na czym polega usługa doradztwa inwestycyjnego? (przykłady, definicja)
17 lutego, 2023

Jak napisać skuteczny plan marketingowy? Co powinien zawierać plan marketingowy? (przykłady, definicja)

Porady marketingowe

Czym jest plan marketingowy?

Plan marketingowy jest częścią działań, które są wpisane w każdy profesjonalnie przygotowany biznesplan. Firma startująca na rynku musi mieć zaplanowane działania marketingowe, organizacyjne i finansowe. Odpowiedni plan działań pozwala pokonać konkurencję na rynku i przebić się do świadomości klienta.

Jest to skomplikowany proces, który wymaga odpowiedniej analizy danych i rozważnego przygotowania. Dobry plan wybiega kilka lat do przodu, by możliwie jak najlepiej przewidzieć wszelkie przeszkody na napotkane na drodze. Istotne jest za dokładne określenie zasad, którymi firma będzie się kierować.

Właściciele firmy muszą w planie przeanalizować panujące trendy na rynku, by wstrzelić się w gusta klienta. Trendy ulegają błyskawicznym zmianom i firma musi nadążać za czasem. Jeśli firma nie będzie posiadała planu, to klient prawdopodobnie przejdzie do konkurencji. Ważne jest także przeanalizowanie możliwości finansowych firmy i przełożenie to na strategię marketingową. Mając odpowiedni budżet można stworzyć program marketingowy, który będzie budował solidną markę w oczach klientów.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Co powinien zawierać plan marketingowy?

Plan marketingowy najczęściej jest przygotowany przez właściciela przedsiębiorstwa, które zaczyna działalność. Niekiedy przedsiębiorca nie mający odpowiedniego przygotowania może zlecić przygotowanie takiego planu menadżerowi w firmie. Plan w przyszłości pomoże odpowiednio ukierunkować działania firmy i usprawni procesy zarządzania pracownikami.

Profesjonalny plan marketingowy opisuje każdy etap, który przedsiębiorstwo będzie musiało przejść podczas działalności na rynku. Przygotowany plan weryfikuje postępy i pomaga w dotarciu do kolejnych celów wyznaczonych przez przedsiębiorstwo. 

jak zrobić lejek marketingowy

Jakie są rodzaje planów marketingowych?

Najpopularniejszy jest plan strategiczny, który przygotowuje się w przedsiębiorstwach na długie lata. Planując działania w planie marketingowym trzeba wybiec myślami do nawet pięciu lat w przód. W planie dokładnie opisuje się etapy, jak firma będzie podchodzić do oferowanego produktu i jego promocji na rynku.

Innym rodzajem jest plan operacyjny, który jest zdecydowanie krótszy od planu strategicznego. W przypadku planu marketingowego operacyjnego zakres działań w firmie ogranicza się do maksymalnie roku. Często plan nie przekracza jednak miesiąca. Jest to plan, gdzie przedsiębiorstwo chce wykonać konkretne zdanie. Firma musi wówczas w pierwszej kolejności zrealizować cele z planu operacyjnego.

Planowanie strategiczne
Planowanie strategiczne

Jak budować strategie marketingowa?

Strategię marketingową należy budować w oparciu o analizę obecnej sytuacji gospodarczej i możliwości finansowych danego przedsiębiorstwa. Jeśli sytuacja gospodarczego kraju jest skomplikowana, to wówczas trzeba wziąć pod uwagę wszystkie zagrożenia wynikające z niestabilnej sytuacji. Dobry plan marketingowy musi zaplanować swój budżet na przyszłe lata. Jeśli budżet zostanie nieodpowiednie rozplanowany, to przedsiębiorstwo może się zadłużyć lub nawet w ostateczności zbankrutować. Z pewnością bankructwo jest ostateczną decyzją, której każda firma chce uniknąć.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

W profesjonalnym planie marketingowym należy dokładnie określić grupę docelową, która będzie odbiorcom produktu lub usługi oferowanej przez firmę. W tym celu należy dokładnie przeanalizować dane, które płyną z rynku. Firma opracowując plan marketingowy musi przyjrzeć się konkurencji, która jest zagrożeniem w efektywnej ekspansji.

Początkujące firmy mają szczególnie trudno pod tym względem i muszą się wykazać dużą kreatywnością. Starsze przedsiębiorstwa mają już zbudowaną solidna markę i są lepiej rozpoznawalne. Młodsze przedsiębiorstwa muszą szukać nowoczesnych i kreatywnych rozwiązań, które zwrócą uwagę ludzi na ich markę.

Firma planując swoje działania może oprzeć je o określoną strategię. Przykładem jest strategia pozycjonowania, gdzie do wybicia i marketingu wykorzystuje się SEO. W strategii opartej o pozycjonowanie wykorzystuje się działanie pozwalające zwiększyć widoczność w internecie. Firma posiadająca sklep internetowy korzysta z odpowiedniej optymalizacji strony, by wybić się w wyszukiwarce na wyższe pozycje. Pomagają w tym doświadczeniu webmasterzy, którzy na bieżąco aktualizują kod strony i dodają wartościową treść. Strona zajmująca wysoka pozycję w wyszukiwarce zwiększa ilość odwiedzających i jednocześnie generuje wyższe dochody. Strategia oparta na pozycjonowaniu jest jedną z kilku, którą możemy wybrać w swoim planie marketingowym.

Jakie są strategie marketingowe?

Większość z popularnych strategii obieranych przez firmy dotyczy działań marketingowych prowadzonych w internecie. Jedną z nich jest strategia marketingu treści, która wykorzystuje content dodawany na stronę właściciela e-sklepu lub firmy oferującej konkretną usługę. Wyszukiwarka Google lepiej ocenia strony, które regularnie dodają wartościowy content na stronę. W ten sposób wyszukiwarka ocenia daną witrynę i przypisuje jej konkretną pozycję na liście.

