Copywriting co to i jak zacząć pisać skuteczne teksty (3 zasady)

Pozycjonowanie Google SEO -jak być wyżej w wyszukiwarce internetowej?
26 grudnia, 2022
Techniczne SEO -jak działa optymalizacja strony? [7 rozdziałów]
26 grudnia, 2022

Copywriting co to i jak zacząć pisać skuteczne teksty (3 zasady)

Rafał Szrajnert - Biznes, psychologia, życie
Rafał Szrajnert - Biznes, psychologia, życie
Copywriting co to i jak zacząć pisać skuteczne teksty (3 zasady)
Copywriting co to i jak zacząć pisać skuteczne teksty (3 zasady) 1
/
co to jest copywriting

Jeśli jeszcze nie wiesz co to jest copywriting, lub kim jest copywriter, albo po prostu chcesz poznać zasady jak pisać skuteczne teksty w internecie to jesteś w dobrym miejscu.

Co da Tobie dzisiejszy poradnik?

Nauczysz się, jak za pomocą tekstu:

  • zdobywać więcej klientów
  • sprzedawać więcej towaru
  • pozyskiwać więcej leadów
  • i budować swoją eksperckość.

Dlatego przygotowałem najlepsze techniki copywritingowe, które możesz zacząć stosować od razu.

Jest to bardzo ważne więc zacznijmy.

Zawartość strony

Copywriting co to jest i na czym polega

copywriting kim jest copywriter

Copywriting definicja: to praktyka pisania tekstu w celu informowania, przekonywania, lub inspirowania czytelnika.

W większości przypadków copywriting w internecie służy do zwiększenia sprzedaży i poprawiania konwersji.

Miejsca w których najczęściej jest używany copywriting, to wpisy na blogach, slogany, reklamy, listy sprzedażowe, landing page i wpisy w mediach społecznościowych.

Tak kiedyś wyglądały długie teksty sprzedażowe w stylu direct response marketing:

rolls royce david ogilvy reklama

Dlaczego copywriting jest ważny?

Ludzie często zadają pytanie, czy copywriting jest jeszcze ważny, ponieważ mało kto czyta, a większość konsumuje tylko krótkie filmy wideo w internecie.

Tak się może wydawać, ale jak się nad tym głębiej zastanowisz zobaczysz, że tak na prawdę na co dzień sporo czytasz.

Content is King, distribution is Queen
Content is King, distribution is Queen

Oto niektóre z korzyści, które możesz uzyskać, stając się dobrym copywriterem:

  • Poprawisz strukturę artykułów na blogu
  • Zoptymalizujesz konwersję i poprawisz współczynnik, a także liczbę zakupów
  • Więcej osób, będzie udostępniać Twoje treści bo staną się ciekawe
  • Zrozumiesz potrzeby i pragnienia swoich klientów
  • Zwiększysz zaangażowanie w posty na swoich profilach w mediach społecznościowych (większy ruch = więcej klientów)
  • Innymi słowy: copywriting może poprawić każdy element Twojego marketingu.

I to na razie tylko artykuły i strony sprzedażowe w ecommerce, czy landing page dla usług.

Crawlowanie, renderowanie i indeksacja

Ale copywriting odgrywa również olbrzymie znaczenie przy tworzeniu:

  • Wszystkich dzieł literackich
  • Skrypty wideo
  • Opisy podcastów
  • Nagłówki postów na blogu
  • Meta opisy stron internetowych
  • E-maile informacyjne
  • Komunikaty prasowe
  • Opisy filmów na YouTube
  • Posty na Facebooku
  • Pytania do rozmowy kwalifikacyjnej
  • Opis Twoje firmy (strona „o mnie”)
historyczna reklama drukowana coca cola
historyczna reklama drukowana coca cola

Jakie mamy rodzaje copywritingu?

Rodzaje copywritingu:

  • teksty zapleczowe,
  • SEO copywriting,
  • webwriting,
  • copywriting sprzedażowy
  • teksty preclowe,
  • teksty produktowe (opisy w sklepie e-commerce),
  • merytoryczne artykuły SEO wysokiej jakości,
  • UX writing,
  • copywriting biznesowy,
  • pisanie prac i artykułów,
  • teksty i slogany marketingowe.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Kim jest copywriter i co robi?

Często osoby piszą spolszczone kopirajter.

Kim jest copywriter i co robi

Praca copywritera wygląda tak, że większość dnia spędza przy komputerze.

I o ile nie jest to osoba, która pisze teksty zapleczowe/preclowe niskiej jakości, które polegają tylko na składaniu słów, aby brzmiały w miarę logicznie.

To tak na prawdę dobry kopirajter musi poznać branżę klienta.

Nie da się napisać dobrego tekstu bez researchu.

Wyobraź sobie, że jesteś kobietą (jeśli jesteś mężczyzną). Interesujesz się sprawami damskimi, a pojawia się nagle w Twojej agencji copywritingowej bardzo ciekawy projekt contentowy, tylko, że na teksty o odbiornikach radiowych.

Analogicznie w drugą stronę, jako mężczyzna, nie napiszesz dobrego tekstu o kosmetykach do makijażu, jeśli nie zgłębisz wcześniej branży.

na czym polega skuteczny copywriting sprzedażowy
na czym polega skuteczny copywriting sprzedażowy

W rzeczywistości doświadczeni copywriterzy którzy zarabiają na prawdę spore kwoty, spędzają dużo czasu na poznawaniu branży i produktów swoich klientów.

