Co to jest SEO i czym są usługi pozycjonowania stron, sklepów e-commerce
SEO, czyli search engine optimization to innymi słowy optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Mówiąc szerzej marketing internetowy dzieli się na wiele podgrup. Pozycjonowanie skupia się na działaniach organicznych, bez reklam płatnych.
Rodzaje SEO
Jak każda usługa marketingu online, także i optymalizacja pod kątem wyszukiwarek składa się z kilku dziedzin.
Najogólniej możemy podzielić całość na owe typy SEO:
SEO na stronie (onpage, on-site)
SEO poza stroną (offpage, off-site)
SEO techniczne
SXO (search experience optimization)
Lokalne SEO i pozycjonowanie wizytówki
Przyjrzyjmy się szczegółowo każdej technice SEO.
Co to są usługi SEO na stronie?
Pozycjonowanie na stronie, znane również jako optymalizacja onsite lub SEO onpage, to działania, które skupiają się na optymalizacji poszczególnych elementów w witrynie, aby mogły one się pozycjonować wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania Google i generować większy „darmowy” ruch.
W przeciwieństwie do SEO poza stroną lub technicznego SEO, optymalizacja na stronie odbywa się na danych podstronach witryny.
źle stworzona struktura strony internetowej ogranicza indeksowanie
Celem usługi SEO na stronie jest ułatwienie:
wyszukiwarkom, i robotom indeksującym o czym jest Twoja treść,
i odwiedzającym w lepszym znalezieniu odpowiedzi na swoje pytania, które wpisali do wyszukiwarki.
Usługa SEO optymalizacji na stronie składa się m.in. z:
Słowa kluczowe: czy frazy kluczowe dogłębnie opisują temat?
Treść: czy treść spełnia intencje osoby wyszukującej? (search intent)
Meta opisy: czy meta description zawiera praktyczne wezwanie do działania?
Tagi tytułu: czy tytuł strony zawiera słowa kluczowe?
Tagi nagłówków (H1-H6): Czy artykuł jest zorganizowany hierarchicznie z podziałem na nagłówki i podtytuły?
Robots.txt i tagi noindex: Czy roboty mogą indeksować witrynę?
Obrazy: czy obrazy ładują się szybko i zawierają tagi alt?
Linki wewnętrzne: czy artykuł zawiera wewnętrzne linki do innych wpisów w Twojej witrynie?
Linki zewnętrzne: czy artykuł zawiera linki zewnętrzne do innych stron z autorytetem?
Przyjazny adres URL: friendly URL.
Co to są usługi SEO poza stroną?
SEO poza stroną (czyli „optymalizacja poza witryną”) to taktyki, które wykonuje się poza swoją domeną. Często pomagają budować tzw. Google E-A-T, czyli zaufanie, wiarygodność i autorytet.
Algorytm wyszukiwarki Google podczas rankingowania stron internetowych chce wiedzieć:
jak trafna jest treść Twojej witryny dla zapytania, które ktoś wpisał w Google? Innymi słowy, czy Twoja strona spełnia intencje osoby wyszukującej?
po drugie, gdyby ktoś zapytał inne osoby z Twojej branży, na ile wiarygodny jesteś jako źródło informacji, to co by usłyszeli?
Zaufali mi najlepsi:
Zapisz się aby otrzymać raport i poradnik jak można zarabiać więcej w internecie (działa dla usług i ecommerce!) Wpisz poniżej swoje dane:
Co obejmuje SEO poza stroną?
Marketerzy i SEO’wcy lubią wymieniać tutaj wszystko od marketingu w mediach społecznościowych po podcasty.
off-page seo link building
Szczerze to nie chcę wchodzić w definicje.
Pamiętaj tylko, że usługa SEO tego typu powinna skupiać się, aby:
budować linki zwrotne (tzw. „linkbuilding”): Czy inne strony internetowe o wysokim autorytecie domeny linkują do Twojej witryny?
sygnały dotyczące marki (brand signals): jeśli nie jest to bezpośredni link, czy inne witryny wspominają o Tobie w swoich treściach (wymieniają nazwę firmy)?
Co to są usługi technicznego SEO?
Techniczne SEO odnosi się do optymalizacji kodu i wydajności Twojej witryny, dzięki czemu wyszukiwarki mogą z łatwością indeksować, crawlować (poruszać się) i renderować Twoją witrynę.
Zapewnia to również, że odwiedzający witrynę będą mieli dobre wrażenia użytkownika (UX i Core Web Vitals).
Core Web Vitals podstawowe wskaźniki internetowe
Dlaczego techniczne SEO jest tak ważne?
Zastanów się: jeżeli Google nie może znaleźć i zaindeksować Twojej witryny, to nie ma znaczenia, jak dobry content i treści posiadasz, ponieważ Twoja strona po prostu nie będzie się pozycjonować.
W przepływie link juice pomagają też tzw. pillar page:
SEO techniczne składa się m.in. z tematów takich jak:
Struktura i hierarchia witryny: optymalizacja poruszania się robota, przepływ PR (link juice), wygoda nawigacyjna dla użytkowników
Crawling i indeksacja: czy wyszukiwarki mogą znajdować, uzyskiwać dostęp i oceniać Twoje treści?
Szybkość witryny: Czy Twoja witryna ładuje się w ciągu 1-3 sekund?
Przyjazność mobilna: czy Twoja witryna podąża za dyrektywą mobile-first index?
Zduplikowana treść (rel=”canonical”): czy w Twojej witrynie znajdują się podobne, lub takie same treści (przypadkowe, jak i celowe), które powodują problemy?
Mapy witryn XML
Struktura adresu URL: czy wyszukiwarki i odwiedzający mogą zidentyfikować, na której stronie się znajdują, po prostu czytając adres URL?
Podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals): czy przechodzisz test CWV Google?
Dane strukturalne (znaczniki schematu): czy używasz danych strukturalnych, aby pomóc wyszukiwarkom zrozumieć znaczenie Twoich treści?
Bezpieczeństwo HTTPS (certyfikat SSL): czy dane są szyfrowane?
https ssl jako czynnik rankingowy google
W rzeczywistości, według Mozcast, 99% wyników na pierwszej stronie jest zabezpieczonych szyfrowaniem HTTPS.
W dodatku jeśli nie masz wdrożonego SSL to przeglądarki internetowe ostrzegają, że Twoja strona może być niebezpieczna.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Pozycjonowanie lokalne to dział usług SEO i pozycjonowania, który obejmuje kilka działań, które są przeznaczone wyłącznie dla lokalnych firm.
Celem lokalnego SEO jest zwiększenie widoczności dla użytkowników szukających firm w danej miejscowości w tym na mapach Google.
Audyt SEO linków i pozycji organicznych
Oczywiście wszystkie lokalne firmy powinny wykonywać usługi SEO technicznego, na stronie, czy poza stroną, ale pozycjonowanie lokalne posiada jeszcze 2 miejsca, w których chcesz być widoczny: Local pack (tzw. pakiet lokalny) i Mapy (Google maps).
Agencja SEO UniqueSEO mapa google
Aby być wysoko musisz dodatkowo więc skupić się na takich usługach SEO jak:
Google Moja Firma (GMB): Strona Google Moja Firma to strona firmy, która pojawia się w wynikach wyszukiwania lokalnego i mapach.
Wzmianki (wizytówki NAP): Jest to skrót od (N) name, czyli nazwa, (A) address, czyli adres, i (P) phone, czyli telefon. Ta usługa SEO polega głównie na dodawaniu do katalogów firm.
Recenzje: Są to opinie klientów.
Najpopularniejszych rodzaje usług SEO
Lista usługa SEO:
Optymalizacja search intent
SXO
Badanie słów kluczowych
Trudność słowa kluczowego
Liczba wyszukiwań słów kluczowych
Zamiar wyszukiwania słów kluczowych
Wymagania dotyczące treści
Rankingi słów kluczowych konkurencji
Ręczna analiza SERP (strona wyników wyszukiwania)
Szacunkowa wartość rankingu słów kluczowych
Semantyczne i źródłowe słowa kluczowe
Audyt techniczny SEO
Konfiguracja na stronie
Analiza konkurencji
Pisanie i optymalizacja bloga na stronie internetowej
Audyt linków
Budowanie linków zwrotnych
Tworzenie zasobów i treści do których linkują inni (np. raporty, infografiki)
Blogowanie gościnne (guest posting)
Content marketing
Budynek wzmianek i cytowań, czyli katalogowanie NAP
Pozytywny PR
Optymalizacja wizytówki Google Moja Firma
Struktura strony
Szybkość strony
Zduplikowana treść
Doświadczenie użytkownika
Indeksowanie
Przyjazność dla urządzeń mobilnych
Bezpieczeństwo (m.in. HTTPS, SSL, regularne aktualizacje)
Dane strukturalne
Podstawowe wskaźniki internetowe
Wielojęzyczne oznaczenie (hreflang)
Audyt strony internetowej
Badanie słów kluczowych
Optymalizacja metatagów (HTML)
Optymalizacja tagów nagłówka
Łączenie wewnętrzne
Optymalizacja słów kluczowych
Tworzenie i optymalizacja treści (treści, obrazy, media)
Analiza konkurencji
Analiza wydajności SEO konkurencji
Analiza linków zwrotnych konkurencji
Analiza porównawcza konkurencji
Strategia treści
Pisanie, edytowanie, publikowanie
Optymalizacja na stronie
Aktualizowanie starych postów na blogu
Publikowanie w mediach społecznościowych
Dokładna analiza linków, dobrych i złych
Zalecenia dotyczące czyszczenia linków (disavow)
Lista linków, których należy się zrzec w Google (tj. spamowe linki, które mogą Ci zaszkodzić)
Broken link building
Budowanie linków konkurencji
Odzyskiwanie linków (link resurrection)
Audyt content marketingowy
Rozwój person
Tworzenie treści (e-booki, raporty, artykuły itp.)
Rozwój serii (podcast, seria wideo, seria tylko dla subskrybentów)
Promocja treści (płatna)
Dystrybucja treści (organiczna)
Marketing mediów społecznościowych
Marketing e-mailowy
Raportowanie (KPI i metryki)
Weryfikacja Google Moja Firma
Tworzenie i optymalizacja profili
Wybór kategorii
Przesyłanie zdjęć
Posty w Twoim profilu Google Moja Firma
Cytaty lokalne
Opinie Google Moja Firma
Nie jest to w żadnym wypadku lista wyczerpująca, ale zawiera najczęściej stosowane do tej pory usługi SEO.
Podsumowanie
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
FAQ – krótkie pytania i szybkie odpowiedzi
Ile kosztuje SEO?
Usługa SEO w dużej mierze zależy od Twojej konkurencji, czyli ile mają stron treści i contentu, a także z jakich miejsc w internecie prowadzą do nich linki. Usługa SEO lokalnego może być wykonywana w cenie do kilku tysięcy miesięcznie, a pozycjonowanie globalne nawet kilkadziesiąt.
Co to są narzędzia SEO?
Aby wykonywać usługi SEO potrzebujesz narzędzi do pozycjonowania. SEO tools dzielą się na narzędzia do optymalizacji tekstu, analizy konkurencji, wyszukiwania słów kluczowych, budowania linków zwrotnych i tworzenia planów contentowych.
Co to są usługi SEM?
Usługa SEM to połączenie SEO i reklam płatnych PPC. Czyli usługi SEM polegają na działaniach organicznych jak i reklamie Google Ads.
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce.
Profil działalności to:
-doradztwo marketingowe
-konsulting marketingowy
-szkolenia, kursy
-doradztwo biznesowe (psychologia, coaching)
-marketing (seo, reklamy CPA, PPC)
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując wizytę w serwisie wyrażasz zgodę na postanowienia naszejPolityka Prywatności odnośnie plików cookies. Akceptuję
Polityka prywatności i cookies
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.