Zawartość strony
Kiedy pojawia się termin fake newsy czyli po polsku „fałszywe wiadomości”, ludzie na ogół myślą o postach w mediach społecznościowych z raczej fantastycznymi, nieprawdopodobnymi historiami, i clickbaitowymi nagłówkami w stylu „jadła tylko te produkty i schudła 10 kilo w dzień”. Chociaż posty udostępniane w mediach społecznościowych są tego najbardziej widocznym aspektem fake news to tak na prawdę chodzi o wiele więcej niż przesadzone tytuły artykułów na facebooku. W dalszej części powiem Ci jak się robi fake newsy i jak się przed nimi bronić.
Fake news może wydawać się nowością, ale jedyną nowością jest to która platforma jest używana do szerzenia fałszywych wiadomości, bo propaganda istnieje od wieków, a internet jest tylko najnowszym środkiem komunikacji, który może być wykorzystywany do rozpowszechniania kłamstw i dezinformacji.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Musimy wyjaśnić jedną kwestię. Fake informations czyli fałszywe informacje, czy fake news czyli fałszywe wiadomości. Powinniśmy używać zwrotu fałszywe informacje bo newsy tyczą się bardziej spraw politycznych, ale w naszym języku przyjęło się na tyle stwierdzenie fake news że posługiwać będę się właśnie nim.
Kampania propagandowa zawsze rodzi pytanie: dlaczego. Motywy stojące za fake newsami są różne. Czasami jest to po prostu chęć zdobycia pieniędzy poprzez reklamę. W innych przypadkach cele mogą być inne, od kryminalnego do politycznego. Niezależnie od motywu, sukces każdej kampanii propagandowej będzie ostatecznie oparty na tym, jak bardzo wpływa ona na rzeczywisty świat.
Nie da się ukryć, że istnieją agencje które zajmują się szerzeniem fake newsów i to w różnym celu. Od razu powiem, że ja i moja agencja w ogóle się tym nie zajmujemy więc proszę nie przysyłać do mnie zapytań, bo pozostaną bez odpowiedzi albo będą blokowane.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
W sieci możesz znaleźć masę firm które oferują tego typu usługi w tym negatywny pr.
Natomiast to jak się robi fake newsy w internecie jest dosyć proste. Posłużmy się przykładem i omówmy polityczne fake newsy.
Konkretne narzędzia dla każdej kampanii nie różnią się szczególnie – kupieni obserwujący/fanowie, polubienia, reposty, komentarze, filmy.
Zobacz co dla przykładu proponuje jedna z firm, którą dosyć szybko znalazłem w wyszukiwarce na rynek angielskojęzyczny.
W Polsce działania są podejmowane dosyć mocno na twiterze jako fake newsy polityczne podczas kampanii wyborczych. I tutaj wiem jaki jest cel.
Natomiast często w sieci pojawiają się fałszywe informacje np na temat śmierci celebrytów.
Pamiętam jak kilka lat temu popularne były informacje na temat śmierci Samuela Jacksona czy Sylwestra Stallone.
Dlaczego je się tworzy? Może być tutaj wiele motywów, często po prostu zwiększenie zasięgu fanpage i pośrednio zdobycie nowych obserwujących, czy wejść do jakiegoś serwisu. Bo jak wiadomo, ruch to pieniądz i na wiele różnych sposobów można na nim zarabiać.
Rządy, firmy i użytkownicy zaczynają uświadamiać sobie, jak poważna może być manipulacja opinią publiczną – przejawiającą się w fałszywych wiadomościach.
Rządy zaczynają zdawać sobie sprawę, że fałszywe wiadomości to coś, z czym należy aktywnie walczyć. W wielu krajach tzw. szeptanka jest niedozwolona i karana.
Cele nowych regulacji obejmują usługi sieci społecznościowych. Sieci społecznościowe wiedzą jak bardzo szkodliwe dla biznesu mogą być fake newsy, więc podejmują kroki, aby z nimi walczyć. Na przykład zawieszają konta botów, dodają funkcje umożliwiające użytkownikom zgłaszanie fałszywych wiadomości oraz zatrudnianie większej liczby pracowników, którzy pomogą w radzeniu sobie z tymi zgłoszeniami.
Ostatecznie jednak sprowadza się to do wykształconych użytkowników.
Istnieją różne opinie, jeśli chodzi o identyfikowanie rodzajów fałszywych informacji. Jednak jeśli chodzi o ocenę treści w internecie, istnieją różne rodzaje fałszywych lub wprowadzających w błąd wiadomości, o których musimy wiedzieć. Obejmują one clickbaity, propagandę, satyrę, tzw. niechlujne dziennikarstwo (Zaraz Ci powiem co to jest), dodatkowo nagłówki wprowadzające w błąd, stronnicze wiadomości i deepfake’i, ale o nich później.
Fake news przykłady:
Są to historie, które są celowo sfabrykowane, aby zdobyć więcej odwiedzających witrynę i zwiększyć przychody z reklam dla witryn. Historie Clickbait wykorzystują sensacyjne nagłówki i zdjęcia, aby przyciągnąć uwagę i zwiększyć liczbę kliknięć do witryny wydawcy, zwykle kosztem prawdy lub dokładności.
Historie tworzone, aby celowo wprowadzać odbiorców w błąd, promować stronniczy punkt widzenia lub konkretną sprawę polityczną lub program.
Wiele stron internetowych i kont w mediach społecznościowych publikuje fałszywe wiadomości dla rozrywki i parodii.
Czasami reporterzy lub dziennikarze mogą opublikować historię z niewiarygodnymi informacjami lub bez sprawdzenia wszystkich faktów, które mogą wprowadzić odbiorców w błąd. Czasem dzieje się to świadomie, czasem nieświadomie.
Historie, które nie są całkowicie fałszywe, mogą zostać zniekształcone za pomocą wprowadzających w błąd lub sensacyjnych nagłówków. Tego typu wiadomości mogą szybko rozprzestrzeniać się w serwisach społecznościowych, w których w kanałach informacyjnych odbiorców wyświetlane są tylko nagłówki i małe fragmenty całego artykułu. Ktoś czyta nagłówek, który miał wzbudzić tylko zainteresowanie i wyciąga złe wnioski.
Wiele osób przyciąga wiadomości lub historie, które potwierdzają ich własne przekonania lub uprzedzenia, a fałszywe wiadomości mogą żerować na tych uprzedzeniach. Kanały wiadomości w mediach społecznościowych zwykle wyświetlają wiadomości i artykuły, które nam się spodobają na podstawie naszych spersonalizowanych wyszukiwań, bo tak na prawdę o to chodzi żeby np taki facebook pokazywał nam coś co nas interesuje i żebyśmy to czytali czyli spędzali czas na ich platformie. Gdyby tego nie robił uznalibyśmy że nie ma t nic ciekawego i spędzilibyśmy czas na innych social mediach, a oni wtedy nie zarabiają na wyświetlaniu reklam.
Podczas oceny treści online należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Oto jak rozpoznać fake news:
Deepfake to fałszywe filmy tworzone przy użyciu oprogramowania, uczenia maszynowego i zamiany twarzy. Deepfake to tworzone komputerowo sztuczne filmy, w których obrazy są łączone w celu stworzenia nowego materiału filmowego, który przedstawia zdarzenia, wypowiedzi lub działania, które nigdy nie miały miejsca. Wyniki mogą być dość przekonujące. W dosłownym tłumaczeniu na polski głębokie podróbki różnią się od innych form fałszywych informacji tym, że bardzo trudno je zidentyfikować jako fałszywe.
Prawdziwy przekaz jak już widzisz może być łatwo pominięty albo przeinaczony na rzecz jaką mają na celu nieprawdziwe informacje. Wiesz już jak się przed nimi bronić?
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
1. Sprawdź źródło informacji. Upewnij się, że informacje pochodzą z wiarygodnego źródła.
2. Sprawdź datę publikacji. Jeśli informacja jest starsza niż kilka miesięcy, może być nieaktualna.
3. Sprawdź, czy informacja jest powtarzana w innych źródłach. Jeśli nie, może to być fałszywa informacja.
4. Sprawdź, czy informacja jest zgodna z faktami. Jeśli nie, może to być fałszywa informacja.
5. Sprawdź, czy informacja jest zgodna z logiką. Jeśli nie, może to być fałszywa informacja.
6. Sprawdź, czy informacja jest zgodna z wiedzą specjalistów. Jeśli nie, może to być fałszywa informacja.
Fake newsy mogą przynosić szereg szkód, w tym:
– Zniekształcenie faktów i wprowadzanie w błąd opinii publicznej.
– Wywoływanie niepotrzebnych napięć społecznych i politycznych.
– Utrudnianie władzom i instytucjom w podejmowaniu właściwych decyzji.
– Utrudnianie dostępu do rzetelnych informacji.
– Utrudnianie współpracy między różnymi grupami społecznymi.
– Utrudnianie współpracy między rządami i instytucjami międzynarodowymi.
– Utrudnianie współpracy między przedsiębiorstwami i organizacjami.
– Utrudnianie współpracy między ludźmi w różnych krajach.
Fake News to fałszywe informacje, które są szeroko rozpowszechniane w mediach społecznościowych, w internecie lub w tradycyjnych mediach. Mogą one obejmować fałszywe informacje, kłamstwa, przekłamania lub manipulacje. Aby się przed nimi bronić, należy zawsze sprawdzać źródła informacji, które się czyta, i upewnić się, że są one wiarygodne. Należy również zwracać uwagę na język, który jest używany w artykule, aby upewnić się, że nie jest on zbyt emocjonalny lub przesadzony.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.