Semantyczne SEO -co to jest i jak działa semantyka? (3 działania)

Szkolenia SEO online dla początkujących (certyfikat)
26 grudnia, 2022
Optymalizacja obrazów pod SEO i pozycjonowanie grafiki w Google (image SEO)
26 grudnia, 2022

Semantyczne SEO -co to jest i jak działa semantyka? (3 działania)

semantyczne seo

W ostatnich lata zmiany algorytmu Google poszły mocno w stronę rozumienia intencji użytkownika i tematów, a nie tylko słów.

Semantyczne SEO wydaje się być jednym z kluczowych czynników, żeby budować wysokie pozycje w wyszukiwarce.

W tym wpisie dostaniesz najwięcej rzeczowych porad, które możesz zastosować od razu w swojej witrynie i wpłynie to na wzrost pozycji.

Bez przedłużania, zaczynajmy:

Zawartość strony

Co to jest Semantyczne SEO?

Semantyczne SEO (ang. semantic SEO) to praktyka pisania treści na swojej stronie internetowej pod cały temat, a nie tylko słowa kluczowe.

Algorytm Google jest już na tyle zaawansowany, że nie musisz nawet dodawać poszczególnych słów w swoim wpisie, ale jeśli wystarczająco dobrze opiszesz temat to i tak będziesz się na nie wyświetlać organicznie.

co jest najważniejsze w seo

Dlaczego Semantyczne SEO jest ważne?

W początkach działania algorytmu Google, roboty nie potrafiły zrozumieć tekstu, a szukały słów w danym dokumencie.

Z tego powodu popularne było upychanie słów kluczowych (keyword stuffing) i inne działania techniczne.

Google skanowało witryny internetowe w poszukiwaniu tych fraz, a im było ich więcej tym większe przeświadczenie robota, że jest to właściwa strona.

jak działają wyszukiwarki google

Niestety powstawały teksty SEO, których nie dało się czytać.

To tak jakbym napisał:

„Pozycjonowanie stron jest ważne, ponieważ skuteczne pozycjonowanie pomaga zwiększyć widoczność w Google za pomocą pozycjonowania WWW”.

Rozumiesz już?

Hummingbirg Koliber

Z tego powodu, Google stworzyło w 2013 roku algorytm Koliber.

Algorytm Google Koliber
Algorytm Google Koliber

Hummingbird zakończył pewną erę w SEO i rozpoczął nowe działania.

Od tej pory robot indeksujący, zamiast szukać słów kluczowych, zaczął rozumieć temat o czym jest dana strona internetowa.

Google Hummingbird Koliber
Google Hummingbird Koliber

Wyszukiwarka Google za pomocą algorytmu była w stanie zrozumieć pojęcia i relacje między słowami kluczowymi.

Z tego powodu, ważne stało się tworzenie treści SEO w tak zwanych klastrach tematycznych (keyword clusters).

BERT

BERT to skrót od Bidirectional Encoder Representations from Transformers.

Powstał po to, aby radzić sobie z trudnymi lub konwersacyjnymi zapytaniami. Dzięki temu Google może analizować pełne znaczenie słowa kluczowego w odniesieniu do innych słów w zapytaniu, a nie tylko jeden po drugim.

Dzięki tej technologii możemy wyszukiwać w sposób, który jest dla nas naturalny, używając przyimków (takich jak „za”, „od” lub „do”).

Wkrótce może zostać zastąpiony przez bardziej zaawansowane formy, jak np SMITH (pełna nazwa Siamese Multi-depth Transformer-based Hierarchical). Natomiast nie wiadomo kiedy to się stanie:

SMITH Siamese Multi-depth Transformer-based Hierarchical

MUM (Multitask Unified Model)

MUM Multitask Unified Model
MUM Multitask Unified Model

MUM przetłumaczyć na język polski możemy jako Wielozadaniowy Ujednolicony Model. Jest to technologia oparta o AI. Powstała aby pomoc algorytmowi zrozumieć skomplikowane zapytania. Może przetwarzać informacje zawartych w materiałach tekstowych, audiowizualnych, czy graficznych.

Dla przykładu, jeśli zapytasz się kogoś ile kosztuje podróż autem z Warszawy do Berlina to dostaniesz złożoną odpowiedź, która uwzględni dystans, koszt bramek na autostradzie, cenę paliwa, opłatę za parking i inne.

Dzięki MUM Google w przyszłości będzie w stanie odpowiedzieć na takie pytania niczym człowiek biorąc pod uwagę wiele czynników.

