Socjotechnika. Czy musimy się bać socjotechniki, i jak się przed nią bronić (sztuka zdobywania władzy nad umysłami, manipulacja)

neuromarketing
Czy neuromarketing jest etyczny? Konsument a cykl zakupowy i wpływ na jego decyzje
4 czerwca, 2021
marketing philip-kotler
Marketing. Wszystko o marketingu w Polsce, na świecie i online (musisz to przeczytać)
4 czerwca, 2021

Socjotechnika. Czy musimy się bać socjotechniki, i jak się przed nią bronić (sztuka zdobywania władzy nad umysłami, manipulacja)

socjotechniki

Socjotechnika rozumiana jest inaczej przez kilka dziedzin. Socjotechniki odnoszą się do wyłudzania informacji przez internet np phishing, z drugiej strony wchodzą w skład nauk takich jak inżynieria społeczna, inżynieria socjalna, socjotechnika marketingowa (ang. social engineering, social marketing). Czyli od cyberbezpieczeństwa aż do dziedzin: politologii, socjologii i marketingu.

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę

Z racji tematyki my skupimy się na marketingu i perswazji, czyli:

Socjotechnika definicja

Socjotechniki to zespół technik służących do osiągnięcia określonych celów poprzez manipulację społeczeństwem.

Innymi słowy jest to celowe, przemyślane zmienianie społeczeństwa. Stanowi jedną z kluczowych form oddziaływania aparatu państwowego, partii politycznych i grup trzymających władzę na tych których:

  • już się kontroluje;
  • chce się kontrolować;
  • lub tych którzy przeszkadzają w sprawowaniu pożądanej kontroli.

Socjotechnika może być stosowana dla dobra społeczeństwa, zaś reżimy totalitarne wykorzystały socjotechnikę do utrzymania władzy. Manipulacja prowadziła często do powodowania negatywnych uczuć np takich jak strach, agresja i nienawiść.

Czym się różni psychotechnika od socjotechniki

Zasadnicze różnice:

Psychotechnika jest nauką praktyczną, która uwzględnia powszechnie znane oceny i znajomość ogólnych zasad psychicznych. Poprzez zalecenia właściwych środków dąży do uzyskania przewidzianych środków psychicznych u danej jednostki.

Najczęściej stosuje się tam, gdzie chodzi o uzyskanie zmiany w opiniach, postawach i zachowaniach jednostki. Celem jest zmiana człowieka pod jakimś określonym względem lub do narzucenia jemu danej określonej identyfikacji czy też zmiany uprzednio posiadanej identyfikacji.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Socjotechnika również jest określana jako nauka praktyczna, która uwzględnia uznawane oceny oraz ogólne prawidłowości społeczne i dąży do wywołania określonych skutków społecznych.

Stosuje się ją wtedy, gdy zmiana będzie dotyczyć opinii postaw i zachowań jednostki abstrakcyjnej, modelowej.

Narzędzia socjotechniczne czyli stosowane techniki

Narzędzi socjotechniki jest bardzo dużo, wiki wymienia takie jak:

  • pozorny wybór – adept socjotechniki przedstawia podmiotom manipulacji kilka punktów widzenia, ale zdanie zgodne z jego poglądami w zawoalowany sposób ukazuje w bardziej pozytywnych barwach;
  • ośmieszanie – manipulator stara się ośmieszyć nieodpowiadające mu idee;
  • autorytatywne świadectwo – socjotechnik powołuje się na powszechnie akceptowany autorytet;
  • transfer (przeniesienie) – osoba manipulująca społecznością stara się skojarzyć swoje przesłanie z pozytywnym pojęciem ugruntowanym wśród jego odbiorców, często poprzez tworzenie zbitek słownych;
  • niezależne zdanie – adept inżynierii społecznej tak kształtuje przekaz, aby stworzyć wrażenie, że nie zależy mu na przekonaniu odbiorców do swojego zdania;
  • selekcja faktów – manipulator wybiera fakty tylko dla niego wygodne i pozwala odbiorcom na dostęp tylko do jego przekazów;
  • zamiana nazw (nowomowa) – socjotechnik tworzy nowe pojęcie, któremu nadaje silne tło emocjonalne, a potem wykorzystuje je masowo w konstruowaniu komunikatów przekazywanych manipulowanym osobom;
  • wskazywanie negatywnych grup odniesienia (wskazywanie wroga) – manipulator wskazuje wroga, który ma zagrażać grupie odbiorców jego przekazu, co pozwala na jej konsolidację wokół promowanych przez niego idei;
  • zdanie większości – adept inżynierii społecznej twierdzi, że jego zdanie podziela większość i twierdzi, że wszyscy swoi tak mówią;
  • kłamstwo – socjotechnik kłamie, ale stara się uprawdopodobnić swoje twierdzenia i ogranicza dostęp odbiorcy do innych źródeł informacji, łączy kłamstwa z faktami;
  • tworzenie stereotypów – osoba manipulująca grupą tworzy stereotyp, a potem stale go używa, aby wzmocnić jego siłę;
  • powtarzanie sloganów – specjalista od socjotechniki wymyśla slogan, który stara się potem jak najbardziej rozpowszechnić;
  • kształtowanie tła emocjonalnego – osoba stosująca inżynierię społeczną stara się swój przekaz skojarzyć z elementami budzącymi pozytywne uczucia, poprzez tworzenie miłej atmosfery, czy pozytywnego tła.
socjotechnika

Dodatkowe informacje-socjotechnika książka

Dla fanów czytania, polecam książkę na temat socjotechniki pt. link: „Socjotechnika. Sztuka zdobywania władzy nad umysłami Christopher Hadnagy

socjotechniki

Dodatkowe informacje

Socjotechnika w polityce

Socjotechnika w polityce

Co to jest socjotechnika

Socjotechnika to nauka praktyczna zajmującą się formułowaniem reguł działania wynikających z zależności przyczynowo – skutkowych i założenia określonych skutków społecznych. Mówimy o wzorach zachowań społecznych i postaw ludzkich.

Przekaz socjotechniczny można sprowadzić do trzech form:

  • działania perswazyjne
  • działania manipulacyjne
  • działania facylitacyjne Narzędzia socjotechniczne

Narzędzia socjotechniczne

  • pozorny wybór
  • ośmieszanie
  • autorytatywne świadectwo
  • transfer (przeniesienie)
  • niezależne zdanie
  • selekcja faktów
  • zamiana nazw (nowomowa)
  • wskazywanie negatywnych grup odniesienia (wskazywanie wroga)
  • zdanie większości
  • kłamstwo
  • tworzenie stereotypów
  • powtarzanie sloganów

Ataki socjotechniczne rodzaje

  • Phishing przez e-mail.
  • Wiadomości tekstowe.
  • Oszustwa według sieci społecznościowych.
  • Fałszywe wiadomości lub oszustwa.
  • Problemy z systemem.
  • Darmowy produkt.
  • Przynęty.
  • Tailgating.

Manipulacja socjotechnika

Manipulacja to część socjotechniki, tak samo jak perswazja.

REKLAMA:

Koniecznie zobacz naszą platformę ze szkoleniami online:

kurs facebook szkolenie online
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej.
Zapisz się na newsletter.

Zapisz się i otrzymuj ciekawe informacje!