SaaS SEO, czyli pozycjonowanie oprogramowania, które służy jako usługa to bardzo trudna dziedzina marketingu.
W większości jest zdominowana przez dużych graczy, ale jak pokazują nasze case study, z dobrą strategią SEO można być w TOP nawet w najtrudniejszych branżach:
Więc jeśli chcesz mieć wyższą pozycję w wyszukiwarce Google dla swojej witryny SaaS, to od razu wdrożysz te praktyczne techniki opisane w tym przewodniku.
Zawarte są tutaj dokładnie te same działania, które stosują firmy jak HubSpot, czy SalesForce.
Zawartość strony
SaaS po polsku oznacza dosłownie oprogramowanie jako usługa (Software as a Service). Jest to model udostępniania oprogramowania w chmurze aplikacji swoim klientom za pośrednictwem Internetu na zasadzie „pay-as-you-go”.
SaaS SEO to proces zwiększania ruchu organicznego na Twojej stronie poprzez wdrażanie strategii, które pomogą Ci znaleźć się na szczycie Google SERP. SaaS SEO ma różne elementy, a mianowicie: SEO on-page, SEO off-page, SEO techniczne, link building itp.
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Więc od czego zacząć?
Oto poszczególne kroki.
Najważniejsze są podstawy, więc musisz się upewnić że Twoje techniczne SEO jest dopięte na 100%.
Lista czynników składających się na optymalizację techniczną jest długa:
I to jeszcze nie wszystko!
Najlepiej w tym kroku będzie zacząć od Google Search Console, a następnie ScreamingFrog.
W GSC sprawdź najpierw raport „indeksowanie stron”.
Dzięki temu możesz sprawdzić stan zaindexowanych podstron, a także inne błędy.
Możesz też użyć każde inne narzędzie SEO, ponieważ prawie każde oferuje opcję audytu (poniżej ahrefs).
Jeśli zaczynasz z SaaS SEO to polecam keyword research od słów informacyjnych.
Wyróżniamy 4 intencje wyszukiwania:
A więc: czym są „informacyjne słowa kluczowe”?
Jak sama nazwa wskazuje, dotyczą pozyskiwania jakiś informacji.
Czyli mówimy, że są to terminy, których ludzie używają do wyszukiwania.
Załóżmy na przykład, że Twoja firma sprzedaje oprogramowanie do zarządzania projektami.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Słowa kluczowe informacyjne w tym przypadku mogą być to:
„Jak optymalizować przepływ pracy”
„Jak rozdzielać zadania”
„Wskazówki dotyczące zarządzania”
“Jak rozdzielać zadania w zespole”
Innymi słowy: nie szukasz słów kluczowych, które dotyczą konkretnie Twojego oprogramowania.
Zamiast tego znajdujesz frazy kluczowe, których szukają Twoi potencjalni klienci, gdy chcą rozwiązać problem.
Natomiast słowa o intencji transakcyjnej to te kiedy już znają problem i chcą od razu coś kupić.
Problem w tym, że te frazy są najbardziej konkurencyjne i proces pozycjonowania zabiera bardzo dużo czasu.
Plus, dodatkowo ludzie nie są często świadomi tego że mają problem, albo że można ten problem rozwiązać za pomocą jakiegoś produktu, usługi czy oprogramowania SaaS.
I to jest kluczem do sukcesu w SEO SaaS.
Większość słabych „specjalistów” SEO mówi takie rzeczy jak:
„Sprzedajemy aplikację do zarządzania produktywnością, to musimy być widoczni na hasła takie jak: produktywność, albo aplikacja do produktywności”.
Brzmi dobrze, ale tylko w teorii.
Ale w praktyce to bardo zła strategia.
Musisz publikować jak najwięcej postów informacyjnych.
Sprawdź strategię SEO liderów w branży SaaS:
Zauważysz, że właśnie to robią.
HubSpot tworzy nawet wpisy o personach marketingowych:
Tymczasem są oprogramowaniem CRM.
A więc: jak znaleźć informacyjne słowa kluczowe?
Oto 3 techniki, które teraz działają świetnie.
Google Keyword Planner to bezpłatne narzędzie Google do badania słów kluczowych.
To narzędzie nie zostało oryginalnie zaprojektowane, aby pomóc Ci znaleźć słowa kluczowe SEO, tylko było nastawione w 100% na Google Ads.
Dopiero z czasem zaczęto go używać do pozycjonowania.
W rzeczywistości większość specjalistów SEO to robi.
Aby z niego skorzystać, po prostu wpisz pomysł na słowo kluczowe.
Oprócz swojego słowa kluczowego otrzymasz także sugestie z dodatkowymi informacjami takimi jak stawki za kliknięcie w reklamy.
Jeśli Twoja witryna jest nowa, to polecam stosowanie słów kluczowych o stosunkowo małej liczbie wyszukiwań (long tail keywords).
Te słowa kluczowe nazywa się jako frazy z długiego ogona i są zwykle mniej konkurencyjne niż bardzo popularne słowa kluczowe.
Targetowanie popularnych słów kluczowych działa świetnie!
Dzieje się tak, ponieważ możesz „korzystać z popularności”, gdy zainteresowanie wokół tego słowa kluczowego rośnie.
Pytanie brzmi: jak znaleźć słowa kluczowe, które zyskują popularność?
Możesz skorzystać z Google Trends.
Możesz także użyć exploding topics.
Narzędzia do SEO mają wiele opcji, jedną z nich jest keyword gap.
Znajdziesz to np. w Ahrefs, lub Semrush.
Wpisujesz swoją domenę i domeny konkurencji, a program pokaże Tobie wszystkie frazy na które oni są widoczni a Ty nie.
Więc zamiast zastanawiać się i wpisywać losowe słowa do narzędzia do badania słów kluczowych, możesz uzyskać listę dokładnych fraz i terminów, dla których widoczność posiada już Twój konkurent.
Skoro masz już za sobą podstawy techniczne i wiesz jak wyszukiwać najlepsze okazje w postaci słów kluczowych, to nadszedł czas na tworzenie treści.
Pierwsze od czego zalecam zacząć to określenie zamiaru wyszukiwania użytkownika, czyli search intent.
Pisałem już jak to zrobić, wejdź po prostu w Google, wpisz daną frazę i zobacz jakie wyniki otrzymujesz.
Czy są to poradniki, listy, artykuły, strony landing page itp.
Po co to robić?
Ponieważ algorytm Google serwuje wyszukującym wpisy, które są najbliższe temu co wyszukują.
Nie próbuj więc iść pod prąd i ułatw sobie SEO w SaaS.
Na koniec zoptymalizuj tę treść pod kątem SEO.
Innymi słowy, dodaj docelowe słowo kluczowe w:
To naprawdę tylko podstawy SaaS SEO na stronie (onpage).
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o optymalizacji treści pod kątem SEO, polecam przeczytać ten wpis.
W przepływie link juice i topical autohority pomaga tzw. pillar page:
Najczęściej stosuje się metodę pillar content:
Czyli tworzysz jeden główny temat (trochę jak kategoria) i z tej strony linkujesz do podstron które opisują już w większych szczegółach dany temat.
Strony filaru są ważną częścią Twojej strategii SEO z dwóch głównych powodów:
Po pierwsze, budują Domain Authority Twojej witryny, ponieważ dobra tematyczność i ekspertyza zachęca ludzi do linkowania do Ciebie.
Więc jeśli Twoja strona jest nowa, będziesz mieć problemy żeby zdobyć pozycje na wszystko co jest konkurencyjne. Nawet jeśli Twoje treści są dobrej jakości.
Ale kiedy zbudujesz swój Domain Authority, poprawi to rankingi w całej witrynie.
Po drugie, pozwala to w pełni wykorzystać wewnętrzne linki.
W szczególności możesz linkować z mocnych stron do stron, które wymagają dodania linków.
Jeśli chodzi o pozycjonowanie oprogramowania, a w szczególności SaaS SEO to musisz ciągle budować linki.
Link building to tak na prawdę jedna z podstaw algorytmu Google, obok Rank Brain i contentu.
Google wciąż używa PR, tylko że my nie mamy do tego dostępu:
Oto najlepsze strategie, które pozwolą Ci budować linki zwrotne:
Darmowe Narzędzia.
Ta metoda działa świetnie, ponieważ ludzie często udostępniają darmowe narzędzia.
Dla przykładu HubSpot ma kreator online person marketingowych:
Albo AnswerThePublic, które daje narzędzie do wyszukiwania zapytań.
Kolejna metoda na linkbuilding w SaaS to:
Broken Link Building.
Niedziałające linki to jedna z najlepszych strategii budowania linków.
Wiesz dlaczego?
Zamiast prosić o linki, najpierw dajesz wartość.
Oto jak to zrobić pod SaaS:
1.Zainstaluj rozszerzenie w przeglądarce do sprawdzania niedziałających linków.
Możesz też użyć narzędzie SEO, które ma opcję wyszukiwania niedziałających 404. Np SemRush, lub Ahrefs:
Następnie wysyłasz wiadomość email z informacją, że znalazłeś niedziałający link i podsyłasz link do swojego artykułu na podobny temat.
Posty Gościnne.
Guest Posting może pomóc Ci zdobyć sporo solidnych linków, gdy zaczynasz. Niestety zabiera sporo czasu, więc później możesz przełączyć się na bardziej skalowalne podejścia.
Yylko nie przesadź z ilością wpisów i uważaj na exact anchor text.
Ważne jest, żeby wybierać tylko portale o wysokim autorytecie (domain authority), a nie spamerskie, które publikują thin content.
Podcasty i Wywiady.
To doskonała metoda, ponieważ jako gość jesteś zapowiadany i dodatkowo w transkrypcie pojawiają się linki do Twojego SaaS’u.
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.