Inwestują więc swój czas w zrozumienie, w jaki sposób usługa-produkt, o którym piszą, może pomóc ich potencjalnym klientom.

Jeśli piszesz tekst na własne potrzeby dla usługi, lub produktu to wiesz już, co to jest, jak działa i czym się wyróżnia na tle konkurencji.

Twoim zadaniem jest więc poznanie pragnień, lęku i problemów odbiorców.

Musisz dowiedzieć się jak wyobrażają sobie te w swoim umyśle.

W ten sposób możesz napisać tekst, która przemówi bezpośrednio do nich, tak jakby znaleźli „świętego Graala” i kupią to co masz.

A konwersja na Twojej stronie będzie o niebo lepsza niż średnia w branży:

standardowa konwersja w ecommerce
standardowa konwersja w ecommerce

Więcej o sekretach perswazyjnego pisania tekstów w kolejnych rozdziałach.

Copywriting jak zacząć

Na szczęście nie potrzebujesz żadnego formalnego wykształcenia, aby zostać copywriterem. Zamiast tego musisz być dobry w następujących umiejętnościach:

  • Badania konkurencji
  • Badanie grup docelowych
  • Psychologia konsumenta
  • Struktura zdania
  • Gramatyka i pisownia
  • Perswazja
  • Struktura treści
  • Reklama w Internecie
  • Kreatywność

Jedno musimy sobie teraz wyjaśnić.

Nie staniesz się dobrym copywriterem z dnia na dzień. To wymaga czasu. Ale jest to umiejętność marketingowa, która będzie Ci się przydawała zawsze.

Remarketing za pomocą reklam

Możesz jej użyć, aby zdobyć klientów do swojej firmy, zwiększać konwersję sprzedażową, lub pisać jako niezależny copywriter, czy pracownik w agencji, że klienci będą z Ciebie bardzo zadowolenia i będziesz mógł z czystym sumieniem poprosić o podwyżkę.

A jeśli jesteś właścicielem biznesu to już wiesz dlaczego marketing jest ważny dla firmy i jak copywriting pomaga zdobywać klientów.

Przy okazji, kiedyś zrobiłem 2 bardzo ciekawe kursy, które do tej pory cieszą się bardzo dobrymi opiniami (i kosztują dosłownie parę zł):

Jak pisać językiem klienta

Jeśli chcesz tworzyć treści, które doskonale konwertują, to musisz opanować jedną prostą regułę:

Musisz pisać tak jak na co dzień mówią Twoi klienci.

Podkreślam: jak mówią.

Dopiero jeśli będziesz „nadawał na tych samych falach”, to sprzedasz swój produkt.

Ale jak to zrobić?

Oto 2 najważniejsze strategie, aby zrozumieć swojego klienta, w efekcie za pomocą tekstu budować zaufanie i zwiększać konwersje.

Social Media

Media społecznościowe to kopalnia wiedzy jeśli chodzi o to, aby poznać język klienta.

Do wyboru masz:

Grupy na Facebooku.

grupy na FB

Zobacz o co pytają ludzie i jakie mają opinie w grupach tematycznych.

Poczytaj komentarze.

Kolejne to Reddit.

Analogicznie. Idź do grupy. Tutaj nazywa się to subreddit.

reddit

Spójrz co ludzie lubią, a czego nie i co im przeszkadza.

Quora.

quora

Opinie i recenzje Allegro, Amazon

Jak wiesz, ludzie w internecie zachowują się inaczej niż na żywo.

Pomijam niekonstruktywny hejt, ale jeśli opinia jest uzasadniona to może być bardzo pomocna.

opinie o produkcie allegro

Przejrzyj więc te krytyczne, jak i pozytywne.

Poczytaj wszystkie krótkie teksty, jak i perełki gdzie ktoś daje prawdziwą recenzję:

recenzje opinie o produkcie amazon

Z tych tekstów wyłowisz najważniejsze zwroty, cechy i „słowa klucze”.

Najlepsze zasady copywritingu (podstawy i sekrety)

W tym rozdziale znajdziesz najlepsze zasady copywritingu jakie istnieją.

Zobaczysz jak możesz poprawiać napisane już teksty, jak i skutecznie pisać nowe treści.

Więc oto sekrety i zasady copywritingowe:

Zaciekaw czytelnika

Każde zdanie, każdy paragraf, powinien wzbudzać chęć przeczytania kolejnego.

Pisał już o tym kiedyś legendarny copywriter Joe Sugarman:

The sole purpose of the first sentence in an ad is to get you to read the second sentence

Oto jedna z jego prac, jeśli znasz angielski to przestudiuj ten tekst uważnie:

Joe Sugarman najlepsi copywriterzy

W języku angielskim mówi się na to „bucket brigade”.

Ja używam określenia „zdanie przejściowe”.

Jest to zwrot, który wzbudza zainteresowanie. Trochę jak podczas oglądania serialu.

A wiesz jak niektóre seriale potrafią wciągać.

