Pozycjonowanie Google -jak robić SEO? (poradnik i cena)

Squeeze page -co to jest [jak go zrobić dobrze?]
26 grudnia, 2022
Surfer SEO -jak korzystać [1 przewodnik i recenzja]
26 grudnia, 2022

Pozycjonowanie Google -jak robić SEO? (poradnik i cena)

Pozycjonowanie Google

Jeśli nie wiesz jak samemu pozycjonować stronę w Google, albo co dokładnie robi Agencja SEO to ten wpis jest dla Ciebie.

Poznasz najważniejsze działania, jakie możesz wykonać i nauczysz się m.in.:

  • jak znajdować najlepsze słowa kluczowe
  • jak pozycjonować stronę w wynikach wyszukiwania
  • czy pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google działa tak samo jak w innych (np. Microsoft Bing, czy Yandex, lub YouTube)

Więc zacznijmy nasze kompendium „Pozycjonowanie Google„!

Pozycjonowanie stron internetowych w Google zaczyna się od doboru odpowiednich słów kluczowych

Słowa kluczowe

Wyszukiwanie słów kluczowych jest podstawą jeśli chodzi o wszystkie działania z zakresu SEO Google.

I to bez znaczenia czy chcesz się pozycjonować w Google maps, czy globalnie w organicznych wynikach wyszukiwania.

Ta strategia sprawdza się zawsze.

W dodatku umiejętne pozycjonowanie Google może oddziaływać na użytkownika na każdym etapie w lejku marketingowym.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

Zatem więc, jak najlepiej robić pozycjonowanie Google zaczynając od słów kluczowych?

Oto najlepsze metody:

Znajdź pytania, które wygenerują kolejne sugestie

Jeśli chcesz dostać najlepszy przepis na to jak samemu pozycjonować stronę w Google to zacznij od stworzenia długiej listy słów i fraz.

Oto lista najpopularniejszych narzędzi do pozycjonowania Google poprzez wyszukiwanie słów:

Omówmy kilka z nich.

Answer The Public.

Darmowe narzędzie Answer The Public (służy głównie do badania pytań, a nie fraz podstawowych).

answer the public
answer the public

Dostajesz tutaj propozycje i sugestie jakie pytania ludzie wpisują w wyszukiwarce jeśli chcesz poprawić swoje pozycjonowanie Google.

answer the public seo pozycjonowanie

Przejrzyj i wybierz te, które mają największy sens.

answer the publicprzykładowe pytania
answer the public przykładowe pytania

Kolejne to narzędzie prosto od Google.

Planer Słów Kluczowych Google Keyword Planner.

Google keyword planner, czyli GKP, pomoże dowiedzieć się, ile osób wpisuje dane słowa kluczowe.

Wygląda to mniej więcej tak.

planer słów kluczowych google keyword planner GKP
planer słów kluczowych google keyword planner GKP

Wpisujesz interesującą Ciebie frazę kluczową:

planer słów kluczowych google keyword planner GKP przykąłdowa fraza SEO
planer słów kluczowych google keyword planner GKP przykładowa fraza SEO

Po czym otrzymujesz sugestie na dane słowa kluczowe, liczbę miesięcznych wyszukiwań, konkurencję w reklamach google ads i stawki za kliknięcie.

przykłady wyszukiwania w planerze słów kluczowych Google dla frazy SEO
przykłady wyszukiwania w planerze słów kluczowych Google dla frazy SEO

W ten sposób większość ludzi używa planera słów kluczowych pod pozycjonowanie Google do badania fraz kluczowych SEO. To nie jest słaba strategia, tylko, że dostajesz te same słowa kluczowe, o których już wiedzą konkurenci i najczęściej są na nie widoczni.

Do pozycjonowania w Google wybieraj odpowiednie tematy

Wiele osób wybiera nieodpowiednie tematy pod pozycjonowanie Google.

Często nie biorą pod uwagę jaki trend jest w branży i co może stać się popularne w kolejnym sezonie.