Oczywiście semantyczne SEO to nie tylko ogólny opis, ale słowa kluczowe wciąż są ważne w związku z czym musimy poruszyć LSI…

Słowa LSI (latest semantic indexing keywords), a semantyczne SEO

LSI i semantic SEO są często ze sobą mylone, ale to nie jest to samo.

Google jasno informuje, że LSI to przestarzała technologia.

John Mueller napisał kiedyś: „There’s no such thing as LSI keywords — anyone who’s telling you otherwise is mistaken, sorry.”

Google LSI John Mueller
Google LSI John Mueller

LSI oznacza Latent Semantic Indexing lub Latent Semantic Analysis (LSA). Jest to technika języka naturalnego, analizująca relacje występujące pomiędzy terminami zawartymi w dokumentach tworząc powiązany zestaw pojęć.

LSI to stara technologia i pisał już o tym Bill Slawski.

Natomiast LSI i synonimy mogą dawać pewien plus.

W rzeczywistości artykuł grupy badaczy Google stwierdza, że używają „słów często występujących razem”, aby zrozumieć główny temat artykułu:

LSI topic clustering klastry tematyczne semantyczne SEO

Więc skoro nie szkodzi, a w jakimś stopniu może pomóc to czemu nie.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Zapisz się aby otrzymać raport i poradnik jak można zarabiać więcej w internecie (działa dla usług i ecommerce!)
Wpisz poniżej swoje dane:

Co to wyszukiwanie semantyczne?

Wyszukiwanie semantyczne jest przeciwieństwem wyszukiwania leksykalnego, ponieważ wyszukanie semantyczne polega na zrozumieniu znaczenia zapytania, a nie na szukaniu dopasowań dosłownych (czyli słów).

Oznacza to zrozumienie intencji użytkownika w określonym kontekście, poprzez sortowanie miliardów stron internetowych i odpowiadanie na zapytanie w możliwie najlepszy sposób.

Wyniki wyszukiwania semantycznego łączą zagregowane informacje z kilku stron internetowych w celu bardziej szczegółowej odpowiedzi na zapytanie.

Dobrze ten temat rozwiną Rand z MOZ:

Jak tworzyć content i treść pod semantyczne SEO

Aby pisać treści w zgodzie z semantycznym SEO musisz pamiętać o kilku rzeczach.

Pierwsza z nich to context scoring, co oznacza, że Google używając wektora nagłówka, stara się wybrać, który fragment ma najlepszy kontekst dla danego zapytania. Działa to mniej więcej na tej zasadzie:

Context scoring a kolejność nagłówków w treści
Context scoring a kolejność nagłówków w treści

Z tego powodu wszystkie zapytania użytkownika, czy wszystkie podtytuły w Twojej treści dotyczące tematu powinny być umieszczane w hierarchii, biorąc pod uwagę zamiar wyszukiwania.

Oto zasady o których musisz pamiętać:

  • Musisz przeanalizować cel wyszukiwania dla zapytań.
  • Zapytania używane do zapoznania się i zbadania tematu jaki interesuje użytkownika powinny być opisywane hierarchicznie.
  • Należy wymienić możliwie jak najwięcej jednostek (entities), m.in. instytucje, osoby, kraje, prawa, miasta, miejsca i daty powiązane z tematem.
  • Musisz stworzyć plan contentowy, aby wskazać, ile odrębnych treści zostanie utworzonych, aby opisać cały ten temat.
  • Ważna jest hierarchia, w jakiej treści będą ze sobą połączone za pomocą linkowania wewnętrznego i za pomocą jakiego tekstu zakotwiczenia (anchor text).
  • Żeby uniknąć problemów z indeksowaniem i duplikacją wewnętrzną, musisz określić ile powinieneś pisać na temat każdej subkategorii (podtematy). Dla przykładu, jeśli tworzysz wpis o SEO, to ile fragmentów treści może opisywać zagadnienie „audyt SEO„, tak aby nie było zbyt wiele, ponieważ jeśli stworzysz osobny wpis na temat audytu to może on nie rankować.
    • Treść główna i treść dodatkowa powinny być zaplanowane tak, aby uniknąć problemu kanibalizacji słów kluczowych.
  • Zadbaj o elementy SEO na stronie, aby pomóc robotom wyszukiwarek. Dostosuj więc metatagi, nagłówki, słowa kluczowe i teksty kotwicy adresów URL, które mają zostać utworzone w zgodzie z search intent.
  • Należy zbadać układ, mapy witryny (Sitemap.xml) i zawartość stron konkurencji w SERP oraz historyczne wyniki w tych zapytaniach.
  • Treść powinna być tworzona tak aby była zrozumiała dla użytkownika i łatwa do zrozumienia przez Wyszukiwarkę.