Oto kilka przykładów takich słów/zdań:

  • Zacznijmy
  • Zaraz się dowiesz
  • Nie uwierzysz co stało się dalej
  • Pokażę ci
  • Oto prawda
  • Czas zacząć
  • Teraz ruszamy
  • Z czasem robi się już tylko lepiej/gorzej
  • Wiesz co jest najlepsze?

Metoda AIDA

Zasada AIDA to potężna formuła copywritingowa.

AIDA to akronim który oznacza:

  • A – Attention (uwaga) – jest to przyciągnięcie uwagi konsumenta do danej usługi, czy towaru.
  • I – Interest (zainteresowanie) – musimy zainteresować klienta.
  • D – Desire (pożądanie) – wzbudzamy w konsumencie pożądania zdobycia naszego produktu.
  • A – Action (działanie) – końcowy efekt, który chcemy osiągnąć, czyli zakup, lub złożenie zapytania.

Wizualnie możemy to przedstawić w taki sposób:

model AIDA w marketingu, sprzedaży i copywritingu reklamowym
model AIDA w marketingu, sprzedaży i copywritingu reklamowym

AIDA działa na wielu przestrzeniach:

  • Reklamy
  • Strony sprzedażowe
  • Strony produktowe
  • Squeeze page
  • Wprowadzenie do posta na blogu
  • Newslettery e-mailowe
  • Skrypty wideo
  • I więcej

Na początku więc musisz napisać coś co przełamie wzorzec, tak aby na „chwilę się zawiesili”.

Później wzbudzasz zainteresowanie. Może to być coś nowego, albo Twoje unikalne spojrzenie na sprawę.

Później wzbudzasz pożądanie za pomocą korzyści jakie mogą osiągnąć.

I na koniec mówisz co mają zrobić.

Cechy kontra korzyści

Jest takie powiedzenie w języku angielskim:

Features tell, benefits sell.

Czyli cechy opowiadają, a korzyści sprzedają.

Przykłady:

CECHAKORZYŚĆ
Intuicyjny interfejsOszczędność czasu
Można wymienić baterieNie musisz kupować całego nowego urządzenia
Lekki rama w rowerzeDalej jedziesz i mniej się męczysz
Monitoring w szkoleTwoje dzieci są bezpieczne i się nie martwisz
Przykłady cech i korzyści w copywritingu

Zobacz na przykład jak bardzo dobrze robi to ClickUp:

clickup cechy korzyści
clickup cechy korzyści

Cechy to najczęściej jedno zdanie, a aby opisać benefity jakie dają użytkownikowi tworzą cały akapit.

Bardzo mocne wezwanie do działania CTA

Rzeczowe wezwania do działania (ang. call-to-action) w doskonały sposób pomagają już na pierwszy rzut oka stwierdzić, czy dana strona będzie konwertować, czy nie.

Możesz łatwo to zweryfikować już w kilka chwil.

A oto dlaczego:

Prospekt (osoba, która trafia na Twoją stronę) jest bombardowany setkami reklam codziennie.

Z tego powodu nauczyliśmy się filtrować wiadomości i częściowo w internecie działamy „automatycznie”.

To znaczy, że nie mam czasu analizować i zbyt długo zastanawiać się co zrobić dalej.

Dlatego:

Musisz dokładnie mówić co mają zrobić.

Oto przykład landing page, który zawiera lead magnet:

przykład lead magnet

Najpierw chwytliwy nagłówek, a następnie później jasne i konkretne CTA.

Twoje wezwanie do działania nie musi być sloganem reklamowym na miarę firm z czołówki Fortune 500, ale pamiętaj, żeby powiedzieć dokładnie co mają zrobić.

Dowód społeczny (social proof)

Według badaczy z Nielsen Group: Ludzie kierują się zachowaniem innych ludzi, dzięki czemu można przedstawiać działania, przekonania i rady grup ludzi w marketingu, tak aby wywierać wpływ na użytkowników.

social proof w marketingu
social proof w marketingu

Popularność ta metoda zawdzięcza Robertowi Cialdiniemu, który już lata temu rozpropagował swoimi badaniami 6 zasad wywierania wpływu na innych.

Należą do nich:

  • Reguła wzajemności (reciprocity).
  • Społeczny dowód słuszności (social proof).
  • Reguła lubienia i sympatii (liking).
  • Reguła autorytetu (scarcity).
  • Reguła niedostępności (authority).
  • Reguła zaangażowania i konsekwencji (commitment & consistency).

Dowód społeczny to zjawisko psychologiczne, w którym ludzie odwołują się do zachowań innych, aby podejmować własne decyzje. Ta tendencja jest kreowana przez nasze naturalne pragnienie, żeby zachowywać się tak jak inni. Bez znaczenia czy chodzi o robienie zakupów, decydowanie, jak się ubrać, lub co zjeść i tak dalej.

Innymi słowy: dowód społeczny słuszności jest ważny, gdy ktoś decyduje, czy kupić to, co sprzedajesz.

I wiesz co robią profesjonalni copywriterzy?

Ich teksty są pełne:

  • recenzji i opinii od klientów
  • rezultatów
  • case studies
  • wielkości ich społeczności/bazy klientów

Wejdź później na pierwszą lepszą stronę międzynarodowej korporacji, dla której tworzą teksty najlepsi marketerzy i poszukaj takich dowodów.

Na przykład wpisałem grammarly:

grammarly

Używają kilkukrotnie social proof i to w różnych formach.

