W ostatnich lata zmiany algorytmu Google poszły mocno w stronę rozumienia intencji użytkownika i tematów, a nie tylko słów.
Semantyczne SEO wydaje się być jednym z kluczowych czynników, żeby budować wysokie pozycje w wyszukiwarce.
W tym wpisie dostaniesz najwięcej rzeczowych porad, które możesz zastosować od razu w swojej witrynie i wpłynie to na wzrost pozycji.
Bez przedłużania, zaczynajmy:
Zawartość strony
Semantyczne SEO (ang. semantic SEO) to praktyka pisania treści na swojej stronie internetowej pod cały temat, a nie tylko słowa kluczowe.
Algorytm Google jest już na tyle zaawansowany, że nie musisz nawet dodawać poszczególnych słów w swoim wpisie, ale jeśli wystarczająco dobrze opiszesz temat to i tak będziesz się na nie wyświetlać organicznie.
W początkach działania algorytmu Google, roboty nie potrafiły zrozumieć tekstu, a szukały słów w danym dokumencie.
Z tego powodu popularne było upychanie słów kluczowych (keyword stuffing) i inne działania techniczne.
Google skanowało witryny internetowe w poszukiwaniu tych fraz, a im było ich więcej tym większe przeświadczenie robota, że jest to właściwa strona.
Niestety powstawały teksty SEO, których nie dało się czytać.
To tak jakbym napisał:
„Pozycjonowanie stron jest ważne, ponieważ skuteczne pozycjonowanie pomaga zwiększyć widoczność w Google za pomocą pozycjonowania WWW”.
Rozumiesz już?
Z tego powodu, Google stworzyło w 2013 roku algorytm Koliber.
Hummingbird zakończył pewną erę w SEO i rozpoczął nowe działania.
Od tej pory robot indeksujący, zamiast szukać słów kluczowych, zaczął rozumieć temat o czym jest dana strona internetowa.
Wyszukiwarka Google za pomocą algorytmu była w stanie zrozumieć pojęcia i relacje między słowami kluczowymi.
Z tego powodu, ważne stało się tworzenie treści SEO w tak zwanych klastrach tematycznych (keyword clusters).
BERT to skrót od Bidirectional Encoder Representations from Transformers.
Powstał po to, aby radzić sobie z trudnymi lub konwersacyjnymi zapytaniami. Dzięki temu Google może analizować pełne znaczenie słowa kluczowego w odniesieniu do innych słów w zapytaniu, a nie tylko jeden po drugim.
Dzięki tej technologii możemy wyszukiwać w sposób, który jest dla nas naturalny, używając przyimków (takich jak „za”, „od” lub „do”).
Wkrótce może zostać zastąpiony przez bardziej zaawansowane formy, jak np SMITH (pełna nazwa Siamese Multi-depth Transformer-based Hierarchical). Natomiast nie wiadomo kiedy to się stanie:
MUM przetłumaczyć na język polski możemy jako Wielozadaniowy Ujednolicony Model. Jest to technologia oparta o AI. Powstała aby pomoc algorytmowi zrozumieć skomplikowane zapytania. Może przetwarzać informacje zawartych w materiałach tekstowych, audiowizualnych, czy graficznych.
Dla przykładu, jeśli zapytasz się kogoś ile kosztuje podróż autem z Warszawy do Berlina to dostaniesz złożoną odpowiedź, która uwzględni dystans, koszt bramek na autostradzie, cenę paliwa, opłatę za parking i inne.
Dzięki MUM Google w przyszłości będzie w stanie odpowiedzieć na takie pytania niczym człowiek biorąc pod uwagę wiele czynników.
Oczywiście semantyczne SEO to nie tylko ogólny opis, ale słowa kluczowe wciąż są ważne w związku z czym musimy poruszyć LSI…
LSI i semantic SEO są często ze sobą mylone, ale to nie jest to samo.
Google jasno informuje, że LSI to przestarzała technologia.
John Mueller napisał kiedyś: „There’s no such thing as LSI keywords — anyone who’s telling you otherwise is mistaken, sorry.”
LSI oznacza Latent Semantic Indexing lub Latent Semantic Analysis (LSA). Jest to technika języka naturalnego, analizująca relacje występujące pomiędzy terminami zawartymi w dokumentach tworząc powiązany zestaw pojęć.
LSI to stara technologia i pisał już o tym Bill Slawski.
Natomiast LSI i synonimy mogą dawać pewien plus.
W rzeczywistości artykuł grupy badaczy Google stwierdza, że używają „słów często występujących razem”, aby zrozumieć główny temat artykułu:
Więc skoro nie szkodzi, a w jakimś stopniu może pomóc to czemu nie.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Wyszukiwanie semantyczne jest przeciwieństwem wyszukiwania leksykalnego, ponieważ wyszukanie semantyczne polega na zrozumieniu znaczenia zapytania, a nie na szukaniu dopasowań dosłownych (czyli słów).
Oznacza to zrozumienie intencji użytkownika w określonym kontekście, poprzez sortowanie miliardów stron internetowych i odpowiadanie na zapytanie w możliwie najlepszy sposób.
Wyniki wyszukiwania semantycznego łączą zagregowane informacje z kilku stron internetowych w celu bardziej szczegółowej odpowiedzi na zapytanie.
Dobrze ten temat rozwiną Rand z MOZ:
Aby pisać treści w zgodzie z semantycznym SEO musisz pamiętać o kilku rzeczach.
Pierwsza z nich to context scoring, co oznacza, że Google używając wektora nagłówka, stara się wybrać, który fragment ma najlepszy kontekst dla danego zapytania. Działa to mniej więcej na tej zasadzie:
Z tego powodu wszystkie zapytania użytkownika, czy wszystkie podtytuły w Twojej treści dotyczące tematu powinny być umieszczane w hierarchii, biorąc pod uwagę zamiar wyszukiwania.
Oto zasady o których musisz pamiętać:
Co to znaczy, że treść jest istotna tematycznie? I jak można pod to optymalizować SEO content?
Najprościej mówiąc pokrywasz cały temat, całe zagadnienie.
Dla przykładu, opublikowałem wpis 200 czynników rankingowych Google:
Zamiast tak obszernego wpisu na pona 7000 słów, który pokrywa wszystko z dziedziny SEO, mogłem napisać typowy poradnik na 500 słów w stylu „3 czynniki rankingowe które musisz znać”.
Nie!
Ja zamiast tego spędziłem tydzień na research’u i pisaniu aby był to NAJLEPSZY wpis w internecie na ten temat.
Pokryłem zakres od A do Z.
Czytaj dalej, aby dowiedzieć się jak może dalej rozwijać swoją wiedzę o tym czym jest semantyczne SEO.
Wiesz już, że Google nie skupia się na pojedynczych słowach, ale na ich grupach i powiązaniach. Z tego powodu ważne są dwie rzeczy:
Zawsze dla uproszczenia procesu możesz zacząć od narzędzia typu semrush, ahrefs, Google keyword research planner (planer słów kluczowych Google), Moz lub każde inne.
Rozwińmy wymienione wyżej:
Na stronie wyników wyszukiwania sprawdź sekcję podobne pytania:
Dlaczego to tak dobrze działa?
Ponieważ są to najważniejsze pytania powiązane z Twoim tematem.
A oprócz tego że budujesz widoczność pod swoje główne słowo kluczowe, to jeszcze będziesz rankować na te pytania w SERP, lub fragment Twojego tekstu może wyświetlić się jako odpowiedź.
Następnie zrób to samo z sekcją podobne wyszukiwania:
Wskazówka dla profesjonalistów: znajdź odmiany swojego słowa kluczowego w Google, Youtube i Bing Suggest. Po prostu wpisz słowo kluczowe w pasku wyszukiwania i sprawdź sugestie.
Jeśli powyższe mają sens to ich, ale nie wszystkie będą się nadawać, więc nie wciskaj ich na siłę.
Przyjrzyj zakładki, które wykazują powiązania pomiędzy tematami:
Kilka lat temu sytuacja w SERP wyglądała inaczej. Praktycznie dla każdej odmiany słowa kluczowego mogły być wyświetlane inne strony docelowe.
Na przykład „przepis na pizze” i „pizza przepis” to były dla Google dwa inne zapytania.
Z naszej perspektywy znaczą one to samo.
Założeniem więc jest teraz, aby tworzyć jeden wpis na możliwie jak najwięcej słów kluczowych i głównie do pomocy używa się tutaj narzędzi typu keyword cluster. Grupują one różne frazy w główne tematy.
Najczęściej następnie stosuje się metodę pillar content:
Pamiętaj, że Google szuka podtematów, kategorii, synonimów i odpowiedzi na często zadawane pytania z Twojej niszy i branży, a nie tylko słów kluczowych.
Wymienione powyżej są istną kopalnią wiedzy dla tematu jakim jest semantyczne SEO:
A knowledge graph, also known as a semantic network, represents a network of real-world entities—i.e. objects, events, situations, or concepts—and illustrates the relationship between them. This information is usually stored in a graph database and visualized as a graph structure, prompting the term knowledge “graph.”
https://www.ibm.com/cloud/learn/knowledge-graph
Graf wiedzy Google doskonale ukazuje powiązania pomiędzy koncepcjami, zdarzeniami, obiektami i innymi.
Google trends też doskonale sprawdzi się do tworzenia powiązań tematycznych.
Upewnij się, że sprawdzasz również zakładki:
Skoro Google odchodzi od „powierzchownych” wpisów, to częściowo przestarzałe stają się słowa z długiego ogona, ponieważ założeniem jest, aby główny wpis na nie odpowiadał.
W przeszłości była to jedna z podstaw SEO dla nowych domen, ponieważ nie było na nie zbyt dużo konkurencji.
Oczywiście nie chodzi o pisanie tylko na główne frazy typu „parent topic”, ale raczej podtematy.
Czyli słowa kluczowe „medium tail”, które składają się z 2-4 słów.
A jeśli stworzysz taki wpis według wszystkich wytycznych o których tutaj piszę, to nie będziesz rankować tylko na tą jedną frazę, ale na setki jej odmian i long-tail’i.
Większość tego wpisu jest poświęcona optymalizacje SEO pod tematy a nie słowa kluczowe.
Ale nie bierz tego zbyt na serio, ponieważ frazy cały czas są niezbędne dla algorytmu.
W dodatku, jeśli piszesz na dany temat to automatycznie powinieneś używać tych słów, tylko bez keyword stuffing’u!
Tak na prawdę samo Google poleca ich stosowanie:
Więc pamiętaj, aby cały czas używać słów kluczowych w semantycznym SEO i optymalizować według nich swoje treści.
Różnica pomiędzy nowym, a starym podejściem jest że nie tworzysz wpisu tylko pod jedną a specyficzną frazę, ale po ich połączenie jeśli oznaczają to samo.
Długi content wynika automatycznie ze wszystkich reguł o których dzisiaj przeczytałeś.
Jeśli trzeba tworzyć wpisy pod semantyczne SEO, które całościowo opisują dane zagadnienie to naturalne wydaje się, że nie będą to krótkie artykuły.
Wyjątkiem może być jedynie strategia pillar content, kiedy wszystkie strony są ze sobą semantycznie powiązane za pomocą linkowania wewnętrznego.
Wygląda to trochę jak klasyczna architektura strony internetowej z kategoriami i linkującymi pomiędzy sobą wpisami:
Pamiętaj, że nie chodzi o publikowanie długiego wpisu, tylko żeby było w nim dużo liter.
Google potrafi rozpoznać „bełkot”(gibberish):
Także czasem będzie to 1000 słów, innym razem 4000.
Staraj się pokryć cały temat, bez lania wody.
Zobacz jak ja to robię tutaj. Nagłówek i konkretne wyjaśnienie przykładem i kolejny nagłówek itd.
Tłumacząc wypowiedź Jones’a:
Semantyczne SEO polega bardziej na wiązaniu pomysłów z koncepcjami na wykresie wiedzy wyszukiwarki i łączeniu tych pomysłów w ściśle powiązany sposób, aby pokazać wyszukiwarce, że Twoja treść jest autorytatywna podczas odpowiadania na zapytanie użytkownika. Treści w dłuższej formie mogą dodawać więcej trafnych tematów, ale także poszerzać ogólne tematy na stronie, co oznacza, że strona jest bardziej atrakcyjna, ale może nie odpowiadać na dobrze sformułowane zapytania użytkownika.
Weźmy na przykład frazę „analiza słów kluczowych”, niektóre semantycznie powiązane słowa kluczowe mogą być:
W przypadku słów kluczowych, takich jak „gotowanie ziemniaków”, niektóre powiązane semantycznie frazy kluczowe to:
W Stanach Zjednoczonych 40,2% ludzi używa jakiejś formy wyszukiwania głosowego:
W dodatku te liczby ciągle rosną.
Co to znaczy, że frazy są konwersacyjne?
Otóż pisz tak jakbyś mówił.
Użytkownicy, czyli ja czy Ty, nie mówimy jak roboty. Zamiast typowych fraz, powinieneś pisać pełnymi zdaniami.
Uporządkowane dane strukturalne (głównie schema.org) mogą dodać trochę kontekstu, ale nie jest to nic „magicznego” i nie spodziewaj się oszałamiających efektów.
Możesz natomiast zwiększyć delikatnie swój wynik CTR w SERP’ach, ponieważ dostaniesz dodatkowe możliwości wyświetlenia, jak np. „gwiazdki”:
Natomiast nie daje to żadnych benefitów rankingowych, co potwierdzają badania w branży:
Z kolei semantyczny kod HTML to prawidłowe formatowanie np.:
Za pomocą elementów semantycznych HTML niektóre części Twojej treści, takie jak listy, mogą być wyświetlane jako fragment z polecanym fragmentem (featured snippet).
Poprawna struktura semantycznego linkowania składa się z 3 elementów:
Łącząc strony ze sobą, nie tylko pomagasz czytelnikom poruszać się po witrynie, ale także ułatwiasz Google jej indeksowanie i odkrywanie nowych stron.
Twoja wewnętrzna struktura linków pomaga Google zrozumieć kilka rzeczy:
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Podczas tworzenia wewnętrznego linkowania upewnij się, że Twoja strona zawiera tematyczne teksty kotwic. Staraj się trzymać tego według zasady tworzenia hub’ów treści (pillar content).
Przeczytaj o algorytmach i semantyce SEO:
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Semantyka (gr. σημαντικός, sēmantikós – „ważny”, „znaczący”), oznacza znaczeniowo powiązane ze sobą terminy.
Istnieją dwie podstawowe kategorie semantyczne: nazwy i orzeczniki.
Synonimia to termin językoznawczy, który określa relację między synonimami, czyli wyrazami o takim samym znaczeniu.
Graf Wiedzy (anf. Google Knowledge Graph) to system, którego zadaniem jest dostarczenie szybszej odpowiedzi na zapytanie użytkownika wyszukiwarki. W pewien sposób łączy i rozumie relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi encjami (entities) tj. osobami, wydarzeniami, datami, czy dziełami kultury.
Błędy semantyczne to inaczej błędy znaczeniowe, czyli takie, które polegają na wadliwym zastosowaniu znaczenia wyrazu w danym kontekście.
Jest to technika SEO, która pomaga połączyć ze sobą wpisy z danej witryny, aby Google uznało semantyczne połączenia i pośrednio wpływać ma to na Topical Authority.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.