Procesy biznesowe – co to? (przykłady, definicja)

CEO w firmie -kim jest chief executive officer? (przykłady, definicja)
16 lutego, 2023
Sposoby na produktywność – dlaczego nie działają? (przykłady, definicja)
16 lutego, 2023

Procesy biznesowe – co to? (przykłady, definicja)

Procesy biznesowe
Procesy biznesowe

Procesy biznesowe (inaczej metoda biznesowa)

Metoda biznesowa inaczej proces biznesowy to ciąg powiązanych ze sobą zadań albo działań, które mają rozwiązywać dany problem albo mają prowadzić do osiągnięcia określonego rezultatu. Proces biznesowy często przedstawia się za pomocą schematu blokowego.

Obejrzyj poniżej wideo o procesach biznesowych:

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Typy procesów biznesowych

Najczęściej występujące typy procesów biznesowych:

  1. Proces zarządczy
  2. Proces operacyjny
  3. Proces pomocniczy

Procesy biznesowe przykłady (framework)

Oto jak najlepiej przeprowadzić ich tworzenie:

  1. Zdefiniuj pożądany efekt swoich działań
  2. Wymień, jakie działania należy wykonać, aby osiągnąć ten wynik i jak długo powinny one trwać (na jednostkę)
  3. Weź zajęcia i przydzielony czas, który ktoś ma do zrobienia i umieść je w swoim kalendarzu
  4. Znajdź nieefektywne lub -efektywne zadanie i coś z tym zrób.
  5. Przeprowadź badanie czasu w swojej firmie. Co każda osoba robi co 15 minut?

Jakie są procesy biznesowe?

Procesy biznesowe to sekwencje działań lub kroków, które prowadzą do osiągnięcia określonego celu biznesowego. Procesy te są niezbędne dla funkcjonowania przedsiębiorstwa i realizacji jego misji.

Przykłady procesów biznesowych to:

  1. Proces sprzedaży – obejmuje etapy od pozyskania klienta do finalizacji transakcji.
  2. Proces produkcji – obejmuje kroki od planowania produkcji, przez wytwarzanie produktów, aż do dostarczenia ich do klientów.
  3. Proces dostaw – obejmuje etapy od zamówienia towarów, przez przyjęcie ich do magazynu, aż do dostarczenia ich do klientów.
  4. Proces obsługi klienta – obejmuje etapy od zapewnienia wsparcia klientom, aż do rozwiązania ich problemów.
  5. Proces rekrutacji – obejmuje kroki od pozyskania kandydatów, przez przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych, aż do zatrudnienia nowych pracowników.
  6. Proces kreatywny – obejmuje kroki od generowania pomysłów, przez ich rozwijanie, aż do wdrożenia ich w życie.
  7. Proces planowania strategicznego – obejmuje kroki od analizy rynku i konkurencji, przez ustalenie celów, aż do opracowania strategii działania.

Procesy biznesowe mogą być różne w zależności od branży, w której działa przedsiębiorstwo, jego celów i strategii. Ich optymalizacja i doskonalenie jest kluczowa dla efektywności i sukcesu organizacji.

Procesy biznesowe w organizacji

Zazwyczaj nie dostaję zbyt wielu pytań odnośnie procesów biznesowych w firmach. Jest to dosyć oczywiste, ale dopiero od pewnego poziomu.

Zależność jest prosta: im firma bardziej rozwinięta tym ma lepsze procesy w firmie.

Obecnie wszyscy mówią o marketingu, sprzedaży, generowaniu leadów, które oczywiście są szalenie istotne, ale zapominają o podstawach prowadzenia biznesu.

Więc z tego powodu postanowiłem podzielić się swoim personalnym frameworkiem, który jest w dodatku bardzo prosty.

Zacznijmy od tego. Najprostszą metodą aby dobrze przeprowadzić tworzenie procesów w organizacji jest wylistowanie wszystkich zamierzonych celów.

Czyli zaczynamy od rezultatów które chcemy osiągnąć. Następnie dopiero schodzimy w dół.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Czyli jeszcze raz przytoczę to co powiedziałem wcześniej:

Zdefiniuj pożądany efekt swoich działań

Wymień, jakie działania należy wykonać, aby osiągnąć ten wynik i jak długo powinny one trwać (na jednostkę)

Weź zajęcia i przydzielony czas, który ktoś ma do zrobienia i umieść je w swoim kalendarzu/notatniku/programie

Znajdź nieefektywne lub -efektywne zadanie i coś z tym zrób.

Przeprowadź badanie czasu w swojej firmie. Co każda osoba robi co 15 minut?

Pokażę Ci jak może przebiegać taki proces.

Załóżmy że prowadzisz firmę, niech to będą zajęcia yogi.

Cel finalny to oczywiście pozyskana osoba na zajęcia, więc rozbijamy to na czynniki.

Procesy w tym przypadku to

  • marketing i sprzedaż które dowożą leady na rozmowę
  • rozmowa telefoniczna lub twarzą w twarz w klubie
  • onboarding i zapoznanie z klubem, zasadami itp.
  • rozmowy które przeprowadza każdy klient z pracownikiem (średnia wartość)

Skupmy się na samych procesach od rozmowy. Sprzedaż i marketing zostawmy na razie z boku.

Zakładamy że na każdy z tych etapów musisz poświęcić około 30 minut, więc 3×30=90 minut.

Kluczem w tym przypadku jest to że mamy już rozbite wszystko na działania i czas jaki musi wykonać każdy pracownik i będziemy w jasny sposób mogli wiedzieć kiedy skalowanie stanie się problemem i musimy zatrudnić kolejnego pracownika.

Ale teraz okej, mamy klientów więc optymalizujemy kolejne procesy biznesowe.

Kolejnymi może być na przykład zatrudnienie kolejnych trenerów i utworzenie zajęć w innych godzinach.

Co nam to daje w biznesie?

Dokładne rozpiski i wiedze.

Jeśli ułożymy to wizualnie za pomocą np BPMN to mamy odr razu prosty wgląd w całość systemu i wiemy co działa, co nie, i czy możemy dany etap zastąpić czymś innym.

Dzięki temu znajdziesz również „puste przebiegi” w organizacji. Zobaczysz czy np w określonych godzinach/dniach Twoi pracownicy mają wystarczająco pracy.

Jak opisać procesy w firmie?

Opis procesów w firmie powinien być przejrzysty, zrozumiały i uwzględniać wszystkie etapy procesów, a także rolę i zadania osób odpowiedzialnych za ich realizację. Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc w opisaniu procesów w firmie:

  1. Zdefiniuj cel procesu – określ, jaki cel ma być osiągnięty w ramach danego procesu.
  2. Ustal etapy procesu – podziel proces na poszczególne etapy, uwzględniając kolejność ich wykonywania.
  3. Wyznacz rolę każdej osoby – określ, kto jest odpowiedzialny za każdy etap procesu oraz jakie są jego zadania.
  4. Określ zasoby – wymień potrzebne do realizacji procesu zasoby, takie jak narzędzia, materiały czy oprogramowanie.
  5. Określ standardy jakości – zdefiniuj wymagania jakościowe dla każdego etapu procesu, a także określ kryteria akceptacji końcowego produktu lub usługi.
  6. Wykorzystaj diagramy przepływu – diagramy przepływu mogą pomóc w przedstawieniu procesu w bardziej przystępny sposób i ułatwić jego zrozumienie.
  7. Wypróbuj proces – przetestuj proces w praktyce, aby upewnić się, że jest on skuteczny i efektywny.

Opis procesów w firmie może być dokładniejszy lub bardziej ogólny, w zależności od potrzeb organizacji. Ważne, aby był on klarowny i pomagał pracownikom w zrozumieniu i realizacji procesów w sposób efektywny i zgodny z wymaganiami firmy.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Procesy biznesowe - co to? (przykłady, definicja) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)