SaaS SEO -co to pozycjonowanie oprogramowania? (Software as a Service)

SEO On Site -co to są działania na stronie (on-page)?
26 grudnia, 2022
Hosting SEO – jaki wybrać (i czy ma wpływ na pozycjonowanie?)
26 grudnia, 2022

SaaS SEO -co to pozycjonowanie oprogramowania? (Software as a Service)

SaaS SEO

SaaS SEO, czyli pozycjonowanie oprogramowania, które służy jako usługa to bardzo trudna dziedzina marketingu.

W większości jest zdominowana przez dużych graczy, ale jak pokazują nasze case study, z dobrą strategią SEO można być w TOP nawet w najtrudniejszych branżach:

Czy-warto-inwestowac-w-seo-dlaczego-pozycjonowanie-sie-oplaca

Więc jeśli chcesz mieć wyższą pozycję w wyszukiwarce Google dla swojej witryny SaaS, to od razu wdrożysz te praktyczne techniki opisane w tym przewodniku.

Zawarte są tutaj dokładnie te same działania, które stosują firmy jak HubSpot, czy SalesForce.

Na Czym Polega SaaS SEO?

SaaS po polsku oznacza dosłownie oprogramowanie jako usługa (Software as a Service). Jest to model udostępniania oprogramowania w chmurze aplikacji swoim klientom za pośrednictwem Internetu na zasadzie „pay-as-you-go”.

SaaS SEO to proces zwiększania ruchu organicznego na Twojej stronie poprzez wdrażanie strategii, które pomogą Ci znaleźć się na szczycie Google SERP. SaaS SEO ma różne elementy, a mianowicie: SEO on-page, SEO off-page, SEO techniczne, link building itp.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Więc od czego zacząć?

Oto poszczególne kroki.

Techniczny Audyt SEO

Najważniejsze są podstawy, więc musisz się upewnić że Twoje techniczne SEO jest dopięte na 100%.

jak działają wyszukiwarki google

Lista czynników składających się na optymalizację techniczną jest długa:

  • Thin content
  • Javascipt
  • Duplicate content (duplikaty treści)
  • Error 404
  • Przekierowania 301
  • Tagi kanoniczne rel=”canonical”
  • Hreflang
  • Dane strukturalne
  • Mapy witryny XML
  • Kanibalizacja słów kluczowych
  • Optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych
  • Struktura strony i przejrzysta nawigacja, w tym breadcrumbs
  • Utworzenie i dodanie na stronie pliku robots.txt
  • Wdrożenie i optymalizacja meta tagów
  • Wdrożenie certyfikatu SSL
  • Optymalizacja adresów URL (friendly URL)
  • Spójna struktura linkowania wewnętrznego
  • Tagi noindex
  • Optymalizacja szybkości strony

I to jeszcze nie wszystko!

Poprawne linkowanie wewnętrzne architektura strony
Poprawne linkowanie wewnętrzne architektura strony

Najlepiej w tym kroku będzie zacząć od Google Search Console, a następnie ScreamingFrog.

W GSC sprawdź najpierw raport „indeksowanie stron”.

Indeks Strony Indeksowanie Stron GSC
Indeks Strony Indeksowanie Stron GSC

Dzięki temu możesz sprawdzić stan zaindexowanych podstron, a także inne błędy.

błędy w indeksowaniu niedziałające strony 404
błędy w indeksowaniu niedziałające strony 404

Możesz też użyć każde inne narzędzie SEO, ponieważ prawie każde oferuje opcję audytu (poniżej ahrefs).

site audit ahrefs semrush

Wyszukiwanie Słów Kluczowych

Jeśli zaczynasz z SaaS SEO to polecam keyword research od słów informacyjnych.

Wyróżniamy 4 intencje wyszukiwania:

  • intencja informacyjna
  • intencja nawigacyjna
  • intencja komercyjna
  • intencja transakcyjna
User intent intencje użytkownika
User intent intencje użytkownika

A więc: czym są „informacyjne słowa kluczowe”?

Jak sama nazwa wskazuje, dotyczą pozyskiwania jakiś informacji.

Czyli mówimy, że są to terminy, których ludzie używają do wyszukiwania.

Załóżmy na przykład, że Twoja firma sprzedaje oprogramowanie do zarządzania projektami.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Słowa kluczowe informacyjne w tym przypadku mogą być to:

„Jak optymalizować przepływ pracy”
„Jak rozdzielać zadania”
„Wskazówki dotyczące zarządzania”
“Jak rozdzielać zadania w zespole”

Innymi słowy: nie szukasz słów kluczowych, które dotyczą konkretnie Twojego oprogramowania.

Zamiast tego znajdujesz frazy kluczowe, których szukają Twoi potencjalni klienci, gdy chcą rozwiązać problem.

Natomiast słowa o intencji transakcyjnej to te kiedy już znają problem i chcą od razu coś kupić.

Problem w tym, że te frazy są najbardziej konkurencyjne i proces pozycjonowania zabiera bardzo dużo czasu.

Plus, dodatkowo ludzie nie są często świadomi tego że mają problem, albo że można ten problem rozwiązać za pomocą jakiegoś produktu, usługi czy oprogramowania SaaS.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO

I to jest kluczem do sukcesu w SEO SaaS.

Większość słabych „specjalistów” SEO mówi takie rzeczy jak:

„Sprzedajemy aplikację do zarządzania produktywnością, to musimy być widoczni na hasła takie jak: produktywność, albo aplikacja do produktywności”.

Brzmi dobrze, ale tylko w teorii.

Ale w praktyce to bardo zła strategia.

Musisz publikować jak najwięcej postów informacyjnych.

Sprawdź strategię SEO liderów w branży SaaS:

Zauważysz, że właśnie to robią.

HubSpot tworzy nawet wpisy o personach marketingowych:

jak stworzyć avatar klienta odbiorcy

Tymczasem są oprogramowaniem CRM.

A więc: jak znaleźć informacyjne słowa kluczowe?

Oto 3 techniki, które teraz działają świetnie.

  • Użyj Planera słów kluczowych Google (GKP)

Google Keyword Planner to bezpłatne narzędzie Google do badania słów kluczowych.

planer słów kluczowych google keyword planner GKP
planer słów kluczowych google keyword planner GKP

To narzędzie nie zostało oryginalnie zaprojektowane, aby pomóc Ci znaleźć słowa kluczowe SEO, tylko było nastawione w 100% na Google Ads.

Dopiero z czasem zaczęto go używać do pozycjonowania.

W rzeczywistości większość specjalistów SEO to robi.

Aby z niego skorzystać, po prostu wpisz pomysł na słowo kluczowe.

planer słów kluczowych google keyword planner GKP przykładowa fraza SEO
planer słów kluczowych google keyword planner GKP przykładowa fraza SEO

Oprócz swojego słowa kluczowego otrzymasz także sugestie z dodatkowymi informacjami takimi jak stawki za kliknięcie w reklamy.

przykłady wyszukiwania w planerze słów kluczowych Google dla frazy SEO
przykłady wyszukiwania w planerze słów kluczowych Google dla frazy SEO

Jeśli Twoja witryna jest nowa, to polecam stosowanie słów kluczowych o stosunkowo małej liczbie wyszukiwań (long tail keywords).

Te słowa kluczowe nazywa się jako frazy z długiego ogona i są zwykle mniej konkurencyjne niż bardzo popularne słowa kluczowe.

  • Znajdź słowa kluczowe, które zyskują na popularności.

Targetowanie popularnych słów kluczowych działa świetnie!

Dzieje się tak, ponieważ możesz „korzystać z popularności”, gdy zainteresowanie wokół tego słowa kluczowego rośnie.

Pytanie brzmi: jak znaleźć słowa kluczowe, które zyskują popularność?

Możesz skorzystać z Google Trends.

google trends i marketing wirusowy

Możesz także użyć exploding topics.

exploding topics szukanie nowych tematów do SEO
exploding topics szukanie nowych tematów do SEO
  • Keyword Gap

Narzędzia do SEO mają wiele opcji, jedną z nich jest keyword gap.

Znajdziesz to np. w Ahrefs, lub Semrush.

Backlinki semrush
semrush

Wpisujesz swoją domenę i domeny konkurencji, a program pokaże Tobie wszystkie frazy na które oni są widoczni a Ty nie.

Więc zamiast zastanawiać się i wpisywać losowe słowa do narzędzia do badania słów kluczowych, możesz uzyskać listę dokładnych fraz i terminów, dla których widoczność posiada już Twój konkurent.

Pisz Posty Zoptymalizowane Pod SEO

Skoro masz już za sobą podstawy techniczne i wiesz jak wyszukiwać najlepsze okazje w postaci słów kluczowych, to nadszedł czas na tworzenie treści.

Marketing treści

Pierwsze od czego zalecam zacząć to określenie zamiaru wyszukiwania użytkownika, czyli search intent.

Pisałem już jak to zrobić, wejdź po prostu w Google, wpisz daną frazę i zobacz jakie wyniki otrzymujesz.

Czy są to poradniki, listy, artykuły, strony landing page itp.

Po co to robić?

Ponieważ algorytm Google serwuje wyszukującym wpisy, które są najbliższe temu co wyszukują.

Nie próbuj więc iść pod prąd i ułatw sobie SEO w SaaS.

Na koniec zoptymalizuj tę treść pod kątem SEO.

Innymi słowy, dodaj docelowe słowo kluczowe w:

  • W H1 i H2
  • Tag tytułowy Twojej strony
  • Co najmniej 1x we wstępie i zakończeniu posta
  • 3-6x na twojej stronie
  • 1x w meta opisie

To naprawdę tylko podstawy SaaS SEO na stronie (onpage).

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o optymalizacji treści pod kątem SEO, polecam przeczytać ten wpis.

Publikuj Pillar Page

W przepływie link juice i topical autohority pomaga tzw. pillar page:

pillar page link juice

Najczęściej stosuje się metodę pillar content:

Topic cluster klastry tematyczne
Topic cluster klastry tematyczne

Czyli tworzysz jeden główny temat (trochę jak kategoria) i z tej strony linkujesz do podstron które opisują już w większych szczegółach dany temat.

Strony filaru są ważną częścią Twojej strategii SEO z dwóch głównych powodów:

Po pierwsze, budują Domain Authority Twojej witryny, ponieważ dobra tematyczność i ekspertyza zachęca ludzi do linkowania do Ciebie.

wpływ domain authority na pozycję w SERP
wpływ domain authority na pozycję w SERP

Więc jeśli Twoja strona jest nowa, będziesz mieć problemy żeby zdobyć pozycje na wszystko co jest konkurencyjne. Nawet jeśli Twoje treści są dobrej jakości.

Ale kiedy zbudujesz swój Domain Authority, poprawi to rankingi w całej witrynie.

Po drugie, pozwala to w pełni wykorzystać wewnętrzne linki.

Poprawne linkowanie wewnętrzne architektura strony
Poprawne linkowanie wewnętrzne architektura strony

W szczególności możesz linkować z mocnych stron do stron, które wymagają dodania linków.

Podstaw Na Dobry Link Building

Jeśli chodzi o pozycjonowanie oprogramowania, a w szczególności SaaS SEO to musisz ciągle budować linki.

skuteczne linki seo

Link building to tak na prawdę jedna z podstaw algorytmu Google, obok Rank Brain i contentu.

3 główne czynniki SEO

Google wciąż używa PR, tylko że my nie mamy do tego dostępu:

google pagerank

Oto najlepsze strategie, które pozwolą Ci budować linki zwrotne:

Darmowe Narzędzia.

Ta metoda działa świetnie, ponieważ ludzie często udostępniają darmowe narzędzia.

Dla przykładu HubSpot ma kreator online person marketingowych:

jak stworzyć avatar klienta odbiorcy

Albo AnswerThePublic, które daje narzędzie do wyszukiwania zapytań.

answer the public

Kolejna metoda na linkbuilding w SaaS to:

Broken Link Building.

Niedziałające linki to jedna z najlepszych strategii budowania linków.

Wiesz dlaczego?

Zamiast prosić o linki, najpierw dajesz wartość.

Oto jak to zrobić pod SaaS:

1.Zainstaluj rozszerzenie w przeglądarce do sprawdzania niedziałających linków.

broken link building 404 check my links google chrome

Możesz też użyć narzędzie SEO, które ma opcję wyszukiwania niedziałających 404. Np SemRush, lub Ahrefs:

broken link building 404

Następnie wysyłasz wiadomość email z informacją, że znalazłeś niedziałający link i podsyłasz link do swojego artykułu na podobny temat.

Posty Gościnne.

Guest Posting może pomóc Ci zdobyć sporo solidnych linków, gdy zaczynasz. Niestety zabiera sporo czasu, więc później możesz przełączyć się na bardziej skalowalne podejścia.

Yylko nie przesadź z ilością wpisów i uważaj na exact anchor text.

Guest post posty gościnne SEO

Ważne jest, żeby wybierać tylko portale o wysokim autorytecie (domain authority), a nie spamerskie, które publikują thin content.

posty gościnne guest posting
posty gościnne guest posting

Podcasty i Wywiady.

To doskonała metoda, ponieważ jako gość jesteś zapowiadany i dodatkowo w transkrypcie pojawiają się linki do Twojego SaaS’u.

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
SaaS SEO -co to pozycjonowanie oprogramowania? (Software as a Service) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)