Publikuj treści „powiązane tematycznie”(topically relevant)

Co to znaczy, że treść jest istotna tematycznie? I jak można pod to optymalizować SEO content?

Najprościej mówiąc pokrywasz cały temat, całe zagadnienie.

Dla przykładu, opublikowałem wpis 200 czynników rankingowych Google:

topically relevant content
topically relevant content

Zamiast tak obszernego wpisu na pona 7000 słów, który pokrywa wszystko z dziedziny SEO, mogłem napisać typowy poradnik na 500 słów w stylu „3 czynniki rankingowe które musisz znać”.

Nie!

Ja zamiast tego spędziłem tydzień na research’u i pisaniu aby był to NAJLEPSZY wpis w internecie na ten temat.

Pokryłem zakres od A do Z.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się jak może dalej rozwijać swoją wiedzę o tym czym jest semantyczne SEO.

Jak wyszukiwać słowa kluczowe pod semantyczne SEO i analizować encje (related entities)?

semantyczne seo mapa korelacji

Wiesz już, że Google nie skupia się na pojedynczych słowach, ale na ich grupach i powiązaniach. Z tego powodu ważne są dwie rzeczy:

  • klasyczny keyword research
  • related entities research

Zawsze dla uproszczenia procesu możesz zacząć od narzędzia typu semrush, ahrefs, Google keyword research planner (planer słów kluczowych Google), Moz lub każde inne.

  • Przejrzyj kolejno składowe Google: podobne pytania, podobne wyszukiwania, sugerowane, autocomplete, graf wiedzy, zdjęcia, trendy.
  • Przejrzyj Youtube: autocomplete, sugerowane, tytuły filmów, które pojawiają się na Twoje zapytanie, tagi.
  • Przejrzyj tak samo jak wyżej inne wyszukiwarki np Bing, MadCow, Yandex itp.
  • WikiHow, wikipedia, wikidata.

Rozwińmy wymienione wyżej:

Odpowiedz na „podobne pytania” (people also ask)

Na stronie wyników wyszukiwania sprawdź sekcję podobne pytania:

Podobne pytania people also ask
Podobne pytania people also ask

Dlaczego to tak dobrze działa?

Ponieważ są to najważniejsze pytania powiązane z Twoim tematem.

A oprócz tego że budujesz widoczność pod swoje główne słowo kluczowe, to jeszcze będziesz rankować na te pytania w SERP, lub fragment Twojego tekstu może wyświetlić się jako odpowiedź.

Odpowiedz na „podobne wyszukiwania” (related searches)

Następnie zrób to samo z sekcją podobne wyszukiwania:

Podobne wyszukiwania related searches
Podobne wyszukiwania related searches

Autosuggest (autouzupełnianie)

Wskazówka dla profesjonalistów: znajdź odmiany swojego słowa kluczowego w Google, Youtube i Bing Suggest. Po prostu wpisz słowo kluczowe w pasku wyszukiwania i sprawdź sugestie.

youtube autocpltete sugestie google bing

Jeśli powyższe mają sens to ich, ale nie wszystkie będą się nadawać, więc nie wciskaj ich na siłę.

Wyszukiwanie w Google Grafika

Przyjrzyj zakładki, które wykazują powiązania pomiędzy tematami:

Google grafika objekty i powiązania

Używaj różnych odmian słowa kluczowego na tej samej stronie

Kilka lat temu sytuacja w SERP wyglądała inaczej. Praktycznie dla każdej odmiany słowa kluczowego mogły być wyświetlane inne strony docelowe.

Na przykład „przepis na pizze” i „pizza przepis” to były dla Google dwa inne zapytania.

Z naszej perspektywy znaczą one to samo.

Założeniem więc jest teraz, aby tworzyć jeden wpis na możliwie jak najwięcej słów kluczowych i głównie do pomocy używa się tutaj narzędzi typu keyword cluster. Grupują one różne frazy w główne tematy.

Najczęściej następnie stosuje się metodę pillar content:

Topic cluster klastry tematyczne
Topic cluster klastry tematyczne

Pamiętaj, że Google szuka podtematów, kategorii, synonimów i odpowiedzi na często zadawane pytania z Twojej niszy i branży, a nie tylko słów kluczowych.

