Fake newsy w internecie. Zobacz jakie skutki przynosi cyber propaganda. + Jak zrobić fake newsa

usp
Oto w jaki sposób USP produktu zwiększa wyniki biznesowe (Unique selling Proposition)
1 czerwca, 2021
neuromarketing
Czy neuromarketing jest etyczny?
4 czerwca, 2021

Fake newsy w internecie. Zobacz jakie skutki przynosi cyber propaganda. + Jak zrobić fake newsa

fake newsy

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę

Kiedy pojawia się termin fake newsy czyli po polsku „fałszywe wiadomości”, ludzie na ogół myślą o postach w mediach społecznościowych z raczej fantastycznymi, nieprawdopodobnymi historiami, i clickbaitowymi nagłówkami w stylu „jadła tylko te produkty i schudła 10 kilo w dzień”. Chociaż posty udostępniane w mediach społecznościowych są tego najbardziej widocznym aspektem fake news to tak na prawdę chodzi o wiele więcej niż przesadzone tytuły artykułów na facebooku. W dalszej części powiem Ci jak się robi fake newsy i jak się przed nimi bronić.

Fake Newsy i Cyber Propaganda (fake news co to)

Fake news może wydawać się nowością, ale jedyną nowością jest to która platforma jest używana do szerzenia fałszywych wiadomości, bo propaganda istnieje od wieków, a internet jest tylko najnowszym środkiem komunikacji, który może być wykorzystywany do rozpowszechniania kłamstw i dezinformacji.

Musimy wyjaśnić jedną kwestię. Fake informations czyli fałszywe informacje, czy fake news czyli fałszywe wiadomości. Powinniśmy używać zwrotu fałszywe informacje bo newsy tyczą się bardziej spraw politycznych, ale w naszym języku przyjęło się na tyle stwierdzenie fake news że posługiwać będę się właśnie nim.

fake newsy

Jakie szkody przynoszą fake newsy

Kampania propagandowa zawsze rodzi pytanie: dlaczego. Motywy stojące za fake newsami są różne. Czasami jest to po prostu chęć zdobycia pieniędzy poprzez reklamę. W innych przypadkach cele mogą być inne, od kryminalnego do politycznego. Niezależnie od motywu, sukces każdej kampanii propagandowej będzie ostatecznie oparty na tym, jak bardzo wpływa ona na rzeczywisty świat.

Skutki fake newsów: studium przypadku

Nie da się ukryć, że istnieją agencje które zajmują się szerzeniem fake newsów i to w różnym celu. Od razu powiem, że ja i moja agencja w ogóle się tym nie zajmujemy więc proszę nie przysyłać do mnie zapytań, bo pozostaną bez odpowiedzi albo będą blokowane.

W sieci możesz znaleźć masę firm które oferują tego typu usługi w tym negatywny pr.

Natomiast to jak się robi fake newsy w internecie jest dosyć proste. Posłużmy się przykładem i omówmy polityczne fake newsy.

Konkretne narzędzia dla każdej kampanii nie różnią się szczególnie – kupieni obserwujący/fanowie, polubienia, reposty, komentarze, filmy.

Zobacz co dla przykładu proponuje jedna z firm, którą dosyć szybko znalazłem w wyszukiwarce na rynek angielskojęzyczny.

Skutki fake newsów

W Polsce działania są podejmowane dosyć mocno na twiterze jako fake newsy polityczne podczas kampanii wyborczych. I tutaj wiem jaki jest cel.

Natomiast często w sieci pojawiają się fałszywe informacje np na temat śmierci celebrytów.

Pamiętam jak kilka lat temu popularne były informacje na temat śmierci Samuela Jacksona czy Sylwestra Stallone.

Dlaczego je się tworzy? Może być tutaj wiele motywów, często po prostu zwiększenie zasięgu fanpage i pośrednio zdobycie nowych obserwujących, czy wejść do jakiegoś serwisu. Bo jak wiadomo, ruch to pieniądz i na wiele różnych sposobów można na nim zarabiać.

Jak wyglądają środki zaradcze

Rządy, firmy i użytkownicy zaczynają uświadamiać sobie, jak poważna może być manipulacja opinią publiczną – przejawiającą się w fałszywych wiadomościach.

Rządy zaczynają zdawać sobie sprawę, że fałszywe wiadomości to coś, z czym należy aktywnie walczyć. W wielu krajach tzw. szeptanka jest niedozwolona i karana.

Cele nowych regulacji obejmują usługi sieci społecznościowych. Sieci społecznościowe wiedzą jak bardzo szkodliwe dla biznesu mogą być fake newsy, więc podejmują kroki, aby z nimi walczyć. Na przykład zawieszają konta botów, dodają funkcje umożliwiające użytkownikom zgłaszanie fałszywych wiadomości oraz zatrudnianie większej liczby pracowników, którzy pomogą w radzeniu sobie z tymi zgłoszeniami.

Ostatecznie jednak sprowadza się to do wykształconych użytkowników.

Rodzaje fake newsów

Istnieją różne opinie, jeśli chodzi o identyfikowanie rodzajów fałszywych informacji. Jednak jeśli chodzi o ocenę treści w internecie, istnieją różne rodzaje fałszywych lub wprowadzających w błąd wiadomości, o których musimy wiedzieć. Obejmują one clickbaity, propagandę, satyrę, tzw. niechlujne dziennikarstwo (Zaraz Ci powiem co to jest), dodatkowo nagłówki wprowadzające w błąd, stronnicze wiadomości i deepfake’i, ale o nich później.

Fake news przykłady:

1. Clickbaity

clickbait fake news fałszywe wiadomości

Są to historie, które są celowo sfabrykowane, aby zdobyć więcej odwiedzających witrynę i zwiększyć przychody z reklam dla witryn. Historie Clickbait wykorzystują sensacyjne nagłówki i zdjęcia, aby przyciągnąć uwagę i zwiększyć liczbę kliknięć do witryny wydawcy, zwykle kosztem prawdy lub dokładności.

2. Propaganda

Historie tworzone, aby celowo wprowadzać odbiorców w błąd, promować stronniczy punkt widzenia lub konkretną sprawę polityczną lub program.

3. Satyra/parodia

Wiele stron internetowych i kont w mediach społecznościowych publikuje fałszywe wiadomości dla rozrywki i parodii. 

4. Niechlujne dziennikarstwo

Czasami reporterzy lub dziennikarze mogą opublikować historię z niewiarygodnymi informacjami lub bez sprawdzenia wszystkich faktów, które mogą wprowadzić odbiorców w błąd. Czasem dzieje się to świadomie, czasem nieświadomie.

5. Nagłówki wprowadzające w błąd

Historie, które nie są całkowicie fałszywe, mogą zostać zniekształcone za pomocą wprowadzających w błąd lub sensacyjnych nagłówków. Tego typu wiadomości mogą szybko rozprzestrzeniać się w serwisach społecznościowych, w których w kanałach informacyjnych odbiorców wyświetlane są tylko nagłówki i małe fragmenty całego artykułu. Ktoś czyta nagłówek, który miał wzbudzić tylko zainteresowanie i wyciąga złe wnioski.

6. Stronnicze wiadomości

Wiele osób przyciąga wiadomości lub historie, które potwierdzają ich własne przekonania lub uprzedzenia, a fałszywe wiadomości mogą żerować na tych uprzedzeniach. Kanały wiadomości w mediach społecznościowych zwykle wyświetlają wiadomości i artykuły, które nam się spodobają na podstawie naszych spersonalizowanych wyszukiwań, bo tak na prawdę o to chodzi żeby np taki facebook pokazywał nam coś co nas interesuje i żebyśmy to czytali czyli spędzali czas na ich platformie. Gdyby tego nie robił uznalibyśmy że nie ma t nic ciekawego i spędzilibyśmy czas na innych social mediach, a oni wtedy nie zarabiają na wyświetlaniu reklam.

Jak rozpoznać fałszywe informacje?

Podczas oceny treści online należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Oto jak rozpoznać fake news:

  1. Przyjrzyj się bliżej
    Sprawdź źródło historii. Czy jest to wiarygodne/rzetelne źródło? Jeśli nie znasz strony, zajrzyj do sekcji na temat firmy lub dowiedz się więcej o autorze.
  2. Wyjdź poza nagłówek
    Sprawdź cały artykuł, wiele fałszywych wiadomości wykorzystuje sensacyjne lub szokujące nagłówki, aby przyciągnąć uwagę. Często nagłówki fałszywych nowych artykułów są pisane wielkimi literami i zawierają wykrzykniki.
  3. Sprawdź inne źródła
    Czy inne renomowane serwisy informacyjne/media donoszą o tej historii? Czy w tej historii są jakieś źródła? Jeśli tak, sprawdź, czy są niezawodne lub w ogóle istnieją!
  4. Sprawdź fakty
    Historie z fałszywymi informacjami często zawierają nieprawidłowe daty lub zmienione ramy czasowe. Dobrym pomysłem jest również sprawdzenie, kiedy artykuł został opublikowany, czy jest to aktualna czy stara historia.
  5. Sprawdź swoje uprzedzenia
    Czy Twoje własne poglądy lub przekonania mają wpływ na Twoją ocenę wiadomości lub raportu?
  6. To prawda, czy żart?
    Satyryczne strony są popularne w sieci i czasami nie zawsze jest jasne, czy historia to tylko żart, czy parodia… Sprawdź na stronie, czy znana jest z satyry lub tworzenia zabawnych historii, żeby żartu nie wziąć na poważnie.

Jako ciekawostka deepfake

Deepfake to fałszywe filmy tworzone przy użyciu oprogramowania, uczenia maszynowego i zamiany twarzy. Deepfake to tworzone komputerowo sztuczne filmy, w których obrazy są łączone w celu stworzenia nowego materiału filmowego, który przedstawia zdarzenia, wypowiedzi lub działania, które nigdy nie miały miejsca. Wyniki mogą być dość przekonujące. W dosłownym tłumaczeniu na polski głębokie podróbki różnią się od innych form fałszywych informacji tym, że bardzo trudno je zidentyfikować jako fałszywe.

REKLAMA:

Koniecznie zobacz naszą platformę ze szkoleniami online:

kurs facebook szkolenie online
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.

Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!