Handel elektroniczny z roku na rok staje się coraz popularniejszy.
Z jednej strony to bardzo dobrze, natomiast dla właścicieli ecommerce niekoniecznie, ponieważ pozycjonowanie sklepu internetowego staje się coraz trudniejsze.
Konkurencji jest coraz więcej i też stosują SEO.
Dlatego postanowiłem stworzyć ten przewodnik, abyś poznał najważniejsze zasady.
Zacznijmy!
Zawartość strony
Pozycjonowanie e-commerce to najważniejsze źródło ruchu dla sklepów internetowych:
Aż 37,5% zamówień pochodzi z SEO!
Google ads mają tylko 1,9%, a social media (tj. facebook, instagram, tiktok itp.) 3,3%.
Ja widzisz, albo pozycjonujesz swój sklep, albo nie robisz biznesu.
Kolejny powód…
Zaufali mi najlepsi:
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Aż 44% osób zaczyna swoją podróż zakupową od wyszukiwarki Google.
Kolejne statystyki tylko potwierdzają te zależności.
A to tylko kilka powodów dlaczego SEO sklepu jest tak ważne dla biznesu e-commerce.
Pozycjonowanie sklepu internetowego definicja: potocznie określa się jako e-commerce SEO (ang. search engine optimization). Czyli są to działania, które mają na celu spowodowaniem, że dany sklep internetowy będzie wyświetlał swoje produkty wyżej, niż konkurencja.
Dodatkowo pozycjonowanie sklepu internetowego wpływa na jego rozpoznawalność i buduje zaufanie klientów, co w efekcie zwiększa współczynnik konwersji. Średni % konwertujących odwiedzających we wszystkich branżach ecommerce to 1,84%.
Aby pozycjonować sklep w internecie musisz zadbać o kilka czynników, jak:
Słowa kluczowe w e-commerce to podstawa nie tylko dla stron produktów, ale także kategorii.
Z dobrą strategią:
możesz osiągać wyniki w kwotach kilkuset tysięcy złotych miesięcznie (jak to zrobiliśmy u siebie i wielu naszych klientów):
Jeśli na tym etapie nie przyłożysz się do pracy, to efekty Twojego pozycjonowania sklepu internetowego będą mizerne.
Nie uda Ci się dobrze zoptymalizować stron produktów, ani nawet kategorii.
Mało tego.
Zły keyword research prowadzi także do błędów w architekturze witryny i nazewnictwie adresów URL.
Co ma olbrzymi wpływ na techniczne seo.
Wyróżniamy 4 rodzaje intencji osób wyszukujących coś w Google.
Dzielimy je na charakter:
Dla uproszczenia załóżmy że mamy dwa rodzaje. Albo kiedy szukamy jakiś informacji, albo gdy chcemy coś kupić (produkt, lub usługę).
Większość poradników SEO e-commerce mówi, aby skupiać się na słowach z intencją informacyjną.
Czyli jak coś można zrobić.
Oczywiście tego typu zapytania są ważne jeśli mówimy o pozycjonowaniu sklepów internetowych, ale nas interesują wyszukiwania produktowe.
Czyli takie które sugerują, że osoba chce kupić. Np. jaki ekspres do kawy?
Więc oto sposoby jak wybrać takie frazy kluczowe do pozycjonowanie sklepu.
Ta metoda działa świetnie, bo gdzie szukać najlepiej danych e-commerce?
Na największych platformach!
Słowa kluczowe sugerowane przez Allegro, Eby, czy Amazon są zazwyczaj bardzo konkretne (tzw. słowa kluczowe z długim ogonem).
Słowa kluczowe z długim ogonem mają nie tylko lepszą konwersję niż krótsze (bardziej ogólne) hasła, ale zazwyczaj są też mniej konkurencyjne.
Zrób to dla wszystkich najważniejszych produktów w Twojej witrynie.
Narzędzia SEO mogą zaoszczędzić Tobie masę czasu.
Oto lista najpopularniejszych:
Ahrefs pozwala przeszukiwać także inne bazy wyszukiwarek, jak np. Yandex, czy YouTube:
Wypozycjonowaliśmy już setki ecommerce i mogę powiedzieć, że zawsze przeszukujemy kategorie na konkurencyjnych sklepach względem naszych klientów.
Dobrze jest też przecrawlować ich mapę witryny (sitemap.xml).
Możesz to zrobić np. za pomocą screaming frog.
Bo skoro oni już kiedyś wykonali masę pracy, to czemu by nie skorzystać?
Wikipedia doskonale nadaje się do znajdowania kategorii i produktów do e-commerce.
W dodatku wikipedia posiada bardzo czytelną nawigację i pomaga tworzyć strukturę sklepu internetowego (o architekturze witryny jest kolejny rozdział).
Więc przeskanuj tematyczne wpisy na Wikipedii w poszukiwaniu słów i fraz, które mają sens dla produktów, które masz na swojej stronie.
Google keyword planner, czyli GKP.
GKP pomoże Tobie sprawdzać ile osób wpisuje dane słowa kluczowe i jak „teoretycznie” trudno będzie zdobyć wysoką pozycję dla tego hasła.
Jeśli chodzi o planer słów kluczowych google to wygląda on mniej więcej tak:
Oryginalnie GKP stworzony był pod kampanie Google Ads (adwords), ale bardzo pomaga w pozycjonowaniu sklepów internetowych.
Wpisujesz interesującą Ciebie frazę kluczową:
Dostaniesz sugestie na dane słowa kluczowe, liczbę miesięcznych wyszukiwań, konkurencję w reklamach google ads i stawki za kliknięcie.
Więc skoro masz już listę potencjalnych słów kluczowych, prawdopodobnie zastanawiasz się jak wybrać te najlepsze?
Sprawdź te 3 rzeczy:
1.Liczba miesięcznych wyszukań na daną frazę.
Innymi słowy, jak często ktoś wpisuje daną frazę w miesiącu.
I to jest jedna z najważniejszych metryk jeśli mowa o SEO, ponieważ jeśli nikt nie wpisuje takich haseł w Google, to po co zaprzątać sobie niemi content plan.
Nie ma tutaj granicy, co to znaczy „dużo” i „mało”.
Każda branż się różni.
200 w jednej to dużo, a w innej mało.
Jedna rzecz o której musisz pamiętać, to fakt, że wiele słów kluczowych może mieć różną liczbę wyszukań w zależności od sezonowości.
2.Dopasowanie do intencji i ścieżki zakupowej.
Na różnych etapach świadomości, ludzie wpisują inne wyrażenia.
Z reguły zbyt ogólne frazy nie konwertują zbyt dobrze.
Prosty sposób, żeby to sprawdzić, to zaloguj się na konto Google Ads i w planerze słów kluczowych spójrz na rubrykę „konkurencja”.
Jeśli zauważysz że jest oznaczona jako „wysoko” to wiesz, że to słowo ma mocną intencję do dokonania transakcji.
„Konkurencja” pokazuje, ile osób licytuje dane słowo kluczowe. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli wiele osób licytuje słowo kluczowe, to znaczy że dobrze się na nim zarabia.
Dlatego, jeśli chodzi o SEO dla sklepów internetowych to polecam trzymać się słów kluczowych „średnia” i „wysoka”.
3.Konkurencyjność frazy.
Każde narzędzie SEO ma swoje wewnętrzne wskaźniki dotyczące stopnia trudności danej frazy.
W ahrefs nazywa się to KD-keyword difficulty.
Osobiście nie korzystam z tego typu wskaźników, a robię coś znacznie lepszego.
Po prostu wpisz dane słowo kluczowe w wyszukiwarkę i zobacz jakie sklepy internetowe znajdują się w TOP10.