Od opisów w tekście, po tabele, infografiki i filmy z takimi danymi.

Ale jeśli dopiero zaczynasz karierę jako copywriter freelancer, albo chcesz się nauczyć skutecznie pisać teksty dla swojej nowo powstałej firmy to możesz natknąć się na pewien problem.

Ponieważ, nie masz jeszcze takiego dowodu.

Bo aby zdobywać social proof, potrzebujesz sprzedaży i to sporej.

Otóż możesz cofnąć się na ścieżce i nie musisz pokazywać od razu celu końcowego.

Możesz na przykład pokazać:

  • ile osób zapisało się na Twój newsletter
  • 2-3 referencje o d zadowolonych klientów ( nie potrzebujesz ich setki)
  • loga firm z którymi współpracujesz (nawet lokalne biznesy)
  • zrzuty ekranu w social media, kiedy ktoś Ciebie rekomenduje

Jasno powiedz co Ciebie odróżnia USP

USP oznacza z angielskiego Unique Selling Proposition.

Czyli coś co Ciebie wyróżnia.

Unique selling proposition

Czy Ty masz swoje USP?

Sprawdź to, odpowiedz mi teraz na pytanie:

„Dlaczego ktoś miałby kupić od Ciebie?”

Możesz napisać w komentarzu do tego wpisu.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Jak widzisz na grafice wyżej, podejść do swojej „wyjątkowej propozycji sprzedaży”, możesz z kilku perspektyw.

Może Twój towar ma taką samą jakość jak konkurent, ale jest tańszy?

Może wysyłasz paczki tego samego dnia?

Może masz lepszą gwarancję?

Albo po prostu unikatowy mechanizm działania?

Nieważne co by to było, Twój tekst musi JASNO komunikować Twój unikalny punkt sprzedaży.

Jednym z najlepszych przykładów, skutecznego USP w copywritingu jest firma Casper.

casper przykład USP w sprzedaży
casper przykład USP w sprzedaży

Możesz przez 100 dni testować materac, a jeśli będziesz niezadowolony to możesz go zwrócić.

Stosuj pilność, aby zminimalizować odwlekanie (urgency)

Każdy chce żeby klienci kupowali TERAZ, a nie za jakiś czas.

Ale jak to zrobić?

Musisz podkreśli pilność.

Czyli to, że działanie trzeba wykonać teraz.

Oto przykłady jak dodać te metody w tekście:

  • zegar odliczający czas
  • informacja o liczbie sztuk (często robi to booking, np. został 1 taki pokój)
  • oferta ograniczona do dnia X
  • nie przegap
  • wkrótce koniec

Oczywiście, nie dodawaj ich losowo, tylko zadbaj aby pokrywały się ze stanem faktycznym. W innym przypadku stracisz zaufanie klienta.

Jak pisać ciekawe teksty reklamowe i slogany

Jeśli chcesz wiedzieć jak pisać skuteczne teksty reklamowe, to najpierw przytoczyć muszę słynne powiedzenie David’a Ogilvy’ego:

80% of people read the headline, and only 20% read the copy.

Czyli po polsku: 80% osób czyta nagłówek, a tylko 20% czyta tekst.

Szczerze, to nie wiem czy kiedyś ktoś to rzeczywiście przebadał, ale coś w tym jest.

Jeśli nagłówek nie będzie wciągający, to nikt nawet nie pofatyguje się, żeby czytać dalej.

Więc jakie są najlepsze metody, aby nagłówki i slogany szybko przyciągały wzrok?

Oto one:

Bądź bardzo specyficzny

Pamiętaj, lepiej być królem w niszy, niż słabeuszem na rynku globalnym.

Dlatego Twoje teksty muszą być pisane do konkretnych grup klientów.

Aby Ci z tym pomoc stworzyłem podstawową grafikę:

Jak wygląda Twoja persona marketingowa buyer persona

Tutaj wracamy częściowo do pierwszych rozdziałów tego artykułu, ale jest to niezbędne.

Zwykły nagłówek może wyglądać tak:

„Jak oszczędzać pieniądze”.

I on trafia do każdej grupy osób, czyli nie jest specyficzny.

Ty natomiast powinieneś kierować swój marketing do poszczególnych grup.

Wchodzisz w niszę.

Dla przykładu może to być:

„Jak oszczędzać pieniądze, żeby móc wybudować dom”.

Powinieneś stosować te zasady nie tylko do artykułów, ale do wszystkiego co piszesz. Od opisów produktów, po reklamy w Google Ads, lub social media i posty na blogu.

Jeśli Twój copywriting będzie trafiał personalnie do konkretnych grup, to łatwiej będzie Ci skalować.

Zobacz jak to robi Asana:

asana

Mogli przecież napisać typowe „program do zarządzania projektami”. Ale wiedzą w czym tkwi problem ich grupy docelowej.

To „kontrola”.

Dodawaj numery

Numery same w sobie powodują, że będziesz musiał pisać bardzo specyficzne nagłówki.

Pomagają więc z poprzednim punktem.

Zobacz dla przykładu mój wpis na temat optymalizowania konwersji.

dodanie cyfr zwiększa współczynnik klikalności
dodanie cyfr zwiększa współczynnik klikalności

A teraz zastanów się jakby brzmiał ten tytuł bez liczb.