Przejrzyj kategorie wikipedii, wikihow i wikidata

Wymienione powyżej są istną kopalnią wiedzy dla tematu jakim jest semantyczne SEO:

semantyczne SEO i topical authority, a wikipedia
semantyczne SEO i topical authority, a wikipedia

Użyj Podobne Wyszukiwania i Graf Wiedzy Google (knowledge graph), aby pobrać odpowiednie jednostki

A knowledge graph, also known as a semantic network, represents a network of real-world entities—i.e. objects, events, situations, or concepts—and illustrates the relationship between them. This information is usually stored in a graph database and visualized as a graph structure, prompting the term knowledge “graph.”

https://www.ibm.com/cloud/learn/knowledge-graph

Graf wiedzy Google doskonale ukazuje powiązania pomiędzy koncepcjami, zdarzeniami, obiektami i innymi.

Graf wiedzy Google knowledge graph i podobne wyszukiwania
Graf wiedzy Google knowledge graph i podobne wyszukiwania

Google Trends

Google trends też doskonale sprawdzi się do tworzenia powiązań tematycznych.

Upewnij się, że sprawdzasz również zakładki:

  • podobne zapytania
  • podobne tematy
Google trends podobne zapytania i tematy
Google trends podobne zapytania i tematy

Unikaj słów z długiego ogona (long tail keywords)

Skoro Google odchodzi od „powierzchownych” wpisów, to częściowo przestarzałe stają się słowa z długiego ogona, ponieważ założeniem jest, aby główny wpis na nie odpowiadał.

W przeszłości była to jedna z podstaw SEO dla nowych domen, ponieważ nie było na nie zbyt dużo konkurencji.

long tail keywords słowa kluczowe z długiegho ogona

Oczywiście nie chodzi o pisanie tylko na główne frazy typu „parent topic”, ale raczej podtematy.

Czyli słowa kluczowe „medium tail”, które składają się z 2-4 słów.

A jeśli stworzysz taki wpis według wszystkich wytycznych o których tutaj piszę, to nie będziesz rankować tylko na tą jedną frazę, ale na setki jej odmian i long-tail’i.

Nie ignoruj słów kluczowych

Większość tego wpisu jest poświęcona optymalizacje SEO pod tematy a nie słowa kluczowe.

Ale nie bierz tego zbyt na serio, ponieważ frazy cały czas są niezbędne dla algorytmu.

W dodatku, jeśli piszesz na dany temat to automatycznie powinieneś używać tych słów, tylko bez keyword stuffing’u!

Tak na prawdę samo Google poleca ich stosowanie:

Semantyczne SEO a sugestia stosowania słów kluczowych od Google
Semantyczne SEO a sugestia stosowania słów kluczowych od Google

Więc pamiętaj, aby cały czas używać słów kluczowych w semantycznym SEO i optymalizować według nich swoje treści.

Różnica pomiędzy nowym, a starym podejściem jest że nie tworzysz wpisu tylko pod jedną a specyficzną frazę, ale po ich połączenie jeśli oznaczają to samo.

Publikuj długie treści

Długi content wynika automatycznie ze wszystkich reguł o których dzisiaj przeczytałeś.

Jeśli trzeba tworzyć wpisy pod semantyczne SEO, które całościowo opisują dane zagadnienie to naturalne wydaje się, że nie będą to krótkie artykuły.

Wyjątkiem może być jedynie strategia pillar content, kiedy wszystkie strony są ze sobą semantycznie powiązane za pomocą linkowania wewnętrznego.

Wygląda to trochę jak klasyczna architektura strony internetowej z kategoriami i linkującymi pomiędzy sobą wpisami:

struktura strony internetowej
struktura strony internetowej

Pamiętaj, że nie chodzi o publikowanie długiego wpisu, tylko żeby było w nim dużo liter.

Google potrafi rozpoznać „bełkot”(gibberish):

słaby content i treści to zły sygnał dla SEO
słaby content i treści to zły sygnał dla SEO

Także czasem będzie to 1000 słów, innym razem 4000.

Staraj się pokryć cały temat, bez lania wody.

Zobacz jak ja to robię tutaj. Nagłówek i konkretne wyjaśnienie przykładem i kolejny nagłówek itd.

