Socjotechnika. Czy musimy się bać socjotechniki, i jak się przed nią bronić

neuromarketing
Czy neuromarketing jest etyczny?
4 czerwca, 2021
marketing philip-kotler
Marketing. Wszystko o marketingu w Polsce, na świecie i online (musisz to przeczytać)
4 czerwca, 2021

Socjotechnika. Czy musimy się bać socjotechniki, i jak się przed nią bronić

socjotechniki

Socjotechnika rozumiana jest inaczej przez kilka dziedzin. Socjotechniki odnoszą się do wyłudzania informacji przez internet np phishing, z drugiej strony wchodzą w skład nauk takich jak inżynieria społeczna, inżynieria socjalna, socjotechnika marketingowa (ang. social engineering, social marketing). Czyli od cyberbezpieczeństwa aż do dziedzin: politologii, socjologii i marketingu.

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę

Z racji tematyki my skupimy się na marketingu i perswazji, czyli:

Socjotechnika definicja

Socjotechniki to zespół technik służących do osiągnięcia określonych celów poprzez manipulację społeczeństwem.

Innymi słowy jest to celowe, przemyślane zmienianie społeczeństwa. Stanowi jedną z kluczowych form oddziaływania aparatu państwowego, partii politycznych i grup trzymających władzę na tych których:

  • już się kontroluje;
  • chce się kontrolować;
  • lub tych którzy przeszkadzają w sprawowaniu pożądanej kontroli.

Socjotechnika może być stosowana dla dobra społeczeństwa, zaś reżimy totalitarne wykorzystały socjotechnikę do utrzymania władzy. Manipulacja prowadziła często do powodowania negatywnych uczuć np takich jak strach, agresja i nienawiść.

Czym się różni psychotechnika od socjotechniki

Zasadnicze różnice:

Psychotechnika jest nauką praktyczną, która uwzględnia powszechnie znane oceny i znajomość ogólnych zasad psychicznych. Poprzez zalecenia właściwych środków dąży do uzyskania przewidzianych środków psychicznych u danej jednostki.

Najczęściej stosuje się tam, gdzie chodzi o uzyskanie zmiany w opiniach, postawach i zachowaniach jednostki. Celem jest zmiana człowieka pod jakimś określonym względem lub do narzucenia jemu danej określonej identyfikacji czy też zmiany uprzednio posiadanej identyfikacji.

Socjotechnika również jest określana jako nauka praktyczna, która uwzględnia uznawane oceny oraz ogólne prawidłowości społeczne i dąży do wywołania określonych skutków społecznych.

Stosuje się ją wtedy, gdy zmiana będzie dotyczyć opinii postaw i zachowań jednostki abstrakcyjnej, modelowej.

Narzędzia socjotechniczne czyli stosowane techniki

Narzędzi socjotechniki jest bardzo dużo, wiki wymienia takie jak:

  • pozorny wybór – adept socjotechniki przedstawia podmiotom manipulacji kilka punktów widzenia, ale zdanie zgodne z jego poglądami w zawoalowany sposób ukazuje w bardziej pozytywnych barwach;
  • ośmieszanie – manipulator stara się ośmieszyć nieodpowiadające mu idee;
  • autorytatywne świadectwo – socjotechnik powołuje się na powszechnie akceptowany autorytet;
  • transfer (przeniesienie) – osoba manipulująca społecznością stara się skojarzyć swoje przesłanie z pozytywnym pojęciem ugruntowanym wśród jego odbiorców, często poprzez tworzenie zbitek słownych;
  • niezależne zdanie – adept inżynierii społecznej tak kształtuje przekaz, aby stworzyć wrażenie, że nie zależy mu na przekonaniu odbiorców do swojego zdania;
  • selekcja faktów – manipulator wybiera fakty tylko dla niego wygodne i pozwala odbiorcom na dostęp tylko do jego przekazów;
  • zamiana nazw (nowomowa) – socjotechnik tworzy nowe pojęcie, któremu nadaje silne tło emocjonalne, a potem wykorzystuje je masowo w konstruowaniu komunikatów przekazywanych manipulowanym osobom;
  • wskazywanie negatywnych grup odniesienia (wskazywanie wroga) – manipulator wskazuje wroga, który ma zagrażać grupie odbiorców jego przekazu, co pozwala na jej konsolidację wokół promowanych przez niego idei;
  • zdanie większości – adept inżynierii społecznej twierdzi, że jego zdanie podziela większość i twierdzi, że wszyscy swoi tak mówią;
  • kłamstwo – socjotechnik kłamie, ale stara się uprawdopodobnić swoje twierdzenia i ogranicza dostęp odbiorcy do innych źródeł informacji, łączy kłamstwa z faktami;
  • tworzenie stereotypów – osoba manipulująca grupą tworzy stereotyp, a potem stale go używa, aby wzmocnić jego siłę;
  • powtarzanie sloganów – specjalista od socjotechniki wymyśla slogan, który stara się potem jak najbardziej rozpowszechnić;
  • kształtowanie tła emocjonalnego – osoba stosująca inżynierię społeczną stara się swój przekaz skojarzyć z elementami budzącymi pozytywne uczucia, poprzez tworzenie miłej atmosfery, czy pozytywnego tła.
socjotechnika

Dodatkowe informacje-socjotechnika książka

Dla fanów czytania, polecam książkę na temat socjotechniki pt. link: „Socjotechnika. Sztuka zdobywania władzy nad umysłami Christopher Hadnagy

socjotechniki

Dodatkowe informacje

Socjotechnika w polityce

Socjotechnika w polityce

Co to jest socjotechnika

Socjotechnika to nauka praktyczna zajmującą się formułowaniem reguł działania wynikających z zależności przyczynowo – skutkowych i założenia określonych skutków społecznych. Mówimy o wzorach zachowań społecznych i postaw ludzkich.

Przekaz socjotechniczny można sprowadzić do trzech form:

  • działania perswazyjne
  • działania manipulacyjne
  • działania facylitacyjne Narzędzia socjotechniczne

Narzędzia socjotechniczne

  • pozorny wybór
  • ośmieszanie
  • autorytatywne świadectwo
  • transfer (przeniesienie)
  • niezależne zdanie
  • selekcja faktów
  • zamiana nazw (nowomowa)
  • wskazywanie negatywnych grup odniesienia (wskazywanie wroga)
  • zdanie większości
  • kłamstwo
  • tworzenie stereotypów
  • powtarzanie sloganów

Ataki socjotechniczne rodzaje

  • Phishing przez e-mail.
  • Wiadomości tekstowe.
  • Oszustwa według sieci społecznościowych.
  • Fałszywe wiadomości lub oszustwa.
  • Problemy z systemem.
  • Darmowy produkt.
  • Przynęty.
  • Tailgating.

Manipulacja socjotechnika

Manipulacja to część socjotechniki, tak samo jak perswazja.

REKLAMA:

Koniecznie zobacz naszą platformę ze szkoleniami online:

kurs facebook szkolenie online
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!

Udostępnij!