Niezbyt dobrze prawda?

Cyfry przykuły Twoją uwagę i wzbudziły zainteresowanie.

Znane najlepszym copywriterom badanie Conductor, pokazuje, że nagłówki posiadające liczby, zgarniają nawet 36% kliknięć więcej niż nagłówki bez liczby.

badanie klikalności nagłówków z cyframi
badanie klikalności nagłówków z cyframi

W dodatku kobiety szybciej zauważają liczby, więc jest to bardzo ważne w branżach „żeńskich”:

dodanie liczb ma pozytywny wpływ na CTR tytułów

Staraj się także używać nieparzystej liczby. Badanie MOZ-Outbrain pokazuje, że nagłówki o nieparzystych numerach mają więcej kliknięć niż nagłówki z parzystą liczbą.

Buduj silne emocje

Najlepsze nagłówki i copywriting zawsze wzbudzają emocje.

Pytanie brzmi, jak takie emocje tworzyć?

Po pierwsze naucz się używać odpowiednich słów.

W języku polskim mamy podział na słowa neutralne i zabarwione emocjonalnie.

Słowa wzbudzające emocje to:

Mówiąc o wyrazach nacechowanych emocjonalnie, mamy na myśli m.in. słowa pogardliwe, lekceważące, ironiczne, obelżywe, żartobliwe i pieszczotliwe. W słownikach języka polskiego barwę emocjonalną wyrazów wskazują kwalifikatory, np. kwalifikator pogard. umieszczony przy wyrazie kuchara oznacza, że używając tego wyrazu w stosunku do kogoś, okazujemy mu pogardę.

https://zpe.gov.pl/a/slowa-neutralne-i-zabarwione-emocjami/DW3uvzu3w

Oczywiście nie chcesz przesadzić, wystarczy 1 takie słowo. Nikt nie chce czytać tytułów: „Nowy, szybki i ekscytujący sposób, wprost od naukowców z USA, który działa bardzo skutecznie, ale nikt jeszcze o tym nie wie.” 😉

Postaraj się po prostu wpleść w nagłówek: sekret, teraz, nie wierzyli dopóki tego nie pokazał, itp.

Jeśli chcesz sprawdzić jak emocjonalny jest Twój tytuł, to zrobisz to w jednym z analizatorów nagłówków aminstitue, lub coschedule. Niestety działają tylko w języku angielskim.

analizatory nagłówków
analizatory nagłówków

Strategicznie wdróż FOMO – strach przed przegapieniem

FOMO, to z angielskiego Fear Of Missing Out. Czyli strach przed przegapieniem czegoś.

Oczywiście nie działa to zawsze, i zależy o czym piszesz, ale warto znać tę technikę copywriterską.

Odpowiedź na: Co mi to da?

Jednym z najgorszych błędów, jest to kiedy prospekt ląduje na stronie firmowej i nie wie czym się oni zajmują.

Drugim błędem jest to, jeśli firma pisze tylko o nich.

„Jesteśmy liderem”.

„Jesteśmy najlepsi”.

„Nasza firma wygląda tak… i tak”.

NIKOGO TO NIE OBCHODZI!

Konsumentów interesuje ich własne dobro.

W czym mi to ma pomóc?

Co mi to da?

Zobacz jak łatwo komunikuje to mailchimp:

mailchimp przykład jasnego USP i CTA
mailchimp przykład jasnego USP i CTA

Teksty sprzedażowe pisz językiem korzyści

Język korzyści to sposób pisania, aby odbiorca zauważył korzyść z kupna określonej usługi czy produktu.

Należy w taki sposób przedstawić usługę, lub produkt, aby namówić kogoś do kupna.

Chodźmy do kolejnego ważnego rozdziału.

Kreatywność i umiejętności copywritera, aby zainteresować tekstem (wstęp, zajawka, lead)

Wstęp jak bardzo ważny.

Jeśli nie będzie on tak samo interesujący jak nagłówek to nikt nie przeczyta Twojego artykułu, czy opisu na stronie.

Jeśli wrócą do przeglądarki, czy do social media na których kliknęli Twoją reklamę, to wiedz, że straciłeś ich na dobre.

Więc jak możesz zainteresować, aby chcieli czytać?

Oto sprawdzone sposoby:

Zasada haczyka

W języku angielskim mówi się na to „hook”, czyli haczyk.

Jednym z dobrych przykładów może być serial „Tiger King” na netflixie. Podczas premiery w pierwszy weekend obejrzały go, aż 34 miliony:

seo copywriting hook, czyli haczyk na zainteresowanie
seo copywriting hook, czyli haczyk na zainteresowanie

Dlaczego wzbudzili takie zainteresowanie?

Ekscentryczny gej, hodowca tygrysów, zamieszany w sprawy dotyczące wykorzystywania i morderstwo na zlecenie…

…brzmi ciekawie.

Ludzie czytając taki opis od razu myślą: „wow, że co?”

Następnie sprawdzają i sam wiesz jak seriale potrafią wciągać…

Jeśli masz problemy z kreatywnością, oto kilka schematów:

  • „Teraz możesz [korzyść] w [okres czasu] bez [pewnego problemu]”
  • „Znasz to uczucie kiedy…”
  • „Nowe badanie wykazało [zaskakujący wynik]”
  • „Ten [problem] od [X lat] nie był możliwy do rozwiązania. Aż pewnego dnia…”

Twórz mini-historie

Historie wciągają.