Tłumacząc wypowiedź Jones’a:

Semantyczne SEO polega bardziej na wiązaniu pomysłów z koncepcjami na wykresie wiedzy wyszukiwarki i łączeniu tych pomysłów w ściśle powiązany sposób, aby pokazać wyszukiwarce, że Twoja treść jest autorytatywna podczas odpowiadania na zapytanie użytkownika. Treści w dłuższej formie mogą dodawać więcej trafnych tematów, ale także poszerzać ogólne tematy na stronie, co oznacza, że strona jest bardziej atrakcyjna, ale może nie odpowiadać na dobrze sformułowane zapytania użytkownika.

semantic SEO

Dodaj frazy semantycznie połączone

Weźmy na przykład frazę „analiza słów kluczowych”, niektóre semantycznie powiązane słowa kluczowe mogą być:

  • miesięczna liczba wyszukiwań
  • planer słów kluczowych
  • badanie słów kluczowych
  • płatne wyszukiwanie
  • marketing internetowy

W przypadku słów kluczowych, takich jak „gotowanie ziemniaków”, niektóre powiązane semantycznie frazy kluczowe to:

  • obieraczka do warzyw
  • gotująca się woda
  • papier do pieczenia

Optymalizuj pod wyszukiwanie głosowe (voice search) poprzez stosowanie konwersacyjnych słów

W Stanach Zjednoczonych 40,2% ludzi używa jakiejś formy wyszukiwania głosowego:

Wyszukiwanie głosowe voice search SEO
Wyszukiwanie głosowe voice search SEO

W dodatku te liczby ciągle rosną.

Co to znaczy, że frazy są konwersacyjne?

Otóż pisz tak jakbyś mówił.

Użytkownicy, czyli ja czy Ty, nie mówimy jak roboty. Zamiast typowych fraz, powinieneś pisać pełnymi zdaniami.

Używaj dane strukturalne i semantic HTML

Uporządkowane dane strukturalne (głównie schema.org) mogą dodać trochę kontekstu, ale nie jest to nic „magicznego” i nie spodziewaj się oszałamiających efektów.

Możesz natomiast zwiększyć delikatnie swój wynik CTR w SERP’ach, ponieważ dostaniesz dodatkowe możliwości wyświetlenia, jak np. „gwiazdki”:

aggregated Google rating stars gwiazdki z oceną

Natomiast nie daje to żadnych benefitów rankingowych, co potwierdzają badania w branży:

dane strukturalne schema org
dane strukturalne schema org

Z kolei semantyczny kod HTML to prawidłowe formatowanie np.:

  • nagłówki od <h1> do <h6>
  • <form>
  • <list>
  • <table>
  • <blockquote>
  • itp.

Za pomocą elementów semantycznych HTML niektóre części Twojej treści, takie jak listy, mogą być wyświetlane jako fragment z polecanym fragmentem (featured snippet).

Semantyczne linkowanie wewnętrzne

Poprawna struktura semantycznego linkowania składa się z 3 elementów:

  • struktura linków menu
  • struktura linków breadcrumbs (tzw. okruszki)
  • struktura wewnętrznych linków w treści artykułu

Łącząc strony ze sobą, nie tylko pomagasz czytelnikom poruszać się po witrynie, ale także ułatwiasz Google jej indeksowanie i odkrywanie nowych stron.

Twoja wewnętrzna struktura linków pomaga Google zrozumieć kilka rzeczy:

  • Znaczenie.
  • Relacja.
  • Jak ważne jest to dla tego tematu.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Tekst kotwicy (anchor text)

Podczas tworzenia wewnętrznego linkowania upewnij się, że Twoja strona zawiera tematyczne teksty kotwic. Staraj się trzymać tego według zasady tworzenia hub’ów treści (pillar content).

Przeczytaj o algorytmach i semantyce SEO:

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

FAQ – krótkie pytania i szybkie odpowiedzi

Co to znaczy semantyczne?

Semantyka (gr. σημαντικός, sēmantikós – „ważny”, „znaczący”), oznacza znaczeniowo powiązane ze sobą terminy.

Jakie są kategorie semantyczne?

Istnieją dwie podstawowe kategorie semantyczne: nazwy i orzeczniki.

Co to jest Synonimia definicja?

Synonimia to termin językoznawczy, który określa relację między synonimami, czyli wyrazami o takim samym znaczeniu.

Co to jest Graf Wiedzy?

Graf Wiedzy (anf. Google Knowledge Graph) to system, którego zadaniem jest dostarczenie szybszej odpowiedzi na zapytanie użytkownika wyszukiwarki. W pewien sposób łączy i rozumie relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi encjami (entities) tj. osobami, wydarzeniami, datami, czy dziełami kultury.

Co to jest błąd semantyczny?

Błędy semantyczne to inaczej błędy znaczeniowe, czyli takie, które polegają na wadliwym zastosowaniu znaczenia wyrazu w danym kontekście.

Co to jest semantyczne linkowanie?

Jest to technika SEO, która pomaga połączyć ze sobą wpisy z danej witryny, aby Google uznało semantyczne połączenia i pośrednio wpływać ma to na Topical Authority.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Semantyczne SEO -co to jest i jak działa semantyka? (3 działania) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz zostaw komentarz poniżej.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej