Procesy biznesowe

Pluralizm
Pluralizm
10 marca, 2022
Czy farbowanie włosów w ciąży jest bezpieczne?
15 marca, 2022

Procesy biznesowe

Procesy biznesowe
Procesy biznesowe

Procesy biznesowe (inaczej metoda biznesowa)

Metoda biznesowa inaczej proces biznesowy to ciąg powiązanych ze sobą zadań albo działań, które mają rozwiązywać dany problem albo mają prowadzić do osiągnięcia określonego rezultatu. Proces biznesowy często przedstawia się za pomocą schematu blokowego.

Obejrzyj poniżej wideo o procesach biznesowych:

Typy procesów biznesowych

Najczęściej występujące typy procesów biznesowych:

  1. Proces zarządczy
  2. Proces operacyjny
  3. Proces pomocniczy

Procesy biznesowe przykłady (framework)

Oto jak najlepiej przeprowadzić ich tworzenie:

  1. Zdefiniuj pożądany efekt swoich działań
  2. Wymień, jakie działania należy wykonać, aby osiągnąć ten wynik i jak długo powinny one trwać (na jednostkę)
  3. Weź zajęcia i przydzielony czas, który ktoś ma do zrobienia i umieść je w swoim kalendarzu
  4. Znajdź nieefektywne lub -efektywne zadanie i coś z tym zrób.
  5. Przeprowadź badanie czasu w swojej firmie. Co każda osoba robi co 15 minut?

Procesy biznesowe w organizacji

Zazwyczaj nie dostaję zbyt wielu pytań odnośnie procesów biznesowych w firmach. Jest to dosyć oczywiste, ale dopiero od pewnego poziomu.

Zależność jest prosta: im firma bardziej rozwinięta tym ma lepsze procesy w firmie.

Obecnie wszyscy mówią o marketingu, sprzedaży, generowaniu leadów, które oczywiście są szalenie istotne, ale zapominają o podstawach prowadzenia biznesu.

Więc z tego powodu postanowiłem podzielić się swoim personalnym frameworkiem, który jest w dodatku bardzo prosty.

Zacznijmy od tego. Najprostszą metodą aby dobrze przeprowadzić tworzenie procesów w organizacji jest wylistowanie wszystkich zamierzonych celów.

Czyli zaczynamy od rezultatów które chcemy osiągnąć. Następnie dopiero schodzimy w dół.

Czyli jeszcze raz przytoczę to co powiedziałem wcześniej:

Zdefiniuj pożądany efekt swoich działań

Wymień, jakie działania należy wykonać, aby osiągnąć ten wynik i jak długo powinny one trwać (na jednostkę)

Weź zajęcia i przydzielony czas, który ktoś ma do zrobienia i umieść je w swoim kalendarzu/notatniku/programie

Znajdź nieefektywne lub -efektywne zadanie i coś z tym zrób.

Przeprowadź badanie czasu w swojej firmie. Co każda osoba robi co 15 minut?

Pokażę Ci jak może przebiegać taki proces.

Załóżmy że prowadzisz firmę, niech to będą zajęcia yogi.

Cel finalny to oczywiście pozyskana osoba na zajęcia, więc rozbijamy to na czynniki.

Procesy w tym przypadku to

  • marketing i sprzedaż które dowożą leady na rozmowę
  • rozmowa telefoniczna lub twarzą w twarz w klubie
  • onboarding i zapoznanie z klubem, zasadami itp.
  • rozmowy które przeprowadza każdy klient z pracownikiem (średnia wartość)

Skupmy się na samych procesach od rozmowy. Sprzedaż i marketing zostawmy na razie z boku.

Zakładamy że na każdy z tych etapów musisz poświęcić około 30 minut, więc 3×30=90 minut.

Kluczem w tym przypadku jest to że mamy już rozbite wszystko na działania i czas jaki musi wykonać każdy pracownik i będziemy w jasny sposób mogli wiedzieć kiedy skalowanie stanie się problemem i musimy zatrudnić kolejnego pracownika.

Ale teraz okej, mamy klientów więc optymalizujemy kolejne procesy biznesowe.

Kolejnymi może być na przykład zatrudnienie kolejnych trenerów i utworzenie zajęć w innych godzinach.

Co nam to daje w biznesie?

Dokładne rozpiski i wiedze.

Jeśli ułożymy to wizualnie za pomocą np BPMN to mamy odr razu prosty wgląd w całość systemu i wiemy co działa, co nie, i czy możemy dany etap zastąpić czymś innym.

Dzięki temu znajdziesz również „puste przebiegi” w organizacji. Zobaczysz czy np w określonych godzinach/dniach Twoi pracownicy mają wystarczająco pracy.


Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/rafalszr/domains/rafalszrajnert.pl/public_html/wp-content/themes/betheme/includes/content-single.php on line 286
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Podaj imię i adres email, aby przejść dalej

Hej, koniecznie zobacz nowy film na YouTube (piramidy finansowe w Polsce + AMBER GOLD): link

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych wskazówek, strategii i CASE STUDY, których nie udostępniam nigdzie indziej. Zapisz się na newsletter.
Pobierz: Darmowy Raport