Analiza abc – co to? (przykłady, definicja, klasyfikacja zapasów w magazynie)

Batna
Batna – co to? (model negocjacji, przykłady, definicja)
14 lutego, 2023
7 znaków że sukces jest dla Ciebie (książka, streszczenie, przykłady, definicja)
14 lutego, 2023

Analiza abc – co to? (przykłady, definicja, klasyfikacja zapasów w magazynie)

analiza abc

Na czym polega analiza ABC?

Klasyfikacja zapasów zgodnie z metodą ABC będzie pozwalała na dystrybucję poszczególnych towarów w magazynie, uwzględniając ich znaczenie dla przedsiębiorstwa, poziom rotacji, a także udział w majątku.

Należy zaznaczyć, że omawiany system kładzie ogromny nacisk zarówno na zakup, jak i rozmieszczenie określonych produktów ze względu na związaną z nimi wartość.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Godny uwagi jest fakt, że kryterium podziału ABC bazuje na zasadzie Pareta (80/20), według której 20% przyczyn będzie generowało 80% zdarzeń, które mogą wystąpić w danej firmie.

Zasada może być oczywiście zastosowana w magazynie. Oznacza to, że 20% artykułów może generować aż 80% przepływu towaru. Warto poznać klasyfikację zapasów za pomocą metody ABC. Na czym dokładnie polega analiza ABC?

Metoda ABC – skuteczne zarządzanie zasobami

Metoda ABC, znana również jako analiza ABC lub klasyfikacja ABC, to jedna z metod stosowanych w zarządzaniu zapasami oraz innymi zasobami. Jest to technika klasyfikacji przedmiotów według ich wartości, wykorzystująca kryterium łączące koszty lub wartość zasobu z jego zapotrzebowaniem.

W metodzie ABC, przedmioty są podzielone na trzy grupy, w zależności od ich wartości:

  • Grupa A: przedmioty o największej wartości, zwykle stanowiące mniejszość (np. 20%) całkowitej liczby przedmiotów, ale stanowiące większość (np. 80%) całkowitej wartości.
  • Grupa B: przedmioty o wartości średniej, stanowiące około 30% całkowitej liczby przedmiotów i około 15% całkowitej wartości.
  • Grupa C: przedmioty o najmniejszej wartości, stanowiące około 50% całkowitej liczby przedmiotów, ale tylko około 5% całkowitej wartości.

Analiza ABC pozwala na dokładne zrozumienie struktury zapasów oraz zapewnia skuteczniejsze zarządzanie nimi. Przedmioty z grupy A są najważniejsze i wymagają szczególnej uwagi w zakresie planowania i zarządzania, natomiast przedmioty z grupy C wymagają mniej uwagi i mogą być bardziej swobodnie zarządzane. Metoda ABC umożliwia również identyfikację przedmiotów, które są nadmiarowe i które można zastąpić tańszymi alternatywami, a tym samym poprawić efektywność i oszczędność kosztów.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Artykuły o rotacji A

Należy zaznaczyć, że pod względem ilości przeważnie będą stanowiły 20% całego stanu magazynowego. Warto jednak wiedzieć, że cechuje je bardzo duży poziom rotacji. Mają zatem wysokie znaczenie strategiczne dla firmy.

W najprostszym możliwym ujęciu pozycje A są produktami, w które określone przedsiębiorstwo zainwestowało najwięcej środków, a także generują aż 80% przychodów. Rekomendowane jest zatem unikanie braku zapasów z omawianej grupy w magazynie.

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że do tej grupy będą należeć także pozycje asortymentowe, które mają bardzo duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania firmy ze względu na swoje cechy.

Zdecydowanie najlepszym możliwym rozwiązaniem będzie sprawowanie szczegółowej kontroli nas zapasami pozycji ujętych w grupie A za pomocą stałych inwentaryzacji. Warto wiedzieć, że pozycje z kategorii A w zdecydowanej większości przypadków znajdują się na niskich poziomach regałów, czyli miejscach stosunkowo łatwo dostępnych dla operatorów.

Jak wykonać analizę ABC?Istotne jest to że przy tworzeniu analiza ABC konieczne jest uporządkowanie poszczególnych pozycji zapasów od największej wartości do najmniejszej według przyjętego kryterium. W grupie A znajdują się produkty które mają 80% udziału z całości. W grupie B znajdują się produkty które mają 15 % udziału z całości.

https://www.techniklogistyk.com/analiza-abc-2/
analiza abc
analiza abc

Artykuły o rotacji B

Artykuły odznaczają się przede wszystkim średnią częstotliwością przepływu. Należy zaznaczyć, że przeważnie pod względem ilości będą stanowiły 30% stanu magazynowego. Są to zatem artykuły uzupełniane rzadziej od artykułów o rotacji A. Mogą mieć zatem nie tylko niższą wartość, ale również mniejsze znaczenie w działalności przedsiębiorstwa od wspomnianych wcześniej produktów z grupy A.

Rekomendowane jest zwrócenie szczególnej uwagi na zmienny charakter wszystkich pozycji, które zostały ujęte w grupie B. W pewnym momencie mogą znaleźć się w grupie o rotacji A lub też w grupie C.

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że zaopatrzenie na produkty o rotacji B można bez większego problemu prowadzić przy zastosowaniu zapasu minimalnego/maksymalnego. Nie jest zalecane poddawanie ich dokładnej kontroli. Pracownicy nie muszą również nieustannie kierować zleceń zakupowych do dostawcy. Godny uwagi jest fakt, że produkty w magazynach przeważnie znajdują się na wyższych regałach.

Artykuły o rotacji C

Należy mieć świadomość, że produkty z grupy C są najliczniejsze w ogólnym ujęciu. Stanowią bowiem 50% zgromadzonych pozycji asortymentowych. Nie można zapomnieć, że są to produkty zdecydowanie najrzadziej zamawiane przez klientów.

Artykuły nie mają znaczenie strategicznego. Oznacza to, że zasoby, które są przeznaczone do ich kontroli, mogą być znacznie mniejsze. Warto wiedzieć, że zaopatrzenie w artykuły o rotacji C przeważnie nie jest w firmach regulowane w oparciu o zapas zabezpieczający.

Rekomendowane jest ich monitorowanie. Przedsiębiorstwo nie może pozwolić, by stały się zapasami przestarzałymi o zerowej rotacji.

Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie dokładne przeanalizowanie kwestii ekonomicznych. W kolejnym etapie należy zadecydować, czy część środków powinna zostać przeznaczona na utrzymywanie zapasów omawianych pozycji. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że w magazynach artykuły o rotacji C są składowane w najtrudniej dostępnych poziomach regałów.

W jaki sposób powinny być klasyfikowane produkty za pomocą omawianej strategii ABC?

Warto wiedzieć, że nie istnieje jeden sposób na klasyfikowanie produktów w ramach kategorii A, B i C.

Klasyfikacja ABC przy uwzględnieniu kosztu jednostkowego

W najprostszym możliwym ujęciu poszczególne towary będą klasyfikowane stosowanie do poziomu inwestycji w zapasy. Oznacza to, że im wyższy jest koszt określonego produktu, tym więcej uwagi powinno mu się poświęcać w ramach zarządzania zaopatrzeniem. Warto wiedzieć, że takie podejście jest niezwykle pomocne w przypadku magazynowania produktów o bardzo dużej rozbieżności względem wartości.

Klasyfikacja ze względu na łączną wartość w zasobach magazynowych

W porównaniu do poprzedniej metody system będzie uwzględniał jednostki magazynowane w ramach zapasów dla każdej pozycji w momencie wykonywania obliczeń.

W przypadku omawianej metody zdarzają się sytuacje, że w trakcie klasyfikacji określonych artykułów znajdują się one na granicy pomiędzy kategoriami. Bardzo trudnym zadaniem będzie wtedy określenie klasy, do której należą. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że klasyfikacja będzie ulegała ciągłym zmianom. Wspomniany fakt będzie wymuszał comiesięczne lub cotygodniowe kalkulacje, by nie dopuścić pod żadnym pozorem do dezaktualizacji systemu.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Analiza abc - co to? (przykłady, definicja, klasyfikacja zapasów w magazynie) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)