Dobry storytelling sprzedaje.

To tak jak z filmem.

Ma on fabułę, główną historię, ale one dzielą się na mniejsze części.

Jak napisać ciekawy tekst

Copy Writing Tips

W tym rozdziale poznasz zasady jak pisać skuteczne teksty.

I to bez znaczenia, czy chodzi o:

  • wiadomości email
  • posty w mediach społecznościowych
  • posty na blogu
  • artykuły naukowe
  • teksty reklam
  • listy sprzedażowe

Oto przykłady i zasady:

Ton konwersacyjny – pisz tak jakbyś z kimś rozmawiał

Ta metoda działa świetnie.

Zastanów się co czyta Ci się lepiej.

Podręczniki na studiach, czy wiadomości od przyjaciela?

Style pisania różnią się pomiędzy sobą.

Styl swobodnego redagowania tekstu nazywa się stylem konwersacyjnym.

ton konwersacyjny
ton konwersacyjny

Chodzi o to, aby teksty nie były nudne i brzmiały naturalnie.

Jedną ze wskazówek jakie mogę Ci dać, to żebyś po napisaniu przeczytał tekst na głos.

Czy brzmi jak rozmowa? Jest naturalny, a może zbyt formalny i nudny?

Jeśli coś brzmi „dziwnie”, to po prostu to przepisz na nową wersję.

Pisz krótkimi zdaniami, unikaj wielokrotnie złożonych

Krótkie zdania = lepszy tekst.

Wydaje się to dosyć oczywiste. Niestety większość stosuje zdania wielokrotnie złożone.

krótkie zdania i wielokrotnie złożone
krótkie zdania i wielokrotnie złożone

Za długie zdania są trudne dla czytelnika. A jak coś jest dla nas trudne to zaczynamy się nudzić, bo nie nadążamy.

Istnieje wiele badań na potwierdzenie tej zależności.

Według badania American Press Institute im dłuższe zdania, tym mniej zrozumieją Twoi czytelnicy. Wynika z nich, że:

  • Gdy średnia długość zdania miała mniej niż osiem słów, czytelnicy rozumieli 100% historii.
  • Nawet przy 14 słowach mogli zrozumieć ponad 90 procent informacji.
  • Ale jeśli zdania składały się z 43 słów, rozumienie spadało poniżej 10 procent.

Co się stało?

Osoby, które czytały artykuł z krótszymi zdaniami rozumiały o 711% lepiej.

Także ułatwiaj osobom które Ciebie czytają.

Pisz do jednej osoby

Unikaj zdań w stylu:

Wiele osób ma problemy z copywritingiem. Próbowali wielu kursów i szkoleń. Żadne z nich nie działało.

Zamiast tego pisz jak do 1 osoby:

Jeśli to czytasz to znaczy, że chcesz być lepszym copywriterem. Próbowałeś wielu kursów i szkoleń. Żadne z nich dla Ciebie nie działały.

Widzisz różnicę?

I tak samo działa to w B2B.

Zapamiętaj. B2B to też ludzie.

Używaj strony czynnej, a nie biernej

strona czynna i strona bierna
strona czynna i strona bierna

Zobacz te 2 przykłady z językoznawstwa.

Strona bierna:

Karczma była odwiedzona przez Adama.

Strona czynna:

Adam odwiedził karczmę.

Jak widzisz, strona czynna brzmi o niebo lepiej.

Pisz pod przeglądanie (skimming)

Nie ma nic gorszego niż przerażająca „ściana tekstu”.

źle sformatowany tekst słaby copywriting

W rzeczywistości długie akapity sprawiają, że od razu mamy poczucie „nie chcę tego czytać”.

Obecnie ludzie w internecie raczej przeszukują tekst (przeglądają), więc stosuj spacje, nagłówki, entery i ułatw im to.

Z resztą zobacz jak ja piszę, i jak przyjemnie Tobie czyta się takie teksty.

Dodaj dużo obrazów i wideo do swoich artykułów

Mogą to być multimedia:

  • Wideo
  • Zrzuty ekranu
  • Podcast
  • Wykresy
  • Diagramy
  • Wizualizacje
  • Demonstracje

Multimedia poprawiają jakość treści. Badanie Uniwersytetu Claremont wykazało, że obrazy mogą zwiększyć wiarygodność tekstu o 75%.

Ux design na przykładzie strony internetowej [także UI pod SEO, user experience design] 11

Sprawdzone wzorce i szablony copywritingowe

Po co wymyślać koło na nowo?

Tak samo copywriting posiada swoje sprawdzone wzorce.

Istnieją po to, aby ułatwić Tobie pracę.

Jest to w każdym zawodzie, nawet notariusze i prawnicy mają swoje wzorce, które tworzą strukturę.

Więc zacznijmy.

Jak pisać email i newslettery?

Oto szablon email marketingowy:

szablon email newsletter
  1. Intrygujący temat- niech zaciekawi, żeby sprowokować otwarcie emaila.
  2. Mocny wstęp – dzięki temu zainteresujesz czytelnika już na początku.
  3. Wartościowy content – teraz czas na dostarczenie treści.
  4. Wezwanie do działania – jasne CTA.

Jak napisać ofertę?

Oto szablon oferty:

jak napisać- Oferta-marketingowa-szablon-email
  1. Prosty temat – poinformuj innych o swojej ofercie.
  2. Oferta – wystarczy nakreślić, czym jest Twoja oferta i dlaczego warto na nią zwrócić uwagę.
  3. Detale – skoro przedstawiłeś swoją ofertę. Nadszedł czas, aby zagłębić się w szczegóły. Opisujesz kilka kluczowych informacji o swojej ofercie, takich jak:
    1. Daty rozpoczęcia i zakończenia
    2. Kluczowe korzyści
    3. Historia która stoi za promocją
    4. Wszelkie warunki lub ograniczenia
  4. Wezwanie do działania – mocne CTA, które pozwala ludziom wiedzieć, co robić dalej.
  5. Post Scriptum – niedoceniana taktyka, która może z łatwością podnieść współczynnik konwersji. Wiele osób przejrzy pobieżnie Twoją wiadomość… ale zatrzymaj się i przeczytaj słowo w słowo PS.

Zobacz też: Jak napisać poradnik.

Jak napisać ogłoszenie?

Oto szablon ogłoszenia:

szablon jak napisać ogłoszenie
  1. Temat = „Wprowadzenie” lub „Ogłoszenie”
  2. Mocne wprowadzenie – możesz od razu przejść do ogłoszenia, albo na przykład zbudować trochę zniecierpliwienia.
  3. Wielkie odkrycie – wyjaśniasz, co dokładnie ogłaszasz i dlaczego jest to ważne.
  4. Nieskomplikowane wezwanie do działania – gdy czytelnik jest podekscytowany, poinformuj go o następnym kroku.

Jak napisać biuletyn, lub poinformować o nowym poście

Oto schemat pisania biuletynu:

jak napisać biuletyn-Nowy-post-na-blogu
  1. Temat emaila = Temat posta na blogu.
  2. Wprowadzenie – rodzaj zależy w dużej mierze od tematu Twojego posta na blogu. Na przykład, jeśli temat jest czymś osobistym, dołącz anegdotę.
  3. Odkrycie – podaj kilka faktów, których nauczy się po przeczytaniu Twojego posta.
  4. Link do postu.

Jak napisać tekst na stronę landing page

Oto schemat strony landing page:

jak napisać tekst na stronę lądowania landing page
jak napisać tekst na stronę lądowania landing page

Kurs copywritingu

Jeśli chcesz znaleźć najlepszy kurs copywriting to podczas jednej sesji Q&A na moim kanale YouTube obiecałem, że nauczę ludzi prawdziwej sztuki pisania tekstów sprzedażowych i skutecznych ofert.

Teraz mam zamiar dotrzymać tej obietnicy.

Z tego powodu stworzyłem szkolenie copywriting kurs perswazyjnego pisania.

Zwróć szczególną uwagę na to co zaraz powiem. Umiejętność pisania reklam i/lub ofert, które sprzedają, jest zdecydowanie najwspanialszą umiejętnością, która zbliża do zarabiania konkretnych pieniędzy, jaką można kiedykolwiek zdobyć. Jeśli opanujesz tę umiejętność, nigdy więcej nie będziesz musiał martwić się o sukces w biznesie. Umiejętność napisania tekstów, czyli copywritingu przynoszącego zyskowne zlecenia jest tak rzadka jak politycy którzy zawsze mówią prawdę.

https://szkolenie.rafalszrajnert.pl/

Transkrypt i podsumowanie najważniejszych informacji z filmu na temat copywritingu

Więc chcesz miec więcej leadów i sprzedaży z reklam, bez zwiększania budżetu.

(aktor) Kto by nie chciał?

Jasne, dzisiaj pokaże Ci jak to zrobić z ciekawszymi tekstami, które spowodują że więcej osób kliknie w Twoją reklamę, z reklamy przejdzie na stronę i kupi.

Zacznijmy!

Zobacz jak przebiega typowy schemat pisania reklamy, albo tekstu sprzedażowego.

  • dostajesz zlecenie, albo chcesz napisać coś dla siebie
  • siadasz przed komputerem
  • gapisz się w ekran i próbujesz wymyślić coś na siłę po czym wpadasz w szał

(Gif, wściekłego człowieka)

Jeśli chcesz być w czymś lepszy to polecam metodę Charliego Mungera (wspólnik Warrena Buffeta, miliarder).

Inversion thinking. Czyli myślenie rewersem.

Więc najpierw zacznijmy od tego jak nie pisać reklam.

Czyli co możesz zrobić, żeby były nudne, nieskuteczne i mało osób w nie klikało.

Musisz:

  • pisać w sposób trudny do przeczytania (ściana tekstu)
  • pisać o cechach produktu a nie benefitach
  • pisać o swojej firmie, a nie kliencie (klient i jego problemy nie są w centrum)

Dzięki temu masz już pojęcie czego nie robić.

Stosując myślenie rewersem możesz zrozumieć w łatwy sposób ważne założenia.

A teraz przejdźmy do tego co możesz robić aby już bezpośrednio wpłynąć na skuteczność tekstu:

  • storytelling – my jako ludzie od tysięcy lat przekazujemy sobie wiadomości za pomocą historii. Historie powodują że lepiej słuchamy i więcej zapamiętujemy. W dodatku wyobraźnia skłania nas do danej marki bardziej.
  • hook- haczyk czyli pattern interrupt, technika z NLP
  • klient jest bohaterem opowieści, szczęśliwe zakończenie

Żeby klient był bohaterem, opowieści to musisz poznać jego na wylot. Oto pytania:

  • co z tego będę miał?
  • czy ufam tej osobie?
  • czy wierzę tej osobie w to co mówi?
  • co jeśli mi się nie uda? (co stracę)
  • co jeśli mi się uda? (co zyskam)
  • po czym poznam że to działa?
  • czy łatwo będzie mi się tego nauczyć?
  • czym to się różni od wszystkiego innego na rynku?

Jak znasz profil klienta, co go boli, co motywuje do działania i do czego dąży to zaczynasz działać według schematu:

  • hook
  • przywołaj jasno swoich odbiorców (dam przykłady B2B i B2C, np. jesteś zapracowaną kobietą, wracasz późno, zajmujesz się domem, dziećmi i nie masz czasu na wszystkie zadania? Przedsiębiorco, przestań przepłacać za prąd)
  • emocje (strasz, bół, dopiero szczęście i motywacja). Musisz wpleść emocje w story. Np ostatnio nagrywałem wywiad z jednym z zewnętrznych dyrektorów finansowych. Treść takich reklam mogłaby być stworzona wokół story: cięzko pracujesz dla swojej rodziny, pokazujesz emocje, dzieci, chcesz dla nich jak najlepiej, ale wynik finansowy się nie spina. Pozyskujesz nowych klientów, ale nie ma z tego zysku… Bazujesz na emocjach i na koniec przedstawiasz szczęscie jakie dajesz rodzinie poprzez swoją usługę
  • Podkreśl że samemu im się nie uda. Ile razy juz próbowałaś diety? Waga ciągle jest wysoka. Ile razy próbowałeś ogarnąć finanse w firmie a w efekcie tylko tracisz?
  • daj im nadzieję, magiczna pigułka „jest coś co spowoduje że rachunki za prąd w firmie będą tak niskie jak domowe”
  • powiedz że to nie ich wina. KTOS INNY JEST WROGIEM. Niezdrowe jedzenie w marketach z plastiku. Brak edukacji finansowej w szkołach, trudne przepisy, ciągle zmieniające sie ustawy…
  • przedstaw rozwiązanie
  • CTA
  • kolejny pattern interrupt (reguła początku i końca). Niech lepiej zapamiętają reklamę
  • Kolejne CTA

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

FAQ – krótkie pytania i szybkie odpowiedzi

Jak wygląda praca copywriting

Copywriter tworzy głównie teksty i slogany wykorzystywane w reklamie. Dodatkowo przygotowuje także scenariusze do spotów reklamowych, redaguje teksty na stronach internetowych, ulotkach, plakatach, folderach, pisze prace, opowiadania, artykuły i książki (tzw. ghostwriting).

Co to jest Biblia Copywritingu?

Biblia copywritingu jest to książka Dariusza Puzyrkiewicza, która cieszy się bardzo dobrymi opiniami w internecie. Osobiście nie czytałem więc nie mogę się wypowiedzieć.

Kim byli sławni i najlepsi copywriterzy?

Do najlepszych należą:
1. David Ogilvy
2. Gary Halbert
3. Robert Bly
4. Joe Coleman
5. Joseph Sugarman
6. Laurence Blume
7. Brian Clark
8. Claude Hopkins
9. Clayton Makepeace
10. Drayton Bird
11. Leo Burnett

Ile kosztuje copywriter?

Media społecznościowe spowodowały wysyp copywriterów w szczególności na grupach FB. Niestety są to osoby, które na pisaniu dobrych tekstów za bardzo się nie znają, ale oferują na prawdę niskie stawki. Dobry copywriter wycenia się na około 50 zł za 1000 zzs.

Jak zacząć jako copywriter?

Polecam przestudiować kilka razy cały ten wpis i zacząć wdrażać paragrafy jak ćwiczenia. Jeśli natomiast chcesz iść o krok dalej to polecam swój kurs copywritingu i perswazyjnego pisania tekstów.

Ile można zarobić jako copywriter?

Standardowa stawka dla copywritera, który pisze teksty na poziomie i prowadzi własną firmę, lub pracuje w agencji copywritingowej to około 50 zł za 1000 znaków ze spacjami. Na giełdach tekstów za precle i zaplecza jest to stawka 1-3 zł/1000zzs.

Co to jest lingwistyka stosowana?

Lingwistyka stosowana to dziedzina nauki, która zajmuje się badaniem i rozpoznawaniem zagadnień powiązanych z językiem oraz stara się rozwiązywać występujące w praktyce problemy językowe. Powiązane z nią działy to: językoznawstwo, psychologia, dydaktyka, socjologia, oraz antropologia.

Co to jest ghostwriting?

Ghostwriter (ang. pisarz-widmo) – to copywriter, który za wynagrodzeniem pisze, koryguje lub redaguje różne teksty w tym pisze biografie sławnych osób.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Copywriting co to i jak zacząć pisać skuteczne teksty (3 zasady) 2

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)