Launch produktu -czyli jak zrobić skuteczny Product Launch

Agencja SEO -co musisz wiedzieć? (3 ważne fakty)
26 grudnia, 2022
Usługi SEO i pozycjonowania-co to jest?
26 grudnia, 2022

Launch produktu -czyli jak zrobić skuteczny Product Launch

Launch produktu -czyli jak zrobić skuteczny Product Launch

Rynki bardzo szybko się rozwijają. Powstają innowacyjne pomysły, lub ulepszenia obecnych rozwiązań.

Z tego powodu, bardzo wiele osób interesuje Product Launch Formula, czyli skuteczny model, jak zrobić launch produktu, tak aby się przyjął.

W tym wpisie pokażę Ci jak to zrobić.

Zacznijmy!

Co To Jest Launch Produktu?

Launch produktu, (ang. product launch) czyli wprowadzenie produktu na rynek to skoordynowane działania, aby rozpowszechnić nowe rozwiązanie. Cel? Budowanie podekscytowania i świadomości Twojego produktu. Wprowadzanie produktów obejmuje kilka zespołów w firmie, lub pomoc zewnętrznych agencji, w tym zespół sprzedaży, zespół obsługi klienta, zespoły produktowe, marketing produktu, zarządzanie wydarzeniami, a nawet menedżerów.

W Stanach Zjednoczonych bardzo popularna jest Product Launch Formula® stworzona przez Jeff’a Walker’a.

product launch formula jeff walker

To przetestowany i sprawdzony proces, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez proces wprowadzania produktu lub usługi online. PLF to schemat i wszystkie szczegóły, aż do tego, jaką zawartość opublikować, kiedy to zrobić i co powiedzieć.

Dzisiaj omówię tę formułę i kilka innych.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Oto krok pierwszy.

Zbuduj Swoją Grupę Odbiorców

To jest najważniejsza faza, którą każdy lekceważy.

Ale zanim wprowadzisz produkt na rynek, zawsze musisz mieć określoną grupę odbiorców i persony marketingowe.

Jak wygląda Twoja persona marketingowa buyer persona

Bez odbiorców, to tak jakbyś grał na loterii. Albo się uda, albo się nie uda.

Ale tu nie chodzi o to żeby zrobić przypadkowo viral. Bo launch produktu to najczęściej spore koszty.

Ważna uwaga. To że masz listę mailingową, to nie znaczy, że masz grupę odbiorców.

I to samo tyczy się tego czy masz dużo obserwujących w social mediach, słuchających podcast, czy oglądających filmy na YouTube.

W zależności od produktu, Twoja lista odbiorców nie musi być ogromna.

Stwórz Unikalną Propozycję Sprzedaży (USP)

Czy wiesz, co powoduje, że Twój produkt jest unikatowy?

Czym odróżnia się od konkurencji?

Jaki ma unikalny mechanizm działania?

Jeśli tego nie ma, to nie mówimy, że robisz launch produktu, tylko wprowadzasz to samo na rynek co ma konkurencja.

Więc możesz sobie darować tą całą otoczkę, że robisz coś „ekstra”. Po prostu będziesz sprzedawać to samo co inni.

Launch produktu, aby był skuteczny, musi Ciebie odróżniać od reszty.

Pamiętasz co zrobił Steve Jobs z IPhone1?

Ten smartfon poza tym, że nie miał klawiatury niespecjalnie różnił się od reszty.

product launch produktu

Mam nadzieję, że przeprowadziłeś badania rynkowe i beta testy. Jeśli nie, polecam oddać produkt w ręce jak największej liczby osób. Pomoże Ci to udoskonalić wersję finalną, a także USP pod kątem rzeczywistego product launchu.

Twój produkt nie musi być przełomowy. Wystarczy, że będzie się wyróżniał.

product launch produktu wprowadzenie na rynek

Klasyczny przykład dobrego USP to Domino’s Pizza: Dostarczymy w 30 minut, albo masz za darmo.

Wybierz Kanały Marketingowe

Teraz, gdy Twój nowy produkt jest dostępny, jak zamierzasz powiadomić o tym ludzi?

Launch produktu możesz kierować do wszystkich w lejku marketingowym:

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO

Niezależnie od tego, czy masz odbiorców, czy nie, zawsze możesz zrobić launch produktu i rozpowszechniać informacje za pomocą:

  • Twoja lista emailowa i newsletter
  • PR i wzmianki w mediach
  • Dotarcie do blogerów w Twojej niszy
  • Webinaria i transmisje na żywo
  • Przekonująca informacja prasowa
  • Platformy mediów społecznościowych
  • Społeczności internetowe
  • Influencerzy
  • Partnerzy
  • Afiliacja

Dobrze jest Tworzyć produkt, lub nowe rozwiązanie, tam gdzie obserwujemy rosnące zainteresowanie na rynku:

google trends i marketing wirusowy

Po prostu będzie Tobie łatwiej.

Zbuduj Emocje i Wznieć Oczekiwanie

Wiele firm popełnia ten sam błąd.

Tego samego dnia informują o nowym produkcie i go ujawniają.

Ale skuteczny launch produktu musi zawierać fazę budowania „wyczekiwania”.

Ludzie muszą być zainteresowani i muszą czuć pragnienie.

Mówi się na to Pre-Launch.

Każde udane wprowadzenie produktu na rynek buduje oczekiwania PRZED faktyczną datą premiery.

Właściwy Launch Produktu

To już ten moment. Naciśnięcie zielonego przycisku START!

Ale zaczekaj.

Najpierw musisz mieć dokładny plan. Tzw. product launch template.

A to z kilkunastu powodów.

Bo sam launch produktu zawiera kilkadziesiąt podpunktów i robiąc go „z głowy”, zawsze o czymś zapomnisz.

Jako ktoś, kto wraz ze swoją agencją przeprowadził dziesiątki premier, mogę powiedzieć z własnego doświadczenia, że prawie każdemu wprowadzeniu nowego produktu na rynek, nieodłącznie towarzyszą takie problemy jak:

  • Problemy z produktem (produkty, opakowania, lub inne nie są dostarczane na czas)
  • Problemy techniczne (strony docelowe nie ładują się, są zbyt wolne, albo źle są wyświetlane/RWD)
  • Osoby zadające pytania o kwestie na które jesteś nieprzygotowany
  • Problemy kadrowe, lub niedopięte umowy z kurierem

Dobrą wiadomością jest to, że zwykle można uniknąć części tych problemów, zanim faktycznie się pojawią.

Co warto sprawdzić:

  • Sprawdzony proces realizacji transakcji
  • Strona docelowa działająca na wielu urządzeniach i przeglądarkach
  • Sekwencja e-mailowa potwierdzająca zakup
  • Sekwencja e-mailowa dla porzuconych koszyków
  • Strona z podziękowaniami, która wita nowych klientów
  • Dokumentacja dla personelu, która pomoże im odpowiedzieć na często zadawane pytania
  • Podczas launchu produktu, regularnie monitoruj, ponownie sprawdzaj i poprawiaj.

Ważne jest, abyś podczas product launchu stale monitorował spływające płatności. Na przykład, jeśli zauważysz nieoczekiwany przestój, to może znaczyć, że moduł płatności uległ awarii.

I to jest katastrofa. Miesiące przygotowań, włączone reklamy, w które ludzie klikają i wyczerpują budżet…

W dodatku podczas launchu produktu, okienko zakupowe jest bardzo krótkie, dlatego polecam mieć cały czas swojego informatyka w gotowości.

Remarketing

Remarketing za pomocą reklam
Remarketing za pomocą reklam

To kolejny poważny błąd, ponieważ wiele firm podczas wprowadzania produktu na rynek skupia się tylko na dostarczeniu jak największej ilości ruchu.

Ale jak to w życiu bywa:

  • jedni od razu od Ciebie kupią
  • drudzy nigdy
  • a trzecia grupa nie jest do końca pewna i musi się zastanowić

I do tej trzeciej grupy nigdy nie dotrzesz bez remarketingu.

A szkoda, bo jak już tyle wydałeś na marketing i reklamę, aby pozyskać odwiedzających swój landing page to szkoda byłoby ich tracić.

Skuteczny Projekt Landing Page

Strona lądowania, czy squeeze page musi być zaprojektowana według określonego wzoru.

Oto schemat strony landing page:

jak napisać tekst na stronę lądowania landing page
jak napisać tekst na stronę lądowania landing page

Pamiętaj, ze muszą się na niej zawszeć takie elementy jak:

  • skuteczne CTA (wezwanie do działania)
  • jasny i zrozumiały design
  • dowód społeczny (social proof), efekt owczego pędu
Launch produktu -czyli jak zrobić skuteczny Product Launch 1

Mowa tutaj o wszystkim co pozwala uwierzyć nowym odwiedzającym, że jesteś prawdziwą firmą, a Twój produkt jest najwyższej jakości.

Koniec Product Launch

Na tym etapie musisz mieć jasno zdefiniowane okienka sprzedażowe.

Polecam dodać zegar odliczający czas do końca promocji.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Audyt i Ewaluacja

Więc właśnie zakończyłeś swoją premierę i launch produktu.

Gratulacje! Lub nie 🙁

Niezależnie od tego, czy Twój launch produktu był ogromnym sukcesem, gorzką porażką, czy czymś pomiędzy, to musisz poświęcić kolejne dni na analizę.

Jest to najcenniejszy „konsulting”, bo nikt nie powie Ci „co i jak”, aniżeli konkretne dane z product launchu.

W ten sposób możesz skonfigurować kolejną akcję promocyjną, aby była jeszcze lepsza.

W szczególności musisz znać odpowiedź na pytania takie jak:

  • Czy były jakieś problemy techniczne, którym następnym razem możemy zapobiec?
  • Z czym mieli problemy ludzie?
  • Jaka część naszego marketingu miała najlepszy wpływ na naszą grupę docelową?
  • Jaka platforma przyniosła największy ruch i sprzedaż?
  • Jaka jest najważniejsza rzecz, którą musisz zrobić, aby Twój następny launch produktu odniósł jeszcze większy sukces?

Nie zalecam czekania z odpowiedziami na te pytania ponieważ nasza pamięć bywa ulotna.

Podczas launchu produktu staraj się na bieżąco analizować zachowanie, strategię i wyniki.

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Launch produktu -czyli jak zrobić skuteczny Product Launch 2

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)