Mając wysoką pozycję firmy generują zwiększony ruch i sprzedaż. Obecnie nawet sklepy internetowe często prowadzą własny blog, gdzie dodają merytoryczne artykuły powiązane z ofertą.

W ten sposób sklepy ściągają zainteresowanych danym tematem, którzy przy okazji dokonują zakupów. Dodawanie wartościowej treści na stronę internetową wiąże się także z tym, że marka buduje większe zaufanie i wizerunek eksperta w danej branży. Omawiając konkretne strategie marketingowe należy wspomnieć o programach lojalnościowych. Strategia lojalnościowa opiera się na oferowaniu klientowi pewnych korzyści, gdy ten będzie reklamował naszą firmę.

Działania marketingowe są wówczas naturalnie podejmowane przez klientów, którzy otrzymują określoną prowizję za sprzedaż jakiegoś produktu lub usługi. 

Co to są działania marketingowe?

Marketing w internecie jest nieodłącznym elementem każdego przedsiębiorstwa chcącego pokonać konkurencję na rynku. Działania marketingowe pomagają w tym procesie, by odpowiednio ukierunkować wyznaczone cele i budować pozytywny wizerunek firmy. Marketing internetowy promuje oferowany produkt lub usługę.

Olbrzymią rolę pełni tu także komunikacja z klientami, która współcześnie najczęściej odbywa się poprzez internet. Przedsiębiorstwo chcące zaistnieć na rynku musi zadbać o komunikację w sieci i podtrzymywać zainteresowanie. Najczęściej firmy wykorzystują do tego popularne kanały społecznościowe, które służą obecnie do komunikacji wśród ludzi. Większość osób potrafi spędzać na portalach społecznościowych wiele godzin i firmy mogą to skutecznie wykorzystać do działań marketingowych. Promocja w ten sposób jest lepiej skoncentrowana na danej grupie ludzi i pozwala zwiększyć sprzedaż.

Najpopularniejszym medium społecznościowym jest obecnie portal Facebook, który został założony w 2004 roku i działa do dzisiaj nieustannie się rozwijając. Portal Facebook oferuje tutaj nowoczesne formy marketingu, które pozwalają dotrzeć do konkretnej grupy wiekowej, płci lub dokładnego regionu świata.

Popularne jest stosowanie reklamy, która jest oferowana przez właściciela portalu Marka Zuckerberga. Facebook Ads to skuteczne narzędzie do reklamowania e-sklepu, strony wizytówki lub ważnego wydarzenia. Ludzie lajkują konkretne posty, które wzbudzają ich zainteresowanie. Facebook Ads podsuwa wówczas użytkownikom posty sponsorowane.

Ile kosztuje plan marketingowy?

Firmy walczące o globalny zasięg nie mogą popełnić błędu podczas przygotowywania odpowiedniego planu marketingowego. Duże przedsiębiorstwa wymagają konkretnych rozwiązań, które nadążają za nowoczesną technologią i panującymi trendami. W tym wypadku właściciel danej firmy może nie poradzić sobie w pojedynkę. Pomocne może okazać się zlecenie przygotowania planu profesjonalnej agencji marketingowej, która posiada specjalistów w tym zakresie.

Agencje marketingowe posiadają specjalistyczne narzędzia, które zbierają statystyczne dane z internetu. Koszt przygotowania planu marketingowego jest tutaj zależny od wielkości danej firmy i oferowanych przez nią usług. Najczęściej cena przygotowania takiego planu zamyka się w czterech lub pięciu tysiącach.

Jak napisać streszczenie planu marketingowego?

Streszczenie planu marketingowego to krótki opis najważniejszych elementów strategii marketingowej, który pozwala na szybkie zrozumienie celów, działań oraz sposobów realizacji planu. Oto kilka wskazówek, jak napisać streszczenie planu marketingowego:

  1. Zdefiniuj cel – na początku streszczenia powinien znaleźć się krótki opis celu planu marketingowego, czyli czego chcesz osiągnąć dzięki swojej strategii marketingowej.
  2. Opisz grupę docelową – w kolejnym kroku warto przedstawić, kto jest Twoją grupą docelową i jaki masz pomysł na dotarcie do niej.
  3. Wskazówki dotyczące produktu – następnie warto omówić cechy Twojego produktu lub usługi, którymi chcesz przyciągnąć uwagę swojej grupy docelowej, np. unikalną wartość, ceny czy korzyści dla klienta.
  4. Plan promocji – w dalszej części streszczenia opisz, jakie kanały promocji zamierzasz wykorzystać, aby dotrzeć do swojej grupy docelowej i zwiększyć zainteresowanie Twoim produktem lub usługą.
  5. Analiza konkurencji – warto również wskazać, jakie kroki zamierzasz podjąć w celu konkurowania z innymi graczami na rynku, np. poprzez wyprzedzenie ich działań, innowacje lub lepsze oferty.
  6. Plan sprzedaży – na koniec streszczenia planu marketingowego warto przedstawić krótko plan sprzedaży, w tym, jakie kanały sprzedaży zamierzasz wykorzystać i jakie cele sprzedażowe stawiasz sobie na przyszłość.

Pamiętaj, aby streszczenie planu marketingowego zawierało tylko najważniejsze informacje i była napisane w przystępny sposób, tak aby każdy mógł zrozumieć, czym jest Twój plan marketingowy i co zamierzasz osiągnąć dzięki swojej strategii marketingowej.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Jak napisać skuteczny plan marketingowy? Co powinien zawierać plan marketingowy? (przykłady, definicja) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)