Pomaga tutaj Google Trends:

Google trends podobne zapytania i tematy
Google trends podobne zapytania i tematy

Więc analizuj tematy u siebie w branży, aby wiedzieć co staje się coraz chętniej wyszukiwane.

Jeśli załapiesz się na wczesny trend, to możesz wyprzedzić nawet mocniejsze domeny.

Tą strategię możesz także wykorzystać jeśli masz biznes lokalny i chcesz się pozycjonować w Google Maps.

Po prostu dodaj do swojego profilu odpowiednie frazy.

A skoro zaczęliśmy już mówić o wyborze odpowiednich słów pod pozycjonowanie Google to jest jeszcze coś.

Wybieraj słowa kluczowe na podstawie wartości

Wiele osób zaleca dobierać słowa kluczowe pod pozycjonowanie Google na podstawie metryk które oferują różne programy i narzędzia do SEO.

Na przykład w Ahrefs jest to KD (keyword difficulty – trudność słowa kluczowego).

keyword difficulty trudność słowa kluczowego

Osobiście nie polecam tego rozwiązania ponieważ tego rodzaju metryki nie są zbyt dokładne.

W zamian polecam coś innego.

Moje podejście składa się na 3 czynnikach:

  • manualne przejrzenie SERP
  • przejrzenie profilu linkowania konkurencji
  • stawki CPC w Google Ads

Manualne przejrzenie Google SERP

Jest to bardzo łatwe.

Po prostu wpisz dane słowo w wyszukiwarce i zobacz jakie domeny się pojawiają.

Czy są to blogi, produkty e-commerce, a może duże portale contentowe?

Przejrzenie profilu linkowania konkurencji

Analiza profilu linkowania w audycie SEO
Analiza profilu linkowania w audycie SEO

Zaloguj się na swoje narzędzie, którego używasz do sprawdzania linków konkurencji w Google i przejrzyj domeny.

Backlinki semrush
Backlinki semrush

Sprawdź także czy indywidualne podstrony, które chcesz wyprzedzić w SERP mają do siebie linki, czy linkowana jest tylko główna domena.

Stawki CPC w Google Ads

Osoby, które zaczynają pozycjonowanie Google i nie mają jeszcze doświadczenia w SEO, patrzą najczęściej na miesięczną liczbę wyszukań ignorując koszt kliknięcia (CPC).

To jest OGROMNY błąd.

Możesz osiągnąć w rankingu Google na dane słowo kluczowe, którego szuka wiele osób wysoką pozycję. Ale co z tego, jeżeli tacy ludzie nie są gotowi niczego kupić?

Dlatego, jeśli chcesz aby pozycjonowanie Google przynosiło Tobie rezultaty, to musisz optymalizować swoje działania pod intencje komercyjne.

Czyli kieruj tworzenie contentu pod konkretnie słowa kluczowe o wysokim CPC.

W ten sposób twoje treści na stronie internetowej, mają szanse docierać do ludzi, którzy faktycznie zamierzają kupić.

Może nie zaraz. Może nie za dwa dni. Ale te wysokie stawki CPC jasno komunikują, że ci ludzie mają pewne zamiary komercyjne do dokonania transakcji.

W przeciwnym razie Twoi konkurenci nie licytowaliby tych słów w Google Ads.

Więc wejdź do panelu i sprawdź kolumny „stawki”:

przykłady wyszukiwania w planerze słów kluczowych Google dla frazy SEO

Przeglądając listę słów kluczowych, zwracaj uwagę na hasła o wysokiej wartości CPC.

Google woli temat niż pojedyncze frazy

Od czasów aktualizacji Koliber, Google zwraca większą uwagę na temat jakiego dotyczy Twój post, niż nasycenie słów kluczowych.

Google Hummingbird Koliber
Google Hummingbird Koliber

Dlatego w temacie jakim jest pozycjonowanie Google bardzo modne stało się rozmawianie o tzw. klastrach tematycznych (topic clusters).

Topic cluster klastry tematyczne
Topic cluster klastry tematyczne

Całe podejście polega na tym, że tworzysz jeden główny tekst (pillar page), w nim opisujesz cały temat danego klastra i za pomocą linkowania wewnętrznego piszesz treści już typowo pod SEO w osobnych wpisach.

tekst seo jak pisać teksty SEO

Pozycjonuj treści pod zamiary użytkowników

Z reguły frazy dzielimy na takie, które mają charakter:

  • Informacyjny
  • Nawigacyjny
  • Komercyjny
  • Transakcyjny
Kupno kontra Informacja zamiar zakupowy
Kupno kontra Informacja (zamiar zakupowo-informacyjny)

Algorytm Google chce pokazywać użytkownikom najlepsze dopasowania treści.

Zatem jeśli kobieta szuka „sukienka na lato” to Google pokaże produkty ze sklepu internetowego, a nie poradnik jak się taką sukienkę szyje.

Dlatego Twój copywriting musi być dostosowany w 100% pod search intent.

User intent intencje użytkownika
User intent intencje użytkownika

Jak sprawdzić search intent?

To proste.

Po prostu wpisz frazę kluczową w Google i zobacz jakie wyniki dominują pierwszą stronę.

Twórz lepsze treści je promuj

Content is King, distribution is Queen
Content is King, distribution is Queen

To czy treść jest „lepsza” jest dosyć subiektywne, ale istnieją pewne wskaźniki jak można to mierzyć.

Mówimy o:

  • Dwell Time
  • Bounce Rate
  • CTR

Czyli ludzie częściej klikają w Twoje treści, odwiedzają więcej stron w witrynie i spędzają w niej więcej czasu w porównaniu do domen konkurencji.

To właśnie składowe bardzo dobrego contentu jeśli chodzi o pozycjonowanie Google.

Marketing treści

Z tego powodu wszystkie moje wpisy zawierają grafiki, infografiki, ciekawe zdjęcia, zrzuty ekranu, przykłady, listy, osadzone treści i filmy, a także są pisane w ciekawy sposób.

Według badania MOZ istnieje widoczna korelacja pomiędzy bounce rate, a tym że jesteś wyżej w rankingu Google.

korelacja google bounce rate
korelacja google bounce rate

Odnośnie dwell time, także jest widoczna silna korelacja:

korelacja google dwell time on site
korelacja google dwell time on site

Larry Kim z Wordstream, był w stanie udowodnić wpływ CTR na pozycję w rankingu Google:

CTR jako czynnik rankingowy Google SEO
CTR jako czynnik rankingowy Google SEO

SXO, czyli user experience (UX) w pozycjonowaniu w Google

Ten krok polega na upewnieniu się, że Twoje treści są łatwe do czytania, przeglądania i konsumowania.

Nikt nie chce czytać czegoś takiego:

źle sformatowany tekst słaby copywriting

Tekst musi być prosty do przeglądania.

Więc dodawaj duże nagłówki, dużo spacji, enterów i zaczynaj często nowe akapity:

przykład lead magnet

Struktura title tag (tag tytułowy)

Wiesz już, że organiczny CTR jest czynnikiem rankingowym Google.

Dlatego musi on zawierać kilka elementów, które są niezbędne pod pozycjonowanie Google.

Po pierwsze dodaj słowo kluczowe.

Widoczny jest zawsze wyraźny wpływ.

użycie słowa kluczowego w tagu tytułowym title tag
użycie słowa kluczowego w tagu tytułowym title tag

Po drugie, w tagi tytułowe które są w formie pytania klika więcej osób.

Pytania w tagu tytułowym zwiększają kliknięcia

Po trzecie, tytuł widoczny w SERP google powinien wzbudzać emocje.

Tutaj też widzimy, że cieszą się one większym zainteresowaniem.

emocjonalne nagłówki mają więcej kliknięć
emocjonalne nagłówki mają więcej kliknięć

Zaimplementuj SEO on site (on-page) na stronie

W SEO On site jest kilka elementów które mają bardzo znaczący wpływ na pozycjonowanie Google i widoczność organiczną serwisu.

Po pierwsze…

Dodaj słowo kluczowe w pierwszych 100-150 słowach na stronie

Marketing przykład SEO na stronie i słów kluczowych w copywritingu
Marketing przykład SEO na stronie i słów kluczowych w copywritingu

Dlaczego to działa?

Cóż, Google kładzie nieco większy nacisk na słowa i frazy, które pojawiają się na górze strony.

Tak więc, gdy wcześnie użyjesz docelowe słowo kluczowe, to daje to Google dodatkowy sygnał, że Twoja strona dotyczy tego konkretnego tematu.

Dodaj słowo kluczowe w adresie URL

Wyniki badania nad kliknięciami URL ze słowem kluczowym
Wyniki badania nad kliknięciami URL ze słowem kluczowym

Eksperymenty SEO potwierdziły, że dodanie słowa kluczowego do adresu URL strony pomaga w rankingach.

W dodatku Twoje adresy powinny być maksymalnie uproszczone, tzw. friendly URL.

struktura odnośników i adresy url
struktura odnośników i adresy url

Jeśli więc używasz WordPress to zamień w ustawieniach bezpośrednich odnośników sposób wyświetlania:

Worpdress friendly URL bezpośrednie odnośniki
Worpdress friendly URL bezpośrednie odnośniki

W końcu terminy i frazy w Twoim adresie URL stanowią ogólny przegląd tego, o czym jest Twoja strona.

Co mówi Google, że dana podstrona dotyczy tego konkretnego słowa kluczowego.

Ponadto, adresy URL zawierające słowa kluczowe mogą pomóc w powiększeniu organicznego współczynnika klikalności.

Dzieje się tak, ponieważ Twój adres URL znajduje się POWYŻEJ tagu tytułu w wynikach wyszukiwania.

prefix kategorii w adresie url
prefix kategorii w adresie url

Jest to więc pierwsza rzecz, którą użytkownicy widzą w Google SERP. A jeśli Twój adres URL zawiera słowo kluczowe, którego właśnie ktoś szuka, to ma pewność, że odpowiada to intencji i jest zgodne z zapytaniem.

Dodaj LSI, słowa powiązane, synonimy

Aby lepiej zasygnalizować Google, że Twój wpis na blogu dotyczy pewnego tematu, powinieneś dodać także słowa, które są powiązane.

Np. SEO lokalne, pozycjonowanie lokalne, Google maps, wizytówka Google itp.

Takie słowa możesz znaleźć w sugestiach i podobnych wyszukiwaniach:

Podobne wyszukiwania related searches
Podobne wyszukiwania related searches

Możesz oprócz Google użyć także Youtube:

youtube autocpltete sugestie google bing

A także Google grafika:

Google grafika objekty i powiązania

Są to słowa i wyrażenia, które Google uważa za ściśle powiązane ze słowem kluczowym, pod które właśnie optymalizujesz swój tekst SEO. A jeśli użyjesz kilku z nich w swoich treściach, to pomoże to Google lepiej zrozumieć tematykę Twojej strony.

Linkowanie wewnętrzne i linki wychodzące

Poprawne linkowanie wewnętrzne architektura strony
Poprawne linkowanie wewnętrzne architektura strony

Linki wewnętrzne pomagają za pomocą anchor text wyjaśnić Google o czym jest strona, a także doświadczony ekspert SEO, może sterować przepływem link juice.

pillar page link juice

Więc jeśli chcesz wybić jakąś swoją stronę wyżej w wynikach organicznych to powinieneś, na tych najmocniejszych pod względem PageRank umieścić linki wewnętrzne, które przekażą moc.

Nasycenie słowami kluczowymi

Słowa kluczowe cały czas stanowią ważną część algorytmu pod pozycjonowanie organiczne.

Tylko nie stosuj niedozwolonych praktyk jak upychanie słów kluczowych (keyword stuffing).

Upychanie słów kluczowych keyword stuffing
Upychanie słów kluczowych keyword stuffing

Google prawdopodobnie nie używa już gęstości słów kluczowych, ale po prostu bada ich występowanie.

Promowanie

Brand ma wpływ na pozycjonowanie Google.

dlaczego musisz stosować reklamę perswazyjną i budować brand jednocześnie
dlaczego musisz stosować reklamę perswazyjną i budować brand jednocześnie

Wyraźnie pomaga w wielu aspektach, jak pozyskiwanie linków, czy większy CTR.

Mało tego.

Mocny i rozpoznawalny brand wpływa także na konwersje, czyli pomaga pozyskiwać więcej leadów, lub buduje sprzedaż w e-commerce.

jak brand wpływa na konwersje
jak brand wpływa na konwersje

Z tego powodu warto promować content w social mediach, tworząc podcast, lub filmy na YouTube.

dodanie linków do profili w social media zwiększa wskaźnik odpowiedzi
źródło:backlinko

Z pomocą przychodzi też email outreach.

Dlatego od zawsze mówię, że lista mailingowa jest tak ważna dla rozwoju biznesu.

Linki zewnętrzne i linkbuilding

off-page seo link building
off-page seo link building

Linki zewnętrzne to jeden z mocniejszych sygnałów dla algorytmu Google.

Powinieneś pozyskiwać tylko linki SEO z mocnych domen, bez spamu.

wpływ linków o wysokim autorytecie z mocnych domen
wpływ linków o wysokim autorytecie z mocnych domen

Kilka strategii jak budować linki, aby pozycjonowanie Google dawało lepsze rezultaty:

Broken Link Building – Niedziałające linki.

Broken Link Building to jedna z najlepszych strategii budowania linków.

1.Zainstaluj rozszerzenie w przeglądarce do sprawdzania niedziałających linków.

broken link building 404 check my links google chrome

Możesz też użyć narzędzie SEO, które ma opcję wyszukiwania 404. Np SemRush, lub Ahrefs:

broken link building 404

W tym momencie zobaczysz czy te strony posiadają jakieś 403/404.

Następnie wysyłasz email do właściciela strony z informacją, że znalazłeś niedziałający link i w zamian podsyłasz link do swojego artykułu na podobny temat.

Druga metoda, to:

Publikuj raporty, poradniki, analizy i statystyki.

Jednym z „tricków” na link building pod pozycjonowanie Google, jest to, że:

Statystyki, raporty i analizy same budują linki.

Innymi słowy: kiedy masz określoną analizę, raport, itp. na swojej stronie, masz „haka”. Do takiego materiału mogą linkować blogerzy i dziennikarze.

Interesują Ciebie inne metody na budowanie linków pod pozycjonowanie Google?

Przeczytaj dedykowany wpis poświęcony praktyce jaką jest: Link building.

Techniczne SEO

techniczne seo optymalizacja techniczna

Techniczne SEO dla wielu przysparza problemy.

Mimo wszystko musisz zidentyfikować problemy, naprawić błędy i zoptymalizować architekturę witryny pod kątem SEO.

W skład wchodzi tematyka tak jak m.in.:

  • Dane strukturalne
  • Mapa witryny XML
  • Duplicate content (zduplikowane treści)
  • Kanibalizacja słów kluczowych
  • Hreflang
  • Crawlowanie i indeksacja (crawling and indexing)
  • Meta tagi
  • Architektura witryny
  • I wiele innych

Audyt SEO

Audyt SEO

Do audytu SEO zalecam użyć dwóch narzędzi.

  • Screaming Frog
  • Google Search Console

W GSC zacznij od sprawdzenia błędów.

Wejdź odpowiednio w: Indeks > Strony > Indeksowanie Stron

Indeks Strony Indeksowanie Stron GSC
Indeks Strony Indeksowanie Stron GSC

Teraz zescrolluj niżesz. Zobaczysz „szczegóły”.

szczegóły wykluczono google search console
szczegóły wykluczono google search console

Jeśli chcesz być MEGA szczegółowy to polecam użyć doskonałego narzędzia, jeśli przeprowadzasz audyt SEO –Screaming Frog.

screaming frog crawler
screaming frog crawler

Screaming Frog to narzędzie SEO do crawlowania Twojej witryny. Czyli jest to robot, który może znajdować błędy.

SF jest świetne, ale… jeśli jesteś już ekspertem SEO.

Problem z narzędziem takim jak Screaming Frog polega na tym, że nie podają informacji jak taki problem naprawić. Podaje tylko podstawowe informacje (takie jak rodzaj błędu).

Z tego powodu, dla nowicjuszy SEO i osób średnio zaawansowanych dobrą opcją mogą być prostsze audyty, jak np. ten od Ahrefs:

site audit ahrefs semrush

Zoptymalizuj architekturę i strukturę witryny

Architektura witryny to sposób, w jaki strony wewnątrz domeny są ustrukturyzowane i połączone ze sobą. Idealna architektura witryny pomaga użytkownikom i robotom wyszukiwarek łatwo znaleźć to, czego szukają w witrynie.

Planowanie architektury informacji (struktura strony) składa się m.in. z:

  • menu nawigacyjnego,
  • menu okruszkowego (breadcrumbs),
  • struktury linkowania wewnętrznego,
  • struktury kategorii / stron ofertowych,
  • struktury adresów URL,
  • nagłówka strony oraz stopki, nagłówków wewnątrz treści.

Więc pierwsze od czego zaczynam to hierarchia, czyli utworzenie odpowiednich kategorii.

Twoim celem powinno być sprawienie, aby Twoja witryna była jak najbardziej „płaska”. Innymi słowy, chcesz, aby wszystkie Twoje strony znajdowały się w odległości około 3 kliknięć od Twojej strony głównej.

architektura informacji struktura strony internetowej silo
architektura informacji struktura strony internetowej silo

Celem jest utrzymanie „płaskiej” architektury. W ten sposób przejście z jednej strony na inną stronę w Twojej witrynie zajmuje tylko 3-4 kliknięcia (reguła 3 kliknięć od strony głównej).

https://uniqueseo.pl/white-hat-seo/

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Twórz treści SEO pod cały lejek marketingowy

lejek marketingowy i sprzedażowy

Upewnij się, że SEO Google, którym się zajmujesz może zaspokajać każdy etap w lejku sprzedażowym i marketingowym.

Co to znaczy?

Powinieneś tworzyć content w uwzględnieniem pełnej ścieżki klienta.

Czyli od wpisów, które pozwalają zbudować wiedzę i odpowiedzieć na najczęstsze pytania (intencja informacyjna), aż po recenzje produktów, czy konkretne landing page (intencja transakcyjna).

lejek content marketingowy sales funnel

Podsumowanie

optymalizacja-tekstu-seo-ads-google-facebook

Teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Który fragment artykułu był dla Ciebie najbardziej zaskakujący?

A może masz jakieś pytanie.

Tak czy inaczej, zostaw teraz krótki komentarz poniżej.

FAQ – krótkie pytania i szybkie odpowiedzi

Jaki jest dobry program do pozycjonowania stron internetowych w Google?

Niestety, automatyczne programy do pozycjonowania w Google są niezgodne z wytycznymi dla webmasterów. Ich działanie polega na dodawaniu linków, najczęściej spamując fora internetowe i pisząc komentarze na blogach, a także tworzą automatyczne strony zapleczowe, parasite i web 2.0.

Jak pozycjonować się w Google?

Musisz stworzyć content plan z właściwymi tematami na słowa kluczowe, linkowaniem wewnętrznym, a także linkami zewnętrznymi. Do tworzenia treści niezbędna jest optymalizacja SEO.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony w Google?

Pozycjonowanie Google zależy od poziomu konkurencji, czyli ile wysokiej jakości treści mają stworzonych i z jakich portali linki posiadają. Cena pozycjonowania może więc wahać się dla SEO lokalnego od 1000 zł, do trudnych branż globalnych powyżej 20.000 zł miesięcznie.

Jak pozycjonować stronę w Google za darmo?

Musisz pisać dużo treści SEO pod dane słowa kluczowe, a także budować linki zwrotne do swojej domeny. Polecamy zacząć od naszego kursu SEO żeby nauczyć się najważniejszych rzeczy ponieważ pozycjonowanie Google jest trudne.

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Pozycjonowanie Google -jak robić SEO? (poradnik i cena) 1

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)