Sprawdź także jak często występuje tutaj rotacja wyników.
Jeśli top10 jest „zabetonowane” to raczej nie pojawisz się tam szybko z nowym sklepem i świeżą domeną.
Architektura sklepu internetowego, czyli sposób w jaki strony są ułożone w danej domenie jest ważnym elementem każdego e-commerce.
Planowanie architektury informacji (struktura strony) składa się m.in. z:
Dobra architektura informacji w sklepie internetowym ułatwia:
Więc pierwsze od czego zaczynasz to hierarchia, czyli utworzenie odpowiednich kategorii.
Celem jest utrzymanie „płaskiej” architektury. W ten sposób przejście z jednej strony na inną stronę w Twojej witrynie zajmuje tylko 3-4 kliknięcia (reguła 3 kliknięć od strony głównej).
https://uniqueseo.pl/white-hat-seo/
Następnie za pomocą wewnętrznego linkowania, chcesz kierować moc linków zewnętrznych do stron o wysokim priorytecie w swojej witrynie. Tzw. money site, czyli transakcyjnych (jak np. produkty, lub kategorie w SEO e-commerce).
W przepływie link juice pomagają też tzw. pillar page:
Jeśli zlekceważysz ten krok to:
Jeśli zależy Ci na architekturze przyjaznej użytkownikom i robotom indeksującym, to musisz postępować według jasnych zasad, zaczynając od tzw. „friendly URL” i poprawnie linkując wewnętrznie.
Ten model linkowania pomaga sklepom pozycjonować się w Google. Ułatwia również Google znajdowanie i indeksowanie każdej strony.
Na tym etapie masz już stworzoną zgodnie z zasadami SEO ecommerce architekturę sklepu internetowego, więc możemy zabrać się za optymalizowanie poszczególnych stron kategorii i produktów.
SEO On Site, inaczej znane jako „SEO na stronie internetowej”, lub SEO On-Page -to praktyka optymalizacji treści i stron www dla użytkowników i algorytmów wyszukiwarki.
Najpopularniejsze praktyki SEO On-Site to opisowy adres URL, tag tytułu (title tag), opis meta description, optymalizacja treści, czy linkowanie wewnętrzne.
W tagu tytułowym, jeśli chodzi o skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego, muszą zawrzeć się 2 rzeczy:
Oto kilka typowych terminów używanych przez użytkowników podczas wyszukiwania produktów w Google:
Mimo, że Google nie używa opisu meta jako czynnika rankingowego to jest on bardzo ważny.
Twój tag opisu jest BARDZO ważny dla CTR, tak samo jak <title tag>
Jedyna różnica polega na tym, że z tagiem opisu masz więcej miejsca na dłuższe frazy.
Oto kilka przykładów wyrażeń, których możesz użyć w meta description, aby uzyskać więcej kliknięć:
Google nie lubi cienkich treści (thin content).
Optymalizacja stron kategorii i produków to jedna z najtrudniejszych części jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepów internetowych. Musisz pisać treści wysokiej jakości, ale w przeciwieństwie do posta na blogu, musisz również pamiętać o współczynniku konwersji.
Tak wygląda średni dla podanych branż:
Oto trzy najważniejsze taktyki SEO on site, które polecam dla sklepów e-commerce:
1.Pisz długie treści.
Minimum 800-900 słów, ale idealnie to powyżej 2000.
Jest kilka powodów dlaczego działa to tak dobrze np.:
Google chce dobrze wiedzieć, o czym jest Twoja strona w sklepie. A im więcej treści dostarczasz, tym lepiej algorytm może wykonywać swoją pracę. Ponadto dogłębna treść strony produktu, albo rozbudowana kategoria pomaga klientom zrozumieć, co zamierzają kupić. Więc jest to również korzyść pod względem użytkownika.
Przykładowa strona sprzedażowa z bardzo wysoką konwersją wygląda tak:
2.Odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi.
Po napisaniu szczegółowego opisu produktu, lub kategorii e-commerce przyszedł czas, aby upewnić się, że w treści użyłeś głównego słowa kluczowego minimum 4-6 razy.
Nie ma to nic wspólnego z gęstością słów kluczowych (kayword density) ani upychaniem słów kluczowych (keyword stuffing). Po prostu kilka razy dodajesz słowo kluczowe, aby pomóc algorytmowi Google zrozumieć, o czym dokładnie jest Twoja strona.
3.Dodaj synonimy, odmiany słów kluczowych i LSI.
Słowa kluczowe Latent Semantic Indexing (LSI) to frazy i wyrażenia, które są ściśle powiązane z Twoim głównym słowem kluczowym.
Przykładowo: optymalizujesz stronę kategorii e-commerce wokół słowa kluczowego „garnki”.
Terminy ściśle powiązane z tym słowem kluczowym obejmują:
Rozumiesz już?
Oto jak znaleźć słowa kluczowe LSI specjalnie do pozycjonowanie sklepu internetowego:
a) dowolne narzędzie SEO do wyszukiwania słów kluczowych
Pomoże ono znaleźć inne słowa dopasowane do wyrażenia.
Przykład infinite suggest:
b) sugestie z allegro, amazon itp.
c) opinie o produkcie na amazon, allegro, ebay itp.
W tych recenzjach i komentarzach znajdziesz często bardzo interesujące zwroty, których nigdy byś samemu nie wpisał w Google.
d) Google Keyword Planner
Wpisujesz daną frazę i dostajesz mocne sugestie, które często są bardzo drogie w Google Ads
Na sam koniec, po prostu pamiętaj, żeby równomiernie dodać je do tekstu.
REKLAMA
Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku
Link do kursu: szkolenie Facebook Ads
Koniec reklamy.
Krótkie adresy URL mają zwykle wyższą pozycję na pierwszej stronie Google niż długie adresy URL.
Ponieważ posiadasz sklep internetowy to Twoje adresy URL będą dłuższe niż na stronach www.
Dzieje się tak, ponieważ Twój adres URL będzie zawierał kategorię i podkategorie.
Na przykład: https://unicornads.pl/kategoria/podkategoria/nazwa-produktu.html
Moja uwaga: nie kasuj z witryny e-commerce nazw kategorii z URL, tylko po to aby adresy i hiperlinki były krótsze.
Google przestało obsługiwać fragmenty opinii (review snippets) dla lokalnych firm i organizacji, ale nie dla sklepów internetowych.
Jak zdobyć gwiazdki w Google i inne wyrózniające nas fragmenty?
Wdrażając znaczniki schematu na stronach produktów e-commerce. Schemat to specjalny kod, który umożliwia wyszukiwarkom głębsze zrozumienie treści Twojej strony.
Chociaż nie ma gwarancji, że Google wyświetli fragmenty rozszerzone tylko dlatego, że je dodasz to odpowiednie znaczniki schematu zwiększają Twoje szanse.
Polecam korzystanie z doskonałego pomocnika Google do oznaczania danych strukturalnych (Asystent do oznaczania danych).
Oto jak możesz z niego skorzystać:
Jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepu internetowego to SEO techniczne jest jeszcze ważniejsze niż w przypadku stron www.
Audyt SEO jest tutaj obowiązkowy.
Polecam skorzystać z Google Search Console i Screaming Frog.
1.Zbyt dużo stron.
Jeśli wykonujesz pozycjonowanie sklepu internetowego, który ma kilka, kilkanaście, lub kilkadziesiąt tysięcy podstron to wiesz o czym mówię.
Generować to może masę błędów, jak problemy z URL i duplikację treści.
Często sklepy internetowe dla różnych wariantów produktów tworzą osobne linki.
Na przykład oznaczają kolory lub rozmiar w adresie URL.
Zamiast 1 produktu i 1 URL, mają wtedy np. 20.
Jak to naprawić?
Najpierw zidentyfikuj strony, które możesz usunąć lub gdzie możesz dodać tag noindex, bez wpływu na widoczność i wynik finansowy.
Większość z tych stron ma widoczność = 0.
Zamiast pracować nad ulepszaniem tych stron, lepiej po prostu je usunąć, nie indeksować lub połączyć i stworzyć bogatą w treści podstronę.
Ale pamiętaj, aby sprawdzić Google Analytics, czy rzeczywiście te strony nie generują żadnego ruchu.
2.Zduplikowane treści.
Zduplikowane treści to jeden z najczęściej występujących problemów jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepów internetowych.
Po pierwsze duplikacja wewnętrzna.
Po drugie duplikacja zewnętrzna, ponieważ w e-commerce większość sklepów kopiuje opisy ze strony producenta.
Rozwiązaniem są tutaj tagi kanoniczne.
Rel=”canonical”.
Znacznik kanoniczny informuje wyszukiwarki, że niektóre strony są dokładnymi kopiami lub odmianami tej samej strony.
Kiedy wyszukiwarka widzi na stronie tag kanoniczny, wie, że nie powinna traktować jej jako strony unikalnej.
3.Strony z małą zawartością (thin content)
Najczęściej powodem jest brak pomysłu na pisanie treści.
Jeśli copywriter ma stworzyć 50 opisów o letnich sukienkach to…
No właśnie.
Niestety nie ma tutaj prostego rozwiązania.
Moja sugestia: jeśli ciężko jest opisać produkt, to polecam opisać jego używanie. Tutaj kreatywność nie zna już granic.
4.Szybkość stron
E-commerce często są dosłownie naładowane dodatkowymi skryptami, które obciążają ładowanie.
Natomiast prędkość sklepu internetowego i podstawowe wskaźniki internetowe (core web vitals) są czynnikami rankingowymi i wpływają na pozycję witryny e-commerce w Google.
Najprostsze rady które mogę zaoferować to:
Content marketing i wszelkie działania inbound marketing to przyszłość.
W dobie ograniczeń w śledzeniu i niedokładnej atrybucji to właśnie strategie, które powodują, że inni przychodzą do nas (a nie my ściągamy innych za pomocą reklamy) maja sens.
Pytanie więc brzmi:
Jak korzystać z marketingu treści w SEO, aby uzyskać wyższą pozycję w Google i większy ruch w witrynie e-commerce?
Przepis jest prosty.
Aby inni przychodzili do Ciebie, musisz tworzyć content, który ich interesuje.
Czyli coś o czym rozmawiają.
Jak to zrobić?
Sprawdź grupy na facebooku.
O co pytają na Quora:
A także o czym piszą w komentarzach i recenzjach:
Dzięki temu zbierzesz listę gorących tematów i słów kluczowych.
Tip: Zwracaj szczegółową uwagę na slang i słownictwo.
Dopiero wtedy możesz zacząć tworzyć treści pod pozycjonowanie sklepu internetowego.
Najlepsze metody budowania linków w ecommerce powinny uwzględniać także tworzenie brandu i rozpoznawalności marki.
Brand potrafi MOCNO wpływać na konwersje.
Czyli nie tylko zyskujesz ruch z linków SEO, ale także poprawia się współczynnik zakupów.
Więc jak to możesz zrobić?
Obecnie najlepsze metody to wywiady, podcasty i Video Marketing.
Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:
Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?
A może masz jakieś pytanie.
Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.
Cena za pozycjonowanie sklepu internetowego zależy od konkurencji. W SEO e-commerce ważne bardzo są linki i treści. To jaki budżet trzeba posiadać ustala poziom innych sklepów branży.
Na pozycjonowanie sklepu internetowego ma wpływ link building, rankbrain i content. Czyli najlepsze treści i produkty dla użytkowników.
Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?
A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?
Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.
Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.