SEO On Site -co to są działania na stronie (on-page)?

Podcast SEO-Friendly [pozycjonowanie podcastów]
26 grudnia, 2022
SaaS SEO -co to pozycjonowanie oprogramowania? (Software as a Service)
26 grudnia, 2022

SEO On Site -co to są działania na stronie (on-page)?

seo on site onpage na stronie

Jeśli chcesz poznać najlepsze działania pozycjonerskie na stronie, czyli SEO on site to ten wpis jest dla Ciebie.

Dzisiaj nauczysz się:

  • jak pisać tytułu i meta opis, aby być wyżej w Google
  • jak optymalizować treści na stronie internetowej
  • jak tworzyć przyjazne adresy URL
  • i wiele innych.

Bez przedłużania, zacznijmy!

Co To Jest SEO On-Site (On Page)

optymalizacja seo onsite
optymalizacja seo onsite

SEO On Site, inaczej znane jako „SEO na stronie internetowej”, lub SEO On-Page -to praktyka optymalizacji treści i stron www dla użytkowników i algorytmów wyszukiwarki.

Najpopularniejsze praktyki SEO On-Site to opisowy adres URL, tag tytułu (title tag), opis meta description, optymalizacja treści, czy linkowanie wewnętrzne.

SEO onsite - onpage na stronie

Od SEO Off-site różni się tym, że dotyczy działań na stronie, a nie poza nią. Ponieważ działania off site, inaczej SEO Off-Page dotyczą głównie linków zewnętrznych.

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Dlaczego Działania SEO On Site Są Ważne?

Dobra optymalizacja na stronie to podstawa skutecznego pozycjonowania.

Semantyczne SEO a sugestia stosowania słów kluczowych od Google
Semantyczne SEO a sugestia stosowania słów kluczowych od Google

Google samo przyznaje, że podstawowym sygnałem rankingowym jest to czy strona zawiera te same słowa kluczowe, które użytkownik wpisał w pole do wyszukiwania.

Jeśli znajdują się one na stronie w nagłówkach, lub treści wpisu to jest to jasna informacja, że jest ona istotna dla wyszukującego użytkownika.

Od 2013 roku za sprawą algorytmu Koliber, Google zaczęło rozumieć także szersze tematy, ale słowa kluczowe są wciąż podstawą.

Algorytm Google Koliber
Algorytm Google Koliber

Hummingbird sprawił, że algorytm rozumie temat o czym jest dana strona internetowa.

Google Hummingbird Koliber
Google Hummingbird Koliber

Dlatego używanie fraz kluczowych strategicznych miejscach, jak tytuł, adres URL, czy pierwsze 100 słów, jest wciąż takie ważne (ale o tym za chwilę).

słowa kluczowe konkurencji
słowa kluczowe konkurencji

Oczywiście SEO On Site to tylko część pozycjonowania, ważny jest cały obraz, jak m.in.:

  • Dwell Time
  • Bounce Rate
  • RankBrain
  • UX, czyli SXO
  • Organiczny CTR
  • Search intent
  • Prędkość ładowania strony i CWV
  • i inne

Jak Optymalizować Treści Pod SEO On Page

Skoro znasz już koncepcję SEO on site to w tym rozdziale pokażę Ci co możesz zrobić, aby mieć jeszcze lepszą widoczność organiczną w wyszukiwarkach.

Więc jeśli do tej pory miałeś pytania w stylu: „gdzie umieszczać słowa kluczowe na mojej stronie?” to zaraz dostaniesz odpowiedź z przykładami.

Używaj Swojego Słowa Kluczowego W Pierwszych 150 Słowach Na Stronie

Marketing przykład SEO na stronie i słów kluczowych w copywritingu
Marketing przykład SEO na stronie i słów kluczowych w copywritingu

Jest to jedna z podstawowych zasad. Mianowicie powinieneś umieszczać swoje słowo kluczowe jak najbliżej tytułu a także głównego nagłówka h1.

A dlaczego jest to takie ważne?

Otóż Google kładzie większy nacisk na słowa pojawiające się na początku w tekście.

I to nawet na logikę wydaje się w porządku, bo jeśli o czymś piszesz to wspominasz naturalnie o czym jest temat.

Więc pamiętaj, aby dodawać frazy SEO na stronie w pierwszych 100-150 słowach.

Dodaj Słowo Kluczowe W Nagłówku h1

Mówi się że tagi <h1> są niczym drugi tag <title>. Jest to jedna z najważniejszych rzeczy na stronie.

Tagi h1 pomagają zrozumieć strukturę o czym jest wpis.

nagłówek h1
nagłówek h1

Wiele CMS i platform do tworzenia stron internetowych, automatycznie tag tytułowy zamienia na nagłówek h1, co jest jak najbardziej poprawne.

Dodaj Słowo SEO Na Stronie w Nagłówkach h2

Od lat znamy także pozytywny wynik umieszczania słów kluczowych w nagłówkach i tagu title. Jak samo Google się przyznaje:

“These heading tags in HTML help us to understand the structure of the page.”

https://www.youtube.com/watch?v=i_xnKznRNCc&t=1445s

Dodanie ich w nagłówkach h2, h3, h4, h5 i h6 nie spowoduje że z 5 strony wskoczysz na 1, ale definitywnie ma wpływ.

Częstotliwość Występowania Słów Na Stronie

Postaraj się, aby Twoja strona zawierała słowo kluczowe minimum 3-5 razy + jego odmiany. Ale nie przesadź!

Jeśli dodasz je zbyt często to jest to zwykłe spamowanie.

Upychanie słów kluczowych keyword stuffing
Upychanie słów kluczowych keyword stuffing

Taką praktykę nazywa się jako upychanie słów kluczowych SEO na stronie (keyword stuffing).

Używaj Linków Wychodzących Do Innych Domen (Outbound Links)

Dobre linki wychodzące mają dodatni wpływ na pozycje:

linki wychodzące i wysokość pozycji w google
linki wychodzące i wysokość pozycji w google

W wytycznych dla osób które weryfikują strony (the Google Quality Guidelines) jasno jest powiedziane, że ważna jest wiedza specjalistyczna i/lub wiarygodne źródła, natomiast nie są brane pod uwagę linki wychodzące.

strony wysokiej jakości według weryfikatorów google quality guidelines
strony wysokiej jakości według weryfikatorów google quality guidelines

Zewnętrzne linki do powiązanych stron pomagają Google określić temat Twojej strony. Pokazuje to także algorytmowi Google, że Twoja strona jest zawiera informacje wysokiej jakości.

Zoptymalizuje Adres URL

Słowo kluczowe w adresie URL to także czynnik rankingowy.

Krótsze adresy URL mają zwykle lepszą pozycję w Google.

struktura odnośników i adresy url
struktura odnośników i adresy url

Generalnie w tym przypadku, korelacja jest zawsze widoczna.

Dodatkowo wzrasta także organiczny CTR.

Wyniki badania nad kliknięciami URL ze słowem kluczowym
Wyniki badania nad kliknięciami URL ze słowem kluczowym

Także pamiętaj, aby dodawać słowo kluczowe (najlepiej w podstawowej formie 100%):

dokładne słowo kluczowe w URL daje najlepszy wskaźnik CTR
dokładne słowo kluczowe w URL daje najlepszy wskaźnik CTR

Ta technika SEO on site zwana jako adresy friendly URL, jest bajecznie prosta:

  • Skróć adresy URL
  • Uwzględnij słowo kluczowe w każdym adresie URL

Zoptymalizuje Tag Tytułowy (Title Tag)

Google wiele razy sygnalizowało, że tak tytułowy jest ważny.

Prawie 93% stron posiada tag title, a tylko 7,4% nie.

tile tag seo tag tytułowy

Jeśli to możliwe, staraj się dodawać słowo kluczowe zaraz na początku tagu title.

użycie słowa kluczowego w tagu tytułowym title tag
użycie słowa kluczowego w tagu tytułowym title tag

Postaraj się także, aby nie brzmiał zbyt nudno.

Warto także dodawać słowa, które pozwolą Ci zdobywać ruch z fraz z długiego ogona.

Na przykład:

  • przepis
  • lista
  • definicja
  • porównanie
  • poradnik
  • najlepszy
  • za darmo

Opis Meta Description

Google nie używa metatagu, ani fraz kluczowych w rankingu internetowym dla uszeregowania wyników, ale powoduje on wzrost organicznego CTR.

Google nie używa meta description (opis meta)
Google nie używa meta description (opis meta)

A sam CTR ma już wpływ na pozycje w wyszukiwarce.

meta opis description

Powinieneś również raz umieścić słowo kluczowe w swoim opisie.

Dlaczego?

Ponieważ Google bolduje (wytłuszcza) terminy, które pasują do zapytania osoby.

opis meta description pogrubione słowa bolded keywords
opis meta description pogrubione słowa bolded keywords

To spowoduje, że wyróżnisz się dodatkowo w SERP.

Jak Tworzyć Treści i Content Pod Wytyczne SEO On Site

Tworzenie treści na strony internetowe

Aby Twoje treści ze strony internetowej były widoczne w Google to muszą być:

  • Unikalne
  • Pomocne
  • Zoptymalizowane pod kątem intencji wyszukiwania (search intent)

Unikalne Treści i Oryginalne Podejście Do Tematu

Unikalny content i brak duplikacji treści to jedno.

Ale musisz tworzyć również wpisy, które będą inne od reszty.

Jeśli będziesz używać tylko popularnych edytorów SEO to Twoje teksty będą takie same jak konkurencja.

Wtedy decydujące znaczenie będzie miała moc linków, a nie o to chodzi.

Więc nie pisz tego samego co już istnieje, tylko, że innymi słowami, a zacznij Tworzyć coś ekstra.

Tym czymś nowym może być:

  • Lepszy design i UX
  • Nowa wskazówka lub strategia
  • Lepsza lista wyselekcjonowanych zasobów
  • Usprawniony proces tworzenia krok po kroku
  • Nowe studium przypadku

Zobacz jak to wygląda na tym blogu.

Wszystkie teksty są pełne zdjęć, zrzutów ekranu i praktycznych case study.

Inne blogi SEO w branży zawierają tylko nudny tekst.

Oprócz nowości, daj także wartość, zaciekawienie i rozrywkę.

Oto kilka sposobów, dzięki którym Twoja treść SEO on site może być niesamowicie wartościowa:

  • Zaktualizowany materiał: Zupełnie nowe strategie, kroki i przykłady.
  • Dodaj szczegóły: obrazy, zrzuty ekranu, filmy instruktażowe z YouTube, tak aby ułatwić komuś wprowadzenie Twoich treści w życie.
  • Mistrzowski copywriting sprawi, że Twoje treści będą bardziej wciągające.
  • Poproś ekspertów o pomoc: Większość treści jest pisana przez ludzi, którzy nigdy nie robili tego, co ci każą, tylko opowiadają o teoriach. Treści od kogoś z doświadczeniem są zawsze cenniejsze niż coś napisane przez przypadkowego copywritera, który nie ma nawet żadnego prawdziwego przykładu działania.

Jednym z najlepszych wpisów na tym blogu, jest wysoce praktyczny poradnik na temat Google Search Console.

Google Search Console

Znajdziesz w nim zaawansowane strategie jak zwiększać widoczność, czy analizować SEO „quick wins” i wiele innych.

Wszędzie masa zrzutów ekranu, aby ułatwić Ci naukę.

google analytics dostosuj search console

To jest niczym darmowy kurs!

Wysoce praktyczny.

Treść Musi Zaspokajać Zamiar Wyszukiwania (Search Intent)

Search intent to po prostu zamiar dlaczego czegoś szukamy.

Z reguły frazy dzielimy na takie, które mają charakter:

  • Informacyjny
  • Nawigacyjny
  • Komercyjny
  • Transakcyjny
Kupno kontra Informacja zamiar zakupowy
Kupno kontra Informacja (zamiar zakupowo-informacyjny)

Unikalne, wartościowe treści mogą przenieść Cię na pierwszą stronę Google.

Ale Twoja strona musi spełniać intencję wyszukiwania.

Czyli musi być DOKŁADNIE taka i odpowiadać na potrzeby, jakie chce uzyskać użytkownik Google.

User intent intencje użytkownika
User intent intencje użytkownika

Bez tego szybko spadniesz w SERP’ach.

Optymalizuj Dane SEO On Site pod CTR

Twój organiczny współczynnik klikalności (CTR) jest ważny z dwóch powodów:

Po pierwsze, zwiększenie CTR może zwiększyć ruch w Twojej witrynie. Użytkownicy zamiast klikać w link konkurencji, klikną w Twój.

Po drugie, CTR jest czynnikiem rankingowym Google.

Jednym z prostszych sposobów na więcej kliknięć, jest zadanie pytani w tagu tytułowym.

Pytania w tagu tytułowym zwiększają kliknięcia

Recenzje, Dane Strukturalne, Schema.org

Moz dokonał przeglądu obecnych wyników i nie daje to bezpośredniego wpływu, ale może zwiększać CTR, który już taki wpływ daje:

aggregated Google rating stars gwiazdki z oceną

Dzięki temu Twój wynik wyróżnia się na tle reszty i zgarnia więcej kliknięć.

SXO = UX + SEO On Site

Google naprawdę zwraca uwagę na czas przebywania użytkownika na stronie, współczynnik odrzuceń i inne sygnały interakcji.

Oto 2 szczegółowe poradniki na ten temat:

  • Dwell Time
  • Bounce Rate

istnieje widoczna korelacja pomiędzy Dwell Time, czyli faktem, że mm dłużej użytkownik przebywa na Twojej stronie internetowej, tym wyżej w rankingu Google jesteś.

korelacja google dwell time on site
korelacja google dwell time on site

Odnośnie bounce rate, także jest widoczna silna korelacja:

korelacja google bounce rate
korelacja google bounce rate

W dodatku, obecnie praktycznie wszystkie algorytmy zwracają uwagę na zaangażowanie użytkownika.

Tak na swoim blogu poinformował Bing/Microsoft:

czas spędzony na stronie dwell time

Istnieje dodatkowo kilka rzeczy, które możesz zrobić.

Treść Widoczna Powyżej Paska Przewijania (Content Above The Fold)

Ludzie oczekują szybkiej odpowiedzi i chcą wiedzieć, czy strona na której wylądowali im pomoże.

Więc postaraj się, żeby tak było.

Stwórz ciekawą zajawkę, lub nagłówek, aby umocnić ich w przekonaniu, aby czytali do końca.

Czytelne Formatowanie Tekstu

Nikt nie lubi czytać trudnego dla oka tekstu.

Dlatego musisz zadbać o odpowiednie formatowanie.

źle sformatowany tekst słaby copywriting

Czyli:

  • dużo enterów, aby zaczynać od nowej linijki
  • nowe akapity
  • krótkie zdania
  • listy (takie jak ta)
  • nagłówki
  • obrazki

Używaj Oryginalnych Zdjęć

Zdjęcia stockowe, lub takie z innych stron, wypadają gorzej jeśli chodzi o pozycjonowanie i wyniki SEO on site.

Istnieje wiele eksperymentów, aby to potwierdzić.

eksperyment seo oryginalne i stockowe zdjęcia

Utworzono kilka domen testowych, na jednych z nich opublikowano oryginalne zdjęcia. Na drugich stockowe.

Były to nowe domeny, bez historii i linków.

Optymalizacja seo na stronie, jak m.in. keyword density była identyczna:

duplicate-image-experiment-on-site-optimisation

Rezultat był jasny.

Domeny z oryginalnymi zdjęcia były wyżej w Google.

eksperyment seo oryginalne i stockowe zdjęcia

Więc jeśli używasz stockowych zdjęć, lub takich, które są powszechnie dostępne w internecie to przestań to robić.

Linkowanie Wewnętrzne

Linki wewnętrzne (internal links) mają bardzo dużą moc w SEO on site.

Dzięki temu z mocnych podstron, możesz przenosić PR na te słabsze.

Mówi się na to „przepływ link juice”.

pillar page link juice

W dodatku istnieje kolejny plus linkowania wewnętrznego.

W tym przypadku nie narażasz się na karę od Google za przeoptymalizowanie anchor text, jak to w przypadku linków zewnętrznych bywa.

linkowanie wewnętrzne

Synonimy, odmiany i słowa LSI

Słowa kluczowe LSI to synonimy, których Google używa do określenia trafności strony.

Nie musisz przesadnie się na tym skupiać, ponieważ jeśli tworzysz długie wpisy pod SEO on page, to naturalnie dodajesz synonimy/odmiany w treści.

Oprócz narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych, możesz użyć Google i YouTube suggest:

youtube autocpltete sugestie google bing

Lub powiązane wyszukiwania:

Podobne wyszukiwania related searches
Podobne wyszukiwania related searches

Optymalizacja Prędkości Wczytywania Strony

W 2018 roku, Google poinformowało, że page speed, czyli szybkość witryny będzie jednym z czynników rankingowych na komórkach.

page speed optymalizacja prędkości witryny jako czynnik rankingowy seo
page speed optymalizacja prędkości witryny jako czynnik rankingowy seo

Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja witryna jest szybka to możesz zbadać prędkość swojej strony za pomocą narzędzia Google PageSpeed Insights:

google page speed insight
google page speed insight

Jeśli zescrollujesz niżej to dostaniesz listę wytycznych co trzeba zrobić:

raport google page speed insight prędkośc witryny
raport google page speed insight prędkość witryny

W Google Chrome, klikając prawym przyciskiem „zbadaj” możesz skorzystać z funkcji lighthouse.

raport google lighthouse
raport google lighthouse

Sporo zależy od prędkości hostingu i serwera. W dodatku jeśli masz do swojego WordPress pododawane dużo wtyczek to będzie Ci bardzo trudno.

Optymalizacja Obrazków

Optymalizacja obrazków, czyli image SEO to głównie 2 sprawy.

Nazwa zdjęcia i tekst alternatywny (alt text).

SEO obrazka title ALT

To pomaga Google zrozumieć o czym jest ten obrazek.

Wyszukiwanie Głosowe SEO

W Stanach Zjednoczonych 40,2% ludzi używa jakiejś formy wyszukiwania głosowego:

Wyszukiwanie głosowe voice search SEO
Wyszukiwanie głosowe voice search SEO

W dodatku ten wynik ciągle rośnie.

Obecnie około 20% wyszukiwań na telefonach to właśnie wyszukiwanie głosowe.

trendy seo w wyszukiwaniu głosowym
trendy seo w wyszukiwaniu głosowym

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

FAQ – krótkie pytania i szybkie odpowiedzi

Co to znaczy działania off-site?

Działania SEO off-ste to działania poza promowaną stroną. Najczęściej chodzi o budowanie linków zewnętrznych.

Jak zrobić SEO na stronie?

Pozycjonowanie i optymalizacja na stronie, czyli SEO on site to działania z tagiem tytułowym, opisem meta description, nasyceniem słów kluczowych, semantyką i budowanie topical autohority, a także optymalizacja obrazków i nagłówków w treści.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
SEO On Site -co to są działania na stronie (on